Om sakförhållanden och ordens innebörd
Karl Popper, den kände vetenskapsfilosofen, säger i sin autobiografi (Unended Quest) att han formulerade en regel för sig väldigt tidigt i livet, en som han tydligen ansåg sig ha skäl att hålla fast vid, nämligen ”insikten” att det aldrig lönar sig att diskutera och käfta om ords betydelser. Det finns ingen i himlen inskriven korrekt eller sann betydelse av ord menade han, varför diskussioner om ords sanna betydelser blir meningslösa. Det räcker, hävdade han, att man blir överens om ordens betydelse för varje specifik diskussion. Då först kommer man att diskutera sakfrågor istället för icke-frågan om ords ”sanna” betydelse.
Detta är en regel som jag själv har hållit med om och också undervisat om under många år, men med anledning av en kommentar på den här blogggen, från Aqurette, har jag fått anledning att fundera vidare på den här devisen.
Aqurette definierar nämligen om orden ”altruism” och ”egoism” på sitt eget och ”nyskapande” sätt. Med ”altruism” avser han ”underdånig underkastelse” under majoriteten/kollektivet, med ”egoism” menar han ”rätten att slippa förtryckas av andra”. Han har, skriver han, arbetat hårt för att skaka av sig den altruism som han fostrades upp i under sin skoltid.
När jag läser detta slår det mig att Popper visserligen har rätt i att det inte finns någon i himlen inskriven betydelse av orden vi använder, att det därför är meningslöst att hävda att ett ord har en ”sann” betydelse/mening och att man ska rikta in sig på att diskutera sakfrågan istället för orden, men, det finns tre aspekter av orden som Popper glömde i det här sammanhanget. 1) ordens funktion, att vissa aspekter av verkligheten, sakförhållandena, inte alls går att diskutera om orden definieras om eftersom sakförhållanden därmed definieras bort 2) ordens psykologiska betydelse för oss och inte minst 3) att definitionen av ords innebörd ger makt.
Orden som vi använder bestämmer vad och hur vi tänker. De utgör konventioner som utvecklats (och förändrats) över tiden. Människorna har i alla tider skapat ord för sådant de vill eller anser vara viktigt att kommunicera till andra och tala med andra om. Ordens betydelse bestäms också av tanketrender och av politiska värderingar och förhållanden. I varje epok utvecklar människorna det språk som de anser sig ha behov av och inte sällan det språk som makthavare trycker på dem, via propaganda och via uppfostran och utbildning. Detta är ofrånkomligt. Vi kan inte undgå att tala med varandra, och vi kan inte undgå att låta oss påverkas, både av de ord vi lär oss använda och av dem som lär oss hur man ska använda dessa ord.
De som bestämmer ordens innebörd kommer att ha problemformuleringsprivilegiet och tolkningsföreträdet och de kommer att bestämma våra verklighetsföreställningar och våra världsbilder. Vi har exempelvis sett hur Timbros propaganda fått allt fler att anse att ”feminism” är något fult, ja något i full paritet med ”kommunism” (som i sin tur betyder ”stalinism” i Timbros tappning, inte det frihetens samhälle som Marx tänkte sig och talade om, om än i mycket vaga termer och utan att exakt tala om hur det skulle se ut och fungera) och detta leder sakta men säkert till att kvinnornas situation inte kan diskuteras i makttermer. Istället kommer diskussionen om kvinnor respektive män, könen, att förvandlas till en rent biologisk fråga igen, precis som den var under 1800-talet och fram t.o.m. andra världskriget.
Nu har människor, sedan lång tid tillbaka, ansett att det är en avsevärd skillnad mellan att å ena sidan leva i ett samhälle där människor samverkar, hjälper, stöttar och litar på varandra samt värnar även om andra människors, ja alla människors, rättigheter att få finnas till, om rättstrygghet och vissa grundläggande medmänskliga normer, och å den andra att leva i en värld där alla bara tänker på sig själva och kliver över lik för att uppnå egna fördelar. Därför har man skapat ord som betecknar denna skillnad, nämligen orden ”altruism” respektive ”egoism” (och dessa ords synonymer).
