Inser Reinfeldt & Co vad de gör – vilka konsekvenserna av deras politik blir?
Det är sköna juveler vi fått till regeringen. Människor som ljuger, om allt mellan himmel och jord, som fuskar med skatt, som inte betalar för de samhällstjänster de nyttjar, som inte vet vad de gör, som inte drar sig för att utnyttja utsatta människor och frånta dessa deras rätt till sjukförsäkring, social trygghet och pension och som äger andelar i företag som beter sig mer än betänkligt illa mot människor i andra länder, allt för att berika sig själva och för att få makt.
Det finns faktiskt inte ord för sådana människor, i varje fall inte ord som man kan publicera om man vill vara någotsånär anständig – varför man nu skulle vara det mot människor som själva inte är anständiga.
Denna regering kommer att skaffa sd många nya väljare till nästa val, men det gör kanske inte de konservativa så mycket eftersom konservativa personer i maktpositioner sällan dragit sig för att samverka med både fascister och nazister i historien.
Inte en majoritet av väljarna bakom sig
Den här regeringen har visserligen majoritet i riksdagen men den har definitivt inte mandat att genomföra det program man nu börjar förverkliga.
För det första har den inte majoriteten av de röstande bakom sig, utan den fick riksdagsmajoriteten på grund av småpartiernas röster, som föll bort då dessa partier inte kom in i riksdagen. Regeringen hade istället 266.740 röster (med förbehåll för ev. smärre senare förändringar i statistiken) under 50% av samtliga röstande.[1]
För det andra kan vi nog också vara ganska säkra på att de flesta centerväljare inte hade tänkt sig det här, och troligen inte heller en stor del av fp:s väljare.
Förstår regeringen inte alls vad den åstadkommer?
Inser man inte från regeringens sida vilket samhälle man organiserar fram med den politik man nu börjar föra? Ett söndertrasat, tudelat Sverige med många utslagna människor, eller människor som tvingas leva på eller strax under marginalen, leder garanterat till ökad kriminalitet – som även den rika delen av befolkningen kommer att drabbas av.
Häromdagen skrev man exempelvis i Aftonbladet om godsägaren i Sörmland som utsatts för bl.a. mordhot om han inte betalade stora summor till en rysk maffiaorganisation, med ombud i Sverige. Mannen valdes ut för utpressningen på grund av att han var rik och han hade redan betalat ut ett antal miljoner för sitt och sina anhörigas liv innan han kände att han inte orkade mer och gick till polisen.[2] Vi kommer att få se fler rent svenska organisationer av det slaget i det samhälle alliansen nu vill skapa åt oss.
Detta samhälle kommer med andra ord också att innebära minskad frihet för överheten och för de rika. Dessa kommer så småningom att vara otrygga varhelst de visar sig utomhus. Är de rika verkligen beredda att leva under ständiga hot från den kriminalitet de nu manar fram för att berika sig ännu lite till, eller är de bara precis så ointelligenta som de verkar vad gäller de stora övergripande samhällsfrågorna?
Länkar:
[1]Om väljarstödet – tidigare inlägg på Motvallsbloggen
[2]AB, artikel om den hotade godsägaren
19/10 23:49 at 23:49
Jag tror faktiskt att det inte är särskilt många inom alliansen som kan föreställa sej att deras politik kan leda till det som du beskriver, Kerstin. Kanske har du rätt i dina förutsägelser – och kanske finns där folk som kan slå till bromsen om de ser att det barkar däråt…
Min gissning är att de tror på att det blir bättre för alla om man följer dessa idéer. Sen att det inte har fungerat någon annanstans på jorden – är ju ett argument som kan användas emot socialister också (jag är närmast liberal socialist). Somliga ser tyvärr USA som ett föregångsland – och det är det kanske i några enstaka frågor – som t.ex lokaldemokratin som finns på en del ställen.
Nej, jag kan bara se det här som att det är en konsekvens av socialdemokraternas politik – att när sossarna lyssnade till fel ekonomer (apropå nairu) – och kallade det för nödvändigt för ”marknaden” och EU – så blåste de sej själva ordentligt. Sen har vi en del maktfullkomlighet bland topparna inom LO och offentliga sektorer – för att inte tala om Göran P… Och så olyckan Thomas B… Och så det här att USA har fått spela roll i vår politik – det är skandal!
