Tankar om den långsiktiga effekten av lögnaktig propaganda
Abrahamn Lincoln sade en gång att ”Du kan lura alla människor ibland, du kan till och med lura vissa människor hela tiden, men du kan inte lura alla människor hela tiden.” Detta är så sant. Och frågan är om inte Västregimernas propaganda nu börjar nå det stadiet som man tydligt kunde urskilja i gamla Sovjet och dess vasallstater. Där trodde de flesta inte på någonting som sades från officiellt håll. Tvärtom utgick människor där från att i verkligheten förhöll det sig precis tvärtom mot vad myndigheter och regering hävdade. I Sovjet fick människor höra hur hemskt det var i Väst, hur förtryckta människor var etc. Alltså trodde de att i Väst var alla människor fria och lyckliga och alla levde fantastiska lyxliv och de gjorde sig därmed en väldigt förskönande bild av Väst.
Vi såg detta ganska tydligt på den tiden vi fick flyktingar från Öststaterna till våra kurser i svenska för invandrare. Dessa flyktingar var ofta mycket naiva vad gällde tilltron till våra västerländska politiska system och det tog ofta ett bra tag innan de blev av med föreställningen att alla talade sanning här, till skillnad från hur det var i Sovjet och de andra öststaterna. De blev lurade av reklam, de blev ofta väldigt upprörda över somliga förhållanden här i Sverige, eftersom de hade inbillat sig att här var friheten, ärligheten, rättstryggheten och öppenheten total.
En artikel på siten Moon of Alabama får mig att fundera på om vi i Väst nu börjar närma oss samma stadium av misstro gentemot våra styrande som människorna i gamla Sovjet hyste gentemot sina politiker:
There seems to be slight turn in the western media coverage of Syria. Here in Germany the press has now more reports showing the ”rebels” as what they really are: traveling jihadists and foreign paid rabble. Commentators on the news websites are now mostly highly critical about the usual propaganda pieces and the German government policy of supporting the SNC. There also seems to be a slight shift in international media. (1)
Min översättning: Det förefaller föreligga en lätt förskjutning i mediatäckningen av händelserna i Syrien. Här i Tyskland har pressen nu fler rapporter som visar ”rebellernas” verkliga ansikten: kringresande jihadister och utländskt betalad drägg. Kommentatorer på nyhetssiter är numer högst kritiska vad gäller den vanliga propagandan och den tyska regeringens policy vad gäller stödet till SNC. Det verkar också som om internationella media uppvisar en försiktig förändring på området.
Vi har sett samma försiktiga glidning i rapporteringen, som Moon of Alabama rapporterar här, i Sverige. Johan Mattias Sommarström lät häromdagen betydligt försiktigare än tidigare, vad gäller källor om händelserna i Syrien (nåja allt är ju relativt), i radions Studio Ett.(2) Om hans nya något större försiktighet vad gällde rapporteringen från Syrien berodde på att han träffat journalister i Israel, där han befann sig då, som förklarat för honom att den vanliga propagandabilden inte stämmer, eller om denna förändring i själva verket bara beror på en ny strategi från USA/EU/Nato-sidan, en medveten förändring av krigspropagandan, kan vi inte veta och det är just sådant som får de mer misstänksamma bland oss att undra och börja spekulera: Vad är det som händer nu? Vad planerar USA/Nato nu då?
Det går att lura människorna en tid, som sagt, men när alltfler börjar inse att de lurats grundligt i någon viktig fråga då inträder stadiet när de inte litar på något som sägs från officiellt håll och i media och när de börjar ana eller inbilla sig troll i det mesta som utgår från myndigheter och som sägs i media. Politikerföraktet breder ut sig. Ett sådan misstroende är förödande för ett samhälle som vill kalla sig demokratiskt. Om förtroendet för systemet och dess makthavare underminerats tillräckligt mycket och så att tillräckligt många helt förlorar sin tilltro till samhället, så hotar detta att bryta ihop.
När människor börjar misstro sina ledare och media på det här sättet händer även en annan sak. En sådan misstro är nämligen bästa grogrunden för spridande av och tilltron till konspirationsteorier av alla slag, den ena mer fantastisk än den andra: Kan politikerna ljuga om det här då ljuger de säkert även om detta och detta och detta. Så produceras alternativa förklaringar till vad som händer. På längre sikt binder myndigheter och styrande således ris åt egen rygg med sin djävulska propaganda.
