Idag på morgonen intervjuades Lars Ohly i Sveriges Radio (1). Bland alla frågor som togs upp fäste vi oss särskilt vid vad han sa om pensionerna. Han var kritisk till hela det nuvarande pensionssystemet, inklusive intjänanderegler och premiepension. Han nämnde särskilt den s.k. bromsen, och det faktum att denna manipulerades för att pensionssänkningarna inte skulle bli för stora valåret 2010.
Med anledning av detta lägger vi nu ut en artikel som vi skrev för en tid sedan men som har fått vänta p.g.a. de tekniska problemen med bloggen:
För bara några år sedan var det här med att gå i pension en enkel sak. Man fyllde 65, avtackades med eller utan guldklocka och övergick till att leva på sin pension. Hade man sedan skrapat ihop lite ATP-poäng så behövde man inte bekymra sig så mycket för hur ekonomin skulle bli som pensionär.
När vi gick i pension förra året var det mer komplicerat. Eftersom den reella pensionsåldern hade höjts till 67 så krävde arbetsgivaren besked i god tid om man ville gå redan vid 65. I det nya pensionssystemet skulle man få ett par tusenlappar mindre per månad än i ATP-systemet, så det gällde också att räkna på om man verkligen hade råd med en så tidig pensionering. Skulle man kunna ha kvar både huset och bilen? Skulle man ha råd att vara aktiv på den fritid, som man skulle få mer av som pensionär? I vårt fall gick kalkylen ihop, och pensionerna skulle ju följa löneutvecklingen, så som pensionär skulle man inte behöva sänka sin standard längre fram.
Ganska snabbt efter att vi gått i pension kom beskedet att på grund av bankkraschen på Wall Street och åtföljande börsras i Stockholm skulle pensionerna sänkas med tre procent för 2010 och att detta gällde både tilläggspensionen (ATP-delen) och Den Nya Inkomstpensionen. Det var lite överraskande att även den vanliga inkomstpensionen skulle vara beroende av aktiers upp- och nedgångar. Vi hade kanske trott att börsvariationerna bara skulle påverka premiepensionen. Den nya Inkomstpensionen hade ju framställts som så oerhört stabil och pålitlig.
Nå, tre procent mindre i inkomst än kalkylerat fick man vara beredd att ta. Men mitt i semestertiden i år, de sista dagarna i juli, kom ett nytt besked till pensionärerna: Det blir ytterligare en sänkning av pensionerna nästa år, den här gången med 4,3 procent! (2)
Det var verkligen inte väntat och närmast obegripligt. Bankkraschen var ju överstånden, Stockholmsbörsen hade stigit med 30 procent 2009, alla anställda hade fått höjd lön, och finansministern framträdde nästan varje dag och berättade om hur fantastiskt bra ekonomi Sverige hade. Samtidigt framställdes pensionssänkningarna som något naturlagsbundet, något som pensionärerna självklart måste underkasta sig. Hur kan detta hänga ihop?
Vid närmare undersökning visar det sig att den standardsänkning som kommer att drabba Sveriges pensionärer under de närmaste åren inte beror på någon naturlag. Pensionssänkningarna beror på politiska beslut som har tagits av de partier som nu sitter i regeringen under medverkan av socialdemokraterna.
Det senaste av dessa beslut fattades förra året. Försäkringskassan, som hade hand om pensionsutbetalningarna på den tiden, hade kommit fram till att ”bromsen” i pensionssystemet måste aktiveras, vilket skulle innebära inte en bromsning av pensionernas utveckling, utan en sänkning av pensionerna med 3,8 procent 2010. Regeringen ansåg väl att ett sådant slag mot pensionärerna under ett valår inte var så lyckat, och bad därför Försäkringskassan att komma med förslag på hur man skulle kunna göra en lite mjukare sänkning.
