Var med och anmäl regering och riksdag för medverkan till krigsbrott i Libyen
Det råder ingen tvekan om att Nato begått ett hel räcka av krigsbrott Libyen. Därför har några personer beslutat att anmäla Sveriges regering och riksdag för medverkan till dessa brott.
Läs anmälan HÄR.
Skriv under anmälan endera genom att klicka vidare på sidan ovan till formuläret, eller genom att klicka HÄR.
Tills för bara några år sedan var Sverige landet som inte varit i krig på nära 200 år. Vårt land var en gång välkänt i världen som landet som verkade för fred och för att även små nationers självbestämmande skulle respekteras. Låt oss bli många som visar att vi inte accepterar att Sverige deltar i vidrigt bestialiska nyimperialistiska och rättsvidriga krig.
Det är nog nu.
/Kerstin
Länkar:
- The War on Libya : An Imperialist Project to Create Three Libyas, Mahdi Darius Nazemroaya. Global Research 28/7 2011
- Libya War Lies Worse Than Iraq, Thomas C. Mountain, Information Clearinghouse 23/7 2011
- Indictment against NATO military and political leaders, nsnbc 10/11, 2011
- NATO’s Law of the Jungle in Libya, Peter Dyer, Global Research 12/11 2011
11/11 04:42 at 04:42
I princip håller jag med dig, Kerstin: Sveriges makthavare måste ställas till svars på ett eller annat sätt, för sin AKTIVA medverkan i krigsoperationerna, särskilt Libyen men också i Afghanistan.
Det jag inte håller med dig om, men det har en underordnad betydelse, det är att svenska staten och starka politiska krafter i det här landet verkat för svensk militarism UNDER HELA 1900-talet: kungen och högerns inställning till unionsupplösningen med Norge 1905; oppositionsledaren (och blivande regeringsbildaren) Hjalmar Branting skickade ett telegram från Kisa vid krigsutbrottet 1914, riktat till konungen, om att svensk arbetarrörelse skulle sluta upp om fosterlandet drevs ut på slagfältet (konungen var uttalat tyskvänlig); under finsk-sovjetiska vinterkriget 1939 och de första åren av världskriget, pågick aktiva underhandlingar mellan nazi-regimen och makthavare som sorterade under socialdemokraten P-A Hanssons samlingsministär, med den påföljden av staten Tre Kronor ställde sig som garanten för leveranser av järnmalm och kullager till nazi-regimens rustningsindustrier, och; när Carl Bildt 1991 uttalade att en ev. svensk NATO-anslutning egentligen inte vore något nytt, eftersom Sverige inofficiellt samordnat sig med dem sedan slutet av 2:a världskriget, så röjde han en ”statshemlighet” som bara den politiska extremvänstern försökt avslöja.
Nej, det nya är inte svenska statens beredvillighet att involvera sig i krigsoperationer; det nya är att landets försvarsorganisation slitit sig loss från (en möjligen motstridig) värnpliktsarmé och underställt sig Lissabonfördragets disciplin om ömsesidigt militärt bistånd.
En kampanj mot svenska regeringens medansvar för krigsförbrytelser, kan nog inte nå någon verkställighet utan att befolkningen i det här landet slår sig fria inom en befriad zon, från den överstatliga politijuntan EU och dess mega-byråkratiska dekretstyre. Men på vägen dit skriver jag under på din uppmaning.
11/11 10:43 at 10:43
Begår du inte nu samma fel, eller ett snarlikt, som krigspropagandan du kritiserade i tidigare inlägg, och visar därmed att du alltid är vinklad, och aldrig konsekvent? ;-P
Du skrev då i kommentar:
”Jag försöker bara tillämpa samma sätt att beskriva Sverige .. som krigspropagandan beskriver ledare, som Väst ogillar, i andra länder. De görs alltid personligen ansvariga för allt som händer … varje oförrätt någon råkar ut för .. sägs vara ledarens fel.
Men jag håller med dig, det är ändå absurt att skriva så här men precis så gör media och de politiska spindoktorerna. Mitt exempel visar hur korkat detta är.”
11/11 11:24 at 11:24
Tack för initiativet. Jag har skrivit på, vilket känns mycket bra.
Inte i mitt namn! – hade jag velat att det stod på JAS-planen.
Tyvärr har jag varit med och finansierat mord på människor i Libyen. För detta behöver jag bli förlåten av anhöriga och vänner till dem som drabbats.
11/11 13:16 at 13:16
Bo Almunger:
Likafullt – vi har inte varit krigförande part på omkring 200 år.
Dag Nilsson:
Jag tillhör inte initiativtagarna till uppropet, utan gör bara reklam för det för att jag tycker det var en mycket bra åtgärd.
11/11 13:27 at 13:27
Andreas:
Försök att se skillnaden mellan att hävda att Reinfeldt är skyldig till vakternas misshandel och att han är skyldig till att Sverige medverkar i ett krig där många människor dödas. Det finns en viktig skillnad här.
11/11 15:29 at 15:29
Har skrivit på.
11/11 17:05 at 17:05
Kerstin, försök att se skillnad mellan att ”Reinfeldt är skyldig till att Sverige medverkar i ett krig” och att ”Reinfeldt är medskyldig till att Nato begått ett hel räcka av krigsbrott i Libyen”.
11/11 20:01 at 20:01
Leo H:
Tack för ditt stöd.
11/11 20:47 at 20:47
Jag skriver på.
Bra initiativ! Sprid vidare.
11/11 23:56 at 23:56
Linda Blom:
Tack för din underskrift.
