Liberalism a la Johan Norberg del I
För den serie av inlägg som jag nu tänker skriva vill jag börja med det som får bli seriens devis, nämligen ett citat ur historiken Peter Englunds bok Förflutenhetens landskap. Historiska essäer (3:e upplagan 1993). Raderna verkar vara riktade mot kommunismens ideologer men kunde precis lika gärna riktas mot dagens unga revolutionärer, de som kallar sig liberaler, nyliberaler och libertarianer, de torde gälla för alla fanatiska utopister:
Revolutionären är ofta en högst oegennyttig människa, bländad av en vision som rymmer mycket av skönhet och stilla förnuft; denna messianska irrbild lovar oändlig lycka i den hinsides värld som väntar på andra sidan revolutionens Ginnungagap. Och dit måste man nå, till snart sagt vilket pris som helst, även om man måste föra människor dit i handklovar och ögonbindel för att lyckliggöras under tvång, ja även om man så måste offra just människorna för vars skull tusenårsriket var framtänkt. Det är just övertygelsen och den oegennyttiga hängivenheten som gör revolutionären så full av kraft och också så livsfarlig.
Reaktion på en tidigare kommentar på Motvallsbloggen
På en tidigare kommentar uttryckte jag åsikten att Johan Norbergs artikel om liberalismen var ren smörja och fick då veta att jag som forskare (fast jag vill tillägga fd. sådan) borde uttrycka mig annorlunda och dessutom argumentera för mina påståenden. Så provocerad av denna kommentar beslutade jag mig för att just diskutera denna uppsats av Johan Norberg i några inlägg.
Norbergs uppsats kan sägas bestå av två delar, dels en del som i korthet beskriver de politiska filosofers tänkande som initierade liberalismen, dels i en sammanfattande beskrivning av hur det sedan kom att se ut i verkligheten/praktiken, vad som har hänt sedan 1800-talets början och fram till våra dagar.
Liberalismens utopi – ett lyckorike för alla
Norberg finner, inte överraskande, att filosoferna, som jag ska återkomma till senare, målade upp ett lyckans Schlaraffenland, och dessutom finner han att detta drömland också infann sig en tid under 1800-talet, eller åtminstone var nära att förverkligas, ända tills dumma antiliberaler och liberala förrädare tog sig före att inskränka den liberalism som många länder uppnådde under 1800-talets mitt. När han beskriver denna historiska utveckling slirar han avsevärt, både vad gäller tidsangivelser och vad gäller orsaker och verkan.
Inledningsvis vill jag citera följande från Johan Norbergs uppsats om Liberalismens. De individualistiska idéernas historia
Liberalismen är den radikalaste ideologi som finns. Alla andra ideologier tvistar nämligen om vem som ska styra människan och för vilka mål, det må vara samhällsnyttan, historien, ekologin, eller klassens eller nationens/rasens välgång. Liberalismen bryter med alla dessa och säger rent ut att individen är ett mål i sig, inte ett medel för något eller några andra. Individen ska tillåtas styra sig själv, och leva efter sitt eget huvud, för att förverkliga sina egna drömmar och livsmål. På det viset är liberalismen alltid en kamp för människan och hennes frihet – mot både höger och vänster, mot både konservativ moralism och socialistisk kontrolliver, mot både elitmakt och majoritetsdiktatur, mot både nationalstater och globala kontrolldrömmar.
Alltså kan vi konstatera, att för Johan Norberg och hans liberalism så är det helt förkastligt att staten lägger sig i enskilda människors liv eller att människor lägger sig i varandras liv. Ingenting får störa den totala individulla friheten. Sedan kommer han fram till att liberalismen var väldigt lyckad, så länge man tillämpade den i Sverige, och innan sådana förrädare mot liberalismen som J S Mill började göra sig gällande och förespråkade avsteg från den sanna liberalismens enda väg, den rena låt-gå-liberalismen, den som skulle ge den totala individuella friheten.
Men så skriver Norberg, om den period som han anser var så befriande att:
Flera länder, främst England, började frigöra sina ekonomier. Jordbruken privatiserades (”skiftades”) och bönderna fick nu behålla resultatet av sina insatser. Det ledde till ny teknik och bättre odlingsmetoder, och en livsmedelsproduktion som ökade mycket snabbt. Svältproblemet var snart ur världen i de moderna, liberala länderna.
(Jag vet inte vilken period han syftar på dock, eller vilka det var som slapp svälta för svältperioder hade vi under 1800-talet, även om det inte var de rika som svalt.)
