Läste Mikael Nybergs artikel Lyxfrun ska lyda i DN, och det inspirerade mig att lägga in en text på bloggen som jag lade ut på min personliga hemsida 15/8 2003, några år innan jag började blogga. Texten är endast lätt redigerad här:
Kvinnofällan
Svensk jämställdhetspolitik –
en vacker bluff!
Det som under arbetskraftsbristens sjuttiotal var en bra jämställdhetspolitik blir, i ett ekonomiskt system som sätter inflationsbekämpningen först och människors levnadsförhållande i andra hand, en djävulskt kvinnofientlig politik. Vi har bara sett början på den ännu.
Kvinnokampen i min ungdom handlade om att ge alla kvinnor ekonomiskt oberoende, så att de kunde klara sig själva, arbeta och försörja sig och så att de slapp att bli utlämnade åt män som misshandlade dem, som bedrog dem, som hotade med att överge dem och ställa dem på bar backe, eller som faktiskt gjorde det efter många års utnyttjande av kvinnorna som slavar i hemmet. Kvinnokampen handlade om att ge kvinnor rätt till egna pengar, och möjligheter att förverkliga sig själva och slippa fungera bara som underordnade pigor och som vårdare av friska män.
En av de åtgärder som vidtogs, för att få ut kvinnorna på arbetsmarknaden, var att avskaffa sambeskattningen (1972), den beskattning som gjorde att det inte lönade sig för kvinnorna att ta arbeten utanför hemmen. På den tiden var skatten märkbart progressiv, ju mer man tjänade, desto större andel, procentsats, av lönen betalade man i skatt. När kvinnors löner lades ihop med männens, som man gjorde före 1972, lönade det sig alltså inte för kvinnorna att arbeta. Eftersom dessutom levnadsomkostnaderna ökade när kvinnan arbetade utom hemmet, (det kostar att arbeta också, reskostnader, ökade kostnader för mathållning och kläder ex.), fungerade sambeskattningen som en ren straffskatt på gifta kvinnors förvärvsarbetande. Borttagandet av sambeskattningen var alltså bra – då. Särbeskattningen gjorde, då den infördes, kvinnor mindre beroende av de män de inte ville vara beroende av, som de mådde mycket dåligt av att vara beroende av eller gav dem bara tillfredsställelsen i att veta att de försörjde sig själva.
I urgamla tider, tider före särbeskattningen, fick mannen, som ju oftast var den som tjänade pengarna, betala underhåll till kvinnan åtminstone ett år efter en eventuell skilsmässa. Denna underhållsplikt avskaffades också, i jämställdhetens namn, och det sades att alla vuxna, kvinnor som män, skulle ta ansvar för sina egna liv och försörja sig själva. En rimlig idé i tider utan arbetslöshet och rimlig i ett mer jämlikt och jämställt samhälle där kvinnor och män betalas lika för lika eller likvärdiga arbeten samt har samma möjligheter att avancera eller få arbeten som motsvarar deras kompetens, vilket ju var målsättningen för den tidens socialdemokratiska politik.
Någon verklig jämställdhet mellan könen, vad gällde löner och annat, förelåg inte då heller förstås, men situationen förbättrades långsamt för kvinnornas del, dels genom att man höjde kvinnolönerna, dels genom att man byggde ut skola, vård och omsorg, den offentliga sektorn, där kvinnorna i stor utsträckning kom att arbeta och där de, för första gången i historien, fick anständigt betalt för sina vårdande insatser, för de absolut nödvändiga insatser kvinnor alltid gjort, utan vilka inget samhälle kan fungera. Utbyggnaden av den offentliga sektorn innebar en omfördelning av samhällets resurser, inkomster, från männen till kvinnorna. Under 90-talet bröts dock trenden mot ökad jämlikhet såväl som mot ökad jämställdhet mellan kvinnor och män. Man skar ner inom den offentliga sektorn, kvinnornas andel av lönepotterna minskade alltså åter och alltfler betalas idag så låga löner att de i praktiken inte kan försörja sig på dem, inte ens på en heltidsinkomst. Istället för att omfördela samhällets resurser via den offentliga sektorn, det som gav kvinnorna större andel av samhällsresurserna, väljer man nu att minska skatterna, framför allt för höginkomsttagarna, och då ökar naturligtvis både klassklyftorna och lönediskrimineringen av kvinnorna.
