Läkare/forskare köpta av läkemedelsindustrin
Det är bra att det kommer fram hur tätt samarbetet är mellan läkare och medicinindustrin. Jag började misstänka ett sådant samband för flera år sedan, och bit för bit avslöjas nu ett sådant i våra massmedia. Idag skriver AB en lång artikel om saken. Läs den. Den är avslöjande och klargör att vi många gånger varken har anledning att lita på läkare eller på läkemedelsföretagen och dessvärre inte heller på de myndigheter som ska godkänna läkemedel för förskrivning i Sverige.
Bo Kadesjö, forskare på Sahlgrenska om ADHD-DAMP, är anlitad av Eli Lily, ett av de större läkemedelsföretagen som just nu slår på trumman för sitt nya läkemedel mot ”åkomman” ADHD-DAMP. Kadesjö sitter också i socialstyrelsens vetenskapliga råd. Han uppbär alltså forskningspengar från socialstyrelsen samtidigt som han tecknat avtal med Eli Lilly om informationsutbyte bl.a. Det handlar här om ADHD-medicinen Strattera, som orsakat överraskande och oförklarliga självmord i flera fall.
För något halvår sedan visade TV ett program om professor Gillbergs (även han verksam inom Göteborgs universitet/dit Sahlgrenska hör) forskning om ADHD-DAMP, där en av hans medforskare talade om att det endast var barn i socialgrupp III som drabbades av ADHD-DAMP, enligt Gillbergs undersökningar. Detta får mig att associera till vetenskapliga experiment med människor. Sådana brukar man ju, av gammal ”fin” tradition inte företa sig med barn ur socialgrupp I och II.
Gillberg var för övrigt mannen som förstörde alla data om sin forskning. Han stöddes ivrigt av föräldrarna till sina undersökningsobjekt, via en patientförening som sponsrades av Eli Lilly.
Även överläkare Bruno Hägglöf, på universitetssjukhuset i Umeå sitter på flera stolar samtidigt, i det här fallet dels på en myndighetsstol dels på medicintillverkarens Eli Lillys stol.
De här läkarna betraktas som auktoriteter inom sina områden och andra läkare influeras av dem, åker på kurser, informationsdagar och föreläsningar med dessa personer som talare, tror på dem och pytsar ut de mediciner som dessa auktoriteter rekommenderar, allt till läkemedelsbolagens fromma.
En gång i tiden, för sådär en 50 år sedan, forskade läkemedelsföretagen fram medel som botade sjukdomar, som exempelvis penicillin. Idag har de helt andra målsättningar, nämligen att ta fram preparat som människor ska göras beroende av eller luras att äta år ut och år in. Botande läkemedel är nämligen inte alls samma goda affär som de senare preparaten, något som flera medicinforskare oroar sig över idag. Företagen lägger nämligen ner mycket större summor på marknadsföring av sina preparat än på forskning för att få fram dem och på kontroller av deras ofarlighet.
Vi har härmed också anledning att fråga oss hur korrumperade våra myndigheter är, de som ska godkänna läkemedlen? Vi har också anledning att fråga oss vad vi betalar, i form av ökad ohälsa orsakad av onödiga mediciner och skadande biverkningar av sådana, och för att de medicintillverkande företag ska kunna öka sina vinster?
Hela området stinker!
20/04 10:20 at 10:20
Helt otroligt att det får förekomma! Och läkemedelsindustrin tror att de kan upprätthålla en seriös fasad (forskning är väl alltid seriöst? hmmm.) när det blir mer och mer genomskinligt att Mammon spelar in mer än medmänsklighet.
Stackars forskare – de borde starta en organisation för etisk forskning, en sorts etisk ”rättvisemärkning” för verkligt fri forskning, där sponsorerna inte styr med plånboken för att få fram vissa ”godkända” resultat…
20/04 11:31 at 11:31
Hela området stinker!
Håller med, särskilt den Psykiatriska sjukvården när det gäller medicineringen.
Jag VET detta för att jag har en nära anhörig som är sjuk. Det har blivit en _praxis_bland psykiatrin att patienten _måste_gå med på att använda den SSRI eller psykofarmaka som Psykiatrikern skriver ut. Om patienten vägrar att tex använda ”Fontex” då är han eller hon inte välkommen på denna Motagning,och det blir man upplyst om redan när man försöker få en tid.
Om man då är (som väldigt många är) ovetande om just dom stora riskerna med användningen av SSRI medicin och får sitt liv förstört bara för att någon djävel vill tjäna pengar är åt helvete.
Det är möjligt att det finns undantag när det gäller denna idiotpraxis bland Psykiatriska motagningar men det är inte många.
Det verkar också som att dom ”nya ”SSRI” medicinerna ökar i sitt användnings område, dvs dom ordineras i stort sett mot alla sjukdomar, samtidigt som dom ju inte alls är tillförlitliga.
Det ligger helt klart någonting väldigt _ruttet_ bakom hela denna utveckling!
