Varför mobbas somliga, vad kan man göra?
Även om den här bloggen inte ska handla om mig, så det här inlägget kommer att göra det, ännu ett avsteg.
Aftonbladets artikel med intervjuer, dels med mobbade ungdomar dels med personer som har mobbat, visar flera viktiga saker.
1: Att de allra flesta som mobbar inte vill erkänna att de gör det, varken medan de gör det eller senare i livet (heder åt dem som framträdde i AB och erkände vad de gjorde, det var mycket starkt – och beundransvärt)
2: Att vuxenvärlden inte vill se
3: Att vem som helst kan bli mobbad
4: Att vem som helst kan bli mobbare
Jag var också mobbad, allvarligt från 3:e tom 5:e klass, i en mindre stad vid Vättern, även om jag mest blev knuffad och skuffad och fick utstå lite knytnävsslag, blev skrämd, omringad av en grupp pojkar som hotade och hånade mig och slog på mig (men jag blev aldrig allvarligt misshandlad, som somliga kan bli idag, det grova våldet var inte så vanligt på den tiden, i början av femtiotalet).
Det handlade om öknamn och om att mobbare stod och väntade på mig på min väg hem från skolan då och då, så att jag var skräckslagen varje dag när skoldagen närmade sig slutet. Jag drog en suck av lättnad de dagar jag lyckades komma hem utan att bli omringad av mobbarna, trakasserad och hotad och slagen. Man levde från dag till dag och en dag som man lyckades undvika mobbarna, och undvek att bli retad av dem, slagen och trakasserad på hemvägen, var en bra dag.
Det hände att lärare såg mobbningen, under en rast, och då tog vår lärarinna ett långt samtal med hela klassen och förklarade att så skulle man inte bete sig mot varandra, och där satt jag och önskade bara att hon skulle sluta för jag och visste, att den här dagen var det stryk som gällde på vägen hem från skolan. Jag skulle få igen för att läraren hade läxat upp mobbarna, fast jag inte hade skvallrat.
Jodå, man talade och skrev om mobbning ibland även på den tiden och då konstaterade expertisen alltid, och som en självklarhet, att det var den mobbade som det var något fel på. Han eller hon förklarades alltid vara svag, dålig i skolan, ha svag intelligens eller vara utrustad med något handikapp och därför ha svårt att klara sig (förra sekelskiftets biologism som levde sig kvar, den som nazismen och steriliseringslagarna byggde på, som handlade om att det var biologiskt naturligt att ge sig på de svagare, de där som naturen hade menat att utrota).
Jag minns att jag läste sådant och blev rosenrasande redan då. Jag var inte svag i skolan, jag var bland de bästa i klassen, jämsöver alla ämnen, och jag var dessutom duktig i både teckning, gymnastik och idrott. Jag var inte tjock. Jag bar inte konstiga kläder, då min mamma alltid var noga med att jag skulle ha snygga sådana och se proper ut och även om jag inte var någon skönhet så såg jag inte rent anskrämlig ut. Men – jag kom ny till klassen i trean och blev därför utsatt för test direkt – och jag blev ledsen när man då började reta mig för min mörka röst (var begåvad med en sådan redan som barn, en som jag växte i så småningom så att säga) och visade det. Det var mitt stora misstag.
Min lärarinna, som jag tyckte mycket om, försökte nog att hjälpa mig så gott hon kunde, men för det mesta slog det ju alldeles fel. Det hände att jag väntade på henne när jag skulle gå hem, och gjorde sällskap med henne, varvid jag fick gå en rejäl omväg hem. Hon tröstade mig, menade att hon förstod att jag inte hade det lätt, men sade att de andra bara var avundsjuka på mig, och förresten så skulle det inte dröja länge förrän pojkarna istället skulle tävla om att få bära min väska hem. Det fick jag ju aldrig uppleva i den klassen förstås.
Jag tänker på det här när jag läser om Markus Larsson, som berättar, i en artikel i Aftonbladet, om hur han var en mobbare och om hur han luktade sig till rädslan hos den han mobbade och även Anna berättar samma sak – just där tror jag att man har en faktor som sällan diskuteras och som man förbiser.
