RT:s hämnd? Inte så smart i så fall
Dystert att konstatera att RT:s engelska redaktion börjar hämnas. Även om jag kan förstå dem så binder de nog ris åt egen rygg med ett sådant agerande. Risken är, om de fortsätter på den inslagna vägen, att de raserar det förtroende som kanalen ändå lyckats skaffa sig hos många i Sverige på samma sätt som Al Jazeera har gjort.
Här har svenska media kört med en tydlig antirysk- och antiputin-kampanj en längre tid och ovanpå detta sysslar vår regering och försvarsmakt med rena provokationer gentemot Ryssland: ”Titta, vi övar bombningar i norra Sverige tillsammans med Nato nu,” underförstått: Blir det krig mellan Ryssland och USA/Nato så vet ni varifrån ni också kan förvänta er ett anfall, nämligen från svenskt territorium, från norra Sverige.
Under tiden har USA/Natoländerna och Sverige länge och nu allt intensivare ägnat sig åt att försöka destabilisera Ryssland, precis som de destabiliserat och med detta lyckats förstöra många länder i världen, via av USA betalda s.k. NGO:er (non-government organisations)1). Såvitt jag förstår sysslar även Sverige med dylik verksamhet i Ryssland. Våra ansvariga kallar det för att ”utbilda ryssar i demokrati” har jag förstått. Läste om detta någonstans för något år sen men minns tyvärr inte var. Dessutom beskyllde vår utrikesminister Ryssland för inte så länge sedan för att vara eller bete sig nazistiskt.
Så vad gör nu RT? Jo de lägger ut en video på YouTube, apropå upploppen i Husby, och förklarar att vår multikulturpolitik är misslyckad. För att underbygga detta påstående intervjuar man Nationaldemokraternas (som är ett öppet nazistiskt parti) partiledare och låter honom förklara hur dålig den svenska invandrarpolitiken är och illa det har gått i Sverige på grund av densamma.2) Man startar en propaganda mot Sverige alltså, vilket kompletterar Rysslands svar på Nato-övningarna i norra Sverige, de ryska militärövningarna över Östersjön, vars syfte knappast kan missförstås – om man inte heter Carl Bildt förstås, som såg provokationer där inga sådana fanns och nu anser att det är läge att inte se dem som faktiskt företas – på grund av svenskt agerande.
Jag menar förstås att denna videopropaganda inte är något smart drag från ryssarnas sida även om man kan förstå om hämnden är ljuv. RT har fått en viss status i USA/Nato-kritiska kretsar i Sverige på grund av att man rapporterat lite mer objektivt från kriserna i Libyen och Syrien bl.a. men med en sådan här video riskerar man att göra sig omöjlig i just dessa intellektuella och Väst- och Natokritiska kretsar i Sverige. Därmed stöter man bort de få i Sverige som försvarar Rysslands politik idag. Själv kommer jag att känna mig mycket tveksam i fortsättningen, till att sätta in videos från RT på bloggen.
/Kerstin
Länkar (kan komma senare):
1) New Endovement for Democracy i USA, hemsida. En organization som är förfärlig om man inser vad den sysslar med. Den gör ingen hemlighet var man verkar, vilket kan läsas under rubriken Where we work. Bara i Ryssland betalar man 52 organisationer för att organisera oppositionella demonstrationer, kritisera valförföranden etc. Det finns däremot ingen NGO som sysslar med att kritisera amerikanska val, som inte alltid är sådana mönster att ordning och demokrati.
2) Jag länkar inte till den omtalade RT-videon av principiella skäl.
– Behind Syria Peace Talks Proposal, US Prepares Regional War, Bill Van Auken, Counter Currents.org 23/5 2013
25/05 04:31 at 04:31
RT är ju ett nyhetsprogram med en agenda att visa nyheter som normalt sett är censurerade och mörkade av politiska skäl i Väst. Om de bara intervjuar politiskt korrekta och av etablissemanget godkända politiker skulle de knappast varit större än SVT ute i världen.
