Burka och det moderna samhället
Så är då burkor och niqabs på tapeten igen då en centerpartist har föreslagit att det ska lagstiftas mot heltäckande kläder som döljer ansiktet. Det är förstås ett helgalet förslag som man hoppas att riksdagen säger nej till. Men det finns många men här också.
“Ingen har rätt att bestämma över andras klädsel”, menar de muslimer som anser att de här heltäckande kläderna bör accepteras överallt i samhället och att det är diskriminering av muslimer att inte tillåta sådana på alla arbetsplatser.
Men vadå? Det är helt enkelt inte så att man kan klä sig hur som helst eller hur man vill även om man är hedenhössvensk. Vi har massor av klädregler som vi svenskar måste följa om vi vill bli accepterade inom olika områden. Ingen anställer en ung kvinna som chefsassistent, som har ring i näsan och håret uppsatt i lila tofsar på huvudet exempelvis.
Man får klä sig precis som man vill i det privata och på fritiden, ha näsan full av ringar, visa halva brösten, naveln och hela baken, ha lila tofsar på huvudet och missprydande tatueringar på de bara armarna men på många arbetsplatser gäller strikta klädkoder. Vill man inte följa dessa, ja då anställs man bara inte på de där jobben. Då får man välja, endera anpassar man sig till de klädregler/den klädkod som gäller på den arbetsplats man vill verka inom, eller så får man acceptera att man inte kan få vissa anställningar. Så varför ska just muslimska kvinnor kunna kräva undantag från dessa regler? I synnerhet bör de inte ha det som de här heltäckande tälten inte är specifikt muslimska plagg, påbjudna av Koranen, utan har anor betydligt längre tillbaka i tiden än Muhammeds dagar.
Somliga av de klädregler som vi svenskar får finna oss i att underordna oss är av mer estetisk eller moralisk karaktär, som att man inte klär sig utmanande eller slarvigt om man har ett arbete där man representerar ett företag. Andra regler är rent praktiska. Man är en trafikfara som busschaufför i burka exempelvis. Man kan inte sköta somliga industrimaskiner i en sådan utan allvarliga olycksrisker. Man riskerar att sprida farliga bakterier inom sjukvården om man bär långärmat och i synnerhet om man bär burka eller niqab. Där ska man ha bara armar som lätt kan tvättas eller desinficeras och inte alltför vida och fladdrande kläder.
När vi nu dessutom fått veta att det inte finns några regler i Koranen som påbjuder Burka eller Niqab så kan vi bara konstatera att det finns mängder av propra västerländska kläder att bära om man vill dölja det mesta av sin kropp, och att sådana borde fungera lika väl för muslimska kvinnor, ur religiös synpunkt.
Jag vet inte vilken funktion de där tältliknande plaggen hade från början, de kan ju ha varit praktiska i heta ökenlandskap. De må ha vilken ursprunglig orsak som helst men det är helt klart att de nu tycks ha en huvudsaklig funktion, nämligen att förhindra mänsklig kommunikation. I de muslimska länder där kvinnorna bär sådana plagg utomhus tar de, vad jag förstår, av sig plaggen inomhus och tillsammans med sina familjer. De uppfostrar inte sina barn utan möjlighet till ansiktskommunikation. De pratar inte med varandra enbart genom de där tygsjoken. I dessa länder går flickor i speciella skolor och tar av sig sina heltäckande plagg inom skolans väggar, om jag inte missuppfattat saken. Det finns inte daghem där de arbetar med barnen i heltäckande tygsjok. Sådant vore rent omänskligt och alltså förekommer det inte heller i de muslimska länderna. Där arbetar dessutom inte kvinnor i högre utsträckning utanför hemmen. Det är alldeles klart att man inte ska dölja sitt ansikte för personer som man måste ha nära social kontakt med, som man måste ha på de flesta arbetsplatser i ett modernt västerländskt samhälle.
