Johan Norberg, historieförfalskare av Guds nåde
När Johan Norberg, nyliberalernas frontfigur i Sverige, drar sin alldeles egna version av Haitis historia i Metro då vet man inte om man ska skratta eller gråta. Det är visserligen en kort kolumn och det är inte lätt att sammanfatta ett lands historia på några få rader, men det är ändå en prestation att nästan inte få med något som är och har varit väsentligt i Haitis historia och som man behöver känna till för att förstå varför landet är så fattigt och drabbades så hårt av jordbävningen (1).
Varje gång jag läser något skrivet av Norberg, försöker dock undvika att göra det för det mesta, undrar jag hur mycket han får betalt för att sprida sin propagandistiska smörja. Jag skulle skämmas att skriva sådant som han skriver och vore inte beredd att sälja min heder på det sättet ens för åttasiffriga belopp.
Norberg tar fram två ”fakta” om Haitis olycka:
Men Haiti är ett av världens fattigaste länder, och det är ett skäl till att jordbävningen blev så förödande. Därför är det inte bara en naturlig katastrof, den är delvis skapad av människor – av despoter och banditer. De styrande har oftast berövat haitierna demokrati, rättssäkerhet och ekonomisk frihet. Enligt Världsbanken är landet 180:e sämst av 183 studerade länder när det gäller friheten att starta företag. (1)
Det här är som om man skulle berätta att Sverige var fattigt på Karl XII:s tid för att han bara brydde sig om sin hund Pompe och struntade i landets styre. Det är visserligen sant att han var fäst vid sin hund, det är visserligen sant att han försummade landets styre, men en sådan sammanfattning skulle ingen människa anse sanningsenlig. Tvärtom skulle den anses rent lögnaktig. Man kan nämligen luras utan att ljuga, och den konsten behärskar Johan Norberg till fulländning.
Men vi västerlänningar har också bidragit till Haitis fattigdom med handelshinder. Svenska Vin & Sprit slutade för några år sedan köpa pomerans till glöggen från Haiti. För att kunna ta sitt sociala ansvar och säkerställa goda arbetsvillkor hos leverantören började bolaget i stället köpa från rika Spanien (min kursivering). (1)
Så har Norberg då förklarat varför Haiti är fattigt! När man läser vad han skriver om olika länders historia slås man av hur han systematiskt utelämnar vanliga arbetande, eller slavande människors villkor och levnadsförhållanden. I det senaste av citaten ovan får vi dock helt klart för oss att det är en synd att bry sig om de arbetande människornas levnadsförhållanden och arbetsvillkor. Sådant ska man inte bry sig om om man är en sann liberal. Vi ser samma sak i alla hans ”historier”.
Det var exempelvis, enligt Norberg, liberalismens låt-gå-politik som frigjorde och skapade ökande välstånd i England under senare delar av 1800-talet, det 1800-tal då mängder av människor levde i yttersta misär och förtrycktes å det skändligaste, och då barnarbetet i manufakturerna och i gruvorna var fruktansvärt. Det framgår så klart, om man kan lite om denna historia, att Norberg bara talar om de rikas frihet och rätt att utnyttja andra människor helt enligt eget skön. Småfolkets totala brist på frihet försvinner helt i hans historieberättande, oavsett vilket lands historia han berättar (2).
Englands jordreformer (skiften) beskriver han alltså som befriande, för i och med dessa kom ”människorna” att självständigt äga sin jord, och därmed blev de intresserade av att producera överskott. Att dessa skiften av jorden i praktiken handlade om stöld av jord från människor som levt och försörjt sig på jordarna under många generationer, det försvinner helt i Norbergs historieskrivning. Storgodsherrarna hade ursprungligen fått förläningar av kungen, vilket inte var detsamma som att de fick jorden som privat egendom utan istället en gång innebar att de fick rätten att styra över stora landområden och att uppbära skatt och ta ut dagsverken från människorna som bodde inom området, i sig ett förtryck av människorna. När det århundraden senare blev lönsamt att hålla stora betande fårhjordar kastade dessa herrars ättlingar helt simpelt ut människorna från de små gårdar de och deras förfäder levt på under många generationer och lade beslag på deras odlingslotter. De tvingade därmed in mängder av människor till städerna och ut i en än värre fattidom. Dessa de jord- och egendomslösa kom nu att utgöra ett trasproletariat som kunde utnyttjas som det passade den framväxande borgarklassen, i deras gruvor och manufaturer. De här människornas totala brist på frihet talar aldrig Norberg om. De finns helt enkelt inte i hans historia. (4,5)
Vi ser exakt samma förtigande av mänskligt lidande i flera av hans berättelser, i den om liberalismens historia, i den om ”undret” Hong Kong (3, 6) och nu om Haitis historia (1). Där människors lidande inte kan döljas, som nu i Haiti, beskrivs det som en obegriplig konsekvens av stygga diktatorer, inte som en konsekvens av exempelvis USA:s agerande mot Haiti, och USA:s stöttande, med militära medel, av just dessa förtryckare, av amerikanska kapitalisters rätt att utnyttja haitierna som superbillig arbetskraft (7), på samma sätt som Londons borgarklass gjorde med de egendomsbestulna och deras barn under 1800-talet.