Jag blir också misstänksam när tonen i media plötsligt förändras vad gäller Libyen och/eller Syrien och undrar, helt i enlighet med ovanstående, vad de styrande i Väst nu har för planer som vi ska luras att acceptera, istället för dem vi presenterats tidigare: Ska det nya argumentet för ett öppet militärt angrepp på Syrien vara att man måste förhindra att Syriens biologiska stridsmedel hamnar i händerna på Al Qaida, detta spöke som vi alla lärt oss frukta och avsky? Eller är det så enkelt som det verkar, att fler och fler journalister börjar genomskåda den propaganda de själva varit med om att sprida och inse att de lurats – de också? Jag vet inte. Jag kan bara undra.
/Kerstin
Länkar:
1) Syria: A Turn In Western Media Coverage? Moon of Alabama 28/7 2012
2) Hot om massaker i Aleppo, Studio Ett 27/7 2012
– Syrians: NATO-backed Militants Seen Donning Gas Masks, Tony Cartalucci, Land Destroyer 27/7 2012 (Citat: July 27, 2012 – For a Western media so fond of reporting ”activist” accounts, rumors, and even fabrications, and with all the talk of an impending ”massacre” in the northern Syrian city of Aleppo, reports of so-called ”Free Syrian Army” militants seen trying on gas masks, along with reports of Libyan chemical weapon caches & equipment being discovered in Damascus is surely headline news….Libyan weapons, cash, and fighters have also all been confirmed to have made it into Syria in an effort to undermine, divide and destroy Syria.)
– Syria: destruction and a dearth of diplomacy, The Guardian 27/7 2012
– Flipping The Script: The Western Media’s Syria Propaganda Is Falling Apart, Saman Mohammadi, CounterPsyOps 29/7 2012 (Citat: In fact, establishment journalists have already gone crazy and lost their grip on reality. Their world is falling down around them and their temporary power is disappearing by the day. Truth is too strong a force. The establishment media is going against the gravity of reality and it is losing the battle…….The West, in nearly a single breath, has now claimed FSA fighters are both “Al Qaeda” that need to be eliminated, while also impeding a “massacre” by Syrian forces if something isn’t done to save them.)
- CIA asset , Mahdi al-Harati, Indymedia Ireland 11/11 2011
- När förstörelse är ett utrikespolitiskt mål, Professor Abbas J. Ali, Nyhetsbanken 26/7 2012 (Citat: . . Medan regimskifte i Syrien kan gynna USA och dess allierade genom att försvaga Iran, kan det också också försvåra ansträngningarna att uppnå ett omedelbart eldupphör och skydda syriska civila.
I rapporten understryks hotet mot civila och mot stabiliteten i regionen. Men arabiska civila är inte en amerikansk omsorg. År 2002 formulerade Michael Ledeen, tidigare bitr. utrikesminister, detta mål genom att hävda att ”Stabilitet är en ovärdig amerikansk uppgift och ett vilseledande begrepp att utgå från. Vi vill inte ha stabilitet i Iran, Irak, Syrien, Libanon, eller ens Saudiarabien.”
Ledeen var också öppen när han förklarade ”att vi kommer inte att vara nöjda innan vi sett blod från varje eländig liten tyrann i Mellanöstern , innan. . . sista dreglande antisemitiska och anti-amerikanska mullah, imam, sheikh och ayatollah antingen sjunger Förenta staternas lov, eller pumpar bensin, för en krona per gallon till en amerikansk militärbas nära polcirkeln.” Så vad ska man säga om den nu tydliga israeliska kampanjen mot den ”hemska antisemitismen i Sverige”? Vad syftar den till?)
- NYT: al-Qaida ökar i Syrien, Benjamin Katzef Silberstein, DN 29/7 2012 (Citat: Ledarsidan pekade för några veckor sedan på det syriska motståndets oroande och enligt vissa också ökande drag av jihadism, och rapporterna om al-Qaidas ökade närvaro ger skäl att upprepa att omvärlden måste vara mycket restriktiv i att stödja rebellstyrkorna med vapen och annan stridsmateriel. Att Syriens regim är diktatorisk betyder inte per automatik att motståndet mot den är demokratiskt sinnat. Min anm: Sent ska syndarna vakna!)