Om jag har sett samma video som du menar så har RT först återgett Reinfeldts kommentarer som de i nästa andetag balanserar med ”But not everyone agreed with Reinfeldt’s assessment ” och låter därefter Marc Abramsson komma till tals.
RT visar enligt min mening vad de här två demagogerna har för olika verklighetsuppfattning och låter därmed tittarna själv värdera vad som är rätt eller fel, sant eller lögn.
Man kan väl förmoda att RT haft svårt att hitta någon med andra åsikter än Reinfeldt för om de t ex intervjuar Löfven i stället för Marc Abramsson blir det ju bara tårta på tårta och tittarna skulle genast zappat vidare.
Ok Ok. – ND och SD är obehagliga företeelser men ju mer vi försöker tiga ihjäl dem ju starkare blir de och visst är det genant för Sverige att RT basunerar ut över hela världen att de ens existerar men det är ett annat problem som måste lösas av oss själva och våra politiker men tyvärr så vågar ingen längre ens komma med ett förslag för hur man än vänder sig så har man rumpan bak.
Propaganda mot Sverige? Tror nog att de kan bättre än så …
25/05 10:24 at 10:24
RT har tidigare haft med representanter för Sverigedemokraterna (Ekeroth) i debatter som rör invandring. Så när man nu väljer att intervjua en företrädare för ett öppet nazistiskt parti blir inte jag förvånad. Det som stör mig mest i videon är att Marc Abramsson använder en mikrofon med SVT loga???
25/05 11:39 at 11:39
RT kör inte med mindre propaganda än några andra kanaler för den delen.
Vem äger egentligen kanalen?
25/05 11:48 at 11:48
Jag tror man rent generellt skall vara försiktig med källor. RT gör bra journalistik och produktioner, men det gör SVD också. Men bägge gör även dåliga saker, båda har beroenden och lojaliteter som inte är mina. Så är det med alla källor.
Jag anser att RT lutar åt rysknationalism (upplevs så iaf ur mitt kosmopolitperspektiv), det är utifrån den bedömningen som jag värderar deras nyhetsproduktion. Men det är kanske inte ens en faktor, risken är nog stor att orsaken till att det blev så är banalare och ganska korkad.
När man har med media att göra har jag vant mig vid att man får räkna med en riktigt stor portion inkompetens. Hanlons rakkniv får man ofta använda i journalistsamanhang:
”Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.”
Visst principen är lite människoföraktande, men det talar till hur svårt det är att påtvinga världen sin ambition, det blir så sällan som man hade tänkt sig. Om man tolkar stupidity, som inkompetens, naivitet, klumpighet osv. Så blir det mer mänskligt och närmare sanningen.
25/05 11:50 at 11:50
Erik H: (kommentar 1 ovan)
Nej, det är nog inte samma video vi tänker på. I den jag tänker på så börjar intervjuaren med att ta fram ND:aren.
25/05 11:52 at 11:52
Roland (kommentar 2 ovan):
Tycker ändå att det är magstarkt att intervjua en ND:are som om han vore samhällsexpert i Sverige. I synnerhet som ryssar i allmänhet inte är speciellt förtjusta i nazister.
25/05 11:54 at 11:54
Marcin: (kommentar 3 ovan)
Så du kritiserar svenska myndigheter för att de är för snälla mot invandrare. Det var ledsamt att höra. Jag har nämligen lite svårt för folk som inte vill förstå vad det handlar om.
25/05 11:57 at 11:57
Erik H: (kommentar 1 ovan)
Jo, precis, och som jag skrev på en FB-sida: Vi får väl vara tacksamma så länge inte USA/Nato, Qatar och Saudiarabien förser huliganerna med vapen och pengar för att de ska fortsätta.
Sen, om det verkligen är samt att media betalar dem för att filma brinnande bilar, ja då är vi ju nästan där, fast med inhemska påeldare. Men är detta verkligen sant?
