Vad är sanning och vad är lögn av det som sägs om Ghadafi?
Att vi alla har utsatts för en fullständigt osannolik propaganda mot Ghadafi det senaste halvåret, (egentligen under 40 år, från och till,) har de flesta tänkande människor insett. De som ägnat en del tid åt att försöka ta reda på om alla de påståenden som gjorts om honom under det senaste halvåret har fog för sig har kunnat konstatera att det mesta varit lögn. Det har avslöjats i utländsk press eller på utländska nättidskrifter. Våra svenska media har däremot varit sparsamma med att publicera avslöjandena om lögnaktigheten i de påståenden om honom som de gladeligen hjälpt till att sprida.
– Han hade inte bombat sin egen befolkning, som påstods och som var skäl till att FN beslutade tillåta USA och Nato att bomba Libyen tillbaka till stenåldern. (10 +se videos nedan)
– Han hade inte delat ut Viagra och uppmanat sina anhängare att massvåldta motståndarnas kvinnor.(1)
– De funna massgravarna innehöll inte människoben utan kamel- och andra djurben.(2)
– Ghadafis söner var inte tillfångatagna, som påstods.(3)
Nu har vi just fått höra på Dagens Eko (4) och läst i DN,(5) om ett hemligt bårhus där Ghadafi påstås ha gömt undan 17 lik efter skjutna fienden. Denna nyhet kablas ut över hela världen just nu. Dessa lik har, säger den vakne svenske SR-korrespondenten i Tripoli, Johan-Mattias Sommarström, legat i ett hemligt kylrum under ett sjukhus i Tripoli i 27 år. Där har de fått ligga under alla dessa år för att anhöriga inte skulle kunna begrava dem, vilket är en grov, och förstår vi, medveten förolämpning både mot de döda och mot deras anhöriga. Under tiden, säger man, har liken vaktats av Ghadafis militär.
Den här nyheten kommer tydligen från Reuters som hade an artikel om saken 16/10.(6) I denna artikel får vi veta att det tycks handla om en bårhusavdelning på ett sjukhus i Tripoli som handhades av fängelseledningen på fängelset Abu Salim. Dit fraktades döda och fördes även bort ibland. Bårhuset vaktades av vaktpersonal. ”Vi hade inte,” säger en läkare, ”tillträde till den här avdelningen.” Men denne läkare vet en hel del om det han inte skulle få veta något om. Dels kunde han berätta att liken som lades in där rensades från allt som gjorde det möjligt att identifiera dem och att avdelningen hölls skinande ren hela tiden, samt att liken, som inkluderade en baby, hade skotthål i huvudena. De påstås i artikeln härstamma från personer som dödats efter ett försök att störta Ghadafi på 80-talet.
Så vad ska man säga om historien (om den alls är sann) om den här bårhusavdelningen, där somliga lik var i långt framskridet stadium av sönderfall och förtorkning? Först kan man fråga sig var fängelser i andra länder med dödsstraff, som exempelvis USA, gör av sina döda och avrättade? Om de inte lägger dem i bårhus en period? Dessutom kan man fråga sig hur det är möjligt att veta exakt vilka de här personerna är då de alla hade avidentifierats, enligt läkaren som intervjuades. Vidare kan man fråga sig om alla faktiskt är avrättade på direkt order från Ghadafi.
Vi ska dessutom komma ihåg att högste ansvarige för rättsystemet i Libyen sedan 2007, var Abdel Jalil, som nu leder NTC-rådet och som alltså var den senast ansvarige för detta bårhus.
”Han kanske inte visste”, kan ju någon hävda och kanske med rätta. Styrande vet inte alltid vad varje underordnad har för sig. Så samma sak kan man hävda om Ghadafi. I propagandan får man det att låta som om Ghadafi var med överallt och var personligt inblandad i alla illdåd som myndigheter begick under hans tid, ja i alla andras också. Ska man hävda detta då får man hävda att Göran Persson sköt Hannes Westfeldt i Göteborg, att vår dåvarande statsminister dödade Osmo Vallo, att de amerikanska presidenter som suttit samtidigt som amerikansk polis har skjutit och dödat ett inte ringa antal oskyldiga personer, har mördat massor av människor etc. etc. Det är naturligtvis absurt och det är lika absurt att skylla alla illdåd, mord och försvinnanden i Libyen på Ghadafi personligen.
Varje libysk familj, säger läkaren vidare, saknar någon försvunnen person. Det kan mycket väl vara fallet, men med tanke på den maffia som fanns i Benghazi och som sysslade med trafficking och människohandel (7) och som dessutom utgjorde kärnan i upproret i Benghazi och rebellrörelsen, kanske man inte kan utgå från att varenda försvunnen person i Libyen har mördats av Ghadafi. Varenda mördad eller försvunnen amerikan är ju inte mördad av den amerikanske presidenten. Varenda mördad eller försvunnen svensk är inte mördad av våra statsministrar, inte en enda av dem är jag övertygad om. Med några mördade och försvunna amerikaner kan det dock förhålla sig annorlunda. Annars förhåller det sig så att 6-7000 personer anmäls försvunna varje år i Sverige. De flesta kommer tillrätta men 25-35 personer/år återfinns aldrig. (8) Det gör c:a 1000 personer under en 30-årsperiod. Det finns nu ingen anledning att anta att dessa undanskaffats av våra regeringar. Samma sak gäller naturligtvis för Libyen, en massa människor försvinner även där utan att regimen hade något med saken att göra.