29/07 19:35 at 19:35
Mycket intressant och tänkvärt inlägg, Kerstin! Låt mig tänka lite vidare: Vad gäller den här utvecklingen i Syrien har det nu fram till i dag 20+12-07-29 visat sig att den krigslystna västsidan uppenbarligen stött på ett hårdare och mer konsekvent och rakryggat motstånd både militärt (från Syriens legitima regering)och politiskt (från Ryssland och Kina) att de har tvIngats ändra den ursprungliga planeringen, och därav också tvingats förändra utseendet och innehållet av sin politiska propaganda. Men, vi ska ju inte börja tro att de har ändrat sin långsiktiga politiska målsättning för sitt agerande med & mot Syrien. Den ligger säkerligen kvar helt oförändrad! De måste nu bara omforma och förändra den på vissa punkter. Men precis som Kerstin undrar, VAD är det vi har att förhålla oss till fortsättningsvis? Tja, aggressionen mot Syrien har kanske bytt utseende men INTE mål sättning!
29/07 23:19 at 23:19
Jan B:
Nej, inte tror man att USA kommer att backa. Denna stat har ju en mycket utpräglad hederskultur, som bl.a. tar sig uttryck i att man inte kan ändra sig och inte backa från ett hot, kosta vad det kosta vill. Men OK, man försöker just nu hitta vägar som inte kostar alltför mycket. Utlöser man ett världskrig så vet man ju att amerikanskt territorium och amerikanska civila kommer att drabbas hårt den här gången. USA är ju inte lika osårbart längre.
29/07 23:40 at 23:40
Journalisterna blev möjligen lurade när självaste AFP förklarade ”Syriska observatoriet för mänskliga rättigheter” som enda tillförlitliga nyhetskälla.
Sedan ”Observatoriet” avslöjats som en ensam klädhandlare, Rami Abdelrahman, i London har dennes utsagor kommenterats som ”ej verifierade”. De skriver nu att människor flyr men inte enbart för att Assad bombar dem utan för att undkomma strider i största allmänhet.
Man kan förundras över samstämmigheten i deras tonläge och det tyder på att de skriver till 100% på uppdrag och att ingen får ta egna initiativ, – de väntar på order.
Vem som helst som kallar sig journalist skulle annars kunna ta en telefonkatalog och ringa upp ett kafé, hotell, taxistation eller någon institution i Aleppo och få veta vad som verkligen händer där just nu och få vetskap med hundra gånger större sanningshalt än vad ”Observatoriet” förmår.
Vill gärna bifoga en länk där vi under 4 min får se hur en riktig journalist kan arbeta. Den är från striderna i Homs för några veckor sedan och visar hur syriska armésoldater bekämpar krypskyttar i urban stridsmiljö men utan de stridsvagnar och artilleri som de brukar beskyllas för.
Texten är på obegriplig ryska och arabiska men här får vi ändå en aning om att terroristerna kommer aldrig att få några framgångar i Syrien och därmed går går hela propagandamaskineriet in i väggen.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3LLkczoQW9M
30/07 01:23 at 01:23
Erik H:
Tack för länken. Ska titta på videon strax.
Sen måste jag erkänna att jag inte alltid känner mig så säker på att rapporterandet från Libyen tidigare och Syrien nu, verkligen är beordrat här i Sverige. De är säkerligen fixade i de stora amerikanska media och det räcker kanske för att svenska media ska skriva det önskvärda. Å andra sidan kan det ju vara så att även våra stora media och vår regering bara lyder order, från USA/Nato. Inte lätt att veta vilket. Ibland skulle jag vilja ha en tillförlitlig kristallkula. Det retar mig att jag inte vet nämligen.
30/07 19:47 at 19:47
”Ett sådan misstroende är förödande för ett samhälle som vill kalla sig demokratiskt.”
Jag ser inte riktigt logiken i detta. Om ett korrupt och förljuget ledarskap förlorar i anseende, hur kan det vara förödande för demokratin?
