Bloggspam kan göra vem som helst till manshatare
Som jag skrivit tidigare, hade jag inte en fantastisk man sedan mer än 35 år, hade jag lätt kunnat bli manshatare, och hade definititvt blivit det de senaste månaderna, sedan man börjat bombardera min blogg med bloggspam.
Jag tvingas gå igenom så där en 100-150 bloggspam varje dag, för att sålla fram de förnuftiga kommentarerna, och även om jag försöker undvika att läsa spammen så kan jag ju inte undgå att se somliga ord som förekommer i dem. Det handlar om seks (medvetet felstavat här) med djur, om brutalt seks, om knytnävsseks, om brutala våldtäkter, brutalt analseks etc. etc. När man ser alla dessa spamtexter börjar man alltmer undra hur många män som inte är så högstående varelser som djur ens.
Lönade det sig inte att skicka ut alla dessa spam, som samtliga vänder sig till män, skulle de ju inte förekomma.
Jag kan ju inte vara den enda som drabbas, så varför tiger alla män om det här plågoriset? Varför förklarar inte en massa män att de tycker det här är vidrigt? Varför ägnar sig så många män åt aggressiva utfall mot kvinnor som protesterar mot kvinnoförtryck istället för att förena sig med kvinnorna mot dem som våldför sig på kvinnor, som gör pengar på våld mot kvinnor, som misshandlar kvinnor?
Kort sagt: Var är ni, alla ni jämställda män som aldrig skulle förnedra eller misshandla en kvinna? Var är alla ni män som anser att kampen mot dem som gör så är viktigare än kampen mot de kvinnor som påtalar eländet? Jag har sett några få sådana män, men många, många fler som ägnar massor av energi åt att attackera kvinnor för att de påtalar och klagar på hur somliga män beter sig.
17/12 10:04 at 10:04
Du får dem nog för att du uttryckt de åsikter du har, t.ex. ang. prostitution!! Alla som gör det blir trakasserade?
Jag har också nyligen konstaterat med två kvinnliga vänner att man verkligen kan bli manshatare för mindre än den grabbighet som breder ut sig i bloggar och även i verkliga livet (och verkligen inte BARA hos yngre män)… Med de nya kommunikationsmedlen kan den blomma ut ännu friare och dessutom är arrogans mer opportun, ja, väldigt opportun??
Jag tänker på Helle Kleins bidrag i boken ”Tyst”, som ju du har läst, men kanske inte andra som läser denna blogg, att mejlkulturen hotar demokratin… Hon skriver att ”Det mesta är förstås bara smörja och skrivet av omogna grabbar som inte verkar ha bågot annat att göra än att spy galla…” (det finns många omogna ”grabbar”?? Inte bara av yngre sorter…).
Hon får mejl flera gånger i veckan år efter år från män som avslutar det de skriver med ”Din förbannade stinkande glappfitta”, ”Din hjärndöda svinfitta”.
Hon skriver att ”Han är tyvärr inget undantag. Det finns många. De är oftast män [men kvinnor förekommer också?? Jo, såna ser vi ju också…]. Män som inte klarar av starka kvinnor med åsikter [och som uttrycker dem och lägger sig i debatten?]”.
Klein skriver att ”statsvetaren Marie Demker ifrågasätter idén att öppna debattforum, chatt och dylika skulle vara så demokratiska och leda till rationella (!!!) upplysta (!!!) samtal medborgare emellan”.
Hon undrar om det kanske är dags att fundera om vår mediala narcissistiska kultur faktiskt är ett hot mot yttrandefriheten!!!
Hon skriver också att ”Stämplandet av människor är en väl beprövad maktmetod för att krossa en kritiker. Så förråas det offentliga samtalet och meningsmotståndarna blir inte längre människor”.
Och hon får sådana här mejl inte bara från omogna grabbar utan också från högt uppsatta i näringsliv och på universitet!! Och antagligen också från andra högt utbildade? (Som ska vara, ja, bildade och belästa och högre moraliskt stående???)
Till slut, hon skriver också: ”Stämplandet av människor och användandet av skällsord är en väl beprövad maktmetod för att krossa en kritiker”.
”…om bara den som skriker högst till slut orkar tala är vi illa ute”. Och det är verkligen sant! Och hur det är är ganska skrämmande!