12/11 13:39 at 13:39
Jag har signerat men av de lilla antalet som stödjer så lär det varken göra från eller till (ursäkta för min skepticism). I bästa fall så har underrättelseverksamheten fått sig en god räksmörgås serverad om vi signerade med äkta adress.
I listan över voteringarna så kunde jag ej hitta någon som icke röstat i frågan eller röstat nej alla tre gånger. Har jag missat något?
12/11 15:05 at 15:05
Marcin:
Ska jag vara ärlig så tror jag ingenting hjälper utan att det är USA som numer bestämmer över EU och Sverige. Men jag kan i alla fall dö i förvissningen om att jag gjorde det lilla jag kunde.
Vad gäller rätt namn så åtminstone i mitt fall spelar det nog ingen roll för den som vill veta vad jag anser har inga svårigheter att ta reda på den saken ändå.
Rätt som det är hämtas man väl för att skickas till något tortyrcentrum någonstans för att de ska kunna klämma ur en falska erkännanden och lämna ut lite fler namn för omild behandling – det är ju så det går till i diktatu… förlåt, demokratier numer.
12/11 16:33 at 16:33
Marcin:
Vad jag förstår så har de på listan bara tagit upp de ledamöter som röstat ja till någon av de olagliga aktionerna. De övriga är inte anklagade för något.
Det är fem personer som undertecknat anmälan, och det borde räcka för att Internationella åklagarkammaren ska ta upp ärendet. Om vi sedan är många eller få som stöder anmälan ska inte påverka den juridiska behandlingen.
Trots det är det viktigt att visa sitt stöd för anmälarna.
12/11 18:33 at 18:33
Kerstin. Jag har nu skrivit under anmälan och undrar hur den (anmälan)skall kunna spridas ut till mer människor som har varit och är motståndare till anfallet på Libyen? Vi är få som skrivit under och jag tror att ute i samhället finns många fler som skulle önska markera på detta sätt. Jag läser på olika siter och i olika nät-tidningar om tillståndet i Libyen nu. Mord, tortyr och andra vidrigheter. Detta drog svenska riksdagsledamöter över Libyens folk! Genom att stödja NATO-USA:s anfallskrig. – En sådan skam.
Ulla Johansson
12/11 21:24 at 21:24
Ulla Johansson:
Jag vet inte hur man ska fått ut det här till fler- Jag drar mitt lilla strå till stacken och det finns några andra bloggar som gör detsamma. Förhoppningsvis blir de fler.
För en anmälan, som Dan Gmark skriver (13 ovan), behövs inte så många namn, som protest mot Svenska politiker, om inte annat så för att de ska avhålla sig från att delta i dylika krig framöver, så är det ju viktigt däremot med många namn. Jag kan bara hoppas att det blir fler namn alltså.
13/11 00:24 at 00:24
Lägg ut det Facebook, säg till vänner
ut på bloggar, Flashback allt som är möjligt. Ok även om vi bara är några hundra så sprider det sig.
Jag tror inte heller Libyen kommer hamna i fullständig medieskugga Fokuset har varit för starkt för länge. När sanningarna börjar krypa fram också i traditionell media så finns bl.a den här listan som bas.
Det finns ett antal oberoende journalister som gräver.
Envishet lönar sig.
13/11 00:55 at 00:55
Linda Blom:
Jag har lagt ut det på min Facebooksida, det gjorde jag samtidigt som jag undertecknade, och inte fått någon som helst reaktion på inlägget där.
13/11 03:09 at 03:09
[…] Var med och anmäl regering och riksdag för medverkan till krigsbrott i Libyene Läs anmälan HÄR. Skriv under anmälan endera genom att klicka vidare på sidan ovan till formuläret, eller genom att klicka HÄRFler länkar: – Western Companies See Prospects for Business in Libya, Scott Shane, The New York Times 28/11 2011 […]
13/11 12:04 at 12:04
Intressant att se vilka fem som ligger bakom anmälan och vilken salig smältdegel resten av listan är. Det är lite komiskt och udda på ett sätt men någonting säger mig att vi i framtiden får kasta av oss våra politiska kläder i kampen mot kontrollen från ovan.
13/11 13:59 at 13:59
Kerstin
Jag tror det kommer att komma en film, ett rep, ett avslöjande som är tillräkligt kraftfullt för nå igenom bruset och ”svänga” opinionen.
Folk gräver i det här på olika fronter.
Allt förarbete inkl. den här bloggen är
viktigt. Jag tycker du har gjort ett storartat jobb. Och vi försöker alla dra vårt strå i våra olika sammanhang
Håller med Marcin. Det är väl ett av problemen. Den finns verkligen ingen
självklar politisk bas att samlas kring när det gäller Libyen.
Men, men…
13/11 22:28 at 22:28
Jag upprepar vad jag tidigare skrivit i Kerstins blogg. Du borde sammanställa och redigera det du skrivit om Libyenfrågan i en bok. Jag vet att det är mycket jobb, men jag tror att det är oerhört viktigt att få denna historia utgiven och på pränt. Och du kan säkert hitta goda krafter som kan bistå i redigeringsarbetet.
14/11 14:10 at 14:10
Bosse:
Det skulle vara ett ofantligt arbete att skriva en bok om eländet och det finns massor som jag inte har tillräckliga kunskaper om och som jag i så fall måste undersöka vidare. Så det blir nog ingen bok. Men tack för dina vänliga ord. De känns som en uppmuntran.
17/11 11:23 at 11:23
Tack för allt stöd.