30/07 19:50 at 19:50
Magnus Johansson:
När de styrande är korrupta, ljuger och börjar se politiken som en personlig karriärväg till en egen ägandes Herrgård, och då folk börjar inse den saken, då är det förödande – eller hur, när det inte finns några demokratiska alternativ, eller människor upplever att inga sådana finns? Misstron kanaliseras idag, som förra gången, i ganska förfärliga politiska banor.
Dessutom sprider sig den här ego/lögn-kulturen neråt i hierarkin vilket resulterar i att ingen litar på någon. Går detta tillräckligt långt, då kan samhället inte fungera längre.
30/07 20:02 at 20:02
Kerstin: ”När de styrande är korrupta, ljuger och börjar se politiken som en personlig karriärväg till en egen ägandes Herrgård, och då folk börjar inse den saken, då är det förödande – eller hur, […]”
Nej, när folk börjar inse den saken finns det tvärtom hopp för demokratin eftersom det kan leda till en reaktion och att folket gör sig av med sina korrupta politiker.
Kerstin: ”Dessutom sprider sig den här ego/lögn-kulturen neråt i hierarkin vilket resulterar i att ingen litar på någon.”
Nej, det är ett överdrivet skräckscenario; det finns många personer jag har förtroende för trots att den politiska eliten är korrupt.
30/07 23:42 at 23:42
Magnus Johansson:
Och vad händer just nu, när folk börjar inse den saken? Menar du att folk drar sig åt rätt håll just nu? Det tycker inte jag nämligen.
Samhällssammanbrott är dessutom alltid förödande för väldigt många människor, i synnerhet om de blir plötsliga, då de tenderar att övergå i våldsamheter eller rena inbördeskrig i värsta fall. Jag vet inte vad du har för åsikter, men jag är inte revolutionsromantiker.
Nej, det är ingen överdrift att förruttnelsen i toppen sprider sig neråt. Men jag har inte sagt att varenda själ i samhället har blivit sådana här egoistiska och lögnaktiga strebrar, inte ens att alla någonsin blir det. Jag talar om en otrevlig trend, som vi redan ser dessutom och som redan skadar många människor i samhället.
30/07 23:56 at 23:56
Magnus Johansson: Du har till vissa delar rätt, att ett ökat klassförtryck och ledarnas bedrägeri & lögner, med mera – detta BORDE ju förr eller senare, leda till – som du skriver: ”en reaktion och att folket gör sig av med sina korrupta politiker.” Det finns ju faktiskt historiska exempel på att så skett. MEN – och detta är centralt och ofrånkomligt – för att så verkligen ska kunna ske, att folkets motreaktion ska kunna leda till maktskifte och ett slut på klassförtrycket, ja då krävs faktiskt att denna folkets motreaktion sker på ett välorganiserat sätt under en politiskt målmedveten ledning. Saknas en sådan ledning för folkets motreaktion, ja då leder det oundvikligt bara till totalt nederlag för folkets kamp, och förmodligen ett ännu värre förtryck. Och en sådan politiskt medveten organisation & ledning har vi verkligen inte just nu i detta land! Och tron på att folket via röstsedeln i riksdagsvalen vart fjärde år, ska kunna åstadkomma någon VERKLIG förändring, tja verkar det sannolikt??
31/07 08:12 at 08:12
Kerstin: ”Och vad händer just nu, när folk börjar inse den saken? Menar du att folk drar sig åt rätt håll just nu? Det tycker inte jag nämligen.”
Åt vilket håll drar sig folk, menar du?
Kerstin: ”Men jag har inte sagt att varenda själ i samhället har blivit sådana här egoistiska och lögnaktiga strebrar, inte ens att alla någonsin blir det.”
Nej, det är helt korrekt, men de flesta jag känner är inte tillnärmelsevis så korrumperade som många i elitskiktet.
Jan B: ”[…] för att så verkligen ska kunna ske, att folkets motreaktion ska kunna leda till maktskifte och ett slut på klassförtrycket, ja då krävs faktiskt att denna folkets motreaktion sker på ett välorganiserat sätt under en politiskt målmedveten ledning.”
Vad är det som säger det? Den nästkommande eliten?