Med den nya EU-anpassade inflationsbekämpningspolitiken (utbudspolitiken, som säger att stort utbud av något pressar priserna, alltså ju fler som bjuder ut sin arbetskraft, är arbetslösa, desto billigare blir det att hyra arbetskraft), beslutade man sig alltså för att öka arbetslösheten. Det kallas med en fin och fördunklande omskrivning för ”flexiblare arbetsmarknad”, för att vi vanliga dödliga inte ska förstå vad man är i färd med att genomföra. På grund av den här omläggningen av den ekonomiska politiken, på grund av krascherna och kronförsvaret i början av 90-talet samt på grund av nedskärningarna i den offentliga sektorn (som började redan mot slutet av 80-talet), fick vi en stor och ur alla synpunkter vanvettig arbetslöshet (arbetslöshet är alltid slöseri med resurser). Därmed hade situationen förändrats drastiskt för kvinnorna och för jämställdheten mellan könen.
De lagar som under sjuttiotalet gett kvinnor större ekonomisk självständighet blev nu rena kvinnofällorna. Hur mycket självständighet har kvinnorna egentligen kvar när de, på grund av den höga arbetslösheten, kanske inte kan bryta sig ur äktenskap eller förhållanden som de vantrivs i, inte kan be en misshandlande eller odräglig man fara och flyga eller då de inte kan räkna med något ekonomiskt stöd från en man de levt ihop med och vårdat och passat upp på under många eller flera år, den dagen han behagar kasta ut dem till arbetslöshet?
Vad innebär det att försörja sig själv, ta eget ansvar, vara självständig och jämställd, när det inte finns arbetstillfällen eller när de arbeten som erbjuds kvinnor är så lågt betalda att de med nöd och näppe räcker till mat och husrum, medan många av de frånskilda männen kan dra vidare med sina goda inkomster och sina sänkta skatter?
Det är detta jämställdheten handlar om, inte om ytterligare några enstaka kvinnor i de stora bolagens styrelser, som man kan frestas tro idag. Tanken att detta skulle leda till ökad jämställdhet, genom någon slags nedsippring av makten till fler kvinnor, är en ren amsaga. Det har alltid suttit män i dessa styrelser, men inte har den allmänna jämställdheten mellan män ökat på grund av detta faktum. När så skett, har det haft andra orsaker, huvudsakligen att maktens män inte vågat annat, eller att de ansett att de själva haft något att vinna på en sådan politik. Det hade de när de trodde att en revolution stod för dörren då de hellre delade med sig lite av samhällets resurser än förlorade huvudena, och senare när det rådde arbetskraftsbrist och de behövde alla män och också kvinnorna i den expanderande industrin. Det har de inte idag när Sovjet fallit samman och man kan inbilla folk att alla människor har det mycket bättre i Ryssland idag än tidigare (en sanning med stor modifikation) och när industrin automatiserats så att man kan rationalisera bort alltfler människor. Nu kan man alltså administrera fram höjd arbetslöshet, droga stora delar av arbetskraften till en total liknöjdhet och återigen skära ner på den sociala välfärden. Nu kan eliterna göra sin efterlängtade baklängesrevolution, ta tillbaka vad de förlorade under 70 år av relativt goda levnadsförhållanden för det stora flertalet av människorna i Sverige (och i öviga Europa).
”Det goda med EMU är att det gör det svårare att föra en socialistisk politik”, som VD:n i ett av våra större företag uttryckte saken nyligen! Det vill säga svårare att föra en rättvisare fördelningspolitik, en som ger alla människor i samhället drägliga levnadsförhållanden – och som sagt, Sverige som nation har aldrig varit rikare än idag!
Det är inte underligt att man i länder söderöver i Europa sneglar på svensk ”jämställdhetspolitik” och finner den föredömlig. Man har förstås sett att den ger männen en ökad frihet i ekonomier som går ut på att hålla uppe arbetslösheten och att dra ner på de offentliga utgifterna, liksom på att hålla nere skatterna för de välbärgade. Det är klart att männen där gärna skulle vilja ha samma goda situation som svenska män har.