Men eftersom man passar på varje tillfälle att berätta om hur galen, mentalsjuk, Ghadafi är, så ska vi utan vidare acceptera det här ”avslöjandet” som ännu ett utslag av denna galenskap. Själv anser jag inte att det finns något som tyder på att Ghadafi är galen eller mentalsjuk. Vad eller hurdan Ghadafi faktiskt är, det har jag ingen aning om idag. Tidigare hade jag också svalt propagandan mot honom men efter vad jag hört och läst på senare tid, hur den ena lögnen om honom efter den andra avslöjats, börjar jag betvivla även tidigare propaganda mot honom eller i varje fall tro att en hel av den var överdrifter eller grova sådana.
Efter att under det senaste halvåret ha läst det mesta jag hittat på nätet om Libyen och om Ghadafi och lyssnat på ett antal videos där Ghadafi framträder och talar, finner jag idag ingenting som tyder att mannen är galen. Excentrisk, i våra ögon – ja, fullständigt rak och uppriktig och helt fri från fallenhet för diplomatiska skönmålningar verkar han vara, vilket nog inte är så lyckat i storpolitiken alla gånger, men galen – nej.
Alltså har varje förnuftig person svårt att tro att Ghadafi dödat tusentals människor, som påstås, för att sedan ha sparat 17 stycken av dem, lagt dem i ett kylrum, där de givetvis sönderfaller ganska snart och sedan satt soldater att bevaka de ruttnande kropparna under 27 års tid. Det ska till en fullkomligt sinnessjuk person för att göra något sådant. Varje ”normal” människa skulle gräva ner eventuellt skjutna fiender någonstans – i hemlighet. Var har han gjort av alla de andra tusentals personerna som han sägs ha mördat undrar man alltså, och varför har dessa 17 personer, varav en är ett lite barn, ja en baby enligt Reuters, inte försvunnit på samma sätt och till samma ställe som alla de andra?
Ovanpå detta har vi idag all anledning i världen att inte lita på någonting som rebellerna eller NTC-anhängare säger. De har ljugit hejdlöst hela tiden sedan upproret startade i Libyen och dessutom har rebeller erkänt att de torterar människor för att dessa ska ”erkänna”.(9) Sannolikt torterar NTC-rebeller också icke-anhängare för att få dem att berätta vad man vill att dessa ska berätta. Påstående om ett planerat ”massdödande” från Ghadafis sida, som ju användes som argument för attacken på Libyen för att skydda civila, är också en lögn producerad av NTC och NTC-folk.
Lies behind the ”Humanitarian War” in Libya: There is no evidence! (Part 1), NATO Crimes In Libya.
2 The Lies behind The Evil Humanitarian War on Libya ’No Evidence’, NATO Crimes In Libya
(Länk om Soliman Bouchuiguir sist bland länkarna)
OBS Tillägg 15/2 2012:
Igår noterade jag att del 2 av de här filmerna med intervju med Soliman Bouchuiguir har tagits ner från YouTube, med argumentet om något upphovsrättsproblem. Det är märkligt av flera skäl. För det första, varför gäller inte samma upprättsvillkor för del ett av samma intervju? För det andra, det är i den del som tagits ner som Soliman Bouchuiguir erkänner, rätt upp och ner, att hans organisation bara hittade på det där om att Ghadafi bombade och massmördade sitt eget folk och avslöjar att bombandet av Libyen motiverades med rena lögner – precis som fallet var med invasionen i Irak alltså.
USA:s dåvarande utrikesminister Gates erkänner dessutom att någon kontroll av dessa påståenden, om att Ghadafi hade bombat sin befolkning, inte gjordes utan att USA:s regering, och FN hade ”läst” i tidningar och agerade utifrån vad de sett där! Någon som tror på detta? Inte jag.
END WAR: Pentagon Admits No Proof Of Airstrkes, No-Fly-Zone Problems & Ships Send On Aid
Man använde bara dessa lögner för att kunna genomföra ett sedan längre tid tillbaka planerat angrepp på Libyen för att få kontroll över Libyens territorium, Libyens banksystem och landets olja.
Men vi har förstås också anledning att ta dagens rapporter från Ghadafisidan med en stor nypa salt, när dessa påstår att de i stort sett redan återtagit kontrollen över nästan hela Libyen. Vad som är sant i allt vi hör om situationen i Libyen idag kan vi helt enkelt inte bedöma idag. I varje fall kan inte jag göra det – hur mycket jag än läser om saken och försöker få en objektiv bild av den.
Det enda vi kan vara helt säkra på just nu är att båda sidor gör propaganda för egna syften, att Nato har gigantiska resurser att föra ut sin propaganda medan Gahadafisidan har mycket begränsade resurser för sin propaganda eller för att få ut vad de råkar ut för, samt att svenska media ljuger ohejdat för att stötta det NTC-råd som Nato (med svensk medverkan) bombat väg för sedan mer än ett halvår och att media just nu, förtalar Ghadafisidan och förtiger NTC-sidans illdåd.