Om man accepterar Aqurettes definition och håller med om, om så bara för diskussionen, att ”altruism” betyder ”underdånighet” och ”underkastelse”, då har man frånhänt sig alla motargument av det enkla skälet att det inte finns något begrepp att sätta emot Aqurettes definition, att man inte har något ord att beteckna sakförhållandet med. Alla synonymer kommer ju bara att definieras om enligt samma mall. Skulle vi alla acceptera hans definition så har vi inga ord för ”samverkan, hänsyn, allmän nänniskokärlek etc. Accepterar vi detta, då accepterar vi också att något sådant i själva verket inte existerar eller inte kan existera, alternativt skapar vi bara ren begreppsförvirring.
Det verkligt obehagliga är nu att exempelvis ordet ”egoism”, rent psykologiskt, inte tappar sin negativa betydelse direkt. Vi är så inställda på ordets normala betydelse att vi har svårt att skaka av oss den. Istället kommer de som börjar använda begreppet som Aqurette vill använda det, att blanda ihop den gamla betydelsen med hans definition, och så kommer egoismens evangelium att innebära att man bara ska bry sig om sig själv och strunta i andra, för endast då är man fri och kan göra som man vill (vilket väl är precis det som allt fler kommit att anse de senaste 25 åren).
Nu är det emellertid så att alla människor aldrig kan bete sig på det sättet (egoistiskt i den normala, accepterade betydelsen) och därmed bli fria. De allra flesta som försöker åker på pumpen och finner ganska snabbt att den dag andra börjar bete sig likadant tillbaka, som andra ofelbart kommer att börja göra, då är deras frihet ännu starkare beskuren och samhället mycket otrevligare – för oss alla.
Därför gäller det i vissa sammanhang, framför allt vad gäller samhälls- och betéendefrågor, att göra precis tvärt emot Poppers rekommendation, nämligen att hävda och försvara innebörden och betydelsen av vissa ord och begrepp, för att vi behöver dem, och att envisas med att begreppen även fortsättningsvis ska användas i den gängse betydelsen, inte i en ny och av den politiska motståndarsidan bestämd betydelse. Begreppet ”feminism” ska försvaras mot den som försöker ladda ordet med negativa associationer, eller som försöker få oss att tro att den innebär något som den inte innebär (och inte har inneburit) för dem som kallar sig feminister. Ordet ”socialism” ska försvaras mot dem som försöker förstöra och omdefiniera begreppet till att innebära ofrihet och underkastelse, eller ännu värre ”stalinism”.
Endast genom att försvara begreppen mot angrepp från meningsmotståndare kan vi försvara de ideal vi står för och hålla oss med instrument för att diskutera de sakförhållanden, som här också utgör mänskliga värden, som de betecknar . Dessa värden försvarar vi inte genom att erkänna att de ideologiska motståndarna har den ”rättare” eller den ”sannare” betydelsen av begreppen, eller att de ska ha rätten att tvinga oss att använda orden som de önskar. De presenterar bara en annan innebörd som passar deras värderingar och ideal bättre och som fungerar som deras propagandaverktyg, övertalningsinstrument samtidigt som de bestjäl oss rätten både att definiera de ideal vi omfattar och att diskutera de sakförhållanden vi finner viktiga att diskutera.
Aqurette skriver, att på grund av att han blev mobbad och illa behandlad under skoltiden har han arbetat intensivt för att kasta av sig den altruism som han ”indoktrinerades” i under sin skoltid. I själva verket försöker han omdefiniera orden, stoppar in andra sakförhållanden i dem, istället för att se sakförhållanden som sådana och diskutera dessa i enlighet med våra språkkonventioner, nämligen att hans skola tydligen misslyckades att i praktiken upprätthålla de värden som begreppet ”altruism” står för. Han faller, skulle Popper ha sagt, i fällan att tro att verkligheten ligger i själva orden. Det är dessvärre vanligt att man gör det, att man inte inser den psykologiska innebörden av de ord man använder, och det är därför orden är viktiga i många sammanhang, vilket Popper alltså missade enligt min uppfattning.
Men det gäller fortfarande att, som Poppers rekommendation handlade om, skilja mellan orden och de sakförhållanden som dessa betecknar. Man trollar inte bort verkligheten genom omdefinition av ord. Däremot kan man i värsta fall bidra till att skapa sämre förhållanden, som man gör om man börjar bete sig egoistiskt i tron att detta är frigörande. Om alla gör så kommer vi snart att leva i ett samhälle som är rent vidrigt för de flesta av oss.