17/12 10:06 at 10:06
PS. Och hur bemöter man dessa sansat?? Tips emottages ytterst tacksamt!!
17/12 15:42 at 15:42
Marie:
Visst, jag har läst Helles artikel, liksom den som Lisbeth Linderborg skrev om samma sak.
Vad gäller bloggspam så handlar det nog inte om mobbing av mig personligen, utan det där skickas ut automatiskt, och säkert på grund av att jag skrev om prostatation, (välfunnen förvrängning eller hur) för några veckor sedan. Spammarna har program som söker av nätet och så fort dessa träffar vissa ord skickas det autmoatiskt ut 6-spam dit.
Det dystra med dessa spam är ju istället att det visar vad som går att sälja – eller visa, och att det finns mängder av män som sitter och dräglar över sådant här, massor av helsjuka män – och smittsamt verkar det också vara.
Vad göra år eländet?
Har inga bra tips och dessvärre tror jag att det är de anständiga männen som måste göra något om det ska hända något på den här fronten. De måste i alla lägen visa vad de anser om 6-skämt som förnedrar kvinnor, om skämt som att ”låta kärringen studsa mellan knytnäven och spisen” etc. och föregå med gott exempel, så att de vridna mansvarelserna inser att andra män inte tycker att de är häftiga som gillar sådant här, eller ägnar sig åt 6-trakasserier av kvinnor, liksom så att män som slår kvinnor får lära sig att andra män inte tycker detta är OK, utan typiskt omanligt.
Men som sagt, de snälla och förmodligen mer normala männen skrattar med eller tiger och de mer urflippade ägnar sig med liv och skäl åt att smutskasta feminism och trakassera kvinnor som kan, kvinnor som kämpar för utsatta kvinnor etc.
Vem var det som skrev att ”Problemet är inte de elaka utan det är alla de där snälla människorna som inte säger ifrån.”
17/12 20:34 at 20:34
Du är ute på en liten cykeltur Kerstin, du har inte glömt hjälmen?
Om jag stänger av mina spamfilter så får jag någonstans mellan 150-200 spam om dagen. Därför låter jag minst ett vara aktiverat.
Nu minns jag inte vilken version av WordPress du kör, men jag antar att det är minst 1.5 i alla fall. Det betyder att du kan ladda hem Spam Karma och även någon som ger besökaren en utmaning att skriva in ett antal bokstäver i samband med att kommentaren ska sparas.
Captcha heter normalt dessa plugins. Det bästa vore om du kunde uppdatera din WP till version 2.0.5 eftersom du då kan lägga in ord som du inte gillar i ditt lokala spamfilter. Ett sådant är vad du kallar för ”seks”. Problemet med det ordet är att det samtidigt är ett räknetal vilket gör att dina gästers kommentarer hamnar i den binära världsrymden om de skriver 6 fast med bokstäver.
Jag har inte det med i listan utan jag har diverse andra ord som förekommer i de flesta spammen.
Spam får du inte för att du är kvinna eller för att du skrivit om det lätta gardet. Spam sänds av robotar som betar av bloggar i turordning. Dessa är inte så smarta att de kan ta reda på vilket kön bloggaren har. Utan de fungerar genom att slumpvis sända trackbacksspam eller kommentarsspam och de är normalt sysselsatta med detta 24 timmar om dygnet. Är det då ett hundratal datorer så lyckas de förpesta tillvaron för alla bloggare.
Välbesökta bloggar som din är givetvis mer utsatta för spam än bloggar som har färre besökare. Så är det för att de hoppas utnyttja en kommentar till högre ranking på Google. Lyckas en robot få in 200 spam som inte raderas av bloggaren så är det ett par dagar senare så att rankingen stiger enormt för den sidan som lyckats bli länkad till.
Men minst lika vanligt som seks är kommentarer av typen ”Nice Blog ten points” och liknande. Bland svenska spammare märks uttrycket ”Jätte bra blog!” En ”lista” som kallar sig Blogkrängers eller nåt sådant..
Men tanka du hem något av spamfiltren så kommer du att bli av med merparten av eländet.
17/12 22:22 at 22:22
Hej
Nu är jag inte trakasserad med sexuellt laddade spanmeddelanden, men min e-postkorg är full av annan sorts skit (ursäkta uttrycket). Finns det något man kan göra åt saken? Program som förhindrar spam att komma in?
