Vi rusar in i en repris av 1800-talet i allt snabbare tempo.
Naturligtvis utbildas för många lärare (fast en chockerande stor andel av lärarkåren är icke-behörig).
När målsättningen, den man inte talar så högt om, är att endast gräddans barn ska få en god utbildning, på speciella elitskolor, så behöver man ju egentligen bara fångvaktare på skolorna för pöbelns ungar. Förberedelser görs redan, under det förljugna talet om att barnen ska lära sig forska och arbeta självständigt redan i grundskolan. Då klarar de sig förstås bra utan utbildade lärare. Dessa ska ju ändå bara fungera som ”handledare”. Struntar man i att utbilda handledarna så kostar de mindre och kostar de mindre kan man sänka skatterna för de välbeställda.
I den sköna nya världen, den totalt oreglerade Marknadsekonomin, med större lönespridning, ska vanligt folks ungar ändå bara jobba som lågavlönat och skattesubventionerat tjänstefolk åt de finare människorna, och användas som förbrukningsvaror inom industrin, sådana som man tar ut det bästa ur och sedan kastar på samhällets avskrädeshögar.
Nu ska åter evolutionens lagar gälla. De starkare (läs de redan rika) ska åter få visa sin överlägsenhet och de fattiga ska återigen slås ut i den biologiska kampen för tillvaron, eller för att bevisa att Gud gynnar de sina – välj det som passar.
15/05 15:17 at 15:17
Med argument som innehåller ”finare människorna” kommer vi aldrig att får en bättre värld! Att placera sig i sparkläge underifrån är alltid fel! Det samma gäller bitterhet! Likvärdigt ska det vara. Och så skall också kritiken avfyras. Först då kommer vi att må bättre!
Alla barn ska ha elitskolor , anser jag! Varje elev ska vara mycket värd. Börjar man tala om ”vanligt folk” och ”gräddans barn” ställer man sig på fel sida! Då konserverar man bara ojämlighet. För det är inget fel på ett barn som har en förälder med hög utbildning. Och det barnet behöver lika mycket uppmärksamhet!
Göran Persson borde ha tänkt på detta innan han kommunaliserade skolan och ”konkurrensutsatte” densamma. Han har gjort mer ont mot Sveriges skolbarn än många andra och placerar sig ganska långt upp i den lista av barnhatare som toppas av Herodes!
15/05 16:26 at 16:26
kimme:
Japp, du har fattat något – åtminstone till en del.
Under 80-talet påbörjade socialdemokraterna, under beteckningen ”förnyelse” en förändring av landet som de borgerliga drömt om alltsedan socialdemokratiska partiet började verka för större jämlikhet under första halvan av 1900-talet. Så besluten som sänkte den jämförelsevis goda svenska och livärdiga skolan togs under hurrande från de borgerliga partierna. De hade krävt tillstånd för friskolor bl.a. under många år redan. Nu är det EU, som inte är något demokratiskt projekt, som kräver sådana. Det kallas ”Valfrihet” och är det också – för de besuttna.
Jag förstår att många ungdomar tror att det är socialdemokraterna som håller på att riva Sverige, men det är alla partierna till höger om vänsterpartiet som tillsammans verkar för denna förändring – med argumentet att ”Globaliseringen” kräver det, alternativt med lögnen om att ”besluten ska decentaliseras”.
När jag var ung var det ”Utvecklingen” som krävde än det ena än det andra. Styrande hittar alltid på mystiska krafter som kan användas för att fördunkla vad de gör och som ska få deras politiska ageranden att framstå som styrda av någon utomjordisk av människor icke påverkbar kraft.
Skillnaden är i praktiken bara den att Socialdemokraterna med sin politik säger ”Riv landet med förnuft”, alltså lite långsammare, medan de borgerliga egentligen säger ”Riv det direkt och strunta i konsekvenserna för den stora massan, det vinner vi inom eliten och som är rikare på”.
Tillägg 19.20: Förresten, när jag tänker efter. så har även vänsterpartiet haft ett finger med i smeten.
22/05 00:02 at 00:02
Kerstin, jag tror faktiskt du har fundamentalt fel när du beskriver ”Förberedelser görs redan, under det förljugna talet om att barnen ska lära sig forska och arbeta självständigt redan i grundskolan.” som en form av nedrustning av utbildningen av ”pöbelns ungar”. All radikal skolpolitik måste vara inriktad på att ge alla barn möjlighet att utvecklas och skaffa sig nödvändiga kunskaper. Det är tämligen entydigt visat genom forskning att det inte går att nå särskilt långt med gamla tiders pluggskola (som du verkar idyllisera) eftersom det är en rad egenskaper och kunskaper människor nu behöver som den inte ger.
Den gamla tidens skola fostrade underdåninga människor av den del av befolkningen som inte fick läsa vidare – din ”pöbel”. Den sorterade effektivt. Dagens skola ger alla mer (inte tilräckligt dock) likvärdiga förutsättningar.
Förmågan att lära, förmågan att samarbeta, förmågan att självständigt utveckla kunskap – alt vilket kräver mycket kvalificerade ”handledare” i form av bra lärare.