25/05 11:58 at 11:58
Marcin: (kommentar 3 ovan)
RT är en rysk kanal och nasturligtvis förmedlar de en bild som är positiv för Rysslands syften, propaganda alltså. Det torde alla TV-kanaler göra, mer eller mindre.
25/05 12:02 at 12:02
Martin: (kommentar 4 ovan)
Jag var inne på ren inkompetens igår kväll, men jag tror inte riktigt på ren okunnighet. Men visst, kulturinkopetens kanske kan godtas. Har sett hur andra ryssar inte förstått vilken air det står runt de här nationalistiska grupperna i EU.
Däremot kan ingenting i världen övertyga mig om att Rysslands militära övningar över Östersjön inte är ett svar på Natos övningar/provokationer i Norrland, som förresten visst ska utövas även längre söderut i Sverige.
25/05 12:13 at 12:13
Kerstin,
Oh, nej. Det är ett jävla spel emellan BRICS och USA/väst just nu. Sverige är dessutom centralt i detta. Just för att vi gör som vi alltid gjort, vi spelar på bägge sidorna. Vi fjäskar på som vanligt för USA, fanatiskt lojala i Afghanistan, lånar ut mark till övningar under ryska förhållanden. Massa fjäs för USA.
Samtidigt satsar vi stort på att komma in i och hålla oss väl med BRICS. Satsningarna på att komma in i Brasilien är stora. Alla vet varför det är Brasilien som vi använder som väg in i BRICS. Vi vet också varför Annie Lööf var i Brasilien nyligen. Sverige spelar som vanligt bägge sidorna. Vi vet att Carl Bildt spelar under täcket med ryssarna och har gjort det länge, trots att han byggde sin karriär på rysskräck. Nu är det kalle som lindrar rysskräcken i pressen.
DN och RT har samma missuppfattningar. De tror att någon är fiende till Sverige. Så jobbar inte Sverige, Sverige jobbar med att tjäna på bägge sidor planhalvan. Vad RT och DN egentligen gör är att upprätthålla ett sken av att det finns en konflikt.
25/05 12:34 at 12:34
Kerstin: (kommentar 8 ovan)
Utgår från att det är ditt svar på min kommentar i din förra bloggpost.
Tidningarnas nätvarianter har sedan länge annonserat klart och tydligt att de betalar bra för bilder de kan använda och här är en artikel som du inte får missa:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1690961-bloggare-kvallspressen-bestallde-brandbilder
25/05 12:41 at 12:41
Kerstin: (kommentar 5 ovan)
Kan det vara så illa så att ”din” video är klippt för att visa endast vad någon önskar?
25/05 15:31 at 15:31
Martin (kommentar 11):
Nu sperlar vi med USA/Nato på ett helt annat sätt än vi gjort tidigare. Nu har vi i praktiken en Natobas i Sverige. Det hade vi inte tidigare då vi deklarerade att Sverige var en alliansfri stat och neutralt i krig. Det deklarerar vi inte längre. Slopades i regeringsförklaringen för några år sen. Det gör en stor skillnad även om krigs- och bombliberaler inte inser den saken.
Att vi sedan försöker gå balansgång vad gäller möjligheterna för svenska företags profiter i andra länder är en annan sak enligt min mening.
Ryssland betraktar nu Sverige som en förklarade fiende och inte utan skäl, det har man inte gjort tidigare. Detta gör vår militärpolitiska position mycket farligare.
Erik H (kommentar 12 och 13:
JO, att de allmänt deklarerar att de betalar för bilder på aktuella händelser, det vet jag ju. Men att de går i direkt och pratar med ungdomar i de områden där man har upplopp och säger till dem att de kan tjäna tusenlappar på att fota brinnande bilar ex. Det verkar ju betydligt värre – om det är sant.