Det här är en mer än lovligt förenklad bild av vad som skedde och vilka konsekvenserna blev, eller inte blev. Jag börjar här att diskutera praktiken och tar först upp denna del av Norbergs historieskrivning, den om jordbrukets modernisering och vad den berodde på.
Laga skiftet, det sista stora skiftet
För dem som inte vet vad skiftena handlade om, så var det så att före dessa ägde man ofta marker gemensamt i byarna. Husen låg samlade i byar och alla i byn hjälptes åt att så och skörda. På papperen ägde invånarna i byn delar i de marker som omgav byn.
Vi har ofta fått lära oss att bönderna kunde äga en massa smala remsor här och där på en meters bredd, och att detta var ofantligt irrationellt, så skiftena ledde till mer rationellt jordbruk då man ”slapp samarbeta”, som det brukar heta. Emellertid finns det, vad jag vet och lärde mig när jag deltog i etnologiundervisningen vid universitetet på åttiotalet, ingenting som tydde på att var och en odlade dessa smala remsor. De var bara matematiska storheter. Jorden odlades gemensamt, i stora skiften, och resultatet delades sedan mellan alla i byn, beroende på vars och ens ägarförhållanden och enligt strikt bestämda regler. Men hjälptes åt gjorde man, och var man tvungen att göra med tanke på de metoder som stod till buds och att skördetiderna var korta och krävde mycket folk, och gjorde så sent som in på 1900-talet. När jag var ung hade vi något som kallades ”potatislov” på hösten, som var en rest av den tiden, inte så avlägsen då, när barnen behövdes i potatisupptagningen. Sommarloven i skolan är dessutom en rest från den tiden då massor av människor behövdes i skörden, både av hö och spannmål.
Nå, skiftena handlade om att förenkla och lägga samman jordremsorna, som ofta var så utlagda att alla hade delar i både de sämsta och bästa jordarna i närheten av byarna, och dessutom hade de gemensam tillgång till allmänningarna, där ofta boskapen betade.
Det laga skiftet stipulerade att jordarna skulle delas upp på större enskilda egendomar och att boningshusen skulle ligga i centrum av ägorna. Detta innebar att man var tvungen att flytta ut husen från byarna eller riva dem och bygga nya. Detta innebar stora försakelser, det var dyrt och det krävde en massa extra arbete, varför människor ofta var mycket negativa till dessa ”nymodigheter”, som inte bara inrättades för att rationalisera jordbruken utan som också lagstiftades om för att förfarandet skulle slå sönder småfolkets sammanhållning i byarna gentemot godsägare och överhet.
Nu alltså:
För det första fick bönderna även före laga skiftet behålla resultatet av sina insatser, bortsett från de skatter de tvingades betala förstås, som betalades in natura, och eventuella dagsverken. Men i och med att de blev ägare av väl definierade och sammanhängande landstycken, tvingades somliga att istället betala arrenden. Detta är inte detsamma som att de nu äntligen ”själva fick behålla resultatet av sina insatser”.
För det andra gjordes skiftena i Sverige, på inspiration från dessa andra länder, som Norberg nämner, så att de tvingades på svenskarna alltså. Många var synnerligen ovilliga att skifta ut sina marker. I lagen om det laga skiftet, som beslutades 1827, stipulerades att om en enda person i en by önskade skifta ut sina jordar, så skulle skifte företas.
Hur rimmar ett sådant tvång med liberalismens tal om frihet och varje människas rätt att bestämma över sin egendom och sina tillgångar? Eller menar Norberg, som tycks mena att skiftet var bra, att tvång som syftar till vad överheten, staten eller stora kapitalägare, anser ligger i samhällenas långsiktiga intressen, inte ska betraktas som ingrepp i människornas frihet att själva bestämma över sina liv och sin egendom. Var går i så fall gränsen? Vilka har i så fall rätt att bestämma över andra människor och för vilka syften, och därmed att inskränka dessa andra människors frihet och självbestämmande? Vems friheter är det Norberg talar för?
För det tredje: Vad säger att rationaliseringarna inte hade företagits lika effektivt, eller effektivare, om byalagen även fortsättningsvis hade samarbetat?
Det är faktiskt så, vilket få unga människor idag känner till, att jordbruket moderniserades ganska långsamt och sent. Till den by där jag bodde i mer än 30 år och tills för ett par år sedan, kom den första traktorn 1958 (då jag var 14 år alltså). Det innebar att en enda bonde ensam tvingades köpa in maskinen, vilket krävde stora ekonomiska resurser. Sedan körde han ofta även till de andra i byn, mot betalning. Det kunde ju lika gärna ha förhållit sig så att bönderna, med gemensamma krafter, hade klarat av att införskaffa moderna maskiner tidigare, om bygemenskaperna hade bestått alltså.