Här ska vi uppröras över 17 lik som varit lik i 27 år och som vi egentligen inte vet något alls om, samtidigt som journalisten inte säger ett ord om alla dem som dör just nu, på grund av Natos bombande och rebellernas skjutande, misshandel och tortyr, samt på grund av den ruskiga belägringen av Sirte.
Just nu måste Nato- och NTC-sidan dessutom mata media och allmänheten i Väst med nya ”bevis” för Ghadafis hemskhet och galenskap eftersom det börjar komma fram, även i vanliga media, åtminstone utomlands, vad Nato och NTC-rebellerna sysslar med. Men i svenska media, nästan inte ett ord om hur NTC-rebellerna agerar, hur de plundrar, bränner, mördar och torterar, samt att många av rebellerna i själva verket är legosoldater från helt andra länder, och vilka enorma lidanden för civilbefolkningen som Natos bombningar åstadkommer.
Det börjar bli dags även för oss svenskar att betrakta vad som sägs i media med samma skepticism och misstänksamhet som folket i de gamla Öststaterna gjorde. Vi kan inte längre ta för givet att våra media försöker rapportera någotsånär objektivt om världens händelser till oss. De är idag inspunna i nätverk vars spindlar har helt andra målsättningar än att ge oss, allmänhet och väljare, så korrekt information som möjligt.
/Kerstin
PS: För undvikande av missförstånd: Med detta vill jag inte säga att Ghadafi är en ängel, bara att jag inte alls är säker på att han är fullt så hemsk, i jämförelse med andra arabledare, som han framställts som.
Länkar:
1) Libya War Lies Worse Than Iraq, Thomas C. Mountain, Information Celaring House 23/7 2011
2) Libya transitional council believes mass grave found, CNN 25/9 2011 (här berättas det om massgraven, samma sak rapporterades i media över hela Västvärlden).
2) Alleged Qaddafi-era mass grave turns out to contain camel bones,InfoWars, Ireland 30/9 2011 (om att massgraven innehöll djurben)
3) Qaddafi plea: ’Save Libya'; Seif Al Islam captured, eldest son surrenders to rebels, Al Arabiya News 22/8 2011 (här påstås Ghadafis äldste son ha tillfångatagits)
3) Rebels say Gaddafi son Saif Al-Islam captured, Huffington Post, 21/8 2011(här sägs samma sak)
3) Saif al-Islam Gaddafi has not been captured,The Telegraph 23/8 2011 (här får vi veta att han inte hade tillfångatagits)
4) Kadaffis offer från 1980-talet hittade i kylrum, Johan-Mattias Sommarström, Ekot 17/10 2011
5) Khaddafis hemliga bårhus avslöjat, Clas Svahn, DN 16/10 2011
6) Libyans say they uncover secret Gaddafi-era morgue, Reuters 16/10 2011
7) Benghazi human traffickers back in business, Thomas C. Muntain, Intrepid Report 21/4 2011
7) Libya An Uncertain Future, Report on a Fact Finding Mission to Assess Both Sides of the Libyan Conflict, International Center for the Study and Research into Terrorism, maj 2011
8 ) Brottsförebyggande rådet, 2005
9) Libya: Cease Arbitrary Arrests, Abuse of Detainees. Thousands Arrested Without Review in Tripoli, Human Rights Watch, 30/9 2011 (om förhållandena i rebellernas fängelser)
9) MI6 knew I was tortured, says Libyan rebel leader
Abdul Hakim Belhaj says MI6 helped CIA arrest him and send him to Libya for torture, Teh Guardian 5/9 2011 (så en artikel om MI6-inblandning i totyr av Belhadj)
9) Libyan rebels abuse, torture prisoners, rights group says, by Hannah Allam, World Wires 12/10 2011 (”At least two guards in two different detention facilities admitted to Amnesty International that they beat detainees in order to extract ’confessions’ more quickly,” the report said.)
10) Hidden behind propaganda a giant crime against Libya is fact. Mein Parteibuch Zweitblog, 4/4 2011 (As the Russian military revealed on March 1st, the ymonitored the airspace over Libya closely via satellites, and they found out that such airstrikes did not happen. Interestingly, one can be sure, that NATO states also monitored the Libyan airspace closely, and they just were mute. They didn’t give any evidence for the claim, and they did neither say that it was a wrong claim made. The allegation, that the Libyan government used „high-caliber, perhaps even anti-aircraft guns on protesters“, is also totally unsubstantiated.)
Två länkar om spelet bakom kulisserna, om vilka som drar i trådarna i Libyen:
- Libya: Human rights imposters used to spawn NATO*s fraudulent war, Mahdi Darius Nazemroaya, Voltairenet.org 17/10 2011
- Tiny Kingdom’s Huge Role in Libya Draws Concern, By Sam Dagher and Charles Levinson in Tripoli and Margaret Coker in Doha, Wall Stree Journal 17/10 2011
19/10 00:42 at 00:42
Kerstin:
Glädjande att din blogg kommit tillbaka och att du tar med filmen ”There is no evidence!”
Den här mannen, Sliman Bouchuiguir, har 60 000 människoliv på sitt samvete sedan han lyckades lura upp FN’s säkerhetsråd och ICC.
Ingen av dem ifrågasatte vad han påstod så kanske de inte ens blev lurade utan han gjorde bara vad de beställt att han skulle göra. En användbar idiot.
http://goo.gl/WpEmp
Vem skulle köpa en begagnad bil av denne man och hur opartisk framstår han i det sammanhang som krävs för avgörande beslut om angreppskrig?