Enda sättet att få dem ur kurs var att välja bort dem. Tyvärr… Om vi är envisa så lyckas inte alliansen ställa till alla olyckor på fyra år – det går ju att sätta käppar i hjulen – civil olydnad, du vet…
På ett sätt är det nyttigt att alliansen får visa vad de går för – tydligen så sved det inte tillräckligt när de försökte sist…
Det var förbaskat klantigt av sossarna att ligga så på plus i vår ekonomi, förresten. Det är ju rena julafton för alliansen nu när statskassan är vid god vigör. Vad tänkte vår förra regering på? Att vi skulle rösta på dem för att de sa att de ville göra så mycket bra för guldet i kistan? Så varför hade de samlat ihop det??? De hade ju kunnat använda det i offentliga sektorn på en gång så hade de inte blivit utröstade! Maken till feltänk… ingen strategi alls… eller helt galen strategi…
Vi får hoppas att sossarna hittar lite vettigt folk – om där inte blir fullkomligt kaos i partiet nu, somliga vill dra ännu mer åt höger, suck… Annars får vi väl se till att VP blir trovärdiga som alternativ?
Det VP har emot sej är att det finns så oerhört många som målar upp liknande fasansfulla scenarier om vad socialism skulle ställa till med, som du lyckas med här angående motsatsen…
20/10 00:01 at 00:01
Petra:
Inser du vad den här regeringen kommer att åstadkomma och att det den kommer att göra aldrig går att göra ogjort igen? Det finns ingen återvändo, inten möjlighet till återställare, efter den här regeringen. Det hjälper inte om man väljer bort den igen i nästa val, och framför allt kommer vi inte att få se ett radikaliserat S, snarare tvärtom – för att vinna tillbaka dem som röstade borgerligt istället för socialdemokratiskt.
Det var helt klart att det fanns pampar och sådana som var lika roffiga och rufflande bland socialdemokraterna och inom LO, men trots detta så förde de en politik som inte var fullt så förödande för vanligt folk, och framför allt inte för de mest utsatta, även om också sossarna var förfärande nyliberalt påverkade de senaste 10 åren (eftersom de var rädda om dem som röstade fram den förra borgerliga regeringen).
20/10 08:43 at 08:43
Kerstin:
”Den här regeringen har visserligen majoritet i riksdagen men den har definitivt inte mandat att genomföra det program man nu börjar förverkliga.”
Vilket politiskt system menar du att vi ska ha? Är det inte riksdagens majoritet som ska fatta beslut om hur politiken ska se ut?
För att få fullt genomslag för vad alla i hela landet röstat på för parti måste vi väl i så fall helt och hållet slopa 4%-spärren till riksdagen. Jag förstår inte heller var skillnaden ligger i den majoritet som vår nuvarande regering samarbetar runt och den majoritet som i huvudsak varit överens de senaste 10 åren. Utan att gå in på sakpolitiken måste man väl säga att s med stöd av v och mp hade ett betydligt skraltigare mandat från folket än vad alliansregeringen har. De har i alla fall talat om att de ska bilda en gemensam regering. Att den sedan består av lite för många moderater i relation till c och fp är bara att beklaga.
20/10 09:14 at 09:14
Kerstin, jag förstår absolut din synvinkel – och troligen har du också rätt (tyvärr). Men jag lever på hoppet – att det liksom inte bara är vår regering som skapar Sveriges framtid. Folk i allmänhet behöver inte bli alldeles bakbundna av den politik som förs uppifrån.
Det kan bli dags att skapa deltagande underifrån – politik från botten, golvet eller folkdemokrati. När vi blir toppstyrda, så är det för att vi låter oss toppstyras, för att tron på att de där uppe vill oss väl är så djupt förankrad. Det är något särdeles svenskt – att tro gott om makten – som inte kan ses i så många andra länder.