Därefter struntade regeringen i Försäkringskassans förslag och lade fram ett eget, som gick ut på att det s.k. balanstalet, som bestämmer hur stor pensionssänkningen blir, skulle beräknas på ett nytt sätt. Nya Pensionsgruppen, bestående av representanter för Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna samt Socialdemokraterna, ställde sig bakom detta förslag. Därmed var det också klart att riksdagen skulle godkänna lagändringen, trots att nästan alla remissinstanser var negativa till den. (3, 4)
En av orsakerna till att regeländringen kunde genomföras så lättvindigt var att den inte skulle innebära några ökade statsutgifter på kort sikt. Pensionärerna skulle få betala den mindre pensionssänkningen valåret 2010 med större pensionssänkningar 2011 och 2012.
För att förstå hur de fallande börskurserna på aktier kunde sänka inte bara Premiepensionen, utan även Inkomstpensionen, måste vi gå tillbaka till 1998, när Det Nya Pensionssystemet beslutades. Det hade tagits fram i långvariga förhandlingar, med en hel del kompromissande och politiskt trixande, av den dåtida Pensionsgruppen, där Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet, Kristdemokraterna samt Socialdemokraterna var representerade.
Det nya Pensionssystemet skulle vara stabilt, hette det. Med det menade de ansvariga politikerna att ingen regering skulle behöva ta ansvar för beslut om nedskärningar av förmåner för att rädda fördelningssystemet. Systemet skulle ”själv” sköta om de sänkningar av pensioner som kunde behövas i en avlägsen framtid. Därför skapades Den Automatiska Balanseringen, som med en eufemism kallas Bromsen. Ur pensionärernas synpunkt borde den kallas Backväxeln, eftersom en aktivering av den medför att pensionerna sänks. 2010 är det första året som Balanseringen har aktiverats och då sker det samtidigt som löner, priser och aktiekurser stiger.
Den Automatiska Balanseringen är naturligtvis inte automatisk, det fordras ett regeringsbeslut för att den ska aktiveras, för att backväxeln ska kopplas in. Emellertid har systemet en regel att den ska aktiveras om tillgångarna i pensionsfördelningssystemet är mindre än skulderna.
Fördelningssystemet ska fungera så, att utbetalningarna av pensioner betalas av de pensionsavgifter som betalas in av löntagare och arbetsgivare. Med tillgångarna i systemet menar man avgiftstillgången, alltså summan av alla pensionsavgifter ett år, multiplicerat med det genomsnittliga antalet år som de förväntas bli inbetalade. Till tillgångarna ska även räknas Bufferten, som består av fem av AP-fonderna (inte den femte och sjunde). Skulderna är pensionsskulden, det totala pensionsåtagandet i fördelningssystemet. (4)
Nu är det tyvärr så, att under år när aktiebörsen gått bra så har olika AP-fondsdirektörer föreslagit att de skulle få investera mer av fondernas tillgångar i aktier, för att fonderna skulle växa snabbare. Och regering och riksdag har gått med på att AP-fonderna skulle få gå in och spekulera på börsen.
Man kanske tycker att någon borde ha tänkt på att en recession med minskande BNP skulle kunna inträffa någon gång i framtiden, och att detta skulle kunna föra med sig både arbetslöshet och sjunkande aktiekurser. Men den som eventuellt gjorde det resonerade väl som så, att det inte gör så mycket om pensionärerna får betala för den ”automatiska balanseringen”, för Systemet kommer ju ändå att överleva.
Redan 2009 drabbades emellertid Sverige av en allvarlig recession efter att den amerikanska finansmarknaden kraschat hösten 2008. Arbetslösheten sköt i höjden och inbetalningarna av pensionsavgifter minskade. Och 2008 hade Stockholmsbörsen fallit med mer än 40 procent. Enligt den beräkningsformel som skulle användas för beräkning av ”balanstalet” var tillgångarna då mindre än skulderna i pensionssystemet, och den ”Automatiska Balanseringen” borde aktiveras. Vilket också gjordes av regeringen, efter att den först genomdrivit den lagändring som innebar att man vid beräkningen av balanstalet skulle utgå från buffertens värde de tre åren 2006, 2007, 2008 i stället för bara 2008. Den Automatiska Balanseringen var tydligen inte så automatisk. Reglerna i pensionssystemet kunde ändras när regeringen ansåg att det behövdes.
