Någon gång under de första åren av 80-talet, sände en större amerikansk TV-station TV-program från Sverige under en hel vecka, tror programmet hette ”God Morgon America”. Dessa program sändes även i Sverige och de var fascinerande.

De amerikanska journalisterna reste runt i Sverige och rapporterade vad de såg och upplevde och intervjuade en massa svenskar. De hade förstås hört att vi hade ett förfärligt ”högt skattetryck” (högerns favorituttryck) i Sverige och var dessutom vana vid folk i USA som gnällde över skatterna, så de ansträngde sig ordentligt för att få fram skattetrötta och skatteklagande svenskar men de lyckades inte. De gick inte att få en enda vanlig svensk att klaga på våra skatter. Alla försvarade dem och förklarade att vi ju fick mycket för skatterna, att de bidrog till social och ekonomisk trygghet för oss alla, att de var bra för landet.

Dessa journalister kom faktiskt att beskriva Sverige som paradiset på jorden och det lär ha förekommit att amerikaner, på grund av de här TV-programmen, undrade hur man skulle bära sig åt för att kunna flytta till Sverige.

Så länge jag kan minnas har de borgerliga partierna skattegnölat. De har kämpat och kämpat för att få majoriteten av svenskarna att bli ordentligt förargade på socialdemokraternas höga skatter. De har alltid misslyckats tidigare men nu börjar de vinna terräng, och det gör de delvis för att de ändrat taktik, en propagandataktik som de har lärt sig från USA.

Idag vet politiker mycket mer om hur de ska dra sina slipstenar. Samhällsforskare har varit framgångsrika vad gäller att ta fram propagandatekniker som fungerar, ta reda på hur folk reagerar på propaganda, vad de köper eller går på. Man har undersökt och testat olika åsikter, olika sätt att föra fram samma åsikter på, på tesgrupper, och man har framför allt lärt sig en sak: Det går aldrig att kräva och tala för det rakt motsatta mot vad majoriteten tänker och tycker. Det tar tid att förändra majoritetens åsikter, men det går om man beter sig rätt. Man måste nämligen förändra människors åsikter och attityder långsamt, övertyga dem bit för bit – koka grodan långsamt alltså.

Är man mot fri abort ska man inte kräva totalt förbud mot abort utan man ska försöka att få tiden för genomförandet av fri abort nerdragen, bit för bit, tills man slutligen är nere på noll veckor.

Vill man propagera för en högerpolitik ska man inte dra fram de klassiska högeridéerna, som högerpolitiker alltid gjort tidigare, eftersom dessa inte gynnar majoriteten av befolkningarna och det inser de flesta, utan man ska dölja de långsiktigare målen och bara ta fram några få idéer, samt servera dem så att de förefaller lockande och så att de långsiktiga konserverna inte förstås av de flesta. För övrigt ska man låtsas hålla med om majoritetsåsikterna.

Så nu har moderaterna blivit vårt nya arbetarparti. Hur många går på detta tro? Det behövs inte så många procent för att taktiken ska ha lönat sig för alliansen, och bli förödande för majoriteten av svenska folket.

Se även detta inlägg