Jag sitter här med min nya dator och suckar djupt över hur den fungerar i jämförelse med min gamla dator, som ändå inte är urgammal. Samma funktioner finns förstås på den nya som på den gamla men kommandona åtefinns på andra platser i menyn och dessutom under helt nya namn. Man kan ju föreställa sig hur lycklig bilbytare skulle bli över samma situation:

Nya bilen har just levererats.
Jag känner inte igen någonting på instrumentbrädan och förundras över det faktum att det varken finns gas- kopplings eller bromspedal.
Man lär sig snabbt lovade bilförsäljaren, för den här bilen fungerar ju egentligen likadant som de gamla traditionella bilarna, med undantag för en del nya finesser förstås, men dem behöver man ju inte använda förrän man lärt sig dem.

Jag sätter mig i min nya bil för att åka och handla och stirrar på den fullkomligt obegripliga brädan framför mig, det som förr alltid var en normal instrumentbräda. Den är slät och full av små bokstäver och okända symboler. Letar efter en instruktionsbok, men det finns ingen, visst ja, den skulle ju finnas på nätet.

Jag går in och letar mig fram till bilmärkets hemsida, som jag får upp efter ett visst väntande varunder en massa reklam poppar upp överallt på skärmen.
Med lite tålamod hittar jag slutligen en länk som det står tutorial på, klickar och upp kommer en bild av min nya fina bil.

En text frågar vad jag vill göra. Jag fyller i ”lära mig köra bilen”. Sidan kan inte visas, men ett förslag om att jag kanske menar ”framdriva fordonet”. Kanske det, jag klickar på länken som finns bredvid frågan och får fram en ny sida på skärmen med en bild av instrumentbrädan och en meny, samt en flashig text om hur bra min nya bil är. Jag letar lite på menyn och till slut hittar jag kommandot ”framdriva” och chansar på det.
Upp kommer en ny fråga
– Vill du inte sätta igång fordonets energisystem först?
Det kanske jag vill.
Får upp en ny ruta och läser:
– Mitt på styrhjulet finner du en platta. Konfigurera plattan med ditt password.
Var i hela friden finns det då? Jag går ut och letar i bilen men hittar ingenting som skulle kunna vara ett password. Ringer till försäljaren och blir upplyst om att det skapar jag sälv, så att jag lättare kommer ihåg det.
Jag skapar mig ett password och klickar på ”continue”.
– Du har nu konfigurerat din uppkoppling för ingångsättande av bilens energisystem. Nu kan du börja köra. Om du är osäker på hur du kör klicka här.

Det är jag ju eftersom det varken fanns kopplings- gas eller bromspedal. Jag klickar där.
– När du har igångsatt dit fortskaffningsmedels energisystem ska enginen ljuda lite tyst. Om den gör det är det dags att aktivera framförandefunktionen och autentisitera pilotfunktionen. Det gör du genom att trycka på knappen F (framförandefunktioner) på instrumentlocket och sedan trycka den nedre rutan i densamma.
Obegripligt men jag trycker på F. På datorns bildskärm ser jag hur en lucka öppnar sig på den släta instrumentbrädan och fram kommer ett liten ruta med 6 knappar och upp kommer samtidigt texten:
– Du ser nu fordonets hastighetsanpassningssystem. För din bekvämlighet har vi bytt ut den gamla stickan för denna funktion mot en knappanel.
Det står O, A, B, C, D och E på knapparna, så finns det pilar som leder till förklaringar av de olika bokstävernas betydelse:
– O = omvänt framförande
??? – men jag gissar att det betyder ”back”. A står för 1, B för 2 etc. Intelligent som jag är förmodar jag att det här är växellägena från 1 tom 5.
Bokstäverna är dessvärre i silver på svart bakgrund och så små att de är svåra att läsa men, försäkrar mig instruktionssidan, det tar bara några veckor innan jag kan trycka på rätt knapp utan att behöva titta på manöverpanelen. Till dess uppmanas jag att föra långsamt då man också behöver vara uppmärksam på trafiken där man exekverar framförandet av sin automobil.

Nu behöver jag bara veta hur jag gasar och bromsar. Det visar sig att det finns en knappanel även för dessa funktioner och blinkern, som kallas ”direktionsanvisaren” hittar jag också efter diverse sökande.

Nu kan jag försöka köra och handla – i snigelfart. Om något halvår eller så klarar jag nog av att köra bilen även i 90 km/tim.

En fördel med den nya bilen är förstås att den är svårare att stjäla men jag ser redan med fasa fram emot nästa bilbyte för bilfabrikanterna har ju förstått att vi konsumenter vill känna att den nya bilen verkligen är ny och annorlunda, varför de ändrar alla funktionerna och deras placering vartannat år.

Protestera mot förändringarna av A-kassan – klicka och skriv på