Detta är förklaringen till att pensionerna har sänkts. Sedan innebär regeländringen att pensionerna kommer att sänkas även 2011. Och 2012, eftersom börskraschåret 2008 kommer att släpa med i beräkningarna. Därefter krävs det en kraftig konjunkturuppgång för att vi ska få se en återställning av pensionernas följsamhet till löner och priser.
Borgerliga politiker med en nyliberal agenda tillsammans med socialdemokrater med en vurm för ”marknaden” har konstruerat ett pensionssystem som bygger på tron att aktier alltid kommer att vara en säker placering. I detta pensionssystem skrev de in regler som skulle göra de möjligt framtida regeringar att lura medborgarna att det är systemet självt som beslutar om de obehagliga åtgärder som kan krävas om ”marknaden”, trots allt, inte skulle motsvara förväntningarna.
Göran Persson tycks ha varit mer klarsynt än många av de andra som var med och beslutade 1998. När han var i Australien 2005 fick han en fråga om det svenska pensionssystemet och han svarade: ”- Jag är säker på att det vi gjort inte kommer att vara populärt om 20 år när de som går i pension ser vad vi gjort.” (5,6)
Det dröjde bara fem år innan vi som gick i pension fick känna på vad de gjort. Vilka de var som gjorde det, utom Göran Persson, kan vara lämpligt att komma ihåg detta valår 2010.
Men här öppnar sig en möjlighet för ett parti som vill vinna pensionärernas röster i årets val. Utlova att partiet, redan denna höst, kommer att genomdriva en lagändring som återställer beräkningen av balanstalet till den regel som gällde före ändringarna 2009! Den ekonomiska kraschens år 2008 faller då bort ur beräkningarna och pensionssänkningarna 2010 och 2011 blir mycket små eller försvinner helt. Och pensionssystemet framstår som påverkbart, flexibelt, ja nästan mänskligt.
Kerstin/Dan Gmark
Länkar:
1) Vänsterpartiets Lars Ohly frågas ut, SR
2) Pensionsmyndighetens pressmeddelande
3) Försäkringskassans uträkningar 2009
4) Proposition 2008/09:2010 Utjämnat värde för buffertfonden vid beräkning av balanstalet
5) Svenska Dagbladet skriver om Göran Perssons analys av pensionssystemet, i Australien 2005
6) Björn Elmbrant om pensionerna (2005)
Rekommenderad läsning:
Som en skänk från ovan. Politiken bakom pensionssveket, Ulla Hoffman, 2005
24/08 14:50 at 14:50
Problemet är att pensionsomläggningen grundar sig på en i grunden felaktig föreställning om ekonomi. När Persson säger det han säger så menar han förmodligen inte på minsta sätt att omläggningen var fel utan han lever nog i övertygelsen att i hans syn på ekonomi var nödvändig.
När samhället som helhet placerar sina pengar på de turbulenta spekulativa marknaderna är det dels en kortsiktig och felaktig syn på ur dessa fungerar. Dels gör de ingen som helst nytta för att säga om tjugo år det ska finns bättre reala resurser för att tillgodose pensionärers behov.
Så länge det betalas in mer i det system där kommande pensioner ska förvaltas av den spekulativa marknaden kommer det förmodligen att vara en uppblåsning av dessa värden, sen när vi kommer dit hän att de stora pensionskullarna ska ta ut från detta sparande och uttaget blir kanske större än vad som kommer in kommer den vanliga marknadslogiken at göra att värdena faller och de kan falla fort och mycket.
Man frågar sig varför de grundläggande fundamenten för hur det realt fungera är så svårt att förstå, det är logiskt ganska enkelt och knappast ”rocket science”, det verkar som man inte vill förstå.
Grassman förklarar så vem som helst borde kunna förstå:
Har vi råd med de äldsta?
