Ideologier/propaganda28/05 03:37
Apor kräver jämlik behandling och likalön
Two Monkeys Were Paid Unequally: Excerpt from Frans de Waal’s TED Talk
Men de flesta av oss människor är så korkade att de låter sig luras att acceptera svältlöner och vanvettig ojämlikhet.
/Kerstin
28/05 09:44 at 09:44
Så vad blir slutsatsen? Vad ska vi praktisera?
Den gyllene regeln?
enligt Wikipedia
“Den gyllene regeln” är en grundläggande etisk princip som återfinns inom de flesta religioner och andra filosofiska och etiska läror. Den äldsta nedtecknade varianten härstammar från Konfucius, ca 500 år f.v.t.. Principen kan uttryckas både positivt (“gör mot andra som du själv vill bli behandlad”) och negativt (“gör inte mot andra som du själv inte vill bli behandlad”).
28/05 10:00 at 10:00
Aha! – Det förklarar varför ingen anställer apor…
28/05 16:25 at 16:25
Då har vi äntligen fått bekräftat att majoriteten av oss inte är annat än dresserade apor.
28/05 19:14 at 19:14
Lasse Strömberg:
Ja, så illa är det.
28/05 20:18 at 20:18
Allt beror på genkoden hos dressörer och dresserade? GATC?
Det finns ingen fri vilja?
Det är g-d som styr?
eller är det f-n?
möjligtvis är det g-n eller f-d?
Eller är det så här?
In Propaganda (1928), Bernays argued that the manipulation of public opinion was a necessary part of democracy:
The conscious and intelligent manipulation of the organized habits and opinions of the masses is an important element in democratic society. Those who manipulate this unseen mechanism of society constitute an invisible government which is the true ruling power of our country. …We are governed, our minds are molded, our tastes formed, our ideas suggested, largely by men we have never heard of.
29/05 08:18 at 08:18
Osis: Det är helt enkelt så att instinkten för rättvis behandling är ett genetiskt drag som har utvecklats av evolutionen hos alla sociala djur. Detta för att egenskapen är en överlevnadsfaktor – den hindrar fusk och snyltande och tvingar alla att samarbeta och göra sin del.
Människor har (dessvärre?) möjlighet att organisera så komplicerade sociala strukturer att det blir möjligt att synda sig fram och strunta i rättviseprincipen. Och det straffar sig – som Richard Wilkinson och Kate Pickett har beskrivit i Jämlikhetsanden klarar sig jämlika samhällen bättre än ojämlika.