Jag tror nämligen att två ting är viktiga att lära barn, dels att tala med barn, redan mycket tidigt i livet och om och om igen, att man aldrig ska mobba, aldrig ska reta någon, inte ens om de är avvikande på något sätt, och aldrig delta när andra gör så, helst säga ifrån. Men det räcker inte. Man ska också tala om för barn hur de ska undvika att själva bli mobbade. Det gäller nämligen att inte visa att man tar åt sig, inte visa att man blir rädd, redan från början och även om man tar åt sig, även om man blir rädd. Mina egna erfarenheter säger att det senare är lika viktigt som det första.
Jag mådde förstås förfärligt dåligt av mobbningen under de här åren, så dåligt att mina föräldrar, som insåg att de inte kunde göra något för mig, till slut valde att flytta från den här staden. Det resulterade i att jag kom in i en ny klass ännu en gång, till en 6:e klass i en stad strax söder om Stockholm. Vid det laget hade jag lärt mig och jag hade bestämt mig för att ingen skulle få sätta sig på mig igen, jag skulle aldrig mer visa mig ledsen, aldrig mer visa om jag tog åt mig om någon försökte reta eller mobba mig.
Givetvis testades jag ganska snabbt i den nya klassen. Ett gäng grabbar samlades runt mig en rast och gjorde sig lustiga över mig. Jag stirrade stint på den grabb som var mest framåt vad gällde att tracka mig. Så sade jag lugnt: ”Kom hit ska du få en puss”. Det blev tyst, så fniss och skratt och lite knuffande bland grabbarna och grabben (som förresten är lite av en kändis idag) såg lite störd ut. ”Kom då” sade jag. De andra grabbarna vände sig mot den stöddige: ”Äh, gå fram till henne, hon törs inte pussa dig – Va, är du feg?” Till slut blev han tvungen att visa att han inte alls var feg, så han travade fram de där få stegen till mig, varpå jag tog ett stadigt tag om hans huvud och gav honom en rejäl puss mitt på munnen. Det väckte stor munterhet bland de andra pojkarna och den stackars mobbledaren blev illröd i ansiktet. Jag blev aldrig mer retad i den klassen (hur man nu ska ta det :-)). Det var helt enkelt inte roligt att reta mig. Jag tog inte åt mig och jag vände försöken att mobba mig mot den som ledde mobbningsförsöket och på ett humoristiskt sätt dessutom. Tipset om hur jag skulle bete mig hade jag fått av pappan till en av mina lekkamrater i min tidigare hemstad, när jag hade berättat hur jag hade det i staden vid Vättern.
Ett år senare var det dags igen. Nu hade jag börjat i realskolan och några grabbar i parallellklassen började tracka mig på skolgården och ropade ”skatan” efter mig. Först struntade jag i dem men när de inte slutade vände jag mig om till slut, log hult och sade att ”Skatan är ju en mycket vacker fågel, och intelligent dessutom”. Därmed var jag testad och inte rolig att reta där heller.
Till saken hör att min otroligt snälla och gulliga mamma också hade varit mobbad som liten, för att hon var tjock. Därför hade hon inpräntat i mig, sedan jag var så liten att jag liksom bara växte upp med det här om att man aldrig ska reta människor som är annorlunda, så i småskolan minns jag att jag till och med slogs för att försvara en pojke som var den klassens mobboffer. Varje gång jag såg att någon blev retad såg jag för mig min underbart snälla mamma som barn och hur rädd och utsatt hon hade blivit och blev urarg. Men hon hade inte lärt mig hur jag själv skulle klara mig från att bli mobbad. Det fick jag lära mig av min lekkamrats pappa.
Det gäller förstås att den som blir utsatt för mobbningsförsök är förberedd, vet redan första gången hur han/hon ska bete sig för att slippa i fortsättningen. Humor och avväpnande kommentarer räcker för det mesta. Man behöver inte slåss för sin sak. Men om man redan är ett tacksamt mobboffer, då är situationen mycket svårare. Då har den mobbade mycket sämre möjligheter att själv ta sig ur situationen även om det inte heller då är omöjligt.