19/10 00:50 at 00:50
Erik H:
Jo, det känns bra att vara ute på nätet igen. Jag har känt mig som en äggsjuk höna de här dagarna :-).
Och den här mannen verkar ju rätt upp och ner korkad, så han är nog bara en nyttig idiot.
19/10 08:43 at 08:43
Välkommen tillbaka Kerstin. Sliman Bouchuiguir har blivit ambassadör i Bern, som tack för sin insats
19/10 08:44 at 08:44
Det faktum att vi inte ser några bilder eller filmer av oberoende media som visar de ”befriade” städerna i Libyen säger en hel del.
19/10 11:23 at 11:23
[…] AB, DN, SvD, 1, 2, Exp, Motvallsbloggen […]
19/10 12:39 at 12:39
oldwolf:
jag läste det på din blogg och så är det ju, bedrägeri lönar sig, i alla fall om det är ett bedrägeri som gynnar den rika eliten i världen.
Lasse Strömberg:
Väldigt bra påpekande. Jag har faktiskt inte tänkt på det. Det borde ju läggas ut massor av filmer om det lyckliga livet i de befriade städerna.
19/10 17:57 at 17:57
Hej Kerstin!
Av alla de väganden och vinklar som du lägger på Khadaffi, som jag visserligen inte betvivlar men inte är riktigt insatt i, är det en sak som får hela ditt resonemang att lyfta till höga höjder, må jag säga: HAN OCH HANS STYRE VAR INTE VÄRRE ÄN ÖVRIGA MONARKISTISKA ENVÄLDEN OCH SK BATHREGIMER I ARABVÄRLDEN!!! Den västallierade armadan för världsherravälde kunde och kan inte vara utan detta propagandistiska ackompanjemang. Är det verkligen någon som tror att avdelningarna för psykologi- och cyberkrigföring, inom krigsmakterna, är informationsmottagare och inte (skickligt utvalda) informationssändare till redaktioner o dyl? I samma stund någon ”failed state” (enligt doktrinen Pax Americana, som 2010 antogs av EU:s säkerhetsråd) närmar sig ett angrepp, gör dessa avdelningar sitt jobb. Samtidigt är skillnaden i nyhetsversioner från alla dessa satellitkanaler mindre än 70-talets TV1 (borgare) och TV2 (sossar) här i landet. Det kunde Folkpartiledaren Per Ahlmark intyga.
19/10 18:56 at 18:56
Bo Almunger:
Ska jag var ärlig så tror jag att Ghadafi var bättre än de andra i många avseenden. Dels förde han inte en uttalat rasistisk politik, dels förde han en jämställdhetspolitik med mycket större lagstadgad frihet för kvinnorna, som vi inte ser hos de andra arabregimerna, möjligen med undantag för Bashar al Assads, men hans regim vet jag alldeles för lite om för att kunna uttala mig om.
Saddam förde också en jämställdhetspolitik som skilde sig radikalt från Saudiarabiens ex.. Alla dessa regimer förde ju en slags socialistisk politik, även om de var diktaturer, vilket väl de flesta stater som kallat sig socialistiska eller kommunistiska har varit dessutom och dessvärre. Alla av dessa tre har skapat sekulära stater där de skilt mellan politik och religion och av dessa var troligen Saddam och kanske även Bashar al Assads far sannolikt värre och mer förtryckande än Ghadafi var även om han också har slagit ner oppositionen utan prut och avrättat en del folk.
Och som sagt, även USA avrättar folk, och numer har Obama beslutat att USA kan avrätta folk överallt på jorden om han, på förslag från en liten grupp, anser att de motarbetar USA, även amerikanska medborgare. Sådant har i alla fall folk i min generation lärt oss betrakta som typiska tecken på diktatur. USA:s system är därmed ingen demokrati längre. Ska vi kalla denna nya form av valsystemstat för demoktratur kanske, folk får välja mellan kandidater som de ekonomiska eliterna ställer framför dem, men fria val är det inte riktigt tal om längre. Jag tror att vi i Sverige sitter i samma sits idag, vad gäller valen.
19/10 22:33 at 22:33
[…] Motvallsbloggen – Vad är sanning och vad är lögn av det som sägs om Ghadafi? […]
19/10 23:30 at 23:30
Jag finner ditt inlägg intressant.
<<Efter att under det senaste halvåret ha läst det mesta jag hittat på nätet om Libyen och om Ghadafi och lyssnat på ett antal videos där Ghadafi framträder och talar, finner jag idag ingenting som tyder att mannen är galen.<<
Inte? Han karaktäriserade ju i ett av sina TV-framträdanden upprorsmakarna som drogpåverkade råttor som skulle utrotas, stad för stad, gata för gata, lägenhet för lägenhet. En man som uttrycker sig så är galen i min bok.
<<Med detta vill jag inte säga att Ghadafi är en ängel, bara att jag inte alls är säker på att han är fullt så hemsk, i jämförelse med andra arabledare, som han framställts som.<<
Lika hemsk som ledarna i Syrien, Yemen, Bahrain och Sudan räcker långt.