Ett land kan inte sätta in framtida pensioner på banken. En privatperson kan göra det, men inte en nation. …
Man kan inte sätta in smöret på banken, ty det härsknar. Det enda som kan tillgodose ett lands pensionsbetalningsförmåga om tjugo år är landets produktion av tjänster, varor, av sjukvård och smör då – den dag pensionerna skall betalas och tryggheten ifråga åtnjutas.
Med andra ord: det är bruttonationalproduktens storlek och tillväxttakt som avgör den framtida betalnings¬förmågan när det gäller ett lands pensioner. Hur mycket vi tar ut i pensionsavgifter i tidigare skeden och hur mycket vi lagrar på banken och i fonder och i ATP påver¬kar den framtida tryggheten främst i den mån den påver¬kar BNPs storlek och tillväxt.
Symboliskt och pedagogiskt kan det naturligtvis ha sitt värde att göra avsättningar och så att säga juridiskt bekräfta samhällets framtida åtaganden till sina äldsta. Men om pengarna inte finns – eller rättare sagt de reala resurserna inte finns – den dag de skall levereras så be¬tyder sådana utfästelser föga. Det har vi lärt under de så kallade kris- och devalveringsår [jo han hade sin klockartro, ”vi” lärde oss inte speciellt mycket], då våra handlingskraftiga regeringar lurade pensionärerna på åtskilliga ATP-procent [en västan fläkt av vad som komma skulle].
Det är inte så att högre pensionsavgifter och skatter i dag garanterar bättre pensioner i framtiden. I stället kan effekten bli den motsatta: en kvävning av produktion och ekonomisk tillväxt. Det är rätt logiskt när stora delar av den möjliga privata och offentliga tillväxten omvandlas till överlikviditet i bankerna – banker som ingenstans har att låna ut pengarna i en ekonomi med för låg ekono¬misk aktivitet.
…
Under de demokratiska decennierna hade Sverige en välskött ekonomi med full sysselsättning och tendens till överhettning samt snabb ekonomisk tillväxt. I den situationen var höjda pensionsavgifter och Gunnar Strängs trygga avsättningar av den tidens välfärd även för pensionsändamål berättigade och riktiga. … Ty under femtio- och sextiotalen innebar sparandet en dämpning av en konsumtion som hotade att bli för hög [inflation hotade], varigenom utrymme bereddes för stora investeringar och samhällsekonomisk balans.
När samma retorik och samma medicin under sjuttio- och åttiotalen satts in för att hålla igen en ekonomisk aktivitet och en konsumtionsnivå som representerat ett underutnyttjande av landets produktionsförmåga, så har resultatet blivit det omvända. …
24/08 21:39 at 21:39
Lasse:
Jag håller med dig och Grassman i synen på vad ett pensionssystem egentligen är och vad det är som avgör om pensionärerna får en rimlig levnadsstandard. Jag var inne på det i en postning den 19 juli. (Tyvärr hade jag i den texten fel om vilken huvudorsaken till pensionssänkningarna 2010 och 2011 var. Jag var inte så påläst då och hade inte förstått hur irrationellt De Nya Pensionssystemet fungerar.)
Grassman har intressanta tankar om vad höga pensionsavgifter kan betyda för konjunkturen. Jag skulle vilja komplettera med vad sänkta pensioner kan betyda. Är det så lyckat att ha en mekanism som ska sänka pensionerna om arbetslösheten ökar och därigenom inbetalningen av pensionsavgifter minskar? Och sänka pensionerna ännu mer om aktiekurserna faller? Är det inte ett sätt att framkalla en riktig depression i landet?
25/08 10:02 at 10:02
Neoklassisk teori tycks tro att pengar i sig själv har ett värde. Alltså att ett land kan stoppa in sin inkomst på ett konto och sätta sig med armarna i kors och vänta på att kontot ska stiga. Men vad som händer är ju bara att produktionsförmågan faller.