Vad vi ser i Sverige just nu är ett återförslavande av kvinnor som vi inte kunnat föreställa oss. I Tyskland, och i många andra Europeiska länder liksom i USA, måste män betala underhåll till en f.d. fru, i vissa länder ända tills hon gifter om sig igen. Det kostar för en man att kasta ut frun i dessa länder, vilket inte är fallet i Sverige. Det skulle vara mycket billigare för männen i dessa länder om de slapp alla ekonomiska skyldigheter gentemot kvinnorna, privata sådana såväl som offentliga, alltså den situation som vi i Sverige rusade in i i och med kursändringen och EU-anpassningen av den ekonomiska politiken.
Jamen allt tal om feminism då? Alla politiker är ju feminister numer, det borde väl ge resultat och en bättre politik för kvinnornas del.
– Tyvärr, här som i så många andra fall, går den politiska retoriken ut på att tala så mycket om vikten av att göra en sak att ingen noterar att man målmedvetet arbetar för det rakt motsatta målet. Det är dags för oss kvinnor att på allvar protestera mot vad som faktiskt händer bakom de vackra flosklerna, om ökad jämställdhet, om bättre skola, vård och omsorg, där kvinnornas situation successivt och förrädiskt försämras dag för dag. Grodan dör till slut även om den värms upp en långsamt och även om den tycker att det blir skönare i början av uppvärmningen – innan vattnet blivit för hett.
Det som började som ett jämställdhetsprojekt, särbeskattning, eget försörjningsansvar för både kvinnor och män och utbyggnaden av den offentliga sektorn och som var bra i tider med full sysselsättning, förvandlades, med den EU-anpassade nyliberala ekonomiska politiken till historiens värsta situation för de svenska kvinnornas del, en situation där många kommer att bli totalt utlämnade åt mäns godtycke vad gäller deras ekonomi och möjlighet att försörja sig och kunna leva anständiga liv.
Idag finns det dessutom effektiva sätt att komma tillrätta med eller förhindra eventuella missnöjesyttringar – som Cipramil, Zoloft, Seroxat etc. medel som gör att många kvinnor dövas ner mentalt så att de varken ser vad som händer eller har omdöme nog att protestera. Istället lever alldeles för många av dem, som tar den här utvägen till lycka, i ett biokemiskt dis av förrädiskt lugn, eller får så stora problem med biverkningar av medicinerna att de varken orkar försöka förstå orsakerna till deras belägenhet eller gå samman och protestera mot den förda politiken, en politik som är djupt kvinnofientlig, och kvinnofientlig på många plan, ja som egentligen är djupt människofientlig, eftersom det bara är de politiska och ekonomiska eliterna som tjänar på den. När man lyckats få unga kvinnor att betrakta möjligheten att ha billiga pigor som en jämställdhetsfråga, då har man lyckats lura många kvinnor att tro på tomten.
Ett lands största rikedom, sade någon på 1700-talet, är en stor och fattig befolkning. Det är inte svårt att inse vilka människor ”landet” bestod av och för vilka den arbetande befolkningens fattigdom utgjorde rikedom. De arbetande människorna ansågs inte förmer än oxar, och för dem skulle det inte finnas någon rikedom. Dessa människor ansågs lata och loja och ovilliga till arbete och därför ansågs det rätt att piska dem till sådant.
Och idag? Arbetslösa kvinnor – ja vad använder man dem till i ökande utsträckning? Vilken är en av världens snabbast växande branscher – jo prostitutionen och slavmarknaden för kvinnor i sexhandeln! Inte beror detta på att kvinnor får det allt bättre i nyliberalismens himmelrike – det är nämligen ett himmelrike endast för de manliga eliterna – och för några av de kvinnor dessa eliter hyr att föra deras krig mot kvinnorna och mot underklassen.
******
PS tillagt idag: Jag skulle aldrig ha vågat sätta barn till världen om jag vore ung idag.
Länkar:
– Lyxfrun ska lyda, DN
– Vårdnadsbidrag döden för dagis, AB
12/08 14:38 at 14:38
Din iofs befogade systemkritik sänks mycket av din tendens att vilja knyta ihop allt till en konspirationsteori med några elaka, giriga ”nyliberaler” el.dyl. i toppen. Kanske var ”arbetslinjen” feltänkt från början – och den var ju faktiskt en socialistisk tanke från början, även om den numera är ännu mer hårt kramad av dom borgerliga. Kanske var det helt orealistiskt att tro att den exceptionella tillväxtfasen under 50-60-70-talen kunde vara för evigt och ge jobb åt alla för evigt.
