Liberaler, ja alliansen, visar sina rätta ansikten
Här har toppar inom folkpartiet gjort sig skyldiga till brott som kan rendera upp till två års fängelse, nämligen dataintrång, där man skaffat sig information som man dessutom missbrukat, och vad läser man på liberala och övriga borgerliga bloggar och diskussionsfora?
Jo, alltmedan fler och alltmer uppseendeväckande erkännanden kommer från folkpartiets ledning, förklarar liberaler och andra borgerliga på sina bloggar och på sina diskussionsfora, hur det hela väl inte är något att bråka om och göra en så stor affär av – såna är ju alla, hur det ju egentligen är sossarnas eget fel eftersom de haft så usel säkerhet på sitt internnät, hur de var fult av sossarna att gå ut med den här saken just då Reinfeldt hade varit så lysande i TV mm.
De liberala och borgerliga kretsarna är tydligen helt utan omdöme, från toppen till botten. Någon respekt för den lag och ordning, som de borgerliga partierna gärna talar för, eller någon etik, som man gärna framhållit som signum för sina borgerliga partier, ser man inte och respekt för demokratin och demokratiska val, har man tydligen inte heller.
Men, det är klart, har man Bush som förebild så är väl det här bara en naturlig följd. Han är nu inte heller så noga med sanningen och hans anhang tar inte heller det där med demokrati och val på så stort allvar.
Länkar: bara några exempel:
dvdforum
Digital Prozac
Svansbos blogg
Mission XP
Helle Kleins blogg/se kommentarerna
Tillägg: Nytt på Skandalkalendern
06/09 08:38 at 08:38
De hade Bush som förebild, men han är ju inte populär längre i Sverige och då är han inte längre deras (officielle) förebild. Folkpartiserna har ju haft Anders Fogh Rasmussen som förebild, men det har de inte heller vågat säga!
06/09 09:59 at 09:59
Ja, om nu någon skulle tro på de här amsagorna, finns kommentarer här i kommentarstråden:
http://www.louisep.com/node/1245
06/09 12:57 at 12:57
Jag tycker, helt ärligt, att det är mer upprörande att en SAP-funktionär inte har vett nog att använda annat än sin smeknamn som både användar-id och lösenord! Alla bildade människor förstår ju att detta med fusk och rackarspel inte är någon medveten borgerlig strategi. Precis på samma sätt som man i Jämtland på 70-talet förstod att det inte var socialdemokratiska partiet som låg bakom fusket med valsedalarna på några av ålderdomshemmen (alla valsedlar utom de socialdemokratiska togs bort…)
Just nu är det nog många som försöker fundera ut vad Ibrahim Baylan och Veronica Palm brukar kallas…för att prova om det går att ta sig in på sapnet. Och se alla dessa ”superhemliga” politiska dokument! Som ligger på Internet! Oj, oj, oj!
06/09 13:57 at 13:57
Louise:
Vilka amsagor? Står hela det folkpartistiska ledargarnityret inför TV-kamerorna och berättar amsagor om att man gjort sig till skylig till brottsliga dataintrång? Eller var menar du?
Galaxa:
Trevligt med människor som direkt, och genom sitt agerande, bekräftar vad man skriver
06/09 15:27 at 15:27
Jag skulle inte bli förvånad om Folkpartisterna snart beskyller Sossarna för Brottsprovokation också.
Hittills har alla andra varianterna av beskyllningar flitigt prövats,utan framgång.
Jag tror att det kommer inte att finnas någon Folkparti i Riksdagen efter den 17:de.
06/09 16:20 at 16:20
T Lindholm skriver:
Jag tror att det kommer inte att finnas någon Folkparti i Riksdagen efter den 17:de.
Jo, det kan man ju hoppas.
Det är ju definitivt dystert att tänka sig att detta parti skulle sitta med i en eventuell borgerlig regering.
Med tanke på hur otroligt indignerade de borgerliga har varit för att Lars Danielsson eventuellt ljög om vad han hade för sig annandag j ul 2004, så borde ju ingen borgerlig person vilja se ett folkparti i en regering efter detta.
06/09 17:11 at 17:11
Det är inte bara bloggare som visar dåligt omdöme. Sveriges samlade borgerliga ledarskribenter slår knut på sig själva i sina försök att lägga skulden på sossarna.
Det är ynkligt att se!
06/09 19:04 at 19:04
Lasse:
Jodå, jag har notera det
06/09 20:40 at 20:40
Haha! Ja, det var bara en gissning! Det gäller att ligga steget före när man ska fundera ut vad för slags j-velskap andra ska ha för sig… Det är det man har erfarenhet till. Jag tror allt det här triggar igång en massa snoopisar. Jag är ganska nyfiken själv, men har jag definitivt viktigare saker för mig än gissa lösenord på SAP:s sidor;-) Kan inte tänka mig att de innehåller något som intresserar mig nämnvärt!
