Satte på radion för att höra finansministerns föredragning av budgetpropositionen. (1) Lyssnade noga när Borg talade om satsningar på järnvägen. Konstaterade att han fortfarande talar om att bygga ”stambanor”, nu har han lagt till en mellan Göteborg och Västerås. I lördags pratade han om en sträcka mellan Göteborg och Borås. Har det tillkommit en stambana mellan Göreborg och Västerås sedan dess? Eller är det så att Borg inte vet att det finns både ett Borås och ett Västerås i Sverige. Detta bekräftar vad fler än jag påpekat, att Borg är okunnig i fråga om järnvägen. (2)
Stängde av radion. Skulle äta lunch och ville inte förstöra matsmältningen.
Efter lunchen satte jag mig vid datorn för att se efter vad som faktiskt står i budgetpropositionen. Började med att ladda ner den avdelning som kallas Kommunikationer, för att se vad som stod där om stambanorna. Datorn hänger sig när en tredjedel är nerladdat. OK, startar om datorn och gör ett nytt försök. Då syns ett felmeddelande: Dokumentet felaktigt, operationen kan ej genomföras. Kan det vara så, att även regeringen nu har kommit fram till att denna järnvägsutbyggnad inte kan genomföras, med de förutsättningar som finansdepartementet har gett? Egendomligt sätt att meddela det på i så fall.
Men det finns ju annat att kolla i propositionen. Jag går till det som kallas ”Sammanfattning, läs i fem minuter” och börjar läsa. (3) Det första diagrammet talar om att sysselsättningen har ökat. D.v.s. det har den egentligen inte, på det sätt man brukar ange sysselsättning, i procent av befolkningen i arbetsför ålder. Men den svenska regeringen har ju sitt eget sätt, de anger den i absoluta tal. Med detta hemsnickrade sätt att räkna har faktiskt sysselsättningen ökat, trots att den har minskat, men det beror ju på att Sveriges befolkning har ökat.
Men hur står det till med arbetslösheten då? I texten anges att arbetslösheten ökar från 2011 till 2012. Men regeringens kristallkula spår att bara 2012 är överståndet så kommer arbetslösheten att minska, ända ner till 5,2 procent 2016.
Diagrammet säger något annat. Vid den högra axeln, med procentsiffror, står det ”Procentuell förändring”. Det var en annan sak. Arbetslösheten ska alltså, enligt diagrammet, förändras med 5,2 procent till 2016. En förändring med 5,2 procent (inget minustecken framför!) av siffran för 2011 (7,5 %) blir (fram med miniräknaren) 7,5 + 0,39 = 7,89 procents arbetslöshet 2016. Det låter betydligt mer realistiskt än den siffra som anges i texten över diagrammet.
Fast den här regeringen brukar ju inte vara realistisk, så det kan naturligtvis var fel på diagrammet. Ett fel som i så fall inte upptäckts av någon av de kvalificerade ekonomer som torde ha anlitats för att kontrolläsa ett så viktigt dokument som en budgetproposition. Fast å andra sidan finns det ju en del som tyder på att den här regeringen inte har tillgång till särskilt många kvalificerade ekonomer.
Vi kan tydligen inte lita på femminuterssammanfattningen. Åter till den ”riktiga” texten.
Klickar på nytt på Utgiftsområde 22, Kommunikationer. Datorn hänger sig. Igen. Och igen.
Kan det verkligen vara så många som vill ta del av detaljerna i regeringens budget för kommunikationer att regeringens server inte räcker till? Eller är detta dokument så fullt av fel att Firefox vägrar att ladda ner det? I alla fall tycks regeringens kommunikation med omvärlden ha slutat att fungera, åtminstone beträffande utgiftsområdet Kommunikationer.
/Dan Gmark
Länkar:
1) Budgetdebatt 20120920, Sveriges Radio 20/9 (Lyssna 8:40 minuter in i sändningen)
2) Experter sågar: ”Alliansens spårsatsning olönsam”, Aktuellt i Politiken 17/9 (Citat: ”– Det absolut mest olönsamma man kan göra är att bygga om stambanorna.”)
3) Budget för 2013: ”Investera för framtiden”, Regeringskansliet 20/9
21/09 11:29 at 11:29
Jag hörde också Anders Borg (M) säga att regeringen tänker bygga en stambana mellan Göteborg och Västerås. Finns behovet?
Eller sa han fel och menade mellan Göteborg och Borås? Men vaddå? Där finns väl redan en rätt bra järnväg? Rent av stambana, väl?
21/09 13:56 at 13:56
Lasse Strömberg:
Det första jag gjorde när jag lyckades komma in i statsbudgeten var att leta efter den nya stambanan Göteborg – Västerås, men den fanns inte med där. Budgeten pratade fortfarande om att bygga dubbelspår på en tredjedel av linjen Göteborg – Borås. Så någon typ av felsägning var det nog. Men för Borg kanske Västerås och Borås var ungefär samma sak, hans kunskaper i järnvägsgeografi är ju inte så lysande. Det var ju han som sa: ”I Katrineholm, där jag bor, finns ingen järnväg.”
Den nuvarande linjen Göteborg – Borås är ingen stambana, det är en enkelspårig, krokig bana som byggdes för 120 år sedan och inte har ändrats mycket sedan dess. Tågen går glest och är ofta försenade. Det finns en mycket stor arbetspendling på sträckan, men den går till största delen med bil. Vilket är lite märkligt, för det är ju fråga om de två största städerna i Västra Götalandsregionen. Ungefär som om Malmö och Lund skulle vara förbundna med en krokig järnväg där tågen tar en timme på sig medan bilresan går på halva tiden.
21/09 17:03 at 17:03
[…] 1) Fel i statsbudgeten, Motvallsbloggen 20/9 2) Utgiftsområde 22: Kommunikationer, sid. 72, i Budget för 2013, Regeringskansliet 20/9 3) […]