Sen, hur skulle det gå till? Skulle Google göra så bara för att chockera mig? Det har jag svårt att tro. Men sen kanske Reinfeldt och andra kom in senare i samma video, jag såg den inte till slut. Orkade inte med mer än inledningen. Den var förfärlig nog. ND kan inte betraktas som representativ för svenska folket. Det kunde å andra sidan inte Golos heller göra vad gäller det ryska folket, i samband med det ryska valet men organisationen. betald av USA, refererades gång på gång och vi skulle förfäras över valfusket och de diktatoriska agerandena från de ryska styrandes sida.
25/05 16:01 at 16:01
Kerstin:
Du har rätt. Jag har hittat ”din” video nu och det finns all anledning att bli upprörd av de orsaker du nämner. RT verkar dock ha insett sin fadäs och gick dagen efter ut med en transkriberad korrigering enl min kommentar (1).
25/05 17:58 at 17:58
Kerstin,
jag menar att det är det ekonomiska spelet som styr. Ryssarna förklarade själva att det inte var krigsövning emot Sverige nu senast, i kör med Carl Bildt.
Jag menar att det finns de inom borgligheten som inte riktigt hänger med i utvecklingen, Moderaterna är kluvna i frågan. Delar trummar upp rysskräcken av gammal vana, militärer och annat. Precis som dessa grupper finns i ryssland. Det bitvis hårda samtalet nationer emellan, är som jag ser det mest, sätt att driva det ekonomiska arbetet i rätt riktning.
Men företag jag har inblick i, de skickas till Kina, de skickas till Brasilien. Det finns massor med hjälp att få för att öppna förbindelser med dem, nått sånt finns inte för USA. I slutändan handlar det alltid om pengar. Den dag vi tjänar mer på BRICS så är vi på deras sida.
25/05 21:59 at 21:59
Martin:
Joå, det är säkert pengarna som styr, men tillgång till olja är minst lika viktigt.
Så klart att ryssarna inte säger att ”visst vi tränar för att vi vet att ni tillsammans med Nato kommer att anfalla oss om det blir ett öppet krig mellan Väst och oss, så att vi kan klippa till er ordentligt i det fallet. Likafullt är det detta de demonstrerar.
25/05 22:34 at 22:34
Mycket spekulationer här. Ansluter mig till den föste kommentatorn Erik H. Han var förnuftig.
26/05 15:44 at 15:44
Motvallsbloggen är väl en av de få svenska bloggar som försökt följa vad som händer i världen med utgångspunkt från vadå? Den gyllene regeln? enligt Wikipedia
”Den gyllene regeln” är en grundläggande etisk princip som återfinns inom de flesta religioner och andra filosofiska och etiska läror. Den äldsta nedtecknade varianten härstammar från Konfucius, ca 500 år f.v.t.. Principen kan uttryckas både positivt (”gör mot andra som du själv vill bli behandlad”) och negativt (”gör inte mot andra som du själv inte vill bli behandlad”).
Vad har Motvallsbloggen kommit fram till? Jag skulle vilja se en PDF som försöker sammanfatta all den kunskap Motvallsbloggen samlat så att det blir lätt att förstå. Nu växlar ämnena lite väl raskt:
RT:s hämnd? Inte så smart i så fall
Varför blir det upplopp i de invandrartäta områdena?
Om konsten att montera ner demokratin utan att folk förstår det?
Hur ska vi förstå dagens värld?
Det gäller väl att sammanfatta alla trådar. Och då kan det vara läge att förstå att världen ändrade sig efter 11 september 2001. Precis ett år före den dagen publicerade de neokonservativa i USA – Rebuilding Americas Defenses – där de skrev:
“Further, the process of transformation, even if it brings revolutionary change, is likely to be a long one, absent some catastrophic and catalyzing event––like a new Pearl Harbor”
På HistoryCommons kan man läsa om en neokonservativs tankar från 2002.Norman Podhoretz, the editor of the neoconservative magazine Commentary, writes a call to arms called “How to Win World War IV.” For Podhoretz, the US has already won World War III—the Cold War with the Soviet Union. Now, he asserts, it is time to win the war against Islamist terrorism. The US must embrace this war against civilizations, and President Bush must accept that it is his mission “to fight World War IV—the war against militant Islam.”