Jag har dålig kännedom om vad spam egentligen handlar om så upplys mig gärna, men det tycks för mig nästan som om någon/några människor roar sig med sådant…????
MVH Eija
18/12 01:18 at 01:18
Jinge:
1: Nu har du ju ett väldigt effektivt spamfilter på din blogg, som saklöst sorterar bort alla mina kommentarer – och det tycker jag är lite trist :-(. Jag skriver ingenting som liknar det som står i de spam som ramlar in på min blogg.
2: Sedan handlar inlägget egentligen inte om spamplågan som sådan eller om spamfilter, utan om innehållet i dessa spam, och vad de indikerar.
18/12 04:47 at 04:47
Hej Kerstin!
Spam-robotar är egentligen lätta att bli av med. Lägg till en ruta till i din kommentars-funktion här där man får lösa en liten uppgift och om det är rätt så skickas kommentaren, om det inte är rätt så skickas inte kommentaren. Uppgiften kan vara enkel typ: Vad blir ett plus tre, skriv med bokstäver. Och en spam-robot kan inte skriva ”fyra” i rutan. Alltså blir inga såna kommentarer skickade.
Annars kan jag bara hålla med om att internet gör sidor av ”mannen” synlig som tidigare nog har verkat mer i hemlighet. Och man blir skrämd, chockad, konfunderad, förbannad osv. osv. Och det gäller inte bara de sjuka hjärnor som ligger bakom 6-spam till bloggar utan även många av de män som skriver kommentarer (riktiga kommentarer) på bloggar (även här). Jag undrar också i mitt stilla sinne vad det är i vårt samhälle som förstör mäns psyke till denna grad? Vad är det för sjukdom, smittämne, gift som äter mäns empatiförmåga? Det hade varit intressant att forska på! Men mäns beteende patologiseras sällan. De har ju defintionsmakten.
18/12 10:38 at 10:38
Dina inlägg hamnar där de ska, som kommentarer. Möjligen har det bara lite längre tid innan de syns.
F.ö. är väl innehållet bara en spegling av tiden, inte något generellt manligt.
18/12 12:13 at 12:13
Mitt skydd på bloggen mot skräppost (Aksimet) respektive på mejladressen (Norton) fångar det allra mesta. Men ändå slinker ett och annat igenom: både i förrädiskt utformade mejl och i bloggkommentarer har jag nåtts av bilder på uppfläkta kvinnor och liknande. Jag är inte pryd, men jag förstår inte, varför man bombarderas med alla dessa oönskade meddelanden. Mig gör de ju, även i de fall då de bara innehåller normal reklam, starkt negativ till innehållet, eftersom de ju stjäl tid, en bristvara, av mig.
18/12 18:39 at 18:39
Hmm..
Jag tycker att knytningen por /spam haltar lite. Det är intressant att diskutera om man kan generalisera mer om mäns behov/intresse för parnagrafi än vad man kan göra om kvinnor. Personligen tror jag att samhället dömer kvinnor mer, att det är mer tabu.
Att spam vänder sig mer till män kan oxo bero på att män varit klart överrepresenterade bland dem som använder Internet, på samma sätt som det var innan nätet.
Men diskussionen är intressant även om jag tror (som jag har skrivit) att utgångspunkten haltar.
(Jag, Kestin har förvanskat stavningen av ett par ord ovan)
18/12 21:03 at 21:03
Jinge:
Kul att du förstår budskapet och tar det på allvar.
19/12 01:31 at 01:31
Jag tror att Anja är inne på helt rätt spår här. Genom internetfunktioner som bloggkommentarer, internetforum och sökmotorer blir ett annars latent problem väldigt tydligt. För ett par månader sedan såg jag av en slump vilka ord som söks mest på, på en av de större bloggportalerna. (http://nissesandqvist.blogspot.com/2006/10/vi-kan-i-alla-fall-skratta-t-det.html) Tämligen äcklande resultat.