Indirekt säger han, i sitt historieberättande, att det är fullständigt acceptabelt att stjäla naturresurser från de små människorna, att deras privata äganderätt och rätt till liv och frihet inte är något heligt. Han fråntar därmed helt enkelt de ”små” människorna deras status som människor. Det gör han i och med att han inte tillerkänner dem rättigheten till liv, frihet och egendom, de rättigheter som den liberala ideologin tillskriver alla människor. Dessa friheter blir, med Norbergs historieskrivning, endast de rika makthavarnas rättigheter. Endast de rika är därmed riktiga människor.
När J S Mills, en av liberalismens förgrundsgestalter (socialliberal) reagerade mot den utbredda fattigdomen i England under senare delen av 1800-talet och förordade statliga ingripanden för att lindra nöden och för att tillförsäkra alla en möjlighet till god utbildnig, ser Norberg detta som det stora sveket mot liberalismen. (2) Han framhåller istället samhällsfilosofen och socialdarwinisten Herbert Spencer, som förordade att de fattiga skulle få svälta ihjäl så att det mänskliga materialet inte försämrades, som liberalismens sanne företrädare.
Skriver man som Norberg gör så gör man alltså den liberala ideologin till ett försvar för den rika överklassens stöld från, utsugning och förtryck av stora delar delar av mänskligheten, och det är väl precis så det är – i praktiken och bakom Norbergs vackra men lögnaktiga liberala retorik och propaganda.(7)
Om Norberg står för de liberala idealen så är liberalismen en ideologi som handlar om de starkas rätt, inte om alla människors rätt till liv, frihet och egendom. Det är sådana resonemang som hans, som gör liberalismen till samma andas barn som nazismen och fascismen.
Tillägg 29/1: För dem som vill veta vad Norberg inte talar om lägger jag in filmen, en gång till, där journalisten och filmaren Kevin Pina intervjuas om Haitis historia . Jag rekommenderar den varmt och här i synnerhet med tanke på vad Pina säger om hur USA:s och Canada:s eliter betalar propagandister i andra länder. (Face to Face with Jack Etkin, Google video):
Filmen har tagits ner från den här adressen men jag har hittat den här istället:
Face to Face with Kevin Pina: Discussing Haiti
Jag rekommenderar också läsning av min tidigare bloggpostning om Haiti: Haiti – den neoliberala drömmen.
Tack L. O. Kristoffer Ejnermark för tipset om Norbergs Metrokolumn (Hittar inte permalänken till inlägget ifråga).
/Kerstin
Länkar:
1) Din glögg gjorde Haitis bönder fattigare, Metro 20/1 2010
2) Liberalismen. De individualistiska idéernas historia, J Norberg
3) Markadskraften.com, Johan Norberg & C0
4) Liberalism a la Johan Norberg del I, Motvallsbloggen 27/11 2007
5) Liberalism a la Johan Norberg del II, Motvallsbloggen 29/2 2008
6) En rosenröd Hong Kong-dröm, berättad av Norberg & Co, Motvallsbloggen, 28/5 2009
7) Haiti, den neoliberala drömmen, Motvallsbloggen 25/1 2010
- När ska världen förlåta Haiti för dess frigörelse, Björn Kumm, DN
28/01 20:18 at 20:18
Ja här ser vi ett gott exempel på kommunisternas förfalskning inte bara av historien, utan av verkligheten.
”Indirekt säger han, i sitt historieberättande, att det är fullständigt acceptabelt att stjäla naturresurser från de små människorna, att deras privata äganderätt och rätt till liv och frihet inte är något heligt.”
Det gör han inte alls. Han säger att det är acceptabelt att köpa resurserna. Och att investera för vinstgivande industrier, vilket är nyckeln till tillväxt. Dessutom brukar han påpeka vikten av att det är människorna i dessa länder som äger resurserna, inte staten. Om vi tvingar våra företag att ge arbetare i de fattiga länderna samma villkor som här kommer de fattiga länderna inte få några arbeten alls. Tillväxt och välstånd ger höga löner, inte tvärtom.
Det är allmänt känt bland alla utom arbetarklassens fiende #1 (facken och arbetarrörelsen) att liberalismen, den fria handeln och kapitalismen som förbättrat de mindre lyckligt lottades liv.
28/01 22:50 at 22:50
Läs gärna även Björn Kumms artikel om Haiti på DN Kultur – länk finns på min blogg.
29/01 08:44 at 08:44
Wedin: Nej, det är inte allmänt känt bland alla. Fråga vilken haitier som helst (nästan). Eller tillhör de arbetarrörelse eller fack?