Förbered alltså barnen om de måste byta skola eller klass, situationer som just inbjuder till utvecklandet av mobbingbeteenden från den nya klassen, så att de kan ta de första försöken på rätt sätt. Det räddar kanske inte alla, men förhoppningsvis några.
Jag minns förresten, från den tiden jag var utsatt, att det som gjorde allra mest ont var alla de där vuxna som bara passerade och såg mig omringad av mobbarna och såg vad jag utsattes för och som inte ingrep och det gjorde inte en själ. Jag hade blivit så hjärtligt tacksam om jag hade kommit undan, just där och just då i alla fall. Men ingen vuxen ingrep någonsin. På den tiden skulle ungar göra upp själva och på den tiden hade ändå barn respekt för vuxna, så de passerande vuxna riskerade varken okvädningsord från pojkarna eller en kniv i magen om de ingrep.
Det tog mig mer än 30 år att ens kunna tala om den här perioden, berätta för någon att jag hade blivit mobbad. När jag för några år sedan fick en inbjudan till klassträff från den här klassen där jag mobbades, och inbjudan dessutom kom från en av de värsta mobbarna, kände jag hur det vände sig i magen. Jag åkte förstås aldrig på den klassträffen, trots att jag gärna hade velat träffa flera av flickorna i klassen igen.
När jag började studera på universitetet i Göteborg, 12 år senare gick jag med i Östgöta Nation och träffade redan vid första besöket på en nationsfest, på en av pojkarna från den här klassen. Han hade inte varit en av de värsta då, men han drog sig inte för att genast börja kalla mig för det öknamn man hade haft på mig i mellanstadiet och började förlöjliga mig. Han var då 25 år gammal. Jag gick aldrig dit mer.
Slutligen: Har jag förlåtit mina mobbare från den tiden? Nej det har jag nog inte gjort, men jag slutade tänka på mobbningen redan efter några år, och då jag visste att jag själv kunde klara av sådana typer. Jag var därefter inte rädd för dem och det hjälpte mig över den här perioden utan alltför allvarliga trauman. Min period i realskolan minns jag som en mycket trevlig och rolig period
Länkar:
– Aftonbladets artikelserie om mobbning
– Hon blev väl inte mobbad. Klasskamraterna om mobbningen, Aftonbladet
– Johanna mår fortfarande dåligt. Aftonbladet
24/11 11:29 at 11:29
Jag tror på dina tips och ska genast sätta igång med denna undervisning av mina barn.
Jag har rört mig en del i skolans värld (på tekniska sidan) och alltid förundrats över att alla (och då menar jag alla jag stött på) rektorer säger samma sak ”Ja, det här med mobbing är mycket besvärligt och oacceptabelt, men som tur är så är vi förskonade på den här skolan” det är bara formuleringen som skiljer. Att säga något annat är ju ett personligt misslyckande, vilket ju kanske spelar in. Och formuleringen ”som tur är” kommer till för att inte förhäva sig utan visa sig lite lagom ödmjuk
Sen när det gäller mobbandet i sig och dit resonemang kring att inte vilja prata om det ens långt efteråt så tror jag att det hänger samman med den gamla synen att det är till viss del mobbarens eget fel att han/hon är mobbad.
Själv kan jag inte påstå att jag var mobbad i skolan men jag har varit utsatt för det vid några enstaka tillfällen, under en tid var det en större kille som hade som hobby att terrorisera mig på skolbussen och i sjuan var det en kille som gärna ville göra show av att jag inte hade fullt så tuffa kläder som han tyckte att man borde ha (tuffa = hans egna). Vid mina sämre stunder har jag inte ett dugg förlåtit den för detta så här 30-40 år efteråt, vid mina bättre har jag förlåtit dem lite gran. Men det är det första som dyker upp i mitt huvud när jag möter dem eller åker förbi där de bodde, så visst sätter det djupa spår.
24/11 14:34 at 14:34
Tack för din berättelse, Kerstin. Din analys av hur det går till när man blir ett mobbningsoffer tror jag på till hundra procent och jag är säker på att dina råd skulle kunna hjälpa många barn att slippa bli utsatta.