Jan B: ”Och tron på att folket via röstsedeln i riksdagsvalen vart fjärde år, ska kunna åstadkomma någon VERKLIG förändring, tja verkar det sannolikt??”
Ja, om valen är rättvisa och tillförlitliga, så att inte Josef Stalins gamla devis är den som gäller, som t.ex. i USA sedan en längre tid: ”De som röstar bestämmer ingenting. De som räknar rösterna bestämmer allt.”
31/07 12:40 at 12:40
Magnus Johansson:
Det var jag som ställde en fråga till dig, som du inte har svarat på. Jag svarar inte på några frågor från dig förrän du har svarat på den frågan.
31/07 12:49 at 12:49
Kerstin: ”Jag svarar inte på några frågor från dig förrän du har svarat på den frågan.”
Vilken fråga avser du?
31/07 14:11 at 14:11
Magnus Johansson:
Nu börjar du likna ett bloggtroll. Mitt sista svar till dig är alltså en upprepning av frågan:
Och vad händer just nu, när folk börjar inse den saken? Menar du att folk drar sig åt rätt håll just nu?
Och för att du ska förstå vad jag menar, drar sig folk ut åt extremhögerhållet/nazismhållet eller åt vänster?
31/07 15:05 at 15:05
Kerstin: ”Nu börjar du likna ett bloggtroll.”
Nej, lägg av. Jag frågade bara vilken fråga du avsåg.
Kerstin: ”[…] drar sig folk ut åt extremhögerhållet/nazismhållet eller åt vänster?”
Extremhöger och nazism kan väl omöjligt hamna på samma politiska kant: nationalsocialismen är ju en socialistisk rörelse. Om du menar att Sverigedemokraternas framgångar skulle vara ett exempel på extremhögerframgångar undrar jag vad som i deras partiprogram är att beteckna som extremhöger?
31/07 18:32 at 18:32
Hur kom det sig att mitt senaste svar inte har publicerats?
31/07 20:56 at 20:56
Denna skrämmande läsning kan ni ta del av i den artikel av forskaren och lektorn Peo Hansen och gästforskaren vid Linköpings universitet Stefan Johansson i Tidskriften IM= invandrare och minoriteter nr 3, 2010 om som visar bakgrunden till EU genom det konsoliderande projektet EURAFRIKA:
Rent kusligt hur historien går igen på alla punkter just nu.
Och hur afrikanerna varje gång vi europeer själva försatt oss i kris pgra våra eviga stamkrig eller dåraktiga svindel med tillgångarna, tvingas betala priset därför, samtidigt som de demoniseras såsom varande de råbarkade bärsärkar som det ju är vi själva som är / har varit gentemot dem.
Allt det du inte visste om EU och det storslagna projektet: EURAFRIKA:
”Byggandet av den Europeiska unionen är sammanlänkat med idèn om ett Eurafrika där kontrollen över Afrikas naturresurser och framväxande marknader ska borga för Europas tillväxt”
När franska trupper med ett inslag av afrikanska förband år 1923 ockuperade de viktiga Ruhrområdet blev reaktionerna än starkare. Tyskarna protesterade naturligtvis mot det. Men de fördömde också Frankrikes brott mot en ännu mer grundläggande lag, som president Friedrich Ebert definierade ”användningen av färgade trupper från en underlägsen kultur som väktare av en befolkning av så hög andlig och ekonomisk betydelse som rehnländarna är ett oacceptabelt brott mot den europeiska civilisationens själva grundlag” Hitler å sin sida beskrev de koloniala truppernas närvar som en ”smitta av negerblod vid Rhen i Europas hjärta och en skändning av den europeiska kontinenten i dess kärna”.
Han var i gott sällskap, liknande åsikter trängde djupt ner i Europas liberala och socialdemokratiska ledarskikt. Liksom av framstående kvinnoorganisationer.