Går vi tillbaka i vårt eget samhälle så var det inte mer än hundra år sedan gifta kvinnor skulle dölja sitt hår och kvinnor dessutom gick i långa vida kjolar. Men de här plaggen blev opraktiska när samhället moderniserades alltså började kvinnokläderna förändras på grund av utvecklingen. Kjolarna blev kortare och huvuddukarna försvann. Men så sent som i början av 60-talet fick kvinnor inte bära långbyxor på kontor. När jag började arbeta, vid just den tiden, var detta förbjudet på min arbetsplats, ett försäkringsbolag. Dessutom fick vi kvinnor inte vara barbenta under sommaren utan var tvungna att bära nylonstrumpor oavsett hur varmt det var.
Lever man i ett modernt samhälle, så blir sådana plagg som burkor och niqabs fruktansvärt opraktiska, och i vissa situationer rent farliga, och hävdar man att man alltid ska få ha sådana plagg på sig, då får man nog finna sig i att man är utestängd från en hel del arbetsplatser. I synnerhet som det inte går att hävda att religionen påbjuder denna klädsel. Det finns gott om anständiga västerländska kläder som uppfyller de påbud som Koranen ställer upp och huvudduk borde nu inte vara något hinder någonstans.
Men, som sagt, förbjuda de här plaggen ska man förstås inte göra. Kvinnor ska naturligtvis ha rätt att bära dem, men gör de valet att bära dem jämt utanför hemmen, ja då får de finna sig i att inte vara välkomna på vilken arbetsplats som helst. Det får varje hedenhössvensk göra om han eller hon klär sig alltför avvikande och vägrar att anpassa sig till den klädkod som gäller på olika arbetsplatser nämligen.
Länk:
- “Ansiktsslöja ingår i en patriarkal tradition och saknar stöd i islam”, Svt
16/10 07:55 at 07:55
Det handlar nog mindre om religion och mer om makt, och det är inte unikt för den här gruppen. Min bloggkollega ”Mot okänt land” har ibland skrivit om sina erfarenheter från en norsk sekt av ytterkantskaraktär på sin blogg http://motokantland.blogspot.com/
Kan bossarna i församlingen, vare sig de kallar sig pastorer eller imamer, styra även hur deras medlemmar klär sig har de kommit ganska långt i kontroll.
16/10 13:00 at 13:00
Björn Nilsson:
Kan vara att det idag handlar mer om kontroll, och då är det ju dystert att just de förtryckta, kvinnorna som vill bära burka eller niqab, är de som mest fanatiskt försvarar rätten för kvinnor att bära sådana här plagg överallt i samhället.
Själv misstänker jag att det handlar om en annan och mer allvarlig sak idag. Allt fler unga muslimska kvinnor börjar bära huvudduk och t.o.m. de heltäckande plaggen, sägs det. Jag uppfattar detta som ett allvarligt tecken på ökad polarisering i samhället, att det mest handlar om ett sätt att demonstrera sin avvikande grupptillhörighet och om en protest mot majoritetssamhällets regler. Om detta är rätt så är det en farlig väg vi är inne på.
16/10 14:19 at 14:19
Ungdomsgrupper har burit avvikande uniformer så länge jag minns. På sextitalet var det långt hår och halvrisiga jeans som markerade det avvikande. På nittitalet klädde dom sig helt i svart av samma skäl.
Och på den motsatta sidan av spektrumet klär dom sig i kostym och slips, också av samma skäl – för att markera grupptillhörighet.
Så mig oroar det mig inte ett dugg. Däremot är det förstås lite skumt med folk som maskerar sig – det må vara bakom burkor eller bakom psevdonymer i en bloggdiskussion. Folk som inte identifierar sig har jag inget som helst förtroende för.
16/10 15:35 at 15:35
När de heltäckande plaggen kom en gång i tiden handlade det säkert, som Björn säger, om makt. Numera handlara det säkert också till viss del om maktbehov över andra.
Kerstin har nog också rätt i att i många fall handlar det säkert om att markera sin grupptillhörighet.
Själv anser jag bägge orsakerna vara farligt.
Personligen blev jag av guds sändebud på jorden i våras uppmanad att ta av mig mössan vid besök i Mariakyrkan i Sigtuna. Men att hon verkligen gett order om den saken framgick aldrig säkert.
Religion handlar i första hand om makt över människorna.
16/10 18:50 at 18:50
Mycket bra skrivet, Kerstin och roligt att se dig tillbaka!