12/08 14:41 at 14:41
Stefan Hallgren:
Hänvisar till mitt citat av Peter Antman i ett tidigare inlägg.
12/08 15:10 at 15:10
Jag skulle förstås vilja hävda att det bästa vore någon form av medborgarlön med bevarad marknadsekonomi i grund och botten. Det skulle då kunna uppstå en fri marknad (där behoven snarare än byråkrater styr) även för sådant som annars inte är direkt ekonomiskt lönsamt, och även då för dem som annars inte skulle ha råd att efterfråga det.
Men denna modell avskys förstås av både socialister och konservativa för det mesta.
12/08 15:16 at 15:16
Väl talat! Du är vass som vanligt.
12/08 15:57 at 15:57
Stefan Hallgren:
Avskys den modellen verkligen av alla på vänsterkanten? Jag tycker jag hört liknande föreslag från en del på den kanten. Sedan är det ju så att vi har haft en marknadsekonomi hela tiden, men en där vi skattebetalare har betalat massor till de stora industrierna och subventionerat dem ordentligt genom åren. Konstigt att en massa folk tror något annat idag.
Björn Fridén:
Slurp, slurp, suger åt mig som en svamp :-).
12/08 16:31 at 16:31
Jag sa socialister, Kerstin, inte alla på vänsterkanten. Socialister har förstås som slutmål att avskaffa all marknadsekonomi, och ersätta den med en
centralplanerad… om inte socialism har omdefinierats helt och hållet på sistone.
12/08 18:25 at 18:25
Stefan Hallgren:
Nå, nu tror jag att ytterrst få vänstermänniskor idag, oavsett vad de kallar sig, förespråkar en benhård planekonomi, jag gör det inte och har aldrig gjort det exempelvis. De flesta talar nog för en blandekonomi av den typen vi hade fram till mitten av 80-talet med en rimlig fördelningsprofil, medan somliga kanske talar för helt arbetarägda företag. Jag råkar nu inte ha så nära kontakter med andra vänstermänniskor idag att jag vet exakt var dagens vänster står i de här frågorna.
Sedan har Sveriges ekonomi, såväl som USA:s och de andra moderna västerländska staterna, alltid (nå minst de senaste 100 åren) varit centralt planerad i de viktiga avséendena, men det tycks de flesta inte riktigt förstå, inse eller veta om. Vilka tror du betalade (och betalar) för elproduktionen, för elnäten, för vägarna, för telenätet mm, alltihop sådant som planerades centralt, i Sverige såväl som i USA etc. men som skattebetalarna (staten som är vi) lade ut på privata företag att bygga upp, privata företag som blivit stora, rika och vuxit enormt, pga skattebetalarnas beställningar från dem alltså.
12/08 19:37 at 19:37
Jo, Kerstin, det är kanske svårt att hitta någon nuförtiden som förespråkar en centralplanerad produktion/konsumtion av varje liten tänkbar vara, men innan sovjetunionen avvecklade sig själv hastigt och lustigt, så fanns det faktiskt en del som trodde på en sådan modell. Inte du, förstås, dock
Det är naturligtvis rimligt att staten centralplanerar vissa saker som är av gemensamt intresse. Liberalismen har aldrig varit emot sådant, såvitt jag vet, och har ingen strävan efter att avskaffa staten eller så (det är anarkism a.k.a. frihetlig socialism som har den strävan). Staten ska dock inte för det på ett onödigt sätt försöka detaljstyra individernas liv och leverne (6-8 brödskivor o.dyl).
12/08 20:47 at 20:47
Stefan Hallgren:
Jaså, jag tycker mig ha läst hur ett antal bloggare anser att skatt är stöld och att sådan inte ska få förekomma, somliga kan dock tänka sig sådan till militär och polis – nattväktarstaten som de kallar den. Somliga tycks anse att privata företag ska ha hand om allting, och att det blir mycket bättre då än med viss central planering.
Sedan tycks somliga i Ryssland längta tillbaka till den tiden då de hade arbete, lön, mat på bordet och råd att bo. Men det är förstås ren nostalgi att vilja ha eller kräva sådan lyx.
Och nej, jag har aldrig trott på ren planekonomi – i hela mitt liv. Började som bekant som folkpartist i min ungdom men det gick över när jag skaffat mig mer kunskap .