Så här definieras altruism i några ordböcker:
Främmande ord i svenskan: altruism = oegennytta
Lilla uppslagsboken: altruism = hänsyn och välvilja mot andra som bestämmande princpip för handlandet
Prismas, Främmande ord: altruism = osjälviskhet, människokärlek
Våra ord: altruism = oegennytta
Jag använder begreppet i den mening som ordböckerna anger, och av det enkla skälet att det är praktiskt för att folk då förstår vad man talar om.
Länk:
Aqurettes kommentar
30/01 22:23 at 22:23
Bra, och inte minst, viktigt inlägg. Jag har ofta tänkt i samma banor när jag hört predikningar i kyrkor eller diskuterat med präster. Av någon orsak.
31/01 04:44 at 04:44
Och jämför Aqurettes diskussion med detta:
A påstår:
– Stolar är något man ska sitta på.
B svarar:
– Nehej, det är de inte alls, för en stol jag satte mig på rasade ihop och jag slog mig ordentligt. Så jag vill påstå att stolar i själva verket är tortyrredskap.
31/01 05:59 at 05:59
Om du läser den kommentar jag skrev i förra inlägget så framgår det att jag frågade efter din definition och att jag inte någonstans skriver att ”altruism” betyder ”underdånighet” och ”underkastelse”. Faktum är att jag inte presenterar några definitioner alls. Så här skrev jag i den kommentar du baserar hela detta inlägg på:
Där det gäller terminologin tror jag att det är viktigt att inte förlita sig på att alla har samma definitioner. Om du tror att altruism betyder människokärlek så förstår jag att en kritik som jag framstår som en känslokall sociopat. För jag gissar att du tillskriver begreppet ”egoism” betydelsen ”människohat”, och om så är fallet har du helt missförstått vad uttrycket rymmer.
31/01 11:09 at 11:09
Fick lov att slå upp i mina ordböcker också hur dessa ord definieras och så här stod det i dessa:
Svensk akademins ordlista: egoism = själviskhet.
NE: s ordbok: egoism= det att enbart eller huvudsakligen ta hänsyn till sig själv (synonymer: egennytta, själviskhet, motsats: altruism, oegennytta).
Eng. egoism (enl. Oxford Advanced Genius) = the fact of thinking that you are better or more important than anyone else.
Eng. altruism (enl. Oxford Advanced Genius) = the fact of caring about the needs and happiness of other people more than your own.
Svenska akademins ordlista: altruism = osjälviskhet, människokärlek.
NE: s ordbok: altruism = det att sätta andras intressen framför sina egna ex. folk misstror altruism och generositet. Historiskt: sedan 1884; av franskans altruisme med samma beteckning. Är också släkt med latinets alter dvs. den andre.
Det är otroligt trist att barn och ungdomar genom hur de blir behandlade får begrepp som bland annat dessa ”om bakfoten”, för det är det man får? Hur vuxna beter sig har oerhört stor betydelse? Det är inte vad vi säger utan hur vi gör som har betydelse. Och som vuxna och i maktposition har vi all anledning att ifrågasätta oss själva gång på gång? Och våra bevekelsegrunder och vad vi egentligen gör mot barn och ungdomar.
Det är en sak om ungdomar är förvirrade… Men när vuxna OCKSÅ är det.
Varifrån kommer fascistiska idéer? Och varifrån kommer ren och skär egoism och varifrån äkta altruism? Från intet? Eller från de förebilder eller brist på förebilder vi har?
Kan det vara så att inte bara föräldrar utan också andra vuxna; grannar, lärare i skolan osv. faktiskt inte förmår visa vad altruism verkligen är (i själva verket kan ytterst få göra det? Vi ska ha oerhörd tur om vi träffar på en sådan?)? Och det gör att man kan få väldigt förvirrade idéer om vad det är, om har oturen att träffa på många vuxna med brister i detta.
Förhoppningsvis är det ändå få som upplevt det föregående talare har upplevt. Man KAN ju alltid hoppas…
Och så fastnar man i diskussioner om ords innebörd istället för att diskutera sakinnehåll… Och det som faktiskt görs och sker. Och blir fast där? Om man anser att det är mödan värt… Men ganska förskräckt kan man bli. Jo, jag blir det. Det ska erkännas. Vilka ideal har vuxenvärlden (också i massmedia av alla sorter, reklam osv.) förmedlat i alltför många fall? Och vad vill vi förmedla? Ganska många vuxna borde granska sig själva i varje situation där de har makt, inte minst vad gäller barn och ungdomar? Utvärdera om det vi/de gör verkligen ger det resultat de eftersträvar? Men vilka är det som ägnar sig åt denna självrannsakan (och orkar det)? De som mest behöver det?