Märkligt att höra att en del välmenande svenskar (roligt med ditt hedenhös) hävdar in i det absurda att det är diskriminering att inte få klä sig hur som helst, t ex burka OK på dagis, i skolor och sjukhus.
De bereder väg för SD. I Frankrike förbjöds slöjor i skolorna – även Davidsstjärnor och hakkors och andra symboler. Det verkar ha fungerat – har sett reoportage där flickorna bär slöja fram till skolan o där tar av den.Tar på den sen för hemfärden.
16/10 21:46 at 21:46
Jag håller med dig i allt du skriver. Vi ska inte lagstifta om hur folk klär sig, men väljer man att avskärma sig från samhället får man ta konsekvenserna.
Fast den unga flicka som studerar till förskollärare och vars fall nu prövas av DO sa vid en intervju att hon hade ingen avsikt att arbeta så länge hennes man kunde försörja henne, men hon ansåg att hon hade rätt att utbilda sig ”som alla andra”.
Jag tycker att hon ska ha rätt att utbilda sig, och som utvecklingen är nu kommer hon säkert att kunna få arbete på ett muslimskt daghem där hon slipper kontakt med män.
Här kommer vi in på friskolor, och när de gäller dem har jag ändrat uppfattning. Jag ansåg som liberal (jag ser hur du ler, Kerstin) att självklart skulle föräldrar få välja skola åt sina barn. Nu kan vi se hur friskolor ytterligare bidrar till att skapa ett segregerat samhälle.
I synnerhet om man har en stor invandring från länder med en för majoritetsbefolkningen främmande kultur borde skolan vara en plats där man möts och exponeras för ”varandras olikheter”.
Frågan är om vi kanske borde återgå till den assimileringspolicy vi hade fram till 70-talet? Jag vet inte, men vi måste börja diskutera frågan hur stora kulturella skillnader ett samhälle tål innan solidariteten minskar och det sammanhållande kittet upplöses.
Det är inga roliga frågor, framförallt inte för nån som jag som till helt nyligen ansåg att fri migration var en mänsklig rättighet.
16/10 22:33 at 22:33
Jo. det går ju inte att säga emot dig. Det är ett antal olika faktorer som hänger ihop, och man kan trycka mer eller mindre hårt på en eller annan faktor och få en delvis olik bild av samma företeelse.
17/10 01:49 at 01:49
De flesta tycks hålla med mig, eller jag håller med dem, så bara några små kommentarkommentarer från mig här:
Jan Wiklund:
Visst har ungdomar alltid demonstrerat sin självständighet med avvikande klädsel, och helst sådan som förargat den äldre generationen men med burka och niqab är det lite annorlunda.
Jag tror att det tilltagande bruket av religionssignalerande klädsel bland unga muslimska kvinnor signalerar något allvarligare, inte bara avstånd från vuxensamhället, utan avstånd från hela det svenska samhället och många av våra grundläggande svenska värderingar och jag menar nog att de triggats till detta av den diskriminering de utsätts för numer. Unga mot äldre är en sak, religion mot religion/kultur mot kultur är något annat.
Lasse Strömstedt:
Jag är inte alls säker på att tälten kom till som rent förtyckande plagg. Även männen i vissa beduinkulturer bar kläder som de lätt gjorde heltäckande. Det var säkert skydd mot en gassande sol och dessutom mot sandstormar. Men idag används de enbart kvinnoförtryckande i de länder där sådana är påbjudna och de kvinnor som inte inser det är det mest synd om.
Sixten Andreasson:
Jag tycker inte att man har anledning att förbjuda några kläder, rent allmänt men däremot ska man kunna förbjuda somliga på vissa ställen. Kommunikation fungerar inte om den ena parten är helt dold, så är det bara, och de där tälten är just till för att förhindra kommunikation. I lärande-situationen behöver man samspela socialt och kommunicera effektivt- så i skolan ska barn eller unga människor inte tillåtas dölja sig totalt, enligt min uppfattning, vilket väl även är din uppfattning, vad jag förstår. Vi lever år 2009, inte år 500 f.Kr. eller f.M. På den tiden gick kvinnor inte i skolan.