Nå, detta vet vi inte, men man kan inte utan vidare dra slutsatsen att en ekonomi där var och en sköter sig själv och struntar i andra, utvecklas snabbare än där alla samverkar för den gemensamma vinningen, vad gäller bekvämlighet och/eller pengar och att laga skiftet därför skyndade på utvecklingen. Och framför allt kan man inte ta fram detta som ett exempel på hur bra liberalismen är, då skiftena ingalunda skedde på frivillig basis. Det hände exempelvis att det var ägare som inte själva bodde i byarna som önskade sig skifte och därmed tvingade alla andra, de som samarbetade i byarna, att slå sönder sina samarbetsorganisationer.
Egentligen skulle jag vilja hävda att precis sådant sönderslående av ”småfolkets” samarbete sysslar dagens nyliberala regering med, när den, under lögnaktiga påståenden om motsatsen, går till attack på och river möjligheterna för samverkan inom facken.
Fortsättning följer.
Länkar:
– Liberalismens. De individualistiska idéernas historia, J Norberg
– Ginnungagap, Wikipedia
– Finspång, ett 1900-tal
– Laga skifte, Wikipedia
– Rutger Maclean, Wikipedia
För övrigt rekommenderas studier i historia och etnologi.
27/11 17:46 at 17:46
Ser fram mot fortsättningen. Första delen var ett nöje att läsa!
27/11 21:00 at 21:00
Jag ber att få instämma med LeoH.
Under tiden vi väntar kan jag berätta om en by i Småland där bönderna skaffade traktorer, utom en bonde som fortsatte med häst. Till slut fick han en traktor i gåva av sina grannar som tyckte han borde modernisera sig.
En dag kom han gående och ville ha hjälp med att få upp traktorn ur ett dike där den stod nerkörd med framhjulen.
Det gick inte många dagar förrän han återkom i samma ärende. De som skänkt traktorn undrade förstås hur det kom sig att han körde i diket titt som tätt. Det visade sig att när han var på alerten gick det bra, men ibland slappnade han av som på den tiden han körde med häst. När han då vaknade till när han närmade sig diket drog han kraftigt i ratten och skrek ”ptrooo”! Vilket givetvis inte hjälpte!
En häst kan tänka, det kan inte en traktor!
28/11 02:48 at 02:48
LeoH och Lasse Strömberg:
Tack för uppmuntran. Roligt om någon uppskattar vad jag skriver.
Festlig historia dessutom, om mannen med den nya traktorn.
Det var dessutom ganska kul att leta efter material till det här. Jag visste det ju, men har dels inte rätt litteratur hemma, dels är nätet nog bra, så länge man bara är ute efter de senaste 10-15 årens händelser och dagens etablerade uppfattning om dessa. Det som hände dessförinnan får man knappast bra information om via nätet. Jag kom emellertid att tänka på hur fort tiden faktiskt går, och att det 1800-tal som verkar ligga så långt tillbaka i tiden, inte alls är så urtida som man gärna tänker sig. Dels har jag alltså själv upplevet mer än ett halvsekel, som har gått rasande fort när jag ser tillbaka på det, det har ju hänt ganska mycket under den tiden. Dels kom jag att tänka på att min mormor och morfar var födda omkring 1875. Två generationer bakåt så är vi alltså redan så långt tillbaka i tiden. Detta var 12 år innan man började införa de av Norberg så förhatliga tullarna igen :-).
28/11 06:24 at 06:24
Instämmer också jag! Det här är folkbildning när den är som bäst.
28/11 07:08 at 07:08
Jag tycker att Johan Norberg och meningsfränder till honom, som förespråkar den totala individuella friheten bortser från ett viktigt faktum, nämligen att människan är en social varelse, ett flockdjur om man så vill. Därför skulle den ”rena liberalismen” där alla ”lever efter eget huvud” enligt deras modell aldrig gå att genomföra. Om vi hade varit sådana individualister, för att inte säga egoister, hade människosläktet aldrig överlevt i forntiden. Människor har ju alltid byggt samhällen, kulturer och civilisationer.
28/11 13:20 at 13:20
Man ser det motsägelsefulla överallt där nyliberalismen får framgång, motsättningen mellan den påstådda friheten man står för och de frihetsberövande metoderna man använder i förverkligandet av sina visioner.
Noami Kleins Chockdoktrinen går igenom dem från Chile fram till Irakkriget, man ser en lightvariant här i alliansens forcerade privatiseringsiver och angrepp på trygghetssystemen etc. En del som gått på den falska marknadsföringen fick nog en liten chock i alla fall.
