Hur får man kontakt med Telia?
Jag har försökt att maila dem, men deras kundtjänst har ingen mailadress.
Jag har försökt att ringa dem, och sagt till deras svarsrobot att jag vill tala med en människa. Då ställde de mig i kö. När jag stod där frågade deras robot om jag ville vara med i en kundenkät, då skulle de ringa upp direkt efter mitt samtal. Naturligvis svarade jag ja, jag ville ju prata med någon som var anställd på Telia. Efter ytterligare några minuter säger deras telefonsvararrobot: ”Det är många som väntar. Vi kan inte ta ditt samtal. Ring senare.” Och naturligtvis ringde ingen från kundenkäten, så där fick jag inte heller någon kontakt.
Vad jag förstår så ska det gå att skriva till dem, de har en postadress. Men jag har för mig att Telia är ett företag som sysslar med telefon- och datorkommunikation. Varför ska de då vara så förbålt svåra att få tag i per telefon eller dator?
Orsaken till att jag ville mejla dem var att jag att jag fått ett mejl som utger sig för att komma från den som svarar för Telias e-postserver. Jag misstänker att det i stället är någon som vill plantera virus i min dator, men jag är inte helt säker. Kanske denna bloggs läsekrets kan hjälpa mig? Här är ett par utdrag ur mejlet, där jag har tagit bort alla adresser, så att ingen ska kunna råka illa ut för att de klickar på fel plats.
Dear user of the telia.com mailing service!
We are informing you that because of the security upgrade of the mailing service your mailbox (… ) settings were changed. In order to apply the new set of settings click on the following link: (… )
Best regards, telia.com Technical Support.
Någon som känner igen det och vet vad det rör sig om?
/Dan Gmark
09/01 07:51 at 07:51
Jag har vid flera tillfällen fått e-post med en text mycket lik den ni fått, men med comhem som avsändare. Jag har comhembredband. De mail jag fått har varit falska och jag har kastat dem direkt.
09/01 07:51 at 07:51
PS. Jag tror inte Telia skulle skicka er engelskspråkig information. DS.
09/01 12:25 at 12:25
Du kan lugnt radera alla sådana meddelanden. Telia skickar aldrig ut sådant (speciellt inte skrivet på engelska eller med egendomlig svensk stavning och grammatik). Tror det står något om det på Telias ”Mina sidor” också.
Jag håller dock med om att det är jäkligt krångligt att hitta epostadressen till Telia. Tror att man kan lyckas ibland, men det kan hända att de svarar att de har så mycket att göra att de prioriterar telefonservice – där det som sagt kan vara lite knepigt att nå fram …
09/01 15:49 at 15:49
Hej!
Jag heter Peter Wälimaa och jobbar på Telias Kundservice.
Mailet du har fått är ingenting som kommer från oss. Precis som nämnt ovan så skickar vi inte ut mail på engelska.
Vad gäller vårt talsvar är tanken att du ska kunna få välja att bli uppringd om det är många som ringer samtidigt.
Enkäten ringer upp först efter att du har varit i kontakt med kundtjänsten, då denna bygger på det samtalet.
Man kan både maila och chatta med oss via vår hemsida. Dessa hittar man under Kontakt-knappen på vår hemsida. Länken dit finns nedan.
https://www.tewss.telia.se/privat/kundservice/kontaktatelia/?sl=teliase_top_kontakt
Med vänliga hälsningar
Peter Wälimaa
Telia Kundservice
09/01 16:23 at 16:23
Väck med det där mejlet!
09/01 18:09 at 18:09
Det där är ett spam. Gå inte på det.
När vår telefon var trasig några dagar före ju ringde vi också 90 200 och bad robotrösten att få tala med en människa, vilket vi också fick efter ca två minuter. Sedan kom en reperatör dagen därpå och hittade att teleledningen ute i skogen varit utsatt för ett ”typiskt åsknedslag” som han uttryckte saken.
Jag tycker alltid att det är synnerligen lätt att få tag i Telia och att få bra service av dem. Jag har grannar som har Tele 2 och Com Hem och när man hör deras bekymmer med resp bolag tackar man en högre makt att man har att göra med Telia.
09/01 20:59 at 20:59
Peter Wälimaa:
Jag har prövat länken du gav mig. När jag då klickar på t.ex. rubriken ”Internet – säkerhetstjänster” under ”epost och chat” så får jag upp
Där finns alltså ingen epostadress. Kan du berätta om någon annan plats där jag kan hitta en epostadress till Telia?
Sedan har jag ett förslag till förbättring av er information om falsk e-post under rubriken ”Säkerhet”. Nämn även den sorts farlig spam som jag har berättat om här. (Om du skickar mig din epostadress så ska jag skicka hela mejlet till dig.) Och så kan ni gärna skriva precis det du säger här, att ni aldrig skickar ut mejl på engelska. Jag har tillräcklig datorvana för att inte bli nervös när jag får den här sortens mejl, men jag vet att många andra användare blir oroliga.
10/01 15:42 at 15:42
Hej återigen!
Du får gärna skicka mail-innehållet och de förslag du tagit upp direkt till mig. Använd då länken nedan.
http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515.
Du har hittat rätt, tanken är att man via hemsidan skickar en förfrågan som blir till ett mail. Det finns alltså ingen specifik mailadress i övrigt som du kan skicka till.
Däremot, precis som du nämner, så jobbar man på en ny lösning och har då förnärvarande mailen stängd.
Vi jobbar ständigt på att förbättra och som nämnt ovan så ska den nya lösningen förhoppningsvis råda bot på det du tagit upp.
Jag visste att något var på gång, men inte att det var redan nu. Jag ber om ursäkt för detta.
10/01 18:25 at 18:25
Telia Kundservice:
Tack för länken till formuläret. Jag har fyllt i mina uppgifter, beskrivit ärendet och bifogat en kopia på det aktuella mailet. Hoppas att det gick fram, det kom ett lite mystiskt svar när jag hade tryckt på Skicka.
Det skulle vara alldeles utmärkt om man kunde nå ett liknande formulär från Telias hemsida.
11/01 15:29 at 15:29
Kerstin! Ring till deras huvudkontor i Farsta och be att få tala med den ansvarige för deras kundtjänst. Och förklara vad som inte fungerar. Jag garanterar att dom då får ändan ur vagnen och fixar den sak du vill ha fixad.
Tel 08-901 00
17/04 23:16 at 23:16
Tycker det e skit att det inte går kontakta Telia via internet på något enkelt sätt. Dåligt!
16/02 21:56 at 21:56
Känner igen problemet.
Försöker komma i kontakt med Telia via mejl eller telefon. Fungerar dåligt eller inte allt. Försökte nu via en av länkarna ovan, men den fungerade inte nu (nedplockad?).
Förvånande att Telia är så rädda för kundkontakter!
I dagsläget är enda framkomliga vägen att besöka en Teliabutik.
17/02 13:52 at 13:52
Intressant. Det är sex år sedan jag skrev denna bloggpost och Telia svarade ju
”Vi jobbar ständigt på att förbättra och som nämnt ovan så ska den nya lösningen förhoppningsvis råda bot på det du tagit upp.”
Det verkar som om det går långsamt med förbättringarna. Felanmälan och support fungerar ju, men problemet var att få kontakt med företaget Telia i andra ärenden. De flesta företag brukar väl sätta ut ett telefonnummer på sin hemsida?