Det var någon i ett debattforum som undrade om de som skulle bli de bästa föräldrarna avstår från att skaffa barn därför att de inser sina brister… Denna person hade själv barn ska påpekas.
Och det är varje vuxens ansvar och skyldighet? Inte lätt, nej… Men att rikta hat mot oskyldiga…
Alf Henriksson har skrivit en dikt ”Ord”:
”Ett ord som en människa fäster sig vid kan verka i oberäknelig tid.
Det kan framkalla glädje till livets slut, det kan uppväcka obehag livet ut.
Ja, det påverkar livet på jorden.
Så slarva inte med orden.”
(Daniel Helldén har gjort en kanon med just denna text).
Jo, jag känner också hur sarkastisk och oerhört förskräckt jag kan bli… När det gäller vuxna människor.
01/02 02:12 at 02:12
Aqurette:
Jag tolkar nog det du skrev på samma sätt, även om du nu skriver det i citat-form. Det du skriver på din egen hemsida tycks ju dessutom stödja mitt påstående om vad du menade.
02/02 01:08 at 01:08
Ord ändrar betydelse… Mmmm. Sen värderar vi ord olika i olika sammanhang… Mmmm.
För mej innebär t.ex ordet bög något positivt. Jag tänker då på Jonas Gardell, Richard Wolff och Mark Levengood i första hand – och de är människor som har gett mej något positivt genom sitt skapande – eller genom sina sätt att agera offentligt.
Sen uppfattar jag ordet bög som negativt när det används som skällsord på en skolgård, det används då nedsättande. Även om jag själv menar att det är en lika positiv manlig egenskap som hetero- trans- eller bi-sexualitet. Ordet får på skolgården en annan betydelse – en smutskastnings-betydelse, som att man lägger till något kränkande i ordet som då betyder mer än eller något helt annat än enbart homosexuell man.
Homofober lägger just till en sådan andra betydelse – som om det fanns något obeskrivbart hot som skulle kunna utplåna mänskligheten i den manliga homosexualiteten. Nu kanske jag överdriver – men det finns fortfarande länder som använder dödsstraffet för att somliga skrämmer upp sej något oerhört inför tanken att homosexualiteten är farlig. Och hur har de kommit fram till det???
Där handlar det om en sådan betydelse-glidning som Kerstin diskuterar ovan. Man lägger i något annat i ordet än vad det betyder. Något skrämmande och hotfullt som kan ”smitta” mänskligheten – i värsta fall.
Som jag vill förklara det så är det inte en fråga om betydelseglidning – utan om projektioner. Man projicerar in något hotfullt i bögar som inte finns där. På samma sätt som jag tänker att C.L.K gör med begreppet altruism. Men sådant sker sällan helt utan anledning.
Om en vuxen menar att här är vi alla altruistiska och det samtidigt förekommer kränkningar och förtryck som den vuxne blundar för – då är det inte konstigt att ett barn tolkar ihop det altruistiska med förtrycket och kränkningarna. Det är ju snarare naturligt.
Det har funnits (och finns) vuxna män som kränker pojkar sexuellt, det var inte helt ovanligt på den tiden då pojkar särades från flickorna i utbildningen. Så den starka aversionen emot bögar kan från början ha uppkommit på ett ”naturligt” sätt – men sen har sammanhanget tappats och bara den negativa klangen förmedlats vidare.
Så när ett neutralt/positivt ord får en stark negativ innebörd så beror det oftast på någonting påtagligt – som läggs (projiceras) in i ordet – och så förmedlas sen den negativa klangen med kropps-språket. Utan att orsaken till det negativa förklaras.
Nu är C.L.K så vänlig att han också förmedlar orsaken till den negativa klangen i hans användning av ”altruism”.
C.L.K:
Jag är verkligen ledsen för din skull, att du har blivit illa behandlad. Och jag är ledsen att det har skadat ditt förtroende för människor så hårt att du blir misstänksam så fort någon talar om altruism. Men jag förstår att det har varit förjävligt, rent ut sagt.
Jag hoppas verkligen att du idag får umgås med människor som visar dej uppskattning och att dina sår från uppväxten får läka genom att människor idag visar äkta omtänksamhet.