Det laga skiftet verkar varit något i den stilen också, brutala metoder mot folkets vilja i alla fall. Men att se det som liberala tendenser är väl lite väl konstruerat av Norberg?
28/11 14:39 at 14:39
Thomas skriver:
Men att se det som liberala tendenser är väl lite väl konstruerat av Norberg?
Nu vet jag inte om jag kan säga att Norberg påstår att just laga skiftet var i enlighet med liberalismen. Han är så luddig när han skriver om historien att det är svårt att säga vad han menar, men han tar i alla fall fram detta som ett exempel på något som gynnade utvecklingen och det förefaller i alla fall som om han menar att laga skiftet skulle ha varit liberalismens förtjänst.
Det intressanta är dessutom en av orsakerna till den här typen av åtgärder i England, men hur det gick till där exakt har jag inga uppgifter om, dock har jag för mig att storgodsägarna kastade ut en massa småbrukare från sina marker för att hålla får på dem istället, då detta blev lönsammare än att ha deras motsvarighet till torpare. Det ledde till att många blev av med sina försörjningsmöjligheter. De som råkade ut för detta blev nog inte glada, men det kanske endast handlade om att skyffla ut dem från godsägarens egna marker – då finns ju liberalernas heliga äganderätte där förstås, som ju aldrig kan skada någon – eller? I vilket fall som helst får ju en liberal göra vad som helst ( fast det får inte skadar andra), så det var kanske bra, enligt Norberg med anhängare.
28/11 14:59 at 14:59
Lysande bra!
Borde bli en del i undervisningen!
Keep it coming!
28/11 15:23 at 15:23
Du citerar Norberg bl.a: ”Liberalismen bryter med alla dessa och säger rent ut att individen är ett mål i sig, inte ett medel för något eller några andra.”
Vad är det som är fel med den ståndpunkten?
Vi är sociala varelser beroende av en gemenskap och vi mår bäst när vi känner oss behövda och uppskattade. De flesta psykiskt friska människor vill andra väl. Samarbete är naturligt för oss människor. Samtidigt får man inte glömma att det bara är individer som kan se världen – världen ses genom två ögon. Kollektivet som kropp är en abstraktion.
Allt detta gör att ett samhälle präglat av liberala idéer blir inget samhälle där egoismen och roffarmentaliteten sitter i högsätet. Genom att man utgår från respekten för individen och sätter individens behov främst och inte med tvång låter vissa personer betala priset för andras välmående skapar man ett gott samhälle. Ett samhälle där vi frivilligt ställer upp för varandra. Egentligen är det ju de idéerna som har präglat samhället sen demokratin infördes. Vi har genom att ge vårt godkännande via röstsedeln för t.ex. beskattning och lagstiftning överlåtit delar av vårt självbestämmande på andra. Nu finns det många som tycker att vi överlåtit för mycket på våra valda ombud eller samhällsorganisationer. Det är det frihetsdebatten handlar om.
29/11 01:40 at 01:40
Ulla Marianne:
Så du menar att jag har missuppfattat nyliberalerna totalt och att de egentligen anser att exempelvis dagens VD:ar med sina ohemula bonusar i själva verket är roffare. Det var intressant. Har inte hört någon liberal eller nyliberale hävda detta tidigare.
29/11 10:22 at 10:22
En helt stark och spontan känsla när jag läser kommentar 9: man kan bli mörkrädd för mindre, och i detta nyliberala rike platsar inte alla? Jo, det där med fascistiska tendenser idag… Tendenser som fler och fler ser.
I Wikipedia står det om Nietzsches övermänniska:
”Övermänniskan är enligt Nietzsche den människa som når utöver sitt öde, som övervinner sitt öde, som ensam är ansvarig för sitt öde, utan några gudar. Hon erkänner inga andra värden än det hon själv funnit värdefullt, och inga andra lagar, än dem hon själv skapat åt sig. Hennes sanning är hennes egen sanning, och kan inte vara någon annans sanning [är det det som är relativism?? Och förakt för svaghet, att slå sig för bröstet: ’Jag minsann fixar ditten och datten!!’]. De omständigheter som skapat henne, och det öde hon skapat åt sig, kommer ständigt att skapa henne åter; ’Den eviga återkomsten’.”
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96verm%C3%A4nniska
Hittade också en länk om ”Great man theory” en teori jag inte alls kände till, men som tydligen är omdiskuterad: http://en.wikipedia.org/wiki/Great_man_theory
29/11 19:39 at 19:39
Det jag framför är min syn på vad liberalism innebär. Vilka uttalanden du har läst av liberaler eller nyliberaler har jag ingen aning om. Jag minns inte att försvaret av direktörernas löner och bonusar varit speciellt intensivt från liberalt håll, från t.ex. Johan Norberg, men du har mycket bättre minne än jag, så du kan säkert upplysa mig.