Erik Svensson på bloggen Biology and Politics har ett par bra inlägg om saken, som rekommenderas till läsning:
– ”John Stuart Mill: liberalen som blev socialist”
och
– ”Fantasin till Makten! Om nödvändigheten av liberala och socialistiska utopier”
Annars handlar det här inlägget om hur kvinnorna drabbas med den nya ekonomiska politiken :roll:.
12/08 22:38 at 22:38
Jag tvivlar på att J.S. Mill hade kallat sig socialist om han hade fått se 1900-talets socialismer in action, men det vet jag ju förvisso inte.
Annars tror jag som kanske inte framgick riktigt från början att medborgarlön skulle gynna kvinnor mest, och även då barnen, som inte skulle tvingas vara på dagis heltid från späd ålder pga någon ”arbetslinje” som till varje pris måste hållas, även om det inte finns arbeten åt alla.
12/08 23:05 at 23:05
Och jag tvivlar på att han hade kallat sig liberal om han hade sett sekelskiftet 2000.
13/08 01:45 at 01:45
Helt underbart skrivet Kerstin!!! Du är så himla bra!!! Det här blogginlägget är verkligen tankar jag själv tänkt men inte riktigt kunnat formulera så här med huvet på spiken! Jag har tänkt att Sveriges kvinnor av idag inte fick den jämställdhet dom (jag är för ung) hade tänkt sig på 60/70-talen att det skulle bli. Nu känns det som att vi kvinnor bara fått högre krav på oss att klara ALLTING, vara familjeförsörjare, familjeOMsörjare, familjens nav, kort sagt, allt åt familjen – medan mannen arbetar eller vilar. Sen behöver man ju inte skaffa familj heller, men det är väl själva fanken att man ska behöva ställas inför såna pest- eller kolera-val år 2007, att antingen leva ensam eller arbeta ihjäl sig. Men många skiljer sig tror jag för att det är enda sättet att få hjälp av ”gubben” för då blir han tvungen att ta barnen varannan vecka = halva tiden. Varför inte fler män verkar inse att frugan faktiskt kommer att dra om dom inte anstränger sig fattar jag inte. Så det är väl mitt råd till överarbetade kvinnor: Skilj er! Å andra sidan kommer ekonomin att kollapsa. Så ja… nej det är inte kul att vara kvinna i Sverige. Men ändå är det inte kvinnorna som gnäller – det är MÄNNEN! Jag tror Sverige har världens mest bortskämda och gnälliga män (med några undantag, det ska sägas, jag är ingen manshatare, jag hatar bara män som gnäller!) Du ser ju själv Kerstin vilka manliga gnäll-valser du får i kommentarfältet här på din blogg t.ex. Patetiskt.
Och ja, jag är ”ung” (= under 40) och nej, jag har inte vågat skaffa barn. Vi får se om jag blir modigare innan det är för sent. Men för att skaffa barn som kvinna i dagens samhälle så krävs en god portion mod (eller att man inte riktigt tar till sig hur verkligheten ser ut, att man är bra på att hoppas att det ordnar sig).
13/08 09:13 at 09:13
Jag kan inte låta bli: Himla bra skrivet både Kerstin och Anja!!
Nej, skulle Mill ha viljat vara liberal om han sett hur det ser ut nu och vart det barkar(oerhört ironiskt)?? Och det är flera som tycker att det är en backlash i samhället på många områden…
Den egyptiska läkaren och författaren Nawal el Saadawi hade ett väldigt intressant inlägg i Aftonbladet härförleden, som dock ine verkar finns på nätet, där hon tar upp kvinnors villkor och faktiskt också berör de saker du tog upp Kerstin i föreg. blogginlägg: att en slags hederskultur nu verkar komma tillbaka även i västerländska civiliserade länder, som USA, där fäder eskorterar sina döttrar till som de (hon?) kallar det ”renhetsbaler”!! För att skydda deras oskuld!! Artikeln fanns på kultursidan med rubriken ”Makt, pengar, sex – och Gud. Saadawi om globalt förtryck – och globalt motstånd”. Och den kommer att finnas i pocketantologin ”Förbannade kvinnor” som ges ut i pocketform av Aftonbladet i höst.
Och man kan döda en ung människa utan att bokstavligen döda henne!!
Hon skriver bl.a.