Liberalernas argument om bara alla får göra som de själva vill så kommer allting balanseras till det bästa. Liberalism handlar bara om den starkes rätt. Inget annat.
29/01 15:36 at 15:36
[…] bra bloggar; Annarkia om retorik och politik, Motvallsbloggen om J Norbergs historieförfalskningar, Sjukskrivningsreglernas konsekvenser Öppet brev till Gunnar […]
29/01 16:01 at 16:01
Den löjligaste av liberalernas historieförfalskning är dock att inte ett enda land har blivit rikt på det sätt liberaler förordar. De har alltid behövt statligt stöd och statlig protektionism av ett eller annat slag – England på 15000-1600-talen, Frankrike på 1700-talet, Sverige, Tyskland och USA på 1800-talet, Japan, Sydkorea och Kina på 1900-talet.
Haiti (m.fl.) är fattiga för att de aldrig har tillåtits detta. När de har försökt har de mötts av de industrialiserade stormakternas järnnäve.
29/01 17:32 at 17:32
Jan Wiklund:
Precis så är det – också. Och det allra värsta är att den nyliberala politiken i själva verket är en stagnationspolitik, en som kommer att förhindra kreativt framåtskridande och som i slutänden innebär att vår del av världen sjunker ner i efterblivenhet. Men visst, det kan ta 50-200 år till innan EUSA är definitivt körda i botten.
30/01 02:25 at 02:25
Andreas Wedin:
Här hittade jag en tänkvärd artikel. Vi är på samma spår som USA beroende på att vår regering tror som du:
Playing Ourselves for Fools. The trading system America sold the world is killing U.S. industry. Here’s a better way. by Robert Kuttner | January 25, 2010
30/01 17:25 at 17:25
Tack för den frejdiga dekonstruktionen av Norberg Kerstin. Han har fått trona i sin upphöjda självgodhet för länge nu, utan att någonsin behöva konfronteras med verkligheten bakom hans advokatyr för klassklyftor och ekonomisk diktatur.
Skulle tro att Norberg försöker parera en kommande kritik mot att chokdoktrinen uppenbarligen kickat igång från dag ett på Haiti. USA invaderade i praktiken ön och tog över den, med jordbävningen som lämplig ursäkt.
30/01 23:32 at 23:32
Staffan:
Visst är det så. USA hoppade in och tog över – igen, för skydda sin nickedocka och för att att försäkra sig om att ingen annan, ex några av Aristides supporters, tog initiativet.
31/01 11:49 at 11:49
De nya liberalerna är så pass bisarra att feodalismen i jämförelse kan betraktas som ett under av humanism, i det feodala samhället hade alla rätt att finnas till om än inom sin tilldelade samhällsklass.
05/02 17:00 at 17:00
Utmärkt artikel Kerstin –
Johan Norberg är städslad av Cato Institute, en nyliberal Think Tank staterna. Han skriver i ämbetet. Han tror nog på en del också. Däremot är det intressant att se vad han skriver i steget. För bara några år sedan betraktade han Island som ”världens friaste ekonoomi”. De var alltså innan det avslöjades vad ”välståndet” i Island byggde på
Men det hindrar inte Norberg. Han byter bara åsiktskalsonger när de gamla börjar lukta piss.
05/02 20:53 at 20:53
Bosse:
Jodå, jag vet precis vilka som betalar hans propaganda :-). Och som sagt, somliga är beredda att ljuga hur mycket som helst, bara de får betalt.
Vad gäller att tro på vad han säger, så tror jag säkert att han tror att hans libertarianism skulle ge det verkliga lyckoriket, men när han drar historien så vet han att han tiger om hur rikedomarna har hamnat där de hamnat. Sååå okunnig att han inte vet hur ex. skiftena gick till, har jag svårt att tro att han är.
Fast visst, han kanske bara använder sig av någon Cato-historia, och tror att den är korrekt. I så fall är det någon annan som proppar honom full med lögner och då är han mycket dummare än jag varit beredd att tro.
09/02 14:32 at 14:32
Hej Kerstin
Jag känner kärlek när du är på topp, som här. Har alltid vetat att det är rejält fel på Norberg men har aldrig kunnat klä av honom som du.
Bamsekram.
09/02 15:42 at 15:42
jonas:
Tack för stöttning
Det värsta är att historian är mycket värre än jag kan skriva om, eftersom jag inte kan skriva en hel bok på bloggen. Så Norbergs lögner och vilseledande är mycket värre än vad som framgår här.
Sedan är det ju en fråga om han förstår vad han gör, och i så fall är riktigt obehaglig, eller om han själv bara är grundlurad och det i själva verket är synd om honom.
I vilket fall som helst så torde han få rejält betalt för det han skriver och säger, så ekonomiskt är det i varje fall inte synd om honom.
Som han sade, Paul Feyerabend, bästa sättet att köpa en forskare är dollarn (fritt översatt).