Däremot kan jag som liberal kritisera att inkompetenta chefer kammar hem stora ersättningar eftersom de flesta av dessa direktörer verkar i en skyddad verkstad. De flesta i det svenska direktörsskiktet har inte tagit sig dit på egna meriter och de har inte nått sina positioner på en verkligt fri marknad. I Sverige råder inom ett förödande stort antal områden i realiteten monopol eller oligopol.
Karin kan du ange exakt vad det är jag skriver som får dig att associera till ”övermänniskoideal”?
Ibland undrar jag om vissa personer bara läser laddade nyckelord utan att ta till sig hela texten.
Det jag uttrycker är ju snarare en tilltro till människans godhet och vilja att samarbeta, att det inte krävs tvång för att vi ska uppträda anständigt mot varandra.
29/11 21:48 at 21:48
Ulla Marianne:
Du har nog lite dåligt minne ja. För så här skrev du: Allt detta gör att ett samhälle präglat av liberala idéer blir inget samhälle där egoismen och roffarmentaliteten sitter i högsätet.Jag har alltså inte hört någon av de framträdande nyliberalerna hävda att VD:arnas löner är rofferi. Däremot hävdas det ofta från det håller att sjuka, arbetslösa och pensionärer är lata och arbetsovilliga varför de måste piskas tll arbete – eller så får de svälta.
Dessutom utgår jag från Norbergs definition av liberalism, som kan läsas i inlägget. Har du en annan uppfattning om vad nyliberalism är så är det en annan fråga som jag inte diskuterar här.
29/11 22:38 at 22:38
Så du menar alltså att vi lever i ett nyliberalt samhälle?
Det var förresten du som drog in VD:arna och jag fick inget svar på min fråga ovan vad det är i JN:s beskrivning av liberalism som är så fel.
Är det att individen är ett mål och inte ett medel, eller att varje människa ska försöka förverkliga sina egna drömmar? Något som är svårt i ett samhälle där man med säkerhet vet att lagar och förordningar som begränsar vår frihet är något som alltid ökar, men aldrig minskar.
Det vi har nu är en stat som tar cirka 60 % av våra inkomster och ger tillbaka cirka 80 % och omfördelar cirka 20 % av den. Alltså de där sista 20 % går till dem som behöver hjälp. Det kallar inte jag ett liberalt samhälle.
30/11 02:52 at 02:52
Ulla Marianne:
Du har en del av svaret på din fråga i mitt inlägg.
30/11 10:46 at 10:46
”Ulla Marianne säger:
28/11 15:23 at 15:23
Nu finns det många som tycker att vi överlåtit för mycket på våra valda ombud eller samhällsorganisationer.”
Gissar att det är facket som hon UM menar.
Dessa liberaler som inbillar sig att en ensam individ kan klara av att förhandla mot multinationella storföretag om löneförhöjning eller förbättringar på arbetsplattsen. Vad liberaler alltid glömmer och aldrig vill förstå är maktbalansen i samhället gör att deras idealsamhälle aldrig kommer att bli verklighet.
Deras fria individ är en egen företagare som ensam har skapat sitt företag och alla fackanslutna är kollektiva tjuvar som försöker ta chefens tillgångar och bara ställer till problem.
I deras idevärd är en fackligt ansluten individ bara en som inte klarar av den ”fria marknaden” och skapar ett lönemonopol.
När dom glömmer maktbalansen kan man fråga sig om liberaler överhuvudtaget tycker att en arbetare är en individ. Liberaler gör arbetaren enbart till en maktlös produktionsfaktor.
30/11 14:10 at 14:10
Kerstin, Karin och Gruv.arb jag är innerligt trött på alla dessa halmgubbar! Läs det jag skriver och bemöt det.
Bara som en parantes kan jag infoga att jag är fackligt aktiv och jag kämpar med näbbar och klor för mina medlemmars bästa!
Det är inte förbjudet för liberaler att gå samman och verka för bättre villkor för en grupp.
Istället för att se liberaler som era fiender tycker jag att ni borde oroas av vad som händer i EU. Hur våra friheter ständigt begränsas.
Vi har fördraget och nu senast har Europaparlamentet ställt sig bakom ministerrådets beslut från i våras om att det skall vara olagligt att förneka förintelsen, vissa folkmord och krigsförbrytelser i EU. Det är bäst att tillägga att jag självklart inte har avsikten att förneka sanningar (förintelsen)innan ni beskyller mig för det, men jag skräms av att människor faktiskt kan komma att sättas i fängelse för sina åsikter.