Det var ungefär vad Spanien gjorde med sitt sydamerikanska silver. Från att ha varit Europas mest tekniskt högtstående industriland blev det en fattig periferi med gigantisk arbetslöshet på hundra år.
25/08 10:59 at 10:59
Om tillgångarna är mindre än skulderna måste något göras annars finns inga pengar kvar när de som är runt 40 år idag går i pension. Hade inte varit så snällt mot dem att INTE bromsa och tömma systemet helt på pengar.
Problemet är att systemet sedan uttaget på dryg 200 miljarder under sossarnas regering är underfinansierat, dvs man har vetat om att bromsen skulle slå till när 40-taliserna började gå i pension. Nu hände detta lite tidigare än vad man trott pga finanskrisen.
Att öka andelen aktier var ett försök att hjälpa upp avkastningen eftersom att placera alla pengat i ränteplaceringar till ca 2-3% avkastning inte skulle räcka långt.
Faktum är att utan aktieavkastningen skulle bromsen slagit i för länge sedan.
Det är lätt att klaga, men det är svårare att komma med ett konstruktivt alternativ till vad som skulle gjorts annorlunda.
25/08 12:53 at 12:53
Jan Wiklund:
Är neoklassikerna verkligen så naiva?
Petra:
Låt oss bena ut de punkter du tar upp.
1) Uttag av 200 miljarder? Syftar du på när man började slakta AP-fonderna i mitten på 1990-talet? Att det fanns för lite pengar i AP-fonderna var sedan ett av de argument som anfördes för att införa ett ”nytt, stabilt system” 1998. Man borde ha behållit ATP-systemet inklusive intakta AP-fonder. Eventuellt kunde man ha gjort mindre justeringar på det, om det hade visat sig nödvändigt.
2) De tillgångar som finns i AP-fonderna är en buffert som ska utjämna svängningar och har egentligen inget att göra med om pensionssystemet som sådant är underfinansierat eller inte. Det är mycket möjligt att systemet var underfinansierat från början, men det berodde i så fall på att dess skapare trodde på evig ekonomisk tillväxt utan några recessioner.
3) Att placera en stor del av den buffert, som ska garantera systemets stabilitet, i aktier, är korkat. AP-fonderna placerade från början via obligationer i bostäder och infrastruktur. Detta var säkrare placeringar, samtidigt som de var till nytta för samhället.
4) Under den tid som gått sedan pensionssystemet trädde i kraft har avkastningen på aktier knappast varit högre än avkastningen på obligationer.
5) När jag läser inledningen på din kommentar blir jag orolig för att även du är offer för ett vanligt missförstånd när det gäller det svenska pensionssystemet. Vi har alltså inte det japanska systemet, där pensionsavgifterna sparas i jättelika fonder för att sedan tas ut allt eftersom människor går i pension. Vi har ett system där de pensionsavgifter som betalas in varje år används till de pensionsutbetalningar som görs samma år. De arbetande betalar alltså, via pensionsavgiften, till dem som är pensionärer. Vi uttryckte det lite kort i den ursprungliga artikeln: Fördelningssystemet ska fungera så, att utbetalningarna av pensioner betalas av de pensionsavgifter som betalas in av löntagare och arbetsgivare.
6) Det finns ett undantag i det allmänna pensionssystemet, och det är premiepensionen. För den individuella premiepensionen är det avgörande hur hög avkastning det är på de fonder där man placerar pengarna.
25/08 13:58 at 13:58
Sänkta pensioner förstärker naturligtvis lågkonjunkturen. Allmänna pensionssystem bör vara flexibla, det är t.ex. inte rimligt att systemet skulle ge bättre inkomster till pensionären än till de som arbetar.
Men folk verkar ha mycket svårt att förstå att alla pensionssystem ur ett makroperspektiv är i realiteten ”pay as you go”, det finns inget annat sätt. Det har ingen som helst betydelse hur mycket man har i fonder om inte de reala resurserna finns.