06/09 20:43 at 20:43
Lasse: Och alla som intervjuades i min lokaltidning ute på gatan ansåg att detta inte påverkade dem alls. Vilka är det som blir upprörda, kan man fråga sig? Ok, det var inte schysst att snoka! Inte schysst alls, men det hela är ju inget som definierar just folkpartiet. Eller de borgerliga.
06/09 23:08 at 23:08
Jag vill bara påpeka det självklara. Om man får reda på att någons inloggning, i något somhelst på nätet, är för lätt att lista ut – så mejlar man personen (eller administratören) och talar om det!
Det finns många människor som är så ärliga i Sverige – det är tack vare alla dessa ärliga människor som vi har ett hyfsat fungerande samhälle. Och nu vet vi att det finns EN som är ärlig i folkpartiet – han (eller hon) som läckte till Dagens Industri… Om någon från folkpartiet ska sitta i riksdagen så är det väl hon (eller han).
06/09 23:32 at 23:32
Galaxa:
Du har nog inte förstått det här. Det handlar inte om att vara ”ojuste” det handlar om brottslighet, jämförbar med inbrott. Lite ojusta kan politiker vara till mans, men rent brottsliga hoppas jag att de flesta inte är.
Vad gäller om man påverkas: Nej, röstar man vänster så ändrar man sig förstås inte på grund av den här skandalen. Ändrar man sig inte om man tänkt rösta på folkpartiet säger detta dessvärre en hel del om folkpartiets väljare: Endera är de okunnig och förstår inte vad fp har gjort sig skyldiga till, eller så anser de att det är helt OK med brottslig verksamhet för att främja de egna målen, bådadera är ledsamt minst sagt.
Petra:
Ja tack och lov är nog de allra flesta fortfarande anständigt hederliga.
07/09 00:13 at 00:13
Folkpartiet har gjort en total supervolta. Så enkelt är det. Hur man kan vara så korkad som de har varit är bortom vad jag kan förstå.
Men, då jag ser att du som vanligt slänger lite löst med ordet liberal så vill jag förtydliga ett par saker.
1. Folkpartiet är inte liberaler. Okej, de påstår sig vara det. Men det är inget annat än falsk marknadsföring. Det mest liberala partiet i alliansen idag är centerpartiet, sedan moderaterna och efter det folkpartiet.
2. Bush? Du får nog svårt att hitta en enda äkta liberal som gillar Bush.
07/09 02:07 at 02:07
Anders Gardebring:
Bra kommentar. Vi är nog helt överens vad gäller liberalerna och liberalismen, men jag har i bloggvärlden träffat på ganska många, som kallar sig liberaler eller liberatarianer, som försvarar Bush, underligt nog, för det borde liberaler inte göra. Så egentligen är vi överens även här.
07/09 13:13 at 13:13
Jag har ganska mycket juridik i bagaet och vet skillnaden mellan brottslig och allmännt oschysst. Jag visste dock inte att jag var tvungen att uttrycka mig strikt juridiskt. Med oschysst menar jag att jag rent subjektivt tycker det var en icke godkänd handling. Jag slänger också ur mig termen brottsligt trots att jag inte med säkerhet vet om gärningen skett i strid med vad som kan vara straffsanktionerad lagbestämmelse. Det betyder dock inte att jag inte känner till den rätta definitionen. Och jag antar att du inte använder den i strikt mening heller. Det skulle ju göra ett samtal på detta plan helt omöjligt. Jag hoppas, precis som du, att de flesta politiker är varken brottliga eller oschyssta.
Jag tog ett exempel från Jämtland, där socialdemokrater bar sig riktigt illa åt. Det var vidrigt att lura halvblinda åldringar att rösta på ”rätt” parti. Idag hade det säkert uppmärksammats mer och kanske t.o.m. lett till åtal. Men de fåtal personer som då kopplade denna ohederliga verksamhet till socialdemokraterna som parti var ju lätt räknade. Mannen på gatan såg förbi detta.
Det finns fler alternativ än dina två till att rösta på fp. Det kan t.o.m. jag, som inte tillhör dessa röstare, säga. Man är inte dum i huvudet alternativt ger sitt stöd till brottslingar om man röstar på fp. Det måste vi väl förstå? Att man KÄNNER så är en sak, men rent intellektuellt måste vi väl greppa att de flesta ser bakom att några i ett parti gör något fel. Partiet som sådant går inte till val på dessa personer ”arbetsmetoder”. Jag tycker det är rent barnsligt att dra liberaler, borgerliga etc över en kam och börja skriva om att de alla från topp till botten stödjer Bush. Du har all rätt i världen att skriva vad du vill i dina texter, men du inser väl också att det omöjligen kan stämma. Å andra sidan: Om allt du skrev skulle stötas och blötas för att bli oantastligt vore det ju inge’ kul att läsa alls! Så tack ändå!
