Över halva befolkningen röstade inte på alliansen
Nu hävdar en del segervissa unga borgerliga bloggare att ”mer än halva befolkningen röstade för alliansen”. Detta är fel. Det var mindre än halva befolkningen som röstade på de borgerliga partierna i alliansen. Så här ser det nämligen ut.
M: 1.456.014
C: 437.389
Fp: 418.395
Kd: 365.998
Totalt = 2.677.796
S: 1.942.625
V: 324.722
MP: 291.121
Totalt = 2.558.468
ÖVR: 315.014
Totalt avgavs 5.551.278 giltiga röster, 96.922 blanka, som är ogiltiga, och 2.216 ogiltiga av annan anledning.
Rak summering av giltiga valseldar:
2.677.796 personer röstade direkt på alliansen
2.873.482 personer röstade inte på alliansen
Lägger vi till blankrösterna (ogiltiga men som handlar om personer som gick till valurnorna och inte röstade för alliansen), som alltså var 96.922, stycken får vi fram att 2.970.404 personer inte röstade på något av alliansens partier.
Det är alltså fel att påstå att mer än halva befolkningen röstade på alliansen och även om man skulle frestas att hävda att sd:s röster indirekt var röster för en borgerlig regering så fick alliansen ändå inte så mycket som halva mängden röster.
Korret uttryckt således:
Knappt halva befolkningen röstade på alliansen
Rättelse kl. 23.30:
Så här borde det ju egentligen stå:
Knappt hälften av dem som röstade, röstade på alliansen.
Länk:
SR:s redovisning av valresultatet
25/09 16:39 at 16:39
Om man gör samma uträkning fast med förra valets siffror, hur blir ställningen då?
25/09 16:41 at 16:41
Varför inte räkna med de som inte röstade alls också? Det bor väl uppemot nio miljoner människor i det här landet och om bara 2,5 miljoner människor röstade på Alliansen så är det väl bara en dryg fjärdedel av befolkningen?
Med dylika räknesätt får ingen någonsin majoritet.
25/09 16:42 at 16:42
Inte nog med att väljarna röstar fel, så är hela valsystemet helt åt skogen också!
Bävrarna 2 – Kerstin 0
Ett annat sätt att uttrycka det var att alla röster på Fi,piratpartiet, kpml(r) och allt vad de nu heter också var en röst på alliansen.
25/09 17:14 at 17:14
Drottningen, Joshua, Adam:
1: Jag har INTE sagt något om förra valet, och just nu vänder jag mig emot dem som hävdar att alliansens fick mer än hälften av rösterna OCH ENDAST DETTA. Det har ingenting med förra valet att göra.
2: Jag har INTE SAGT ATT VI HAR ETT ORÄTTVIST VALSYSTEM. Tvärtom är det så att vi ett av de mest rättvisa valstystem som finns i de demokratiska staterna.
Ska det vara så otroligt svårt att läsa vad jag skriver och avstå från att tillskriva mig åsikter som jag inte har och aldrig har gett uttryck för?
25/09 18:01 at 18:01
Nej, det är klart att det inte har med förra valet att göra, eller möjligen lite grann. Jag har ett svagt minne om att det talades om då också att svenska folket har sagt sitt osv, och då undrade jag bara om svenska folket var mer säkra då eller om fördelningen var ungefär likvärdig.
Fast jag måste ärligt talat säga att jag inte riktigt förstår vad du är ute efter, men det kanske beror på att jag inte säger att mer än hälften röstade på alliansen
25/09 18:18 at 18:18
Drottningen:
Nu står det ju klart och tydligt i början av mitt inlägg att det är en information till dem som säger att en majoritet, mer än halva befolkningen o likn. röstade på alliansen. Var det svårt att läsa det? Var det mindre text på det avsnittet i din dator, syntes det inte där, eller varför undrar du?
25/09 18:22 at 18:22
Kerstin:
Problemet är att du alltid ensidigt konstruerar kritik för att kasta smuts på andra, aldrig för att analysera fel hos dina egna. Det är just för att Drottningen, Joshua och Adam läser vad du skriver som de reagerar. Före valet så var det inget problem för dig att ännu färre hade röstat på förra regeringen. Du förbiser det faktum att Alliansen har förra veckan fick fler röster än tidigare socialdemokratiska regeringar. Det är helt OK att du vill ta äran av alla som på minsta sätt kritiserar vänstern, men du slår undan benen på dig själv när du gör det med argument som skadar din egen sak. Något att tänka på, kanske?