<<Men vi har förstås också anledning att ta dagens rapporter från Ghadafisidan med en stor nypa salt, när dessa påstår att de i stort sett redan återtagit kontrollen över nästan hela Libyen.<<
En stor nypa salt är dagens underdrift. Påståendena är ju ofta helt bisarra.
<<Vad som är sant i allt vi hör om situationen i Libyen idag kan vi helt enkelt inte bedöma idag. I varje fall kan inte jag göra det – hur mycket jag än läser om saken och försöker få en objektiv bild av den.<<
Verkar som du har din bedömning klar, trots allt. Ett inbördeskrig är alltid smutsigt från båda sidor och sanningen är krigets första offer. Man kan ställa sig neutral eller ta ställning för den förtryckande eller den förtryckta parten. Jag för min del föredrar att ställa mig på den förtryckta partens sida.
20/10 00:02 at 00:02
Malin Havtorn:
ställer sig på de förtrycktas sida. Ja, det gör jag också. Jag ställer mig på de svartas sida, dem som rebellerna dödar, fängslar utan anledning, misshandlar och fördriver från sina hem. Men du kanske tycker det är helt OK.
Jag ställer mig på deras sida som just nu blir bombade, dödade och skadade, som får sina hem förstörda av Natos bomber och rebellernas skjutande och som får sina hem plundrade av rebellerna av den enda anledningen att de är libyer.
Jag ställer mig på det libyska folket sida, de människor som nu kommer att bli bestulna sitt lands naturresurser och som på bara några månader har fått se sitt land totalt förstört.
Men du kanske hellre månar om människosmugglar- och traffickingmaffian i Benghazi, de där som Ghadafi satte i fängelse, på uppdrag från EU, som inte ville ha fler flyktingar från Afrika, vars anhängare det var som började skjuta, hänga poliser och bränna offentliga byggnader i Benghazi och släppa ut dem ur fängelset. Om de inhyrda legoknektarna från andra länder och om dem som vill genomföra ett styre grundat på sharialagar.
Nå, jag ska inte anklaga dig för något du sannolikt inte alls står för, för den fantastiska propaganda som vi har utsatts för det senaste halvåret, har just gått ut på att rebellerna är de snälla och Ghadafi och de som stödde honom är de stygga och farliga människorna. Inte konstigt att du tycker som du gör alltså. Men så enkelt är det faktiskt inte.
Tillägg
Du tycker inte exempelvis att det hade varit en god idé att anordna en omröstning eller ett internationellt bevakat val, som Ghadafi erbjöd sig att ordna, istället för att börja bomba Libyen direkt och utrusta de s.k. rebellerna med tunga vapen samt skicka in en massa legokrigare från andra länder att kriga för det USA-vänliga NTC-rådet? Det tycker jag hade varit en god idé nämligen.
20/10 09:58 at 09:58
Tack för att du besvarade mitt inlägg och hoppas du vill fortsätta debatten.
<>
Det finns förstås svarta och vita libyer på båda sidor i inbördeskriget. Om svarta gästarbetare eller flyktingar från andra länder behandlas illa av rebellerna är det naturligtvis fel men att de skulle dödas tror jag inte alls på. Om däremot svarta legosoldater från Chad, Niger eller andra länder fängslas eller dödas i striderna kan jag inte uppröras över det. Legosoldater är värsta sortens människor, vare sig de är vita eller svarta.
<<Jag ställer mig på deras sida som just nu blir bombade, dödade och skadade, som får sina hem förstörda av Natos bomber och rebellernas skjutande ..<<
Men inte på Misurata-bornas sida, de som under flera månader omringades, belägrades och urskiljningslöst besköts med granater och raketer från Gadaffisoldaterna?
<< och som får sina hem plundrade av rebellerna av den enda anledningen att de är libyer.<<
Fundera lite grann på den meningen. Är inte rebellerna libyer eller hur menar du?
<<Jag ställer mig på det libyska folket sida, de människor som nu kommer att bli bestulna sitt lands naturresurser<<
Och hur vet du det? Det libyska folket har nu för första gången chansen att få leva i ett demokratiskt land och avgöra sin egen framtid. Det blir inte lätt eftersom politiska partier, fackföreningar och alla sorters intressegrupper etc har varit förbjudna under Gadaffi. Har du läst Gadaffis Gröna bok? Enligt den får man visserligen uttrycka sin egen åsikt (därmed bevisande att man är sinnessjuk) men inte påstå sig därmed uttrycka någon annans åsikt d.v.s. inte representera någon grupps (politiskt parti, fackförening, byalag) åsikt. Inte undra på att folket reser sig mot tyrannen.
<< … och som på bara några månader har fått se sitt land totalt förstört.<<
Ett sorgligt faktum som båda sidor får ta på sig.
<<Men du kanske hellre månar om människosmugglar- och traffickingmaffian i Benghazi, de där som Ghadafi satte i fängelse ..<<
Du kan kalla dem vad du vill men NTC har faktiskt erkänts som landets legitima regering av ett stort antal länder (74 st den 2/9 – dagssiffran vet jag inte) inklusive Ryssland, Kina och – vill jag minnas – Sydafrika.