Den springande punkten är – dialog. Att vi kommunicerar och formulerar vår vardag och våra mänskliga behov, det krävs om vi ska kunna samarbeta och visa hänsyn för varandras olika behov (inte likriktning).
Och jag kan inte se att det ”goda alternativet” just nu skulle vara en socialdemokrati som är rädd för framtiden. Räddslan för terrorister, så till den milda grad att man vill sabotera de demokratiska grunderna, är fullkomligt förödande – och den skulle bakbinda människor MER än att vi får tampas med självgoda moderater…
Lögnare i de egna leden är värre än ärliga motståndare!
Om människor inte är mogna att formulera sin egen verklighet – så blir det nog som du förutser. Men om vi lyckas skingra dimmorna av propaganda och marknads-hysteri – och formulera de viktiga dragen för samarbete och demokrati – deltagande demokrati – så kan vi ta verkligheten i egna händer… tillsammans…
Det demokratiska arbetet bland människor i Venezuela är min förebild. Och det behöver inte komma uppifrån för att fungera…
20/10 10:27 at 10:27
Kerstin, den nya regeringen håller nu på att försöka genomföra det de gick till val på att genomföra och fick folkets förtroende att genomföra.
Oavsett vad man tycker om politikens innehåll finns de väl en demokratisk poäng med politiker som är tydliga före valet och sedan försöker genomföra det som du blivit valda för att genomföra?
Du verkar dock mera uptagen med att ta heder och ära av dem. Och apropå att samverka med yttersta högern: har du läst om Trelleborgssossarnas försök om att få ihop det med just SD?
20/10 15:17 at 15:17
Fredric: (till kommentar nr 3)
Vi ska ha precis det demokratiska system vi har, eftersom det är bland de bästa man kan ha, även vad gäller representativitet.
Likafullt, en regering som har majoritet i riksdagen, trots att den inte har majoriteten av väljarna bakom sig, kan ju vara lite försiktigare med vad de tar sig för – ett rent moraliskt ställningstagande från min sida alltså, inte en kritik av grundlag eller den juridiska sidan.
Skrivkramp (kommentar 5 ovan)
Jag tar inte heder och ära av dem, det har de klarat av alldeles själva. Men annars har du rätt i att de gör vad de lovade, bortsett från en sak, det blev ingen tusenlapp mer i plånboken till de lågavlönade, som de upprepade gång på gång. Där lurade de väljarna ordentligt, och ingen hade uplyst väljarna om de verkliga konsekvenserna av deras löften, som att det handlar om att knäcka facken – bakvägen, och därmed försvaga löntagarnas position på arbetsmarknaden. Det tror jag inte de flesta hade klart för sig.
För övrigt har politiker, i oskönt samförstånd mellan alla etablierade partier, under 20 års tid genomfört en massa reformer som de aldrig fått mandat för av väljarna, eftersom de genomförts utan offentlig diskussion före besluten.
Petra (kommentar 4 ovan)
Jag är nog inte alls lika optimistisk som du, önskar att jag vore det dock.
21/10 01:23 at 01:23
Jösses. Du svamlar med en bitter underton Kerstin. Skärpning, det börjar likna haverism det här. Jag trodde trots allt att du hade vissa intellektuella ambitioner..
Apropå tusenlappen: Hav tålamod, mandatperioden är trots allt 4 år. Att man får mer i plånboken och den praktiska möjligheten att välja bort facket kan bara betraktas som sunt.
Apropå SD: Ser fram emot statistken som visar att borgerliga väljare går över till SD. Vänsterväljare går till SD pga missnöje med vänsterpartier, inte pga missnöje med borgerliga partier. Helt naturligt givet s och sd:s snarlika kollektivistiska ideologier.
Apropå godsägaren: Eh, vad tänker du dig för samband här? Är det oändligt långt s-styre, eller ett par veckors borgerligt styre, som har lett till kriminaliteten du exemplifierar?
Mvh
21/10 02:05 at 02:05
Fredrik:
På bloggen har jag också politiska ambitioner, grundade på ganska många års livserfarenheter, kunskaper och insikter om samhället och människors reaktioner och ageranden :-).