30/11 15:29 at 15:29
Vad bra skrivet gruv. arb.
Individen måste liksom förtjäna friheten?? Frihet är liksom inte för alla!? I alla fall inte när det verkligen kommer till kritan?
Nej, ojar sig (ny)liberaler över DV:arnas roffarmentalitet? Det ÄR nämligen skillnad på folk och folk i deras tanke- och sinnevärld???
Jo, det där med förakt för svaghet…
Den berömda ”magkänslan”…
01/12 17:23 at 17:23
Jag gillade verkligen jämförelsen mellan revolutionären och nyliberalen. Det är den fanatiske utopisten man bör sky i båda fallen./VS
01/12 22:00 at 22:00
Ulla Marianne skriver:
Istället för att se liberaler som era fiender tycker jag att ni borde oroas av vad som händer i EU. Hur våra friheter ständigt begränsas.
Visst, och vår svenska liberala regering kämpar ju med näbbar klor mot denna utveckling – eller??
Vänstra stranden:
Precis, så är det. Politiska fanatiker är livsfarliga, oavsett politisk kulör.
02/12 00:32 at 00:32
En sak kan jag helhjärtat hålla med dig, Kerstin, och vänstra stranden här ovan – fanatiker av alla kulörer är farliga.
Politiker kan ha olika motiv och olika politisk agenda, men en sak som nog förenar de flesta av dem är viljan att få makt.
Eftersom liberalismens kärna är att föra makten från politikerna så är liberala reformer inte särskilt populära bland aktiva politiker i maktställning. Det innebär att den regering vi har nu har inte som syfte att skapa större frihet för medborgarna, utan de plockar bitar från det liberala smörgåsbordet som de hoppas ska gynna det ekonomiska klimatet men som egentligen inte ger medborgarna ökat självbestämmande.
På samma viss gjorde ju de socialistiska socialdemokraterna, och i början var det rätt medicin för Sverige, ett fattigt land med stora sociala klyftor. Socialdemokraterna valde goda bitar från det socialistiska smörgårdsbordet, men även för dem blev viljan att befästa och utöka den politiska makten allt mer dominerande. Klåfingrigheten och lusten att styra och ställa i medborgarnas liv ända in i sängkammaren tog överhanden. De borgerliga bryter tyvärr inte denna tradition, de har bara tagit över stafettpinnen för ett tag.
02/12 03:10 at 03:10
Ulla Marianne:
Tja inte vet jag vilka socialdemokrater som har styrt dig ända in i sängkammaren (är, eller har du varit gift med en otrevlig sådan kanske?) men mig gav de, både i sängkammaren och rent allmänt, större frihet fram till omkring 1986, då några socialdemokrater gjorde sin novemberrevolution och partiet blev nyliberalt i sin politik.
De gav mig möjlighet att studera, vilket jag troligen aldrig kunnat göra utan deras insatser. De gav mig möjligheter att försörja mig själv, vilket inte var möjligt för många kvinnor tidigare, för att bara nämna något som jag är tacksam mot de traditionella socialdemokraterna för, de som fram till 1986 förde en socialdemokratiskt politik.
Somliga av de här reformerna, som förstås stöddes av dåvarande kommunistpartiet, nuvarande vänsterpartiet, fick sosssarna även stöd för från dåvarande folkpartiet, som vid den tiden var ett socialliberalt parti. Det bestod då alltså av de ”förrädare mot liberalismen” (med JS Mill som förebild) som Johan Norberg talar om, i den uppsats jag diskuterar här, och som han ställer i motsättning till den ideala, den sanna liberalismen, den inriktning som idag kallade ”nyliberalism” (ev. räknar sig också libertarianer hit).
Vad gäller sängkammaren så har socialdemokraterna också bidragit till att jag fick större frihet. 1910 lagstiftades det mot information om preventivmedel (alltså innan socialdemokraterna fick något inflytande över politiken). Men efter en lång och enveten vänster- och socialliberal kamp skulle förhållandena ändras härvidlag.
Bara ett litet axplock av de reformer som genomfördes på området, med det socialdemokratiska partiet som regeringsparti, och som spelade roll i sängkammaren:
1937 – Importförbudet för kondomer tas bort.
1938 – Förbudet mot preventivinformation avskaffas.
1946 – Apoteken blir skyldiga att tillhandahålla preventivmedel
1947 – Allmänt barnbidrag införs.
1948 – Riksdagen beslutar om gratis utprovning av pessar vid mödravårdscentralerna.