Bildframställningar från samma tid visar att Tyskland betraktade närvaron av svarta trupper som en förödmjukelse så skamlig att den skakade den nationella identiteten i dess grundvalar. En affisch från 1920 visar en glad afrikansk man, helt naken med undantag för en hjälm av det slag som franska trupper normalt bar, som står likt en bredbent koloss i en tysk stad och med sina jättefötter krossa de små virkeshusen, samtidigt som han gnider sin mage och sitt könsorgan mot elfenbensvita kvinnokroppar som han håller i händerna. En annan illustration är en minnesmedalj som präglades och såldes för att främja motståndet mot den den franska ockupationen. Ena sidan visar ansiktsprofilen av en svart soldat som karikerats för aqtt likna en apa intill vilken man graverat orden “Liberté, Egalité, Fraternité och “Die Wache am Rhein” (Vakten vid Rhen). På medaljens andra sida ses en kvinna som är bunden vid ett träd, vars stam vid närmare betraktande visar sig vara en väldig eregerad penis.”
Där finns gott om liknande citat från övriga representanter för EU:s ursprungliga arkitektur.
”Här syns själva djupstrukturen i mellankrigstidens diskurs om Eurafrika. Det är en rasistisk diskurs, som gör att användaren kan avvisa afrikansk närvaro i Europa som en absurditet lika lätt som han hävdar att den europeiska närvaron i Afrika är en nödvändighet, utan att ens behöva fundera på möjligheten av att denna ståndpunkt är självmotsägande.”
Eftersom jag inte lyckats hitta vare sig denna artikel i IM eller det forskningsunderlag till den som författarna Peo Hansen och Stefan Johansson producerat på nätet ringde jag idag upp Peo Hansen vid Linköpings universitet, som just vart på väg till USA, men ändå lovade mig att skicka mig detsamma om jag snabbt nog skickade min e-mail-adress till honom. Men annat kom emellan och jag var tydligen inte snabb nog för ännu har ingen forskningsmaterial dykt upp i min e-mailbox. Men det kommer väl i sinom tid.
Jag berättade för honom att jag hade blivit oerhört chockad när jag blivit varse denna mindre smickrande sida i vårt eget europeiska förflutna och då instämde han genast och sa att – Jo – det blev vi med.
Jag har idag skrivit ned nästan hela artikeln för hand på min blogg:
http://sangamar.tumblr.com/post/28405658589/allt-det-du-inte-visste-om-eu-och-eurafrika
01/08 00:26 at 00:26
Magnus Johansson:
Svar på frågan om varför din kommentar inte kommit in: Jag sitter inte vid datorn hela dagarna. Idag har jag varit upptagen med annat och dessutom har det varit stor åskrisk delar av eftermiddagen och då måste jag koppla ner mig och dra ur alla kontakter.
Och om du inte anser att SD är ett högerparti har du inte läst deras partiprogram och dessutom verkar du mycket okunnig om olika politiska partiers ideologier. Läs på om saken.
01/08 00:37 at 00:37
Sangamar:
Och i USA hade man ju apartheidlagar så sent som in på sextiotalet och under andra världskriget fick visserligen svarta amerikaner vara med och agera kanonmat men de fick inte vara med i samma förband som vita, så USA låg inte så väl till vad gäller den här frågan heller.
01/08 00:38 at 00:38
Nej men oj då Kerstin! Nu har du råkat ut för den värsta nätmarodören av dem alla, nämligen Magnus Johansson i egen hög person. Han som kan bevisa att Obamas födelseort är i Kenya och att islam är en ond religion etc.
Ta dig en titt på Magnus Johansson egen profet: pastor James David Manning, så kanske du kan göra dig en föreställning om hur MJ:s världsbild / självbild ser ut. Det är nämligen vad han har att rekommendera som enda trovärdigt alternativ till den som han kallar det ”relativistiska” vetenskap som kommit att utvecklas efter 60-talet.
Pastor Manning: Black people will remain poor for ever
http://www.youtube.com/watch?v=sX_6Aepg5lw
01/08 01:18 at 01:18
Nej självklart låg inte heller USA väl till vad gäller denna fråga Kerstin – men medvetenheten om det brukar väl ändå i allmänhet vara större än om hur det verkligen sett / ser ut på hemmafronten därvidlag – eller?
Åtminstone för mig själv kom dessa avslöjanden om hur den verkliga grunden till EU:s bildande faktiskt såg ut som en veritabel chock. Särskilt med avseende på dess oskrymtat hycklande propaganda och ogenerade cynism och dubbelstandard.
