Många som går ut lärarhögskolan borde inte ha godkänts, läste jag i DN häromdagen. Förvånar mig inte och jag gissar att detta gäller även andra institutioner på universitet och högskolor. Eftersom jag själv dessutom, inte en gång utan återkommande, träffar på människor som går på lärarhögskolorna och som inte vet när de ska skriva de och dem eller dom, så tror jag på dem som säger att en fjärdedel inte borde ha godkänts.

Ett av de värsta otygen på våra universitet och högskolor är alla dessa grupptentor, och hemtentor. Framför allt de förra är hemska. De är praktiska för lärarna (och jag förstår att de gärna har sådana) men de tillåter ganska många studenter att glida igenom på andras bekostnad. Därför är de ojusta mot alla de studenter som tar sina studier på allvar, vill lära sig något och som vill ha ut sina betyg i tid.

Redan när jag var student lärde jag mig att hata alla dessa grupparbeten där det i slutänden ofta blev jag som fick göra två eller tre mans jobb. Ibland, om det var en större grupp, kunde det hända att vi var ett par personer som tillsammans gjorde fyra personers jobb. Vi som ville ha ut våra betyg och som inte kunde med att skvallra, blev ju tvungna att göra även de andras jobb.

”Det är så bra att lära sig samarbeta”, säger de som förordar grupparbeten. Jo, om det vore så väl, men det är ingalunda alltid fallet, snarare undantag föreslår jag. Istället lär sig somliga, enligt mina erfarenheter (både som student och lärare på universitetet) mellan 20 och 30%, att de kan skyffla över sitt arbete på andra och glida genom livet på en glassmacka.

Jag vill vidare påstå att lärare som gärna lägger ut grupparbeten som tentamensarbeten i själva verket lägger över sitt läraransvar på de plikttrogna och duktiga eleverna, ett ansvar som dessa inte har en rimlig möjlighet att ta.

Elever/studenter har nämligen ingen formell status, eller auktoritet i en grupp, så en elev/student kan inte beordra en annan, mindre energisk elev/student, att göra sin del av arbetet. Den elev eller student som drabbas av en slö grupparbetskamrat (eller flera sådana) har bara två möjligheter, att göra jobbet själv eller att strunta i om han/hon får ut sitt betyg. Det senare är inte ett alternativ för den seriösa eleven/studenten. Jag föreslår att somliga, mindre energiska lärare, rider högt på dessa energiska elevers insatser och det är ren ynkedom.

Länk:
DN, ”Var fjärde examinerad lärare borde ha blivit underkänd”