För att förstå demokrati, Husby, Ryssland, Libyen, Syrien – behöver vi sätta in det i ett sammanhang – 911 – 11 september 2001 som såg till att starta fjärde världskriget.
Det går naturligtvis att försöka förstå lite mer!
Första världskriget – de flesta har inte mer förklaring än Gabriel Princip som mördade ärkehertig Ferdinand av Österrike och sen satte kriget igång. Det verkar vara en lite för enkel förklaring! Men hur ska vi förklara första världskriget? Finns det någon bra förklaring? Om vi inte kan förklara första världskriget – hur ska vi då förklara Sverige/Rysslands agerande i nutid.
Andra världskriget – vad handlade det om? Hitler, Churchill, Förintelsen, atombomben – det är väl ungefär så mycket de flesta begriper.
Kalla kriget – vad var det? Norman Podhoretz en känd neokonservativ kallar det för tredje världskriget och påstår att 11 september 2001 startade fjärde världskriget. Hur ska vi se på det?
Vad har Motvallsbloggen förstått? Jag och jag tror många andra skulle behöva en liten sammanfattande PDF som beskriver vad Motvallsbloggen förstått – våra media går ju inte att lita på – deras journalister tiger – är något slags nytt prästerskap – det handlar om att försöka återskapa någon slags demokrati – en diskussion – ett ärligt sökande – en gyllene regel – hur ska vi hitta dit? En sammanfattande PDF från Motvallsbloggen kunde vara något!
Jag skulle vilja bidra med Dunbars Number – det handlar om en socialantropolog vid namn Robin Dunbar som kommit fram till att vi bara kan hålla ihop i grupper om cirka 150 individer. På Nya Guinea som inte riktigt utvecklat jordbrukskulturen så har man 800 språk i en befolkning på cirka 10 miljoner invånare.
Det var jordbrukskulturen för cirka 10 000 år sedan som möjliggjorde att bygga stora hierarkier byggda på beskattning som sen skapade dagens jättelika grupper.
1584 sägs det att Galileo Galilei upptäckte naturvetenskapen.
At age twenty, Galileo noticed a lamp swinging overhead while he was in a cathedral. Curious to find out how long it took the lamp to swing back and forth, he used his pulse to time large and small swings. Galileo discovered something that no one else had ever realized: the period of each swing was exactly the same.
På den vägen är det… Det mesta vi har idag är en produkt av hans upptäckt – att förbinda tid och rum med en matematisk formel.
Och det handlar om gruppstorlek – nu är det väl 150 personer i Bilderberg gruppen som Löven ska besöka som styr övriga sju miljarder världsmedborgare – eller har jag fel? Eller är det pengarna som styr? Och vilka 150 styr då pengarna???
En PDF från Motvallsbloggen kunde ändå ge lite förklaringar till dagens värld – starta en diskussion. Med tack på förhand!
26/05 21:02 at 21:02
Osis:
Osis har du när du efterlyser vad jag har förstått eller anser och varför. Det skulle krävas en hel encyklopedia för att besvara bara de frågor du ställer ovan.
Så nej, någon bok tänker jag inte skriva om saken. Däremot har jag varit inne på att samla mina inlägg om Libyen och senare om Syrien i ett par separata filer, i tidsordning, något som andra har efterlyst. Men bara det är ett jättejobb.
Jag har bara en agenda, att försöka sprida lite ljus över alla de vanföreställningar media matar människor med. Det finns troligen dessutom, inte ett enda förlag som skulle ta en bok av mig om detta ämne, eller en del av det. Tro mig, jag har försökt förr.
Finns en bok på nätet av mig, både i HTML-format och som Pdf och det är en bok om hur man använt, och fortfarande använder biologin för att legitimera kvinnoförtryck med kritiska synpunkter på de biologistiska teser som förts och förs fram. Men det är få som orkar läsa en bok på c:a 250 sidor på nätet eller så är ämnet ointressant, inopportunt är det förvisso och sådant är nog sällan riktigt intressant.