I och för sig är det knappast bara män som söker sex och porr på nätet, men det är ett i allt väsentligt manligt problem. Det är med våra pengar och i nio fall av tio på våra villkor som sex- och sexavbildningsindustrin lever vidare. Och precis som Anja också är inne på är det ett problem som inte blir ifrågasatt och itutaget med, helt enkelt eftersom det är samma manliga makt som styr både ”sexsvängen” och det övriga etablissemanget. Se bara hur mediala höjdare stirrar sig blinda på att sälja annonsplatser genom att sätta de där tre bokstäverna i så många rubriker som möjligt…
Tyvärr känner man sig som ung man och feminist lite som en outsider när man med största ödmjukhet ifrågasätter sakernas tillstånd. Varför ska en liten grupp feministiska upplysta inkräkta på den stora majoritetens individuella val? Den största uppgiften som jag kan se framför mig just nu är att ställa feministisk förändring som huvudalternativet – och fortsatt sexexploatering endast som ett sjukt sidospår – för den fortsatta samhällsutvecklingen.
19/12 01:48 at 01:48
Tack Nisse!
Så talar en riktigt MAN :-).
20/12 18:47 at 18:47
[…] Och visst kan vi diskutera om män är mer benägna att konsumera pornografi än kvinnor, men då bör vi nog koppla bort bloggspam från diskussionen. [ Kerstins bloggpost om spam ] […]
20/12 18:50 at 18:50
Jag har kommenterat denna bloggpost på den egna bloggen. Manuell trackback..
http://www.jinge.se/index.php/allmnt/motvalls-kerstin-och-bloggspam.htm
21/12 02:36 at 02:36
Ditt inlägg stinker tyvärr kollektivism och manshat. Byt ordet ”man” mot ”jude” eller ”invandrare” i din text ovan, så förstår du kanske bättre vad du pysslar med.
21/12 03:50 at 03:50
Gustav Lundblad:
Som min pappa sade: Slänger man en påk bland hundar så skriker den som blir träffad.
22/12 01:06 at 01:06
Tyvärr verkar det som om de män som skulle kunna ge dig sitt stöd och fördöma eländet kring texter och bilder av sexuellt våld, mer upptagna av att hitta exempel på att kvinnor minsann också är porrkonsumenter.
22/12 04:18 at 04:18
Galaxa:
Ja, inte nog med det, de flesta som kommenterar verkar anse att kvinnor är lika glada i sex med hästar, suggor och hundar, gruppvåldtäkter och knytnävs-6 som män tycks vara. Jag trodde nog inte att de enda som skulle ha en åsikt var män som försvarar dylikt, men så verkar det förhålla sig, så jag hade gott fog för min bloggning här.
Eller så kan man bara inte läsa innantill?
Har du läst inlägget som Jinge gjort om denna bloggpost, och kommentarerna. Man vet inte om man ska skratta eller gråta. (länk i kommentar nr 14 ovan)
22/12 05:44 at 05:44
Enn Kokk:
Förlåt, du föll bort ett tag på grund av en del andra kommentarer, som faktiskt upprörde mig. Jag gläder mig emellertid åt att du har förstått vad jag skriver och menar. Två män har kommenterat på ett hedervärt sätt på den här bloggposten, och uppenbarligen läst vad jag faktiskt har skrivit, du och Nisse. Tack för det.
22/12 14:05 at 14:05
Ja, Kerstin, jag vet inte hur du bättre ska förklara din poäng. Kanske något slags grafisk modell med pilar skulle hjälpa…?
Det du skriver tolkar jag inte som ett rop på hjälp angående spamfilter. Och inte heller ser jag det som ett försök till analys kring huruvida fler män än kvinnor konsumerar porr. Det man hittar via de länkar du talar om är ju det som verkligen upprör.
22/12 14:50 at 14:50
Galaxa, Anna, Eija, Enn och Nisse:
Skönt att ni finns och förstår vad jag talar om :-).
21/02 14:32 at 14:32
Kerstin, en ’fin’ man, en ’riktig’ karl protesterar inte mot feministiska uppfattningar. Eller hur?
13/06 08:18 at 08:18
”Som jag skrivit tidigare, hade jag inte en fantastisk man sedan mer än 35 år, hade jag lätt kunnat bli manshatare, och hade definititvt blivit det de senaste månaderna, sedan man börjat bombardera min blogg med bloggspam.”
Du verkar redan vara manshatare. Manshatare handlar om generella inställningen till män. Att du har en man eller är en man gör ingen skillnad.