<< .. vars anhängare det var som började skjuta, hänga poliser och bränna offentliga byggnader i Benghazi och släppa ut dem ur fängelset.<<
Enligt Gadaffisidans version ja. Den tändande gnistan var i själva verket en demonstration mot säkerhetspolisens arrestering av en person med avvikande åsikter – en demonstration som besvarades med skarp eld från Gadaffis hantlangare, precis som nu sker i Syrien och Jemen, och som tidigare skett i Bahrain.
<< Om de inhyrda legoknektarna från andra länder ..<<
Nej Gadaffis legoknektar månar jag verkligen inte om.
<< .. och om dem som vill genomföra ett styre grundat på sharialagar.<<
Nej, inte om dem heller. Länder som baserar styret på religiösa lagar kan aldrig bli annat än diktaturer. Jag hatar alla former av diktaturer.
<<Du tycker inte exempelvis att det hade varit en god idé att anordna en omröstning eller ett internationellt bevakat val, som Ghadafi erbjöd sig att ordna ..<<
Eftersom Gadaffis Gröna bok uttryckligen förbjuder politiska partier, fri press etc förstår jag inte hur det skulle ha gått till. Om Gadaffi – likt Ben Ali och Mubarak – insett att loppet var kört och avgått hade det varit en annan sak – då skulle kriget ha undvikits. Det kommer inte att bli lätt för ett folk som aldrig har upplevt demokrati att införa det men nu har de i alla fall chansen. Jag kan bara hoppas att de tar den.
20/10 13:02 at 13:02
Malin Havtorn :
Du upprepar i din kommentar här precis den propaganda som jag försökt kontrollera under det här halvåret och som jag invänder mot.
Varför inte se filmerna i inlägget, läsa de artiklar jag länkar till och om du vill veta mer om min åsikt så kan du skriver in ”Libyen” i Sök-funktionen på bloggen. Där hittar du allt jag har skrivit om Libyen under det senaste halvåret och där jag förklarar vad jag anser – och varför, samt bifogat mängder av länkar till artiklar som jag stödjer mig på. Jag orkar nog inte upprepa detta i en kommentar här.
20/10 14:21 at 14:21
OK, men i dag kanske vi båda två kan glädja oss åt att inbördeskriget i Libyen äntligen är över? Eller är dagens rapporter om att Sirte har fallit och Gadaffi dödats bara ytterligare en av västpressens alla lögner?
20/10 14:28 at 14:28
Malin Havtorn:
Du är rätt söt i din troskyldiga förhoppning. Fred är inte vad man kommer att få se i Libyen. I varje fall blir jag väldigt förvånad om det blir fallet, och om det blir det så kommer Libyen inte att bli ett fritt och verkligt demokratiskt land. Återuppbyggnad kan libyerna nog också titta i himlen efter, precis som irakierna fått göra.
20/10 19:42 at 19:42
<<Du är rätt söt i din troskyldiga förhoppning<<
Jag är ett naivt våp, menar du? Bättre än att vara cynisk.
<<Fred är inte vad man kommer att få se i Libyen. I varje fall blir jag väldigt förvånad om det blir fallet,<<
Gadaffi är död. Hans söner Khamis och Mutassim är döda. Saif och Moussa Ibrahim är fängslade. Vem ska fortsätta striden?
<< ..och om det blir det så kommer Libyen inte att bli ett fritt och verkligt demokratiskt land.<<
Det kommer förstås att ta några år att bygga upp det civilsamhälle som helt saknades under Ghadaffi (politiska partier, fackföreningar, fria media, oberoende domstolar etc) och att hela såren från inbördeskriget men utsikterna för verklig demokrati i Libyen är mycket bättre vad de är i Tunisien och Egypten. Där finns de gamla maktstrukturerna kvar medan de slagits i spillror i Libyen. Jag har följt kriget sedan mitten av februari och jag är mycket optimistisk. Det är rätt att göra uppror!
20/10 21:18 at 21:18
Malin Havtorn;
Jag skrev inte ”naivt våp” men du tolkar vad jag skrev som du vill.
Gadaffi är död. Hans söner Khamis och Mutassim är döda. Saif och Moussa Ibrahim är fängslade. Vem ska fortsätta striden?
Din tilltro till familjen Ghadafis förmågor är otrolig.
Det fanns en massa rådsförsamlingar och civila organisationer även under Ghadafi, även om det inte fanns några fackföreningar.
Och framtidsutsikterna för Libyen är med stor sannolikhet mycket sämre för Libyen än för Egypten.
Det beror på att Libyen, till skillnad från Egypten, fortfarande är ett klansamhälle och det beror också på alla de skändligheter människor begått mot varandra under kriget nu – som alltså inte kommer att ta slut även om Ghadafi dör. För du tror väl inte på allvar att dessa herrar kämpade alldeles ensamma? De var nog några fler som försvarade Sirte och Bani Walid och några andra – civila, som för inte så länge sen gick ut på gatorna i Tripoli och protesterade, fredligt, mot NTC-rådet och rebellernas dödande – och som blev rått nerskjutna av rebellerna.
27/10 12:05 at 12:05
Vet inte om något av nedanstående på Internet cirkulerande påståenden om Ghadaffis Libyen någonsin använts på din blogg men med tanke på rubriken på ditt inlägg kan det kanske vara värt att presentera dem tillsammans med ett genmäle från en i de verkliga förhållandena insatt libyer:
<<Here are some myths and responses about Gaddafi's Libya:
"There are no electricity bills in Libya; electricity is free for all its citizens."