1949 – Även modern blir barnets förmyndare.
1950 – Moderskapspenning införs – en abortkommitté tillsätts.
1952 – Frisörer, apotek och butiker får specialtillstånd att sälja kondomer .
1959 – Kondomer får säljas i automater.
1965 – Ny abortkommitté tillsätts – Våldtäkt inom äktenskap förbjuds.
1964 – USSU (Utredningen rörande sexual– och samlevnadsfrågor) tillsätts.
– P–piller tillåts som preventivmedel.
1966 – Spiralen tillåts.
1970 – Preventivmedel får säljas utan speciellt tillstånd från polisen. Kondomer börjar säljas på bensinstationer och i kiosker.
1975 – Lagen om fri abort till tolfte veckan klubbas igenom i riksdagen.
Datum hämtade från RFSU:s hemsida
Så inte kan jag se att socialdemokraterna inskränkte våra sängkammarfriheter precis, såvida man inte anser att preventivmedel och fri abort är synder och att syndfullt leverne aldrig kan göra människor fria (i anden?), eller såvida man inte anser att män ska få våldta sina fruar utan att staten lägger sig i saken. Jag hyser dock ingen av dessa uppfattningar.
02/12 15:04 at 15:04
Att politiker gör det som är gott utesluter ju inte att de även fattar dåliga beslut.
Min mening om sängkammaren var mest ett bildspråk, men om vi ska hålla oss kvar där så har politikerna ”bestämt” hur tätt vi ska föda våra barn och att vi inte ska ha råd att uppfostra dem själva om vi vill.
Men det här är ju inte det ditt inlägg handlar om. Det jag ville invända mot är att du kallar allt som du ogillar för liberalism/nyliberalism.
Johan Norberg tycks ha en förmåga att reta upp socialister. (Han är väl helt enkelt för positiv.) Inget av det du angriper honom för bygger på det han faktiskt skriver. Inte i det du citerat i alla fall. Att hävda att någon ”slirar avsevärt” är inte det samma som att föra det i bevis. Det krävs lite mer fakta.
Nu ligger mina studier i ekonomisk historia många år tillbaka i tiden, men efter vad jag minns så anser nog de flesta att skiftet var en viktig orsak till jordbrukets modernisering och produktivitetsökning. Sen är det knappast nån som förnekar att det fick vittgående sociala effekter.
Och som sagt, se vad som händer i världen – Putin i Ryssland, teddybjörnar i Sudan och EU:s växande bläckfiskarmar – inte är det för mycket liberalism som utgör det största hotet. Det sveper en unken nymoralistisk vind över världen. Den kan till och med komma att hota reformerna i din katalogaria.
02/12 17:31 at 17:31
Ulla Marianne:
Krävs det nu exakthet av mig, så kanske även du skulle vara exakt. Och nej politikerna har inte bestämt hur många barn vi ska ha. De har i viss mån underlättat för oss kvinnor att både arbeta och försörja oss själva och ha barn. Det var det viktigaste skälet till att svenska nativiteten var högst i Västeuropa i slutet av åttiotalet och en bit in på nittiotalet. Men det förelåg inga påbud om hur många barn man skulle skaffa sig, som exempelvis i Kina.
Sedan, jag påstår inte att skiftena inte ledde till rationaliseringar, det gjorde de kanske, även om det inte utan vidare går att bevisa att inga rationaliseringar hade ägt rum utan skiftena, vilket är vad jag skriver.
Poängen med mitt inlägg, som du uppenbarligen missat helt, är emellertid att den reform som Norberg, och du, tar fram som positiv för utvecklingen inte kom till på grund av jordbrukarnas fri vilja, utan var påtvingad dem av staten, alltså den stat som enligt Norberg inte ska få bestämma något mot medborgarnas vilja. Man får alltså bestämma sig: Endera anser man att statligt tvång aldrig är bra/tillåtet och då var skiftena dåliga, eller så accepterar man att sådana statliga beslut över medborgarna, eller visst statligt tvång, kan vara bra i vissa fall. Man kan inte tycka bådadera samtidigt om man vill göra anspråk på att tänka klart och vara konsekvent.
Jag kan däremot utan vidare acceptera tanken, även om den inte går att bevisa riktigheten i den, att skiftena befrämjade utvecklingen inom jordbruket. Men jag är ju inte så naiv att jag tror att det går att inrätta ett samhälle så att staten inte får/kan bestämma något över enskilda individer i alla lägen. Det fick de inte vad gällde skiftena alltså, där staten bestämde över individerna. Med ett sådat samhälle som det Norberg talar för, hade vi fortfarande levt som på tusentalet eller så.