Alla de där miljonerna tvångskommenderade soldater från kolonierna som tvingades utkämpa våra världskrig åt oss ( mestadels också som kanonmat) – de hade dessutom verkligen inte bett om vare sig att få komma till vår kontinent eller tex som min sambos pappa till Burma för att där utkämpa britternas strider mot japanerna när han bara var 16 år.
Al Jazeera Correspondent – Burma Boy: David Killingray
http://www.youtube.com/watch?v=LXqlpvKy_4M
Eller för att bli slaktade som oskäliga djur efter att de hade blivit tillfångatagna av nazisterna i Frankrike – 3000 på en dag- redan totalt förbi av utmattning, hunger och yttersta förnedring – de flesta av dem unga pojkar som min sambos pappa ungefär. ( Har tidigare hänvisat till en video med dessa ohyggliga scener på din blogg!) Samma öde väntade förresten också de afroamerikanska soldater o stridspiloter som blev tillfångatagna av nassarna. De fick inte ens gravplatser.
Lyssna till hur dessa bestialiska afrikanska vildar låter när de tågar i march för den brittiska kolonialmakten:
The King’s African Soldiers
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=H-EW3TJn_5E
Vad är det de sjunger???
01/08 01:44 at 01:44
Ursäkta: länken till blev fel.
Här kommer den rätta! Lyssna till hur de bestialiska afrikanska vildarna låter när de så plikttroget kavat tågar i march för den brittiska kolonialmakten:
The King’s African Soldiers
http://www.youtube.com/watch?v=tXnZ8n26d2g
01/08 01:55 at 01:55
Kerstin! Jag kollade just Ekonyheterna för tisdagen på Ekots hemsida:
”Han är beredd att leda Syrien”. Vad är nu detta för en gammal gubbstrutt? Samma andas barn som Jibril – eller?
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=83
01/08 14:52 at 14:52
Sangamar:
Jo, världen är full av förrädare och egoister.
01/08 23:44 at 23:44
Vilka nyheter det förmedlar i kväll på Press-TV. Detta blir bara värre och värre. Fruktansvärda scener av en hel familj bestående av släktingar till Assad, som helt brutalt tvingas ut på gården för att arkebuseras av rebellerna i Syrien.
Vidrigt!
Och en milis i Benghazi, obekant dock vilken, har kidnappat sju hjälparbetare från Röda Halvmånen för att sätta press på den Irakiska regeringen att få några fångar utväxlade som består av familjemedlemmar till dem själva.
Hur kan ledarna i USA o & ha mage att åse all denna förstörelse utan att skämmas livet ur sig.
Som sagt var – allt fler börjar ju inse vad som faktiskt är på gång. Och hur ska det då gå när allt fler fullständigt tappat förtroendet för såväl sina politiska ledare o makthavare som de medier som inte skött sin uppgift som de ska.
Så klart att det bäddar för ett otroligt farligt läge!
Onyekachi Wambu skriver i sin artikel i New African febr. 2012 under rubriken:
”Quarrels Of The ”Children Of Abraham”
”Our loss of faith in our ability to turn around our continent has us searching the sky for answers. But to quote Shakespeare: ”The fault… is not in our stars but in our selves…”
”In the 1990s while filming in Mozambique, a wise old man told me a wonderfully illuminating proverb: ‘When people lose faith in each other, they look up to the sky and turn to God.’ The proverb explains much about Africa.
At independence our continent was full of hope, optimism and a stunning vision. People trusted and worked with each other as they fought the liberation struggle. Across ethnic, language and religious lines, we would together reclaim our continent from the colonialists and build new nations offering peace, dignity and prosperity. Secular ideas such as nationalism, Pan-Africanism, or socialism were the buzzwords and leaders who promoted these (Nkrumah, Nasser, Nyerere, etc) were the dominant personalities and heroes. Others that agitated along pre-colonial religious, regional or ethnic lines were considered retrograde and marginal.
The dreams of independence soon collapsed in rancour, backbiting and bitter hatreds. ….”
…”This view was reinforced by the Danish cartoon incident and subsequent global protests against Danish interests. Nigeria was the only country in the world where Nigerians killed fellow Nigerians, over a quarrel in a faraway country. Now the ideology extends to condemning Western education, bombs go off in churches, mosques, public squares and schools, as attacks escalate, and zealous religious identities threaten to subsume all other identities we have as Africans.”
