När nu Björklund går ut och pratar om skolan, så ser han ett samband mellan allt sämre studieresultat och en allt rörigare skola å ena sidan och frånvaron av bestraffningsmöjligheter och betyg å den andra. De båda fenomenen har ju uppträtt samtidigt i tiden, hävdar han, alltså måste det råda ett kausalt samband mellan dem, menar han.

Att man under samma tid har skurit ner radikalt på skolan, på administratörer, på skolläkare, på skolsköterskor, på skolvärdinnor, på speciallärare, det ser han inte och framför allt kan han inte föreställa sig att dessa nedskärningar skulle kunna ha med problemen i skolan att göra (om de nu hade varit så omfattande som han påstått, vilket inte är fallet alltså). Inte heller ser han att skolan har segregerats under denna samma tid.

Det är tydligen en vanlig missuppfattning, även bland människor med ganska god utbildning, att alla fenomen som råkar uppträda samtidigt i tiden har kausala samband med varandra, ja förutsatt förstås att de påstådda sambanden ligger i linje med det egna önsketänkandet, den egna ideologin eller de egna fördomarna

På den tiden jag gick min grundutbildning på universitetet fick jag redan på en grundkurs i statistik lära mig, att om nativiteten i ett område ökade samtidigt som antalet storkar ökade så kan man därmed inte dra slutsatsen att dessa båda händelser hade något med varandra att göra. Man kan inte dra slutsatsen att nativiteten ökar för att storkarna blir fler alltså.

Björklund visar med andra ord att han inte har minsta begrepp om statistik och om vad kausala, verkliga samband, är till skillnad från falska sådana, men inte bara det, han ser i syne också. När han först ser ett fenomen som inte föreligger (en svensk skola som är sämst i världen näst intill) och dessutom hävdar att orsaken till att denna skola är så usel är frånvaron av bestraffningar och betyg, då dillar han. Då har han tagit på sig en av alliansens många intellektuella nattmössor och då visar han att han behöver en grundkurs i statistik, bland allt annat han skulle behöva för att klara av sin uppgift nöjaktigt.

Länkar:
Kris i skolan, SR
Björklunds bild av skolan får lärarkritik, SR
Utbildningsminister Björklund KU-anmäls, SR