”Hedersbrott är kopplade till oskuld och förekommer inte bara inom den arabiska eller islamiska kulturen. Oskuldsbegreppet är djupt förankrat i judendomen och kristendomen. Exempelvis är jungfru Maria den idealiska modern, och nunnor bär slöja.”
Dessutom får Berit Ås fortfarande en assa förfrågningar om at komma och föreläsa om sina fem härskarstrategier och hon menar att
”Ja, jag tror att vi åter fått ett betydligt mer auktoritärt samhälle. Det bygger på att människor känner sig osäkra och rädda.”
Saadawi skriver också: ”Kreativt tänkande fördöms eftersom de befriar det beslöjade medvetandet och avslöjar paradoxer som har att göra med politik, religion och sex”.
13/08 12:25 at 12:25
Måste oppnera mig i svenska mäns försvar!!!
Män må vara bortskämda överallt i världen, sett från oss kvinnors synpunkt, vi som är så duktiga på allting, :), men detta, ”…Jag tror Sverige har världens mest bortskämda och gnälliga män…” är bara gnäll i sig självt! Svenska män är ett under av ansvarstagande i hem- och barnavård i jämförelse med män i många andra länder.
Kanske svenska män som gnäller har lärt sig av svenska gnällkvinnor?
13/08 15:27 at 15:27
Gnället kan också ses som en systemeffekt av principen att den spik som gnäller högst får mest smörjolja – men den som är snäll, tyst och lydig får ingenting. Eftersom människan är en läraktig varelse
lär sig då även de icke-gnälliga att bli gnälliga för att få något, då det är det enda som belönas.
13/08 16:56 at 16:56
Jag hoppas att du hade tillfälle att höra dagens sommarprogram, det med Susanna Alakoski. Där fanns ett tredubbelt perspektiv: kvinna, arbetarklass, invandrare.
13/08 20:49 at 20:49
Kerstin
En del väldigt intressanta iaktagelser, men jag är inte med överallt i dina slutsatser.
Särbeskattningen är jag övertygad om var ett stort steg mot jämlikhet. Dessutom expanderade ekonomin pga att alltfler jobbade, karusellen ökade farten. En av nackdelarna var att det tvingade ut alla att jobba för att till exempel ha råd att vara med i statusjakten. Ett pris som jag personligen tror var värt att betala.
Arbetslösheten är och var inte ett kvinnligt problem. Tyvärr stämmer det att inom den offentliga sektorna jobbade (jobbar?) huvudsakligen kvinnor vilket jag tycker det är/var beklagligt. Den offentliga sektorn finansierar inte sig själv, det behövs intäkter. Dessa intäkter kommer från det provata näringslivet och när pengaflödet minskade därifrån blev massor av folk av arbetslösa också inom den offentliga sektorn. Den gamla devisen ”statens kaka är mindre men säker” gällde inte längre.
Jag uppfattar snarast att den delen av kvinnoproblemet är att det fortfarande är fler kvinnor som jobbar i den offentliga sektorn än i de privata företagen. De enda som kan få dom att byta är dom själva, vilket inte är det lättaste nuförtiden. Vare sig för kvinna eller man.
Äktenskap och skiljsmässor. Det är ju en överenskommelse mellan två parter som ingås. Ofta dock förblindat av den stora kärleken som skall bestå för evigt…. Giftermålet är reglerat i lag i de flesta länderna, så de flesta som gift sig har aldrig behövt fundera på vad som gäller vid ett upplösande.
Du minns säkert lika bra som jag, hur vi fick jobba för att få sambor att omfattas av liknande regler, vård av barn, arv upplösande av hem och ägodelar mm. Om du inte har drabbats själv har du säkert kompisar som upplöst ett samboskap. Jag minns ganska många konflikter i min närkrets. I Sverige är det numera väldigt sällan att den ena partnern får betala underhåll, men det är faktiskt möjligt att skriva till en sådan regel i ett äktenskap. Problemet är att vi är så blåögda och/eller förväntar oss någon annan skall hjälpa oss när det krisar. Om det nu är en kvinnofråga, se till att tjejerna blir medvetna innan ringarna byts!
Du har rätt i att underhåll vanligen betalas ut till den svagare ekonomisk partnern i Tyskland. Dom ligger efter på jämnställdhetssidan där. Deesutom har dom sambeskattning, så dom är konsekventa. Som kuriosa kan jag nämna att jag är bekant med två familjer där kvinnan beslutat sig för en skiljsmässa, hon har hittat en ny kärlek men bor bara tillsammans med den personen. Fd mannen tvingas fortfarande betala underhåll till henne eftersom hon inte är gift. Knappast i linje med lagens anda, men formellt helt korrekt.