Categorically untrue. Despite poor electricity infrastructure and poor coverage of electricity lines, even in the Capital, Libyan home owners pay monthly/quarterly (area dependant) electricity bills based on meter readings. Electricity is cut off in instances of unpaid bills. Reconnection upon payment is not instant. The electric infrastructure is week and some areas of Libya do not have electricity available at all.
"There is no interest on loans, banks in Libya are state-owned and loans given to all its citizens at 0% interest by law."
Categorically untrue. Banks all over Libya have been giving out loans for years and years. There is a percentage rate charge on all loans, which is comparable to an interest rate, but in the spirit of ‘islamic ethics’ it is not called interest, it is called an ‘Administrative Expense’ – Masareef Edareeya.
"A House is considered a human right in Libya ¬ Gaddafi vowed that his parents would not get a house until everyone in Libya had a home."
Gaddafi¹s father has died while he, his wife and his mother are still living in a tent.Well Gaddafi abused this human right as much as he did other basic rights. It is well known in Libya that political opponents, or just successful business men/women, had their homes confiscated and handed over to regime members, usually rewards for Free Officers. Many farms and homes and businesses were confiscated during three infamous phases of Libyas dictatorial history:1969 – The dreaded Green Revolution. Free Officers were rewarded land, homes, and farms that sometimes belonged to other people and the original owners were not compensated or asked if this was ok. Late 70’s – The introduction of the law Albayt le Sakinehee – The Home Belongs to its Dwellers. As this law was passed overnight, thousands of homeowners instantly lost their homes, as tenants (those renting the homes) claimed ownership on account of being the ‘dwellers’. The law applied to homes, farms, shops, etc.90’s – The introduction of Purification Committees (Lejnat al Tatheer). This committee ran by the widely known slogan, ‘Min ayna laka hada?’ – “From where did you obtain this?”, a form of ultra-socialism where people’s possessions, including homes and businesses, were confiscated if seen to be ‘surplus to requirement’ or contributing to a ‘monopoly’.Regarding Gaddafis ‘vow’: While Gaddafi waited for ‘everyone in Libya’ to be housed, he himself lived in a sprawling 6km square compound in the centre of the capital which was home to state of the art security and an underground network of rooms and ultramodern bunkers. He also had a vast and well known farm on Airport Road in Tripoli. This, just in the capital.
"All newlyweds in Libya receive $60,000 Dinar (US$ 50,000 ) by the government to buy their first apartment so to help start up the family."
This is a well known rumour and a common joke in Libya. Whilst it may have been passed as official legislation, I know of not a single family who has been given this grant. The backbreaking bureaucracy associated with such grants and loans make them more or less impossible to obtain.
"Education and medical treatments are free in Libya. Before Gaddafi only 25% of Libyans are literate. Today the figure is 83%."
Education and Health Care – Free does not mean adequate. It is well known that Libya’s standard of health care is nothing short of appalling. It is widely known that the majority of Libyans seeking medical care leave for neighbouring countries for treatment. Our Education system is no better. It is outdated, teachers are underpaid and under-trained and libraries are largely non-existent. The syllabus was constantly being revised and reviewed under direct instruction from the former regime e.g. banning English, changing Quranic verses, etc.It is commonly said that Libyans would be happy to forfeit their ‘free health care’ and pay for a National Health Service if it was up to the required standard.
"Should Libyans want to take up farming career, they would receive farming land, a farming house, equipments, seeds and Livestock to kickstart their farms all for free."
This has never happened, in addition to this many farms and homes have been confiscated by the government to build railroads, The Great Man Made River and civil roads.The owners of the land were only compensated if there was a covered structure on the land as the Gaddafi regime legally owned any land and the people were only allowed to build on it. When there was compensation offered it was nowhere near the actual value of the property and many waited years to receive anything if at all. This system was also rife with corruption many residents told they had to pay a bribe to receive what little they were given.
"If Libyans cannot find the education or medical facilities they need in Libya, the government funds them to go abroad for it not only free but they get $2, 300/month accommodation and car allowance."
Categorically untrue. If this was the case, the former regime would have been in receipt of 6 million application forms – one for every man, women and child who ‘cannot find education or medical facilities they need’. This grant does not exist for the mainstream public. There is anectdotal evidence of some medical grants being given but again, the system was corrupt and opaque.
"In Libyan, if a Libyan buys a car, the government pays 50% of the price. The price of petrol in Libya is $0.14 per liter."
There is no truth to the former Gaddafi regime paying 50% of the value of a new car. Whilst the price of fuel is indeed cheap, the quality of roads, the accuracy and availability of road signs, the presence of road traffic police, and all other transport infrastructure is of abysmal standard.The absence of an integrated and functional public transport system means that people are reliant on their cars for all movement and might end up paying more on fuel than our neighbours around the Mediterranean basin.
"Libya has no external debt and its reserves amount to $150 billion now frozen globally."
Whilst our sovereign wealth is undeniable, none of it was spent on the people of Libya nor the infrastructure of the country. Basic amenities, services, and state infrastructure are either absent or of appalling standard.The availability of money is not tantamount to wealth or prosperity. The Arabs have a saying about Libya – “A rich nation of poor inhabitants”
"If a Libyan is unable to get employment after graduation the state would pay the average salary of the profession as if he or she is employed until employment."