Själv blev jag inte direkt mobbad när jag bytte från sexan till realskolan. Istället blev jag osynlig – ingen gav sig på mig, men ingen blev heller min vän. Jag gick bara ett år i den klassen men den tiden plågar mig fortfarande. Framförallt har jag dåligt samvete. Två elever (en flicka och en pojke) i klassen mobbades med tillmälen och slag.
Jag minns så väl att jag tyckte synd om dem och jag brukade prata med flickan, men (och det är det jag skäms för) jag ville inte att andra skulle se det. Jag var helt enkelt rädd att de skulle ge sig på mig också då.
Din punkt 4, att vem som helst kan bli mobbare, tror jag däremot inte på. Jag tror att vem som helst kan ansluta sig till ”svansen”, men den som initierar mobbningen är inte vem som helst. Det är nog barn som man ganska tidigt bör kunna hitta på dagis och i förskolan. Utagerande barn som har svårt att visa empati.
Att ge de barnen hjälp tidigt skulle både de och deras potentiell framtida offer vinna oerhört mycket på.
Min dotter hade en mycket klok lärarinna på mellanstadiet. Hon tränade medvetet barnens förmåga till empati. Dessutom fick barnen skriva ner positiva saker om alla sina kamrater. De hade en bit kartong på ryggen och sen gick de runt i ring och skrev snälla saker om varandra på kartongbiten. Det kan ju låta lite larvigt, men jag tror att det är svårt att ge sig på nån som man nyss skrivit nåt positivt om. Klassen var helt fri från mobbning och utfrysning.
24/11 14:36 at 14:36
Jag tror personligen att det är mobbarna som måste stoppas. Du berättar att du lärde dig att hantera den kritiska första perioden, när det skulle visa sig om du blev ett lovligt villebråd eller ej. Och ger rådet att inte visa sin svaghet. Den svage ska inte visa sin svaghet. Visa inte att du blir ledsen. Sätt näsan i vädret.
Men du lyckades inte själv bryta mönstret på den skola du först var. Du lyckades inte få mobbingen att sluta utan du fick flytta. Så det känns inte som om du löst mobbingens gåta ändå. Jag tror nog att samtliga mobbade redan känner till ditt råd om att inte visa sin svaghet – men det hjälper inte.
Jag tycker att mobbing skall stävjas genom att ge sig på mobbarna. Det är dessa personer som ska ändra sig. Med vuxenvärdens hjälp förstås.
Det är ju hemskt att inse att stämningen var sådan att de svaga var mindre värda i efterdyningarna av trettiotalet.Men frågan är om inte situationen är värre idag.
24/11 16:15 at 16:15
De är skillnad på mobbing och mobbing. De individer som är regelrätta plågoandar är störda på ett eller annat sätt. Den kollektiva mobbningen är förmodligen en instinkt vars funktion är att hålla gruppen/stammen homogen och frisk. Den är fullt naturlig. Det innebär ju förstås inte att man skall acceptera eller bejaka beteendet. Det finns massor av naturliga reaktioner och impulser man måste hålla kort. Men man får hantera det därefter.
24/11 17:22 at 17:22
Anna:
Jo, det där att andra liksom drar sig undan den mobbade är ganska typiskt, och dessvärre inte bara bland barn, och just för att de är, som du skriver, rädda att drabbas själva om de pratar med den mobbade.
Sedan ligger det nog något i att de flesta inte utan vidare blir aktiva mobbare, men som sagt, de allra flesta, som inte tränats i motsatsen, blir passiva mobbar när en mobbning uppkommer. Trevligt att höra om din dotters förnutiga lärare dessutom.
Nu det där med ”vem som helst” är ju lite tvetydigt – erkännes, här som när man talar om våldtäkter. Det är inte så alla riskerar att bli mobbare, det tror inte jag heller, men däremot menar jag att man inte kan se på barnen i förväg vilka som kommer att bli eller kan utvecklas till mobbare, precis som man inte kan se vilka män som kan bli våldtäktsmän eller hustrumisshandlare. Man kan ibland pricka in dem som ligger i riskzonen men aldrig veta säkert med de här sakerna. Det är helt enkelt inte sant exempelvis, att bara alkoholister, bara lågutbildade och invandrare, blir hustrumisshandlare även om risken i dessa grupper är något större så kan man inte utesluta alla andra av det skälet, som ju en del fall visat på senare år. med ”vem som helst” menar man i de här sammanhangen inte alla, utan bara just detta, att det inte går att urskilja dem som kommer att begå dessa försyndelser.
