Varför är det hästkött i lasagnen?
Det har skrivits och talats mycket om hästkött i olika matvaror den senaste tiden. Hästkött är i sig en utmärkt matråvara. På Island anses hästkött lika fint som nötkött. Men tyvärr är det många människor i andra delar av Europa som har fördomar mot att äta hästkött. Hur kan det då komma sig att stora, välrenommerade livsmedelsföretag blandar hästkött i sina produkter och påstår att det är kött från nötkreatur? De måste ju ha insett att om det avslöjas så riskerar de massflykt av kunder?
Om de underliggande orsakerna till hästköttskandalen har Mikael Nyberg skrivit en artikel som publicerades i Aftonbladet igår (1). Med en metod som vi känner igen från tidigare böcker och artiklar knyter han ihop hästköttet i lasagnen med andra samhällsfenomen. Vad är det då som hästkött har gemensamt med tågförseningar och den varslade byggarbetarstrejken? Här är en ledtråd, ett citat ur artikeln:
Köttet som Findus satte sitt varumärke på kom från en fransk leverantör som beställt det från en firma i Sydfrankrike vilken anlitat en underleverantör på Cypern som skickat ordern till en kötthandlare i Nederländerna vilken fått ett bra pris från ett slakteri i Rumänien, varpå köttet med lastbil fraktades till firman i Sydfrankrike för omlastning och vidare transport till den franska leverantörens dotterbolag i Luxemburg och sedan med långtradare till lagercentraler och varuhus runtom i Europa. (1)
Apropå tågförseningar så har Mikael Nybergs bok Det stora tågrånet nu kommit ut i pocketutgåva. Denna har kompletterats med en uppdatering om läget på järnvägen i slutet av 2012 (2). Var det någon som trodde på regeringens tal om ”den största satsningen på järnvägsunderhåll någonsin”? Tydligen gjorde en del journalister det. Men de hade uppenbarligen inte läst varken regeringens Infrastrukturproposition eller Statsverkspropositionens avsnitt om vägar och järnvägar. Jag har gjort det och kan bara hålla med Mikael Nyberg när han skriver: ”Så fortsätter anpassningen av samhället till bilismens krav”.
Nu finns också ett föredrag av Mikael Nyberg om tågkaoset ute på nätet. Citat: ”Tanken med avregleringen var att vi skulle få mindre byråkrati inom järnvägen. I själva verket är byråkratin större än tidigare.” Se länkarna 3 och 4 nedan.
/Dan Gmark
Länkar:
1) Fusk i hästväg, artikel på Mikael Nybergs hemsida, även publicerad i AB 11/3 2013
2) Inget slut på tågkaoset i sikte, efterord till pocketutgåvan av Det stora tågrånet, även publicerat i Clarté nr 4/2012
3) Privatiseringens pris – en urspårad järnvägspolitik del 1, ABF Play 21/2 2013
4) Privatiseringens pris – en urspårad järnvägspolitik del 2, ABF Play 20/2 2013
– Det stora tågrånet – hur den svenska järnvägen styckades upp och slutade fungera, Motvallsbloggens presentation av Mikael Nybergs bok 16/12 2011
Den som vill läsa fler av de artiklar om järnvägen som finns på Motvallsbloggen kan prova med några lämpliga sökord i bloggens sökfunktion.
12/03 15:43 at 15:43
Anpassningen av samhället till bilismens krav är desto oförklarligare som bilindustrin numera är kinesisk.
Men, som Christer Ljungberg citerade en anonym tjänsteman: moderatbunkern är ideologiskt övertygade om att kollektivtrafik är något ont för att den är kollektiv.
Vilket också är desto märkligare som jag känner flera nyliberala ekonomer som svär över samhällets subventionering av bilismen som går helt i strid mot deras nyliberala tro.
Bäddat för lärostrider?
12/03 19:07 at 19:07
Mikael Nyberg medverkar i Stefan Jarls film ”Godheten” och bara det han säger i filmen är tillräckligt för att uppmana alla att se filmen.
12/03 21:35 at 21:35
Jan Wiklund:
Visst finns det en ideologisk komponent i moderaternas motstånd mot järnväg. Men en del tycks också bero på okunnighet. Flyg och bil är de bekanta med, men järnvägen är okänd mark. När Borg presenterade statsbudgeten ville han till exempel bygga ”en ny stambana mellan Göteborg och Västerås”. http://www.alba.nu/motvallsbloggen/?p=11492
Lasse Strömberg:
Mikael Nyberg nämner sin ”långfilmsdebut” på sin hemsida och det var roligt att höra att det är en stark debut. Ska naturligtvis se Stefan Jarls film så snart som möjligt.
13/03 08:59 at 08:59
Snarare än okunnighet tror jag på slöhet. Byråkratin är uppbyggd omkring anpassning till bilismen sen sexti år tillbaka och politikerna är för lata för att ändra på detta. Schlieffenplanen gäller även om den sedan länge är obsolet. Se http://gemensam.wordpress.com/2012/12/13/reinfeldt-och-nikolaus-ii/
13/03 17:32 at 17:32
Jan Wiklund:
Beträffande okunnighet så tror jag att vi kan fastslå att åtminstone Anders Borg är ”robust okunnig” om järnväg.
http://www.alba.nu/motvallsbloggen/?p=11318
Beträffande slöhet så är den styrande klicken i regeringen inte så lat att den inte försvarar sin världsbild medelst ”aktiv okunskap”.
http://www.alba.nu/motvallsbloggen/?p=11359
Om vi sedan tittar på sjukförsäkringen och arbetslöshetsersättningen så har Reinfeldt och Borg inte dragit sig för att göra grundläggande ändringar i byråkratins sätt att fungera.