26/05 23:07 at 23:07
Du skriver:
”Jag har bara en agenda, att försöka sprida lite ljus över alla de vanföreställningar media matar människor med.”
Det låter bra!
Vad tänker du då om 11 september 2001?
Var det Osama eller var det Bush eller var det någon annan?
De neokonservativa i Project for a New American Century(PNAC)skrev ju i september 2000 – alltså ett år innan – att de såg ett nytt Pearl Harbor framför sig – ett ”catastrophic and catalyzing event”.
Och Podhoretz skriver ju 2002 att 911 startade fjärde världskriget. President Bush must accept that it is his mission “to fight World War IV—the war against militant Islam.”
Är det inte det vi ska sätta ljus på?
Jag tycker Sibel Edmonds verkar sätta lite ljus på det på sin Boiling Frogs Post:
http://www.boilingfrogspost.com/
Eller vart vi ska vända oss för att få mörkret att vika? Ljuset att lysa!
– få oss att förstå vad som händer i Sverige och Ryssland – sätta in händelserna i en kontext som det heter på modern akademiker svenska.
27/05 00:34 at 00:34
Osis:
Tycker att jag börjar känna igen tonen, från O. Jag kan tala om direkt att du bestämmer inte vad jag ska skriva. Det gör jag och jag tänker inte skriva om 9/11. Det räcker att påtala vad attacken resulterat i. Där har vi fakta, inte bara diverse och olika spekulationer. Så om du inte slutar propsa på att jag ska skriva om 9/11 så kommer jag att stänga av dig från att kommentera på bloggen.
30/05 16:39 at 16:39
Kerstin skriver: Här ett mejl från Jan Hagberg som jag fått hans tilstånd att lägga in här:
Den 10 maj hade du inlägget USA tar ännu ett steg mot ren fascism och sedan följde därefter din egen kommentar 2, som ett förtydligande.
Här har du som illustration verkligheten:
http://balkanpuls.se/eu-sponsrad-nazism/
Bra också att du tog itu med RT den 25 maj. Efterföljande debatt på kommentarfältet blev på det hela taget ganska klargörande.
Andra och tredje stycket i det aktuella inlägget innehåller alldeles korrekta iakttagelser.
Det finns mycket som en kunnig och intresserad journalist – om en sådan nu funnes – skulle kunna berätta från Ryssland, från nutid och tidigare (En kunnig nutida svensk forskare om Ryssland är Lennart Samuelson, men så får han heller ingen fast forskartjänst). Då skulle vi åtminstone kanske ska kunna förstå något av vad som händer där. Men en normalsvensk ska hållas i dimman! Medialt får det räcka med lite propagandatjat mot Putin och ryssen. Tänk om vi varje dag skulle matas med hur USA:s sjukförsäkringssituation ser ut, eller om deras barnadödlighet. USA-hatande svartmålning skulle det snabbt heta, ju mer sann beskrivningen vore.
Det är bara att konstatera att den nutida västliga historieskrivningen är geopolitiskt disciplinerad, liksom media och alla dessa olika varianter av ”människorättsorganisationer”. Väst tillåter frekventa nazistiska ”incidenter” i Baltikum eller Kroatien (se länken ovan), bara för att ta något exempel, uppenbarligen för att man tycker att dessa är geopolitiskt nyttiga för västimperiet, dvs. riktade mot Ryssland och dess presumtiva allierade på Balkan.