Stina:
Nu skriver jag väl att när en mobbningssituation väl utvecklats så är det inte lätt, då kan det vara omöjligt för det mobbade barnet att bryta den onda cirkeln. Jag talade om enkla sätt att förebygga, som kan hjälpa några, det är ju en annan sak.
Och visst ska man ta tag i mobbarna, på rätt sätt, och det är där problemen uppstår, för vad är rätt sätt? Det har jag ingen idé om ens. Jag förstår nämligen inte hur mobbare ser ut inuti huvudena.
Och jo, samma tanketrender ser vi igen, den där om att mobbning är en evolutionär process, en som är fullkomligt naturlig och som handlar om naturens sätt att gallra ut de ”mindervärdiga”, som synes ovan.
Visst, jag tror att det är mycket värre idag. Otrygga människor ger sig oftare på andra, och människor i allmänhet är mycket otryggare och mycket mer stressade idag än de var på 50-talet. Att stress framkallar aggressivitet vet man sedan länge.
Al Anon:
Dina synpunkter stämmer exakt med nazismens, dessvärre, det där om att hålla stammen frisk och stark alltså! Det är rappakalja eftersom mobbning ingalunda bara riktar sig mot några ”sannt undermåliga” individer.
Sedan finns det säkert enstaka personer som är störda och som tar ut sin psykiska störning på andra, men det är en annan sak.
24/11 17:31 at 17:31
Att några sjukt vrickade bayrare gjorde en ideologi av skiten betyder tyvärr inte att stråket inte finns i vår gruppdynamik.
24/11 21:08 at 21:08
Mobbare är människor med problem…
Det är ju uppenbart att de mår dåligt och då vill de få andra att må dåligt.
Ett av mina barn blev mobbat förut och de som mobbade barnet,hade problem hemma..
Bla fick de stryk!
(jo,jag anmälde det till soc)
25/11 03:44 at 03:44
Al Anon:
Varför kallar du det för ”skit” som du själv hävdar? Underlig ståndpunkt tycker jag.
För övrigt och i allmänhet, så mobbas jag just nu med en massa bloggspam, framför allt om mediciner mot acne, och det har jag aldrig varit drabbad av :-).
25/11 10:55 at 10:55
Mobbing förekommer nog en hel del i apflockar också, och handlar då mest om att etablera och upprätthålla en hierarki. Det är en ständigt pågående maktkamp/utövning alltså, och på det sättet ”naturligt” för människan som flocklevande primat, men men… Det moderna samhället försätter dessutom människan i onaturligt tätt sammanpackade grupper, inte minst i skolan, och i sådana miljöer kan man nog säga att mobbingsbenäghenheten lätt blir värre än vad den skulle ha varit i ett friare, mer ”naturligt” tillstånd.
25/11 14:33 at 14:33
Stefan;
Men nu talar jag inte om apor utan om människor!
25/11 16:50 at 16:50
Mobbningen initieras av en förövare som har något att vinna på att mobba. Makt och status. Respekt i den moderna betydelsen (rädsla). Offret hittas alltid i alla grupper. Någon klarar sämst att dölja sin rädsla.
Jag tror utvecklingen mot att barn tillbringar så många timmar i ålderssegregerade stora grupper med diffus styrning har underlättat för mobbarna. Också den romantiseringen av de rebelliska ungdomarna som slog igenom på 70-talet har förvärrat problemen. Glorifieringen av mobbningstendenser.
Att det skulle vara naturligt med mobbing förstår jag inte. Är kvinnoförtryck ochså naturligt? Våldtäkt? Mord? Snacka om relativisering! Människan har onda och goda tendenser inom sig. Moralen och kulturen bestämmer ramarna.
25/11 17:48 at 17:48
Kerstin: menar du verkligen att apors beteenden är irrelevant för att förstå människor beteenden? Förnekar du Evolutionen också?