20/04 15:49 at 15:49
Själv har jag satsat mina PPM-pengar utifrån en närliggande analys:
När den egocentriska 40-talistgenerationen blir gammal så kommer de naturligtvis att lägga alla sina pengar på att hålla sig vid vigör så länge som är biokemiskt och -tekniskt möjligt. Således är det säkrast att gå in benhårt i läkemedelsaktier. Det är enda sättet att få tillbaks sitt arv…
20/04 15:50 at 15:50
Ja, sociala modeller slår allt=
– var god o lycklig mot dina barn (dopamin= förhindrar demens etc)
– tänk flexibelt o öka plasticiteten (inte rigid kd-tänk el nylib enkla samband)
– motion o låg kalori (bla kopplats till ökad livslängd via gener sir2 – vars substans även finns i rödvin)
– fastna inte i beroende som droger, sexism etc
– empati aktiverar spegelneuronerna o du känner som din medmänniska
– för mycket njutning kan förleda och ge allvarliga sjukdomar : klamydia, herpes, syfilis, meninogokocker etc
21/04 02:55 at 02:55
Petra:
Det här är ändå säkert bara toppen på ett isberg. Det finns mer att gräva fram på det här området.
21/04 12:10 at 12:10
Insikten om att en stor del av alla de ”sjukdomsmässiga tillstånd” som vi kan försättas i inte kan avhjälpas med någon form av medicinskt preparat verkar bli alltmer avlägsen för var dag som går. Tanken på att alla de åkommor som orsakas det moderna samhällets sociala dysfunktion snarare bör kureras med ett empatiskt engagemang i den drabbades liv verkar obehagligt nog vara en i mångt och mycket främmande tanke i den psykiatriska sjukvårdsdebatten.
Att auktoriteter inom sjukvården på detta sätt är involverade i läkemedelsindustrins förhavanden (precis som amerikanska politiker i maskopi med det miltär-industriella komplexet) kommer onekligen att leda till att allt fler patienter med dylika åkommor kommer att behandlas med nya preparat istället för med alternativa behandlingar.
22/04 00:21 at 00:21
Marcus:
Många gånger är det nog inte ens andra preparat som ska till utan sunda eller andra matvanor, motion, medmänsklighet, lite mindre stress och att man inte låter sig skrämmas till att stoppa i sig alla möliga ”läkemedel” i förebyggande syfte.
Sedan finns det ju mediciner som är ett måste för överlevnaden också.
22/04 21:09 at 21:09
Apropå lönsamhet och olönsamhet och botande preparat:
Nedanstående citat behöver vi reflektera över beträffande läkemedelsindustrin! Läs en DN-artikel från september 2004 om antibiotikaresistens!
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=326242&previousRenderType=2
Citat ur DN-artikel från 2004
…
– Kronobergsprojektet är det sista halmstrået i kampen mot den ökande antibiotikaresistensen. Några nya antibiotika lär inte utvecklas av läkemedelsindustrin, eftersom de är betydligt mindre lönsamma än andra mediciner som patienterna måste ta varje dag, ofta under resten av sitt liv, säger Otto Cars, professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet och den som har huvudansvaret för forskningsstudien tillsammans med Gunnar Kahlmeter, verksamhetschef för mikrobiologiska avdelningen på Centrallasarettet i Växjö.
Om resistenssituationen:
http://www.strama.se
STRAMA är ett nätverk av experter från olika svenska organisationer och myndigheter.
23/04 23:14 at 23:14
Här finns ytterligare en mycket läsvärd DN-artikel från år 2004 som handlar om antidepressiva medel. Man blir berörd och bestört i allra högsta grad.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=574&a=308138
24/04 11:04 at 11:04
Expressen idag: Psykos efter medicintest!
http://www.expressen.se/index.jsp?a=570936
Obehagligt, tycker vi.
24/04 13:29 at 13:29
Två döttrar:
Jo, det är mycket obehagligt det där. Även i senaste numret av tidskriften Råd och rön diskuteras läkemedelsindustrins bristande etik och hur målsättningen att tjäna pengar övrskuggar seriös läkemedelsforskning.
24/04 17:35 at 17:35
Läst i Råd och Rön: 10 av 17 läkemedelsföretag får underkänt… Tveksamma kliniska prövningar av läkemedel…
http://www.radron.se/templates/test____6355.asp
Det verkar finnas allt mindre av seriös forskning, tycker vi.
25/04 04:22 at 04:22
Expressen idag: Nu stoppar AstraZeneca läkemedelstesterna! Bra, tycker vi.
http://www.expressen.se/index.jsp?a=571647
25/04 18:31 at 18:31
Oj Simon, där tar du fel. Vi 40-talister har ju sett vad läkemedelsindustrin gjort med våra gamla föräldrar, så läkemedelsaktier ska du inte satsa på. Ompröva din analys, annars kommer du att förlora dina PPM-pengar!
27/04 21:16 at 21:16
AstraZenaca, miljardvinst: 15 000 000 000,00 kr
http://www.sr.se/ekot/ekonomiekot/artikel.asp?artikel=846306
Det var inte dåligt, säger vi!