För övrigt: Det ÄR inte bra om Leijonborg visste detta i två dygn utan att kontakta SAP, men jag förstår att han väntade för att först själv få en bild av det hela. Precis samma sak skulle vilken partiledare som helst har gjort. Är jag hundra på. Men det är klart att han skulle ringt Persson. Det skulle jag ha gjort. Men så är jag ju inte partiledare heller. Inse att dessa herrar och damer i partitopparna aldrig skulle hamnat där om de varit snälla enbart. Eller genomschyssta. Eller ens hederliga.
Det som Marita Ulvskog sade igår om våldtäktsoffer måste vara valrörelsen lågvattenmärke vad gäller uttalanden. Så mycket hat och hån kan aldrig leda till något gott. Det var ovärdigt.
07/09 14:05 at 14:05
Galaxa:
Jo, jag använder termen ”brottslig” i dess strikt juridiska mening, nämligen att det har begåtts brott mot lagen om dataintrång, ett brott som kan ge upp till två års fängelse. Det är just detta som gör den här saken mycket allvarligare än allmänt ojusta grepp – och sådana har vi ju sett från alla sidor tidigare, inte minst från de borgerligas sida.
Jag vänder mig alltså just nu mot liberalers och alliansares försök att förringa det här intrånget, och just få det att framstå som samma sak som lite allmänt ojusta grepp. När sossarna gjort något ojuste, eller ljugit, som Lars Danielsson, då har indignationen från alliansens sida vara gränslös och den moraliska upprördheten ofantlig, och saken har dragits och vevats i massmedia under ett och ett halvt år, när folkpartiet ljuger och begår brottsliga (strikt juridiskt) handlingar, då ursäktas det och då försöker man förringa det som gjorts, då är det ju bara ”sådant som alla gö”r, då är de ”inte värre” än sådant som socialdemokraterna gjort. Det är avgjort mycket värre.
07/09 14:16 at 14:16
Galaxa:
Jo, jag använder termen ”brottslig” i dess strikt juridiska mening, nämligen att det har begåtts brott mot lagen om dataintrång, ett brott som kan ge upp till två års fängelse. Det är just detta som gör den här saken mycket allvarligare än allmänt ojusta grepp – och sådana har vi ju sett från alla sidor tidigare, inte minst från de borgerligas sida.
Jag vänder mig alltså just nu mot liberalers och alliansares försök att förringa det här intrånget, och just få det att framstå som samma sak som lite allmänt ojusta grepp. När sossarna gjort något ojuste, eller ljugit, som Lars Danielsson, då har indignationen från alliansens sida vara gränslös och den moraliska upprördheten ofantlig, och saken har dragits och vevats i massmedia under ett och ett halvt år, när folkpartiet ljuger och begår brottsliga (strikt juridiskt) handlingar, då ursäktas det och då försöker man förringa det som gjorts, då är det ju bara ”sådant som alla gör”, då är de ”inte värre” än sådant som socialdemokraterna gjort och framför allt ska man prata om något annat.
Det fp gjort avgjort mycket värre.
Dessutom sade inte Marita Ulvskog direkt det hon nu beskylls för. Bara att gå in på SR:s hemsida och lyssna.
Så läser jag i Aftonbladet att Expressenjournalisten Niklas Svensson låg bakom ryktesspridningen om att Lars Danielsson hade en kärleksaffär, och att den spreds till liberala bloggare, som skrev om saken, av Jodenius. Tala om smutskastningskampanj!
07/09 16:36 at 16:36
Jag har inte sett den indignation som du säger att samtliga(!) i alliansen delar inför Danielssons konstigheter. Ändå läser jag även information från deras offentliga sidor samt bloggar. Jag har även mött flera sossar som varit helt klart kritiska till sitt partis sätt att lösa den problematiken.
Jag tycker fortfarande inte att man kan dra alla folkpartiser över en kam. När jag bläddrat runt bland tidningar etc där man intervjuat folk på stan så verkar majoriteten tycka att lösenordsfusket var upprörande, men fortfarande inget man blandar ihop med folkpartiets politik! Varför verkar det som om du gör det? Och vad tycker du vi måste göra för att komma till rätta med detta? Lägga ner Folkpartiet?
Gjort är gjort – nu luktar det lort! Och det luktar lort från samtliga partier då och då. Därmed inte sagt att man inte ska blir förbannad för att det händer. Men låt bli att insinuera – milt uttryckt – att detta är något som är utmärkande för borgerligheten, liberaler i allmänhet och folkpartiet i synnerhet! Det funkar inte!
07/09 16:49 at 16:49
Galaxa:
Nej, det är lätt att inte se det man inte vill se.
För övrigt har jag aldrig sagt att ALLA borgerliga är si eller så.
08/09 00:38 at 00:38
Det är lätt att se saker som man absolut vill se också… hihi…och räkna pluspoäng bara åt ett håll. Och Hin läser ju Bibeln på sitt sätt. Jag är definitivt inte objektiv (fast du har fel om du tror att min håg ligger åt det liberala hållet…), men jag tar del av både med- och mottyckares åsikter. Motståndare slår man på deras planhalva!