Kan vara ett tips till svenska tjejer (och killar), flytta inom EU och skilj er där reglerna är förmånligast för ett fortsatta liv. Jag är relativt säker på att det är lagarna i landet där skiljsmässan sker som är avgörande
14/08 00:21 at 00:21
Enn Kokk:
Jo, jag hörde programmet. Hon var mycket bra, mer av sånt i radion. Dags för lite upplysning efter 15 års informationsmörker, eller desinformantion.
Larry:
Nu sade jag att särbeskattningen och underhållsbefrielse för männen vid skilsmässa var bra då! Det är förfärligt nu. Hörde du ex. Studio ett idag, hur bekymmersamt det kommer att bli att ta hand om de gamla, som blir fler och fler? Dettta är propaganda som handlar om att bereda landet för två ting:
1: höjning av pensionsåldern,
2: neddragning av offentlig äldrevård
3: skicka tillbaka kvinnor in i gratisvårandet, av barn, frisk man och av åldriga föräldrar och svärföräldrar. Orkar de inte? Har de inte råd att hyra privat hjälp? Desto värre för dem och för deras föräldrar!
Vad gäller pengar, det finns pengar, Sverige har aldrig varit så rkt som nu, men väljer man att skattebefria allt som ger pengar, då blir det förstås brist i statskassan. Nu var det bara det att det inte var en sådan brist som från början förorsakade neddragningen i offentlig sektor, utan brist på arbetskraft i företagen. Sedan ändrade sig detta, Men historien ser helt annorlunda ut än massmedia har inbillat oss. Bara att sätta igång att informera sig med andra ord. Det finns ganska gott om information om vad som egentligen har hänt de senaste 20 åren. Det är inte vad folk fått höra och läsa i massmedia och vad de allra flesta tror.
14/08 00:35 at 00:35
Anja och K:
Ett häftigt politiskt/samhälleligt bakslag befinner vi oss i, kvinnor såväl som män (men jag tror att kvinnorna kommer att få betala mest för det). Vad vi ser nu är ingenting annat än ren upprullning av det mesta som vi (både män och kvinnor) lyckades erövra under 1900-talet. När sådant sker brukar de förtryckta börja slåss inbördes (ofta uppmuntrade av överklassen tills detta). Det blir en katten på råttan och råttan på repet- reakation. I USA har det, statistiskt sett, alltid varit de fattiga som varit mest rasistiska – i varje fall mest öppet rasistiska. Det har alltid funnits en grupp som stått under dem i rang, vilket antaglingen kännts bra för dem.
14/08 18:39 at 18:39
Satt i ett skyddsmöte för många år sedan och tog upp ett problem vad gäller våra lokaler (som ältats i årtionden). Vår chef då svarade:
”Tänk på alla fattiga (barn) i Afrika!”
Jag var ung och grön och jag blev helt stum. Fast jag tänkte redan då:
”Jaha, och vad hjälper det de fattiga barnen i Afrika om vi håller tillbaka våra krav på vettiga arbetsförhållanden (dvs. i detta fall lokaler)? (vilka också troligen påverkade och påverkar vår status!)”
Dessutom var jag så väluppfostrad att jag höll inne med ”sanningar” (tyvärr gör jag det nog fortfarande idag, SÅ väl sattes det i mig). Ville kanske inte heller klä av en man med att ens antyda att han var korkad??? Rent och skärt KORKAD!!?? (vilket kanske inte har med intelligens att göra!? Utan kanske med känsla?? Eller att ha kunnat kombinera dessa?? Till kreativitet och sensibilitet och seende och hörande och kännande?)
Även om vi har det bättre i jämställdhetshänseende i Sverige än många andra länder i världen – vad är det för argument?? Undrar jag synnerligen ironiskt! Tänk om vi månne kunde vara en förebild för andra i världen (en förbild som kanske verkligen behövs!!??).
Och visst är det en rejäl backlash i samhället i många avseenden… Har just läst en artikel av Ali Esbati i Flamman som gör mig ännu mer upprörd ang. hur det är…
Nej, det där med att skaffa barn… Ett helt kapitel för sig…