Det behövs inga fonder för utjämning eller något annat när vi lever i det penningsystemet som vi har. Om inkomsterna från pensionsavgifterna tillfälligtvis inte täcker utbetalningarna kan staten lika gärna ”trycka” ny pengar. Påverkan på ekonomin är precis den samma.
ATP fonderna skapades realt för att man då levde i en ekonomi med fullsysselsättning och kapacitetsutnyttjande, man var orolig för att det allmänna pensionssystemet skulle innebära att folk sparade mindre och konsumera mer vilket skulle leda till överhettning och inflation. När man gör samma sak i en ekonomi som har undersysselsättning och är på en nivå under sin potentiella förmåga blir ”sparande” fonder något som ytterligare bromsar ekonomin.
En nation kan inte spara i sin egen valuta som den är monopoltillverkare av. Den konstruktion som vi har i dag är en ren fiktion som inte har någon förankring i verkligheten.
Det enda som är realt avgörande för vår framtida förmåga att försörja alla i landet är den de tillgängliga reala resurserna då och den produktiva förmågan hos de då aktiva generationerna. Fiktiva bokföringsposter i landets räkenskaper skapar inga reala resurser.
25/08 16:40 at 16:40
Dan: Det finns ingen ände på vad strunt man kan tro på om ens ekonomiska intressen ligger i att man tror på det.
Men visst tror neoklassiker på att finansmarknaden är precis som alla andra marknader. Här är en beskrivning av detta: http://www.respublica.no/Artikler/OEkonomi-og-naeringspolitikk/Finansiell-idealisme
25/08 22:06 at 22:06
Jan Wiklund:
Tack för länken. Mycket upplysande artikel.
25/08 22:54 at 22:54
Lasse:
Min åsikt är att ett allmänt pensionssystem alltid är flexibelt, eftersom det alltid går att ändra med riksdagsbeslut. Däremot behöver inte pensionsutbetalningarna svänga med i konjunkturerna.
Jag kan också tänka mig ett pensionssystem utan några buffertfonder. Den gamla folkpensionen fungerade på det sättet. Om jag förstår saken rätt så fungerar garantipensionen i det nya systemet också med utbetalningar ur statskassan utan hänsyn till några avgiftsinbetalningar eller buffertfonder. 2011 kommer den att höjas med konsumentprisindex medan inkomstpensionen och tilläggspensionen sänks.
Om själva grunderna håller jag med dig. Så här skrev jag i postningen den 19 juli (om premiepensionen):
”Som svar på /signaturens/ fråga om ”säkra kort” måste jag tyvärr svara att det inte finns några platser att placera pengar på där man vet att de säkert finns kvar efter 25 eller 50 år. Banker, försäkringsbolag och fondbolag kan gå i konkurs. Hyperinflation kan äta upp ett insatt kapital. Stater kan ändra sin lagstiftning eller inställa betalningarna. Ett krig eller en miljökatastrof kan göra pengar meningslösa, så att den bästa användningen för papperslappar med siffror på blir att elda upp dem i en grill eller kanske hellre en vedspis. Ett innehav på ett konto kan man då inte ens elda med.
Men nu är det så, att varken pensionärer eller några andra lever på pengar. Vi kan inte äta pengar. Det vi lever på är de varor och tjänster som samhället producerar. Pensionärernas levnadsstandard kommer således att bero på hur stor andel av de gemensamma resurserna som man beslutar att pensionärerna ska få.”
07/06 20:17 at 20:17
[…] Se även Motvallsbloggen: […]
10/08 11:37 at 11:37
[…] pensionssystemet” fungerar rekommenderar vi vår postning den 24 augusti 2010 (lång text): – Vem har tagit våra pensioner? Texter om premiepensionen (kortare): – Avancerad aktiespekulation med pensionspengar – Avancerad […]
13/03 20:46 at 20:46
[…] Länkar: – Vinnare och förlorare i ett snårigt pensionssystem, Fria Tidningen 12/3 2013 (Göteborgs Fria Tidning, pappersutgåvan, 9/3 2013) – Vem har tagit våra pensioner? Motvallsbloggen 24/8 2010 […]