Vad gäller reaktionär nymoralism så kan man knappast beskylla socialdemokraterna, eller kommunisterna (i Sverige) för denna. Se bara på min tidigare kommentar. Jag påstår, och försök att motbevisa den saken om du kan, att socialdemokraterna i vissa avséenden varit precis lika liberala som liberalernas ideologi förespråkar, just genom att de varit 1) för yttrandefrihet 2) ansett det viktigt att många röster fått höras i samhällsdebatten, vilket är förtsättningen för en fungerande demokrati. Vi hade exempelvis tillgång till många fler röster i samhällsdebatten på den gamla Pressbyråns tid, den som var ett monopol med tvång att sälja alla periodiska skrifter. Sedan Pressbyrån privatiserades däremot, har det varit de kommersiellt gångbara endast som är lätt tillgängligt för alla. Mängder av mindre kulturtidskrifter försvann från kioskernas och tidningsförsäljarnas hyllor i och med denna privatisering alltså. Det privata kapitalet bryr sig bara om det som är lönsamt – och lönsamt i stor skala. Detta befrämjar inte yttrandefriheten och inte heller valfriheten.
02/12 21:58 at 21:58
Du förstod nog vad jag menade. Socialförsäkringens konstruktion utgör (utgjorde? jag vet inte hur den är nu) ett incitament att periodisera födslarna så att de ger/gav bäst ekonomiskt utfall.
Jag vet inte hur det är med Norberg, om han verkligen hävdar att vi inte behöver en statsapparat med rätt att utöva tvång (vilket vi självklart behöver). Samtidigt kan man ju utvärdera följderna av en åtgärd även om man inte stödjer sättet den tillkom på. Men N:s syn på det kan vi bara spekulera kring.
Jag har inte exklusivt utpekat socialdemokrater och vänster för nymoralism – det är en allmän tendens. Alltifrån synen på sexualiteten, religionernas ökande utrymme och miljömoralismen.
Politik verkar allt mer handla om att med lagar och förordningar styra hur vi ska leva. De ”felaktiga” valen ska lagstiftas bort. Hela min poäng är just att det inte spelar så stor roll vilka som sitter vid makten. T.ex. när det gäller att peta i folks privatliv är nog folkpartister ”bäst i klassen”. Sen det där med yttrandefrihet och många röster så blir det nog svårt att se det som nåt utmärkande för socialdemokraterna. Det är snarare utmärkande för de västliga demokratierna.
Och Sverige har knappast intagit tätpositionen. Konformism och konsensus är en beskrivning som passar bättre. Och det har ju sina fördelar, det skapar lugn.
Men nu har vi väl seglat ut ganska rejält?
03/12 01:50 at 01:50
Ulla Marianne skriver:
Jag vet inte hur det är med Norberg, om han verkligen hävdar att vi inte behöver en statsapparat med rätt att utöva tvång (vilket vi självklart behöver).
Du har alltså inte läst artikeln av Norberg som jag skriver om och diskuterar i inlägget. Där skriver han nämligen vad han anser att staten inte får göra.
Då förstår jag plötsligt varför dina kommentarer verkar så förvirrade. Du borde helt enkelt skämmas för vad du skrivit ovan, där du beskyller mig för att inte komma med fakta, för att utan grund hävda att Norberg slirar vad gäller en del av det han skriver om. Det kan du nämligen inte veta utan att ha läst det han skriver. Du kan inte ens ha argument för varför jag skulle fara med osanning eller dra felaktiga slutsatser och du kan inte ens begripa vad jag skriver i det fallet.
Får jag be dig att i fortsättningen sätta dig in i det jag skriver om i mina blogginlägg innan du slänger dig över tangentbordet och börjar kommentera. Från och med nu kommer jag nämligen att refusera inlägg från dig som förefaller just förvirrade eftersom jag inte kan ta dig på allvar efter detta.
03/12 09:46 at 09:46
Det skulle ju också underlätta om de citat du gör även ankynter till det du skriver.
03/12 21:47 at 21:47
Det är verkligen glädjande att du tar tag i ett ämne som oppositionens media borde ägnat mera kraft och tid åt. Den ännu kvarvarande gammeldags borgerliga minoriteten är likaså tysta. Alla ska tydligen vara och anamma nyliberalismens dyrkande av marknaden där människan alltid kommer i andra hand. Lycka till med detta ditt röjarjobb! //Dag Sr
03/04 16:24 at 16:24
Detta kan man kalla diskussion:)
28/01 17:25 at 17:25
[…] 4) Liberalism a la Johan Norberg del I, Motvallsbloggen 27/11 2007 […]