25/11 17:53 at 17:53
Stefan Hallgren:
Törs inte 17 jämföra män med djur och apor är ju djur. Det brukar bli ett himla hallå om man gör det.
Men säger du att man förstår dig bättre om man studerar aporna får jag väl tro dig :-D.
25/11 18:18 at 18:18
För det första erkänner jag att jag inte läst alla tidigare inlägg. Kanske min kommentar därmed inte riktigt platsar i sammanhanget, eller till och med redan påpekats av någon. Men jag tror att när man stoppar alla små små ungar i en stor grupp på dagis, kommer automatiskt den mest högljudda och ”besvärliga” ungen få det mesta av personalens – som naturligtvis i lönsamhetens tecken är för få för att räcka till för alla – uppmärksamhet. Det betyder i förlängningen att vi redan från början uppfostrar våra barn till att passa samhällsandan som just innebär minskad omsorg och en ”ta för sig”-mentalitet. Jag är på det klara med att många reagerar på ett inlägg som uttrycker oro för stora barndagisgrupper som dagisfientligt och därmed även som ett motstånd mot jämställdhet. Det är inte min avsikt att sätta kvinnan tillbaka till spisen, men för att komma därifrån, får vi heller inte offra våra barn! Vi måste åtminstone kräva politikerna på resurser till omsorg. Så länge vi inte själva värdesätter omsorgen vare sig det handlar om gamla, sjuka, handikappade eller barn (för det är mest kvinnor som sysslar med det yrkesmässigt) kommer vi aldrig långt med jämställdheten heller. Och vi får det samhälle vi förtjänar.
25/11 18:52 at 18:52
Kerstin: men jag är ju en sån där avvikande apa som har idéer om fri vilja och indivudalism, sådant passar inte in primatflocken där alla måste veta sin plats och underordna sig den störste Hannen.
26/11 03:35 at 03:35
Stefan Hallgren:
Du var mig en konstig apa :-), menar med tanke på vad du har berättat för mig om apor.
26/11 04:11 at 04:11
Eija (kommentar 14):
Jag tror du har alldeles rätt. Jag började redan under 70-talet tala om daghemsskadade barn, de där som hade lärt sig dels att bara man skriker högst så får man mest uppmärksamhet och dessutom att alla vuxna, ja alla människor i deras omgivning, bara fanns till för en sak, för att tillfredsställa just deras individuella behov.
Så kom de vanvettiga relativen betygen ovanpå detta. Inte underligt att vi fått så många ungdomar som anser att de, just de själva, är världens centrum och den individ som allting ska kretsa kring.
26/11 13:36 at 13:36
Eija #14:
Glöm inte att dagis i sig existerar i just lönsamhetens tecken! Och denna lönsamhetsmaskin är beställd och införd av den vackra ”humanistiska vänstern” som ett led i ett BNP-race avsett att visa på en viss statsmodells förträfflighet.
Vad gäller mobbning så verkar ju vuxna har abdikerat från sitt ansvar. Kanske skedde brytningen med den mossiga vuxenvärlden kring 1968, och dagens vuxna är ju ofta uppvuxna till stor del utan vuxna förebilder (sådana får man nog inte på dagis) och vet sannolikt inte själva hur man tar ansvar som vuxen. Mycket i den politiska retoriken har ju tytt på att dagens vuxna inte skall känna sig som vuxna, ansvarstagande människor.
Jag skrev en liten betraktelse om svenska barns beteende, och min gissning är att avlämpning på dagis har en stor del i skulden:
http://londoncallingall.blogspot.com/2006/10/r-svensk-barnomsorg-dlig-fr-barnen.html
27/09 14:39 at 14:39
Jag fattar fortfarande inte vad kan ni som lärare göra mot mobbning vad kan vi barn göra? Hur kan man göra så att man själv slutar bli mobbad menar dom att man ska ta mord till sej och göra det som är rätt så att dom inte vågar ge sej på en? Vilka behov av mobbning finns det idag?
08/03 07:41 at 07:41
jag blir mobbad själv och TACK JAG MENAR TACK för allting. Jag har alltid nästan trott att jag var den enda i världen som blev mobbad. Men nu vet jag det och då känns det MYCKET lättare.