PS tillagt kl. 02.40: Om du läser vad jag skriver, så förstår du kanske att jag menar, att vad som hänt i Ryssland, där många människor fråntagits sin sociala och ekonomiska tryghet (vilket är korrekt, även om jag inte vill försvara det gamla Sovjet i alla avseenden så hade många människor det bättre ekonomiskt under sovjettiden än de har idag) , har maffiarörelser utvecklats (bl,a den som hotar den svenska godsherren med hjälp av svenska ombud av allt att döma) och att jag menar att det kommer att växa upp rent svenska maffiaorganisationer av samma slag när man slår ut allt fler människor även här, eller tvingar allt fler att leva uselt.
21/10 16:06 at 16:06
Fredrik:
Vad svammlar du om?: ”praktiska möjligheten att välja bort facket”.
Vad är det du säger? Att man under socialdemokratiska regeringar varit tvungen att vara med i facket? Om det är det du säger så ljuger du. Men det gör du nog inte, så vad menar du?
Om den minskande valfriheten med den nya borgerliga regeringen har jag skrivit på min blogg. Läs där vad valfrihet innebär i praktiken:
http://fotolasse.se/index.php/samhalle/han-far-inte-valja-vad-han-vill.htm
21/10 18:55 at 18:55
Lasse:
Det är nog inte så att Fredrik ljuger. Han tror nog på vad han skriver och är bara förd bakom ljuset av sin reaktionära omgivning, har trott på den där överklassmyten om att det inte varit frivilligt att vara med i facket.
Fast tidigare var det ju lite skumt att fackanslutna kunde kollektivanslutas till socialdemokratiska partiet (vilket kanske i själva verket är det han hört talas om, så blandar han ihop saker och ting), alltså att man var tvungen att aktivt gå ur detta om man inte ville vara ansluten utan bara vara med i facket.
Precis samma sak var det ju med kyrkan, som ju alla tvångsanslutits till, vilket väl fortfarande är fallet – eller hur är det med den saken idag? Denna tvångsanslutning har jag dock aldrig i mitt liv hört någon konservativ klaga på eller beskärma sig över – konstigt nog.
21/10 22:39 at 22:39
Idag blir man medlem i kyrkan när man döps. Min son är inte döpt – och jag har gått ur för länge sen (jag blev ansluten trots att jag inte döptes på 60-talet)… Så ligger det till…
22/10 16:03 at 16:03
Ok – erkänner viss (medveten) otydlighet vad det gäller f*ck vs a-kassa, men hävdar bestämt att jag är mindre indoktrinerad än de flesta.
Menar att en tusing i månaden faktiskt kan innebära en rejäl slant på det privata bankkontot efter ett par år, och att därmed fler faktiskt blir oberoende av ffa a-kassa (men i det långa loppet även av fack).
Och ja, a-kassa och fack är i praktiken ett på många arbetsplatser. Och ja, fackanslutning är i princip obligatorisk på många arbetsplatser.
Avfärda det att jag är ”förd bakom ljuset” om ni har har lust.. Men jag har faktiskt levt nära ett brukssamhälle och personligen blivigt utfryst och hotad pga icke-medlemsskap, och känner många med mig.
Läs fö gärna denna om ni inte redan gjort det! http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=580611&previousRenderType=2
(Och spontant är jag mycket kritisk mot obligatoriskt a-kasse medlemsskap, men där är vi inte än)
Mvh
23/10 00:31 at 00:31
Fredrik:
Det är faktiskt riktigt det du skriver, att man kunde bli utfrusen av arbetskamrater om man inte gick med i facket. Pinsamt nog har jag samma erarenhet från min gröna ungdom, då jag var mindre medveten om vad de handlade om, då jag var folkpartist och blev illa sedd för att jag inte kunde se vitsen med att vara med i facket.
Men detta har inte med det socialdemoraktiska partiet, eller med lagsitftningen att göra. Det har med vanliga människors förakt för dem som inte vill vara solidariska, att göra, och så småningom och med mer insikter om vår moderna historia, insåg jag varför jag ansågs som svikare när jag inte ville vara med i facket, och trots detta åkte snålskjuts på fackets kamp för bättre villkor för de anställda.