Vet Anders Borg inget om infrastruktur?
I dagens lördagsintervju med finansministern kommer intervjuaren Staffan Sonning in på de investeringar i infrastruktur som regeringen planerar (1). Anders Borg har ju tidigare sagt att investering i ny järnväg vore ”robust olönsamt” och att det vore ”oansvarigt” att bygga ut järnvägen.
När intervjuaren frågar honom om han nu ändrat åsikt så svarar Borg: ”Min uppfattning är nu, den skiljer sig inte från vad den var tidigare, att bygga sciencefictiontåg som går på magneträls mellan Stockholm o… och Malmö eller Göteborg, det är robust olönsamt. Det vi nu gör är att vi nu första gången sedan 1850-talet bygger vi ny stambana. Det är robust lönsamt, skulle jag säga. Då bygger vi ett tåg som kan gå upp till 250 km men där vi också kan köra gods…”
Om man försöker sortera fram ett sakinnehåll ur detta röriga yttrande så är detta innehåll sensationellt. För det första så säger Borg att den Götalandsbana som Trafikverket hittills har projekterat är en s.k. magnetbana. Detta är inte sant. Det har hela tiden handlat om en höghastighetsjärnväg av den typ som redan bildar nätverk i Tyskland, Frankrike och Spanien och som definitivt inte är någon science fiction. Anders Borgs, och därmed hela regeringens, stopp för byggandet av Götalandsbanan berodde alltså på att de trodde att banverket ville anlägga en bana för Maglev-tåg som inte kan köra på andra banor (2,3).
För det andra säger Borg att nu måste trafikverket kasta de järnvägsutredningar som hittills utförts i papperskorgen. Det som nu ska byggas är nämligen nya stambanor för maximalt 250 kilometer i timmen som ska trafikeras av såväl godståg som resandetåg. De järnvägsutredningar för Bollebygd – Mölnlycke och Järna – Linköping som tagit Banverket och Trafikverket flera år att genomföra, är utförda med kurvradier som är anpassade för 320 km/tim och lutningar i uppförsbackarna som inte vanliga godståg klarar. Det måste alltså göras en total omritning av järnvägssträckningarna och en omräkning av kostnaderna eftersom den lägre maximala lutningen kommer att göra banorna dyrare.
Men det mest sannolika är väl, även om man inte vill tro det, att Borg är totalt okunnig i infrastrukturfrågor och inte heller har någon rådgivare som kan upplysa honom. Att intervjuaren Staffan Sonning är okunnig vet vi, för annars hade han ju åtminstone bett Borg om förtydliganden, när den sistnämnde pratade på om magneträls och nya stambanor.
Då kanske det ändå är bra att det inte är denna regering som ska starta utbyggnaden av ”nya stambanor”(4). Några anslag för dessa kommer nämligen inte att finnas i statsbudgeten för 2013. Inte i budgetarna för 2014, 2015 eller 2016 heller. Budgeten för 2017, då det första järnvägsbygget ska starta, kommer att skrivas av den regering som tillträder efter valet 2014. Och då heter finansministern förhoppningsvis inte Anders Borg.
/Dan Gmark
Länkar
1) Ekots lördagsintervju med Anders Borg, 8/5 2012
2) Om projekt Götalandsbanan, Trafikverket 27/6 2011
3) Om Maglev/Transrapid i Shanghai, tåg på ”magneträls”, Shanghai Guide 2010
4) Den stora tågbluffen, Motvallsbloggen 1/9 2012
08/09 16:58 at 16:58
Kan ju också hända att han vet att andra inte kan området och bara är ute för att lura väljarna – inte första gången i så fall.
10/09 13:04 at 13:04
Till och med många järnvägsvänner är genuint okunniga om samma saker som Borg. De tror att det är extremt dyrt att bygga höghastighetståg och att man ska göra som Borg säger. Dvs fortsätta blanda alla slags tåg på samma långsamma spår anpassade för tung last.
Och det är det ju inte lätt att kunna något om utan att vara specialist.
10/09 23:33 at 23:33
[…] *)Vet Anders Borg inget om infrastruktur? Motvallsbloggen 8/9 2012 – Utredning om höghastighetsjärnväg Stockholm – Göteborg av Ginés de Rus – Gunnar Malms […]
30/09 12:14 at 12:14
Jan Wiklund: Kruxet med utrycket ”extremt dyrt” är ju att de betyder olika saker för olika personer. Järnväg i största allmänhet är ju ganska dyrt.
Jämför vi typ för typ slår det ut i en standard kalkyl på ungefär följande sätt.
Enkelspår: ~40miljoner/km
Enkelspår+el: ~50miljoner/km
Standard dubbelspår: ~100miljoner/km
HSR: ~120Mkr/km (dock blir banan i gemen något kortare)
Magnettåg (transrapid typ): ~120Mkr/km, faktiskt samma pris som HSR
Magnettåg (JR-typ): ~300Mkr/km, ofta vad som hänvisas till när man försöker påstå att magnettåg är dyrt.