Categorically untrue. Even basic wages are sometimes unpaid for months, for those lucky enough to be employed. Welfare for the unemployed is non-existent.
"A portion of Libyan oil sale is credited directly to the bank accounts of all Libyan citizens."
No basis to this claim as no such case can be found.
"A mother who gave birth to a child receive US $5 ,000"
Categorically untrue. There is a Child Benefit welfare payment in Libya – it is roughly 15-20 Libyan Dinars a month per child. No Libyan citizen was given foreign currency as compensation.
"40 loaves of bread in Libya costs $ 0.15"
Bread was subsidized by the state. Whilst the price varies (marginally) from shop to shop, bread usually costs ¼ dinars for 10 baguettes (small) or roughly 500grams per dinar.
"25% of Libyans have a university degree"
The absence of a comprehensive selection process and a corrupt entry protocol means that universities in Libya are grossly over populated and over subscribed, despite limited facilities. This results in an over inflated number of graduates, but not necessarily an adequate level of employability. There are thousands of students studying foundation year medicine in Tripoli alone. <<
27/10 19:27 at 19:27
Malin Havtorn:
Nej, jag tror inte att jag framfört någon av de här påståendena och har jag gjort det så har jag nog reserverat mig, för jag har varit skeptisk till dem. De har låtit lite för bra i mina öron.
När jag talar om vad som är sant och osant om Ghadafi här, så talar jag om exakt hur många människor har han torterat och dödat ex. Jag talar om om det var sant att han bombade fredliga demonstranter mm i början av krisen som blev ett krig. Här har man ljugit otroligt för oss sedan upproret började.
Sen tror jag att man ska ta en hel del som sägs av libyer också med en gnutta skepticism. För ta en en övertygad högerman i Sverige och fråga honom om vi har god sjukvård här, så kommer han att säga att det har vi inte, så ska man få bra sjukvård måste man resa utomlands och bekosta sjukvården själv. Fråga om vi har en bra skola så säger han samma sak. Fråga en annan människa så blir svaret ett annat. Vad enskilda säger är alltså oftast färgat av deras politiska åsikt och därför inte så särskilt objektivt.
Men statistiken ger en viss bild av ett land och den visar att Libyerna hade högsta levnadsstandarden i Afrika och inte ligger så illa till i världen heller. Du kan kolla in den på CIA World Fact Book ex. Den tror jag att man kan lita på.
Slutligen får jag väl förtydliga mig igen. Jag har gjort det ett antal gånger under den tid jag skrivit om Libyenkriget, men inte i varje enskilt inlägg:
1: Mitt engagemang har inte handlat om Ghadafis person egentligen och hans kvarsittande vid makten.
2: Jag har istället varit starkt kritisk till bombandet, som drabbat en massa oskyldiga civila och ansett att detta var vidrigt.
3: Jag har varit intresserad av de verkliga orsakerna till att kriget bröt ut samt
4 kritisk till att Sverige medverkat i att försvara rasister och jihadister i Libyen mot vanliga libyer som drabbats mycket hårt och som, om de överlevt, kommer att få det mycket sämre för lång tid framöver, oavsett hur de haft det hittills.
Vad gäller orsakerna till upproret tycker jag att jag numer har tillräckligt med belägg för att hela företaget byggde på lögner, FN-resolutionen alltså.
Dessutom är jag kritisk till att man bryter mot FN:s stadgar som man gjort i det här fallet. Enligt dessa får FN inte ingripa i en medlemsstat, och Libyen var medlem i FN, för att avsätta dennas regering. Man begick också allvarliga regelbrott i FN i början, när man självsvålidgt bytte ut Libyens representant i FN.
Vidare är jag kritisk till att man hävdar att man ”skyddade civila”, när man i själva verket krigade för att bli av med Ghadafi få kontroll över Libyens olja och förhindra att Kina fick för mycket med av den.
Varför frågade jag vad som är sant om Ghadafi: Jo, för det är ju så att när man kommer på någon, Nato-makterna i det här fallet, med att ljuga ohejdat om några saker, då börjar man ju undra vad, i det man sagt tidigare om Ghadafi, som har varit sant.
18/11 04:13 at 04:13
[…] Libya, Voltaire.net 7/11 2011 2) Arabförbundet uppmanas utesluta Syrien, SR 11/(11 2011 3) Vad är sanning och vad är lögn av det som sägs om Ghadafi, Motvallsbloggen 18/10 2011i 3) Human Rights Impostars used to spawn NATO*s fraudulent war., Mahdi Darius […]
20/11 00:51 at 00:51
[…] better way to oust President Bashar al-Assad than another Western war, The Telegraph 15/11 2011 3) Vad är sanning och vad är lögn av det som sägs om Ghadafi, Motvallsbloggen 18/10 2011i 3) Human Rights Impostars used to spawn NATO*s fraudulent war, Mahdi Darius […]
27/04 01:57 at 01:57
[…] Scholar, Center for American Progress 2) Criticism of Amnesty International, Wikipedia 3) Vad är sanning och vad är lögn av det som sägs om Ghadafi? Motvallsbloggen 18/10/2011 (Redan i oktober erkände Soliman Bouchuiguir, företrädare för en s.k. Human […]