Läs hela artikeln på:
http://www.newafricanmagazine.com/blogs/back-to-the-future/quarrels-of-the-children-of-abraham
01/08 23:46 at 23:46
Onyekachi Wambu skriver i sin blogg i New African febr. 2012 under rubriken:
”Quarrels Of The ”Children Of Abraham”
”Our loss of faith in our ability to turn around our continent has us searching the sky for answers. But to quote Shakespeare: ”The fault… is not in our stars but in our selves…”
”In the 1990s while filming in Mozambique, a wise old man told me a wonderfully illuminating proverb: ‘When people lose faith in each other, they look up to the sky and turn to God.’ The proverb explains much about Africa.
At independence our continent was full of hope, optimism and a stunning vision. People trusted and worked with each other as they fought the liberation struggle. Across ethnic, language and religious lines, we would together reclaim our continent from the colonialists and build new nations offering peace, dignity and prosperity. Secular ideas such as nationalism, Pan-Africanism, or socialism were the buzzwords and leaders who promoted these (Nkrumah, Nasser, Nyerere, etc) were the dominant personalities and heroes. Others that agitated along pre-colonial religious, regional or ethnic lines were considered retrograde and marginal.
The dreams of independence soon collapsed in rancour, backbiting and bitter hatreds. ….”
…”This view was reinforced by the Danish cartoon incident and subsequent global protests against Danish interests. Nigeria was the only country in the world where Nigerians killed fellow Nigerians, over a quarrel in a faraway country. Now the ideology extends to condemning Western education, bombs go off in churches, mosques, public squares and schools, as attacks escalate, and zealous religious identities threaten to subsume all other identities we have as Africans.”
Läs hela artikeln på:
http://www.newafricanmagazine.com/blogs/back-to-the-future/quarrels-of-the-children-of-abraham
02/08 09:19 at 09:19
Kerstin: ”Och om du inte anser att SD är ett högerparti har du inte läst deras partiprogram och dessutom verkar du mycket okunnig om olika politiska partiers ideologier. Läs på om saken.”
Det var inget svar på min fråga om vad som i SD partiprogram är att beteckna som extremhöger.
02/08 09:29 at 09:29
Magnus Johansson:
Bara att jämföra med andra borgerliga partiers program så ser man att SD är ett högerparti. Deras ständiga skyllande på invandrarna för de ekonomiska problemen gör partiet till extremhöger. Det var precis så Hitler gjorde på sin tid, fast då skyllde han enbart på judarna även om han också var rent allmänt rasistisk. Även då försökte somliga få det till att nazismen var en hedervärd politisk inriktning.
Så igen läs på mer.
Därmed har vi diskuterat denna fråga färdig. Jag betraktar dig som troll från och med nu eftersom du fortfarande inte svarat på min fråga. Därför är du spärrad från att kommentera mer på den här bloggen. Här ska man iaktta reglerna för allvarligt tal för att få kommentera.
03/08 10:57 at 10:57
Bo Rothstein beskriver i boken Sociala fällor och tillitens problem hur tillit är en ekonomisk faktor som gör att man slipper slösa en massa resurser på att gardera sig hela tiden.
Rothstein menar att den enda som har makt att skapa tillit i ett samhälle är just myndigheterna. Och när myndigheterna börjar ljuga och trixa sprider sig misstron och korruptionen i hela samhället.
Utrikespolitiskt ljugande betyder nog ändå rätt lite, tror jag, eftersom det har så litet att göra med folks vardag. Det är värre när diverse politiker skänker bort vårdcentraler och dagis till sina politiska kompisar som dessa får göra sig pengar på, eller skriver sanslöst generösa avtal med olika entreprenörer.
06/08 20:48 at 20:48
Jan Wiklund:
Kan nog vara så att lögner om utrikespolitik inte spelar så stor roll som lögner om inrikespolitiska ageranden – i det korta perspektivet, men dagens ljugande om utrikespolitiken och om försvarspolitiken kommer att göra det framöver. Sveriges senaste regeringars och riksdagars agerande på det här området kommer nämligen att spela en mycket dyster roll framöver, för oss svenskar -spår jag.