”Jag tvingas gå igenom så där en 100-150 bloggspam varje dag, för att sålla fram de förnuftiga kommentarerna, och även om jag försöker undvika att läsa spammen så kan jag ju inte undgå att se somliga ord som förekommer i dem. Det handlar om seks (medvetet felstavat här) med djur, om brutalt seks, om knytnävsseks, om brutala våldtäkter, brutalt analseks etc. etc. När man ser alla dessa spamtexter börjar man alltmer undra hur många män som inte är så högstående varelser som djur ens.”
Och när man hör dig beskriva några enstaka män som representativa för män allmänt så inser man att det enda som skiljer deras nedsättande syn på en grupp och din nedsättande syn på en grupp är sättet ni för ut föraktet på. De är mer ärliga, du försöker dölja din åsikt.
”Lönade det sig inte att skicka ut alla dessa spam, som samtliga vänder sig till män, skulle de ju inte förekomma.”
Spam lönar sig eftersom det kostar ingenting. Det är ett j-a otyg och jag har bytt mailadress flera gånger för att slippa skiten.
”Jag kan ju inte vara den enda som drabbas, så varför tiger alla män om det här plågoriset? Varför förklarar inte en massa män att de tycker det här är vidrigt?”
Det beror på att män inte är kvinnor och sålunda funkar vi lite olika. Män föredrar att lägga tiden och energin på saker som faktiskt ger resultat. Kvinnor däremot har inte den ”fixarmentaliteten” män har (John Grey påpekade detta för länge sedan i sin bok) och tycker det viktigaste är att man pratar om skiten. Inte hittar lösningar.
”Varför ägnar sig så många män åt aggressiva utfall mot kvinnor som protesterar mot kvinnoförtryck istället för att förena sig med kvinnorna mot dem som våldför sig på kvinnor, som gör pengar på våld mot kvinnor, som misshandlar kvinnor?”
Det beror dels på det uppenbart mansrasistiska sättet kvinnorna protesterar på (där man verkar ha jvligt svårt att skilja på förtryckarminoriteten och ALLA ANDRA som inte har med saken att göra) och dels på att kvinnors metodern vanligen bara handlar om att föra oväsen (som känns bra), utan tanke på om det ens är bästa metoden för att uppnå resultat
”Kort sagt: Var är ni, alla ni jämställda män som aldrig skulle förnedra eller misshandla en kvinna?”
Själv varken misshandlar eller förnedrar jag män eller kvinnor. Jag undrar dock på vilket sätt skulle det vara det minsta jämställt att fokusera på misshandlade kvinnor? Jämställdhet påstås betyda att könen är lika mycket värda. Det verkar inte vara mycket sanning där då det läggs hundra gånger mer energi på att undvika kvinnor misshandlas/mördas medan 2/3 av alla som faktiskt utsätts för misshandel/mord är män.
”Var är alla ni män som anser att kampen mot dem som gör så är viktigare än kampen mot de kvinnor som påtalar eländet?”
Själv är jag en av de män som inte bara SÄGER sig vara jämställd och sedan (ojämställt nog) skiter i män för att göra mig populär utan faktiskt ÄR jämställd och sålunda behandlar eländet jämställt. Du har hittills inte motiverat varför det är särskilt viktigt att skydda minoriteten kvinnor som utsätts när de flesta utsatta är män.
”Jag har sett några få sådana män, men många, många fler som ägnar massor av energi åt att attackera kvinnor för att de påtalar och klagar på hur somliga män beter sig.”
De kvinnor som attackeras gör det pga sättet de uttrycker sig på. Precis som du attackerar män på sättet de uttrycker sig på. Det är bara det att du verkar ta för givet att DIN kritik är mer värd eftersom de saker som gör dig förbannad är saker som har med ”seks” att göra.
När du förstår att jämställdhet handlar om två kön och inte ett så kanske du förstår att männen som skriver kritiskt gör det för att saker du säger för dem uppfattas lika störande som du tycker deras sätt att kritisera dig är.
Skillnaden är att hur du reagerar på att det skrivs om djurseks är hur de reagerar när du skriver ”Var är alla män?” som om inte du just fokuserade på den minoritet män som gör skit istället för att STRUNTA i de som gör skit och fokusera på den MAJORITET män som inte gör det.
Tack för ordet
13/06 12:39 at 12:39
AMAN:
Aha, lönar det sig att skicka ut bloggspam av den sort jag irriterat mig på. Det kunde jag ju inte ana.