Anna Carlbro:
Nej, jag ler inte alls, i varje fall inte hånfullt. Jag har gått samma väg. Under sjuttiotalet avskydde jag den svenska skola som dottern gick i (där rektorn var gravt religiös, liksom många av lärarna) och hade gärna sett att det funnits ett alternativ att sätta min dotter i. Tyckte då att det danska systemet var mycket bättre. Idag ser vi kanske i Danmark konsekvenserna av just det du pekar på, vart det ledde, och då är vi på god väg vi också.
Idag tycker jag det var bra att vi inte hade friskolor på den tiden – av precis de skäl som du anför. Och så ska jag le – i samförstånd :-).
Men sen, vi förde inte en assimileringspolitik på 70-talet. Att man gjorde det är en myt som man skapat nyligen, i propagandan mot ”den sociala ingenjörskonsten”. Man talade i lagstiftningen om att invandrarpolitiken skulle stå på tre ben: Jämlikhet‚ Valfrihet och Samverkan.
Lika rättigheter för alla i landet boende, ingen segregering alltså. Invandrare skulle själva välja om de ville låta sig assimileras eller bara integreras. Samverkan innebar att man skulle sträva mot att svenskar och invandrare samverkade i samhället.
Detta var inte assimilering och mycket hedervärda mål anser jag.
17/10 11:22 at 11:22
Kommer att tänka på Stig Dagermans dikt:
—
Varning för hunden.
Lagen har sina blottor.
Hund får de fattiga ha.
De kunde väl skaffa sig råttor,
som är skattefria och bra.
Nu sitter folk i små stugor
med dyrbara hundkreatur.
De kunde väl leka med flugor,
som också är sällskapsdjur…
—
Det är lätt att förfäras och peka finger. Dom andra. Vi präktiga.
18/10 01:49 at 01:49
Kalle:
Och?
18/10 08:03 at 08:03
Väldigt bra inlägg! Gillar din historiefokus. Tror många stirrar sig blinda på ”kultur”-delen och glömmer det allmängiltiga och kvinnodelen.
Skrev själv om det på min blogg. http://suspensoarg.wordpress.com/2009/10/18/lisa-magnusson-ropar-islamofobi-men-slojfragan-ar-storre-an-sa/
19/10 12:35 at 12:35
I grunden handlar detta om jämlikhet och om synen på vår sexualitet samt friheten att välja våra egna livsmönster.
I debatten har också en annan effekt av ojämlik syn på sexualiteten (silikontuttar etc) tagits upp, och i debatten om våldtäkter brukar feminister ofta framhålla att även en helnaken kvinna borde få slippa bli behandlad som ett könsobjekt.
Den nakna kroppen har blivit överkommersialiserad och de som verkligen vill ha en jämlik sexualitet och frihet att själv bestämma över sin klädsel utanför arbetslivet har mycket att hämta i Naturismen; en livssyn (filosofi) som bejakar fördomsfri och avspänd nakenhet och tar avstånd från exhibitionism, sexualisering och kommersiell exploatering av människokroppen.
03/11 23:33 at 23:33
Muslimska kvinnliga klädedräkter har flera namn, jag tror det heter hijaabs när ansiktet inte är täckt, men resten av huvud och kropp.
En sådan klädsel borde vara ”förbjuden” i hemtjänsten, i kommunal äldreomsorg. Jag tycker inte att man kan komma hem till svenska gamla människor i sådan klädsel. Helsvart dessutom. Bara ansiktet syns. Hur känns det, för en gammal människa, när det ringer på dörren och man öppnar och ser en helsvart gestalt i farstun? Rent praktiskt kan man ju också undra hur det går att arbeta i sådan klädedräkt – diska, städa osv.
En helt annan sak är det ju om man kommer som gäst!
Not.
En äldre släkting till mig kände sig otrygg i sitt hjälpbehov.
23/02 12:31 at 12:31
Bra inlägg!
Det är ju inte så att de kan knalla runt utan slöja om de vill det heller. I Koranen står det tydligt hur en kvinna ska klä sig (t.ex. http://islam-svarar.se/pages/content/view/255/86/), vilket inte är ett fritt val. Sedan kan man själv bestämma hur mkt man ska följa i Koranen men det är familjens överhuvud, en man, som bestämmer det.