28/04 18:47 at 18:47
Grattis Råd och Rön: Bra, tycker vi.
http://www.radron.se/templates/news____6389.asp
23/05 14:26 at 14:26
Det är beklämmande hur ensidigt du ser på detta ämne. Faktum är att de flesta adhd-forskare vigt sina liv inte åt läkemedelsbranchen utan åt barn som behöver hjälp. Adhd är vetenskapligt belagt, inget ”hokuspokus”. För 15 år sen ifrågasattes autism och Aspbergers, det är det ingen som gör idag. Ett av mina barn har adhd och hans läkare (tillika adhd-forskare) har varit fantastisk. En rad åtgärder har satts in och medicinering har ännu inte blivit aktuellt. Adhd-forskningen tittar på helhetsbilden, och det finns mycket hjälp att tillgå. Vår läkare säger att det inte finns NÅGON adhd-forskare i Sverige som förordar medicinering i första hand, och när sådan sätts in så är det ytterst reglerat och seriöst. Vi har träffat många andra familjer med likartade problem och de vars barn fått medicin har i samtliga fall fått vardagen underlättad – INTE av att barnet i fråga blivit ”drogat” och inte fått ”vara sig själv”, utan för att barnet kunnat koncentrera sig, behärskat aggressionsutbrotten, kunnat läsa hela böcker, kunnat lyssna och samtala på ett mer sammanhängande sätt etc etc.
Läkemedelsindustrin är en industri som alla andra och ska vara bevakad och reglerad, men varför misstänkliggöra den seriösa forskning vi har i detta land? Forskare som vigt sina liv åt att hjälpa barn och familjer som mig och min son – vi blev inte SEDDA av skolan o omgivningen förrän vi fick träffa vår läkare. Och nu kan ingen se att min son är en ”dampunge” – han som för två år sen var ”omöjlig att ha i ett klassrum”.
Fortsätt vara kritisk, Kerstin, men försök se den andra sidan också.
Och återge inte länkar till artiklar i Aftonbladet som uppstått ur ren scientologipropaganda, vilket tidningen Journalisten avslöjar idag:
http://www.journalisten.se/kronika.aspx?Article_Id=11171
23/05 17:59 at 17:59
Peter:
Vad gäller din länk till tidningen Journalisten, men även i övrigt så hänvisar jag till min kommentar till dig här:
Dessutom rekommenderar jag läsning av berättelsen om min gamla mamma, och vad jag kunde konstatera vad gällde medicinering av gamla med sådana här medel. En erfarenhet som blev orsaken för min del, till att jag informerat mig ganska grundligt om de här medlen och om hur läkare skriver ut sådana mycket oansvarigt, ofta på uppmaning från läkemedelsföretagens ”konsulenter”, försäljare alltså.
Vidare rekommenderar jag programmet Kaliber, om hur läkemedelsföretagen köper läkare och/eller tystar dem.
23/05 19:26 at 19:26
Snälla du, jag har lyssnat på Kaliber, ett långt mer nyanserat program än de åsikter du ger uttryck för. Du misstänkliggör ju forskningen per se, medan jag har sett vad denna forskning i praktiken både syftar och leder till: att många barn som tidigare inte kom in i samhället nu blir hjälpta. Ditt kategoriskt okänsliga svar till mig var mycket trist att läsa.
23/05 22:00 at 22:00
Peter:
Ibland tål det till att man spetsar till formuleringen lite också. Jag blir ibland så trött på det där vetenskapliga språket som går ut på att man uttrycker viss oro för patientens välbefinnande, alltmedan denne just läggs ner i kistan.
Jag tycker nog fortfarande att det är ytterst skumt att man bara hittar barn med den hjärndefekt/skada, som förorsakar ADHD-DAMP, i socialgrupp 3. Eller tror du verkligen att socialgrupp 3 är begåvad med fler genetiskt betingade defekter än socialgrupp 1 och 2?
Dessutom hävdade den samlade psykiatrikåren att tack vare SSRI hade självmorden minskat, bara på grundval av ett samtidigt uppträdande av två variabler, SSRI-förskrivningen och minskande självmord sammanföll i tiden en period. Så enkelt kan man inte dra vetenskapligt tillförlitliga slutsatser och det borde vetenskapligt skolade personer känna till.
29/05 22:09 at 22:09
Riktigt ruggigt, lyssna på P3 Dokumentär! Riktigt ruggigt.
Sömnmedlet Neurosedyn
”Det lanserades under 50-talet som det perfekta, riskfria sömnmedlet och det ansågs speciellt lämpat för gravida kvinnor. Ett par år senare skulle världen skakas av insikten att tusentals barn fötts med missbildningar på grund av att deras mammor tagit Neurosedyn.” P3 Dokumentär skildrar ett av de värsta exemplen på den moderna läkekonstens baksidor.
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2519&Artikel=814798
01/12 00:07 at 00:07
Den ökade SSRI-utskrivningen och minskningen av självmord följer en kurva som tycks ha ett klart samband. Samma fenomen uppträder i flera olika länder. Forskning på människor som begått självmord visar en gemensam nämnare – halterna av serotonin är ofta extremt låga. Så tesen att SSRI minskar frekvensen självmord har också ett starkt indirekt stöd.