Det är vidare bara att kolla de västliga ”människorättsorganisationernas” agerande, när det gäller motståndet mot den så kallade HBT-rörelsen i kristet-ortodoxa länder. Det blir ett väldigt oväsen kring länder som t.ex. Serbien, som inte är helt underordnat Nato. Landet trakasseras ständigt av organisationer som (förmodligen nu, liksom tidigare SIDA-finansierade) Civil Rights Defenders (gamla ”Svenska Helsingforskommittén), via något tiotal tillresta och/eller västligt finansierade ”HBT-aktivister”, som hindras från att marschera på huvudgatan i Belgrad, se här http://nyhetsbanken.se/news/view.asp?ID=1217. Om det i sammanhanget fotriktiga public service kan du läsa här http://www.justitiapaxveritas.org/jpv-granskningsnamnden-foljer-inte-egen-praxis-2/. I brist på konsekvent hantering kräver det hycklande CRD därför inga Pride Parader i Montenegro, för det styrs av Milo Djukanovics Nato-vänliga maffiaregim. Inga motsvarande krav ställs heller på Zagreb eller Pristina! Och Civil Rights Defenders förtiger också det som hände den 17 maj i år i Georgien (http://nyhetsbanken.se/news/view.asp?ID=1426), av allt att döma för att Georgien är en mycket viktig allierad vid Natos inringning av Ryssland!
Med andra ord: Organisationer som t.ex. ”Civil Rights Defenders” är inte bara gränslösa hycklare – de agerar också som västimperiets geopolitiska torpeder.
Till kretsen av attackerade hör också Vitryssland, liksom dess president Lukasjenko. Läs exempelvis en skröna i Svenskan den 27 maj av Rysslandhataren Jan Blomgren, se här http://www.svd.se/nyheter/inrikes/diktatorn-gor-vm-till-sin-show_8210872.svd.
Detta är bara förberedande attacker inför ishockey-VM nästa år – det gjordes redan små försök i den vägen mot Vitryssland vid årets ishockey-VM i Stockholm, med hjälp av public service. Men den här gången höll det internationella ishockeyförbundet emot.
Du kan jämföra detta med historiska, i och för sig lite suddiga fakta i en understreckare om Volkswagenfabriken i Svenskan i söndags (anm. min fetstilsmarkering):
http://www.svd.se/kultur/understrecket/alskad-bil-med-morkt-forflutet_8207464.svd
Liksom på många andra tyska industrier bad fabriksledningen om tvångsarbetare. I Wolfsburg blev villkoren för bilbyggarna hårda och för de politiska fångarna och alla från öststaterna – rentav sadistiska. Bernhard Rieger skriver bland annat om en kock som blandade in glasskärvor i matrester, så att utsvultna arbetare skadade inälvorna.
Men det stannade inte där. Omkring 1000 unga polska och vitryska kvinnor, slumpvis anhållna av SS-män i sina hemländer, tvingades också in i produktionen. De anlände utsvultna, ofta utan skor och vinterkläder. Många blev gravida och tvingades lämna ifrån sig sina barn till ett läger i en närliggande by, Rühen. Brittiska styrkor beskrev 1945 förhållandena för barnen i Rühen så här: myggor täckte ansiktena och barnens kroppar i barackerna. Undernärda och omgivna av skadedjur avled nästan alla av de 350 barnen.
Det är västlig civilisation det! Därför blir det så behändigt att bara prata om gamla nazister.
På Wikipedia kan du läsa mer om vitryssar i tyskt tvångsarbete under kriget. Antalet var som framgår här nedan sannolikt betydligt större än 1000.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitrysslands_historia
Nazisterna försökte skapa en tyskvänlig regering, men detta misslyckades då de åsamkade stora skador på den vitryska befolkningen och naturen och bland annat deporterade 380 000 som arbetskraft och dödade otaliga judar. Dessutom skall nazisterna ha dödat runt 2,5 miljoner av landets invånare.
Jag har sett siffran 400 000 deporterade tvångsarbetare från Vitryssland men kan inte alls gå i god för det talet. Många var det, det kan utan överdrift sägas! Undra på att en av de starkaste partisanrörelserna under kriget fanns i Vitryssland. Det blev som följd tjekiska Lidice eller serbiska Kragujevac i massupplaga!
På krigshistoriska museet i Minsk sades det, när jag var där, att ungefär 25 % av landets befolkning strök med i kriget!
Med detta som bakgrund är det litet förmätet av företrädare för vårt land att leka människorättsvänner, kan man tycka!