25/09 18:24 at 18:24
Kerstin skriver att andra borde visa henne respekt och uppträda artigt mot henne och ffa inte tillskriva henne åsikter och egenskaper hon inte har.
Jag kan inte annat än hålla med
Hon har ju helt rätt i att den tillträdande regeringen har en majoritet bland riksdagens ledamöter. Och det är de som väljer/godkänner den nya regeringen. Hon nämnde idock nte att det var väldigt länge sedan vi senast hade en makoritetsregering.
Men hon har också helt rätt i att denna riksdagsmajoritet inte representerar vare sig en majoritet av väljarna eller ens av de avgivna rösterna pga att mer än 5% av rösterna gick till partier utanför riksdagen.
Däremot vet jag inte vilka unga bloggare Kerstin är i polemik med i frågan, eller varför hon finner det föranlett att skriva en detaljerad bloggpost i denna rena rama petimeterfråga. Men hon har säkert skäl för varför hon finner detta viktigt …
En annan sak som Kerstin ofta tar upp (dock ej just i denna tråd) är att:
Om väljarna inte hade blivit så förda bakom ljuset av poliker vill åt makten, om de hade förstått vad polikerna egentligen har för avsikter, om de hade röstat på vad som egentligen är bäst för dem, och om inte somliga i väljarkåren vore att betrakta som veritabla idioter, och om dessa ända hade röstat ’rätt’, och media hade skrivit om andra saker än de skriver om, och avstått från att skriva visa saker de faktiskt skrev, eller rapporterade …
.. då hade valresultatet blivit ett annat!
Och det har non givetvis också rätt i.
(Frågan är bara åt vilket håll resultatet hade ändrats. Och en annan fråga är varför man ställer upp dylika hypoteser)
25/09 19:03 at 19:03
Som jag sa, jag förstår inte vad du är ute efter. Vad vill du säga med inlägget? Hos mig står det inte att det är en information till dem som påstår att halva befolkningen röstade på alliansen, utan att en del segervissa unga bloggare påstår att det var så och att så inte var fallet. Jag fattade inte att den informationen var specifikt riktad nej, detta oavsett typsnitt hos mig. Nu vet jag.
25/09 20:18 at 20:18
Det verkar som om de nämnda borgerliga bloggarna sov på mattelektionerna i skolan, tror en mattelärare.
25/09 22:57 at 22:57
Ja, de unga (spelar ålder roll?) borgerliga bloggare har fel. De menar förstås ”mot”. Och då mot socialdemokraterna.
Fast min förhoppning är att de flesta röstade ”för” något – vad det än var – än ”mot”. Det är ju positivare, liksom! Eller hur Kerstin? Ett varnande finger för bakvänd logik implicerande att de 2.970.404 personerna röstade ”mot” alliansen? Att rösta ”mot” något – visst låter det…improduktivt? Och trist.
25/09 23:32 at 23:32
Det är ju märkligt att det ska väcka så mycket irritation och verbal aggression att lägga fram fakta
26/09 00:02 at 00:02
Drottningenförlåt: Galaxa:Visst är det mycket roligare att rösta för något än mot något, men de senaste 25 åren har jag inte funnit något att rösta för, om jag samtidigt vill vara pragmatisk och ta hänsyn till verkligheten, alltså vilka de reella regeringsalternativen är.
Vad gäller åldern: Jo den spelar en viss, ibland viktig roll för man får faktiskt mer erfarenhet ju äldre man blir, även om det verkar som om många unga människor idag inte tror det. Ofta lär man sig en hel del med de ökande erfarenheterna faktiskt.
Dessutom är det helt klart att unga människor idag inte har en aning om hur det var att leva före deras födelse. De har (ofta) en massmediabild, eller en propagandabild, av den saken, inte den erfarenhet som vi som är äldre har och som levde redan före deras födelse, vår är ganska olik den bild massmedia ger av de senaste 50 – 60 åren.
Jag, och många i min generation, har aldrig levt i det ”socialistiska helvete” som många unga borgerliga personer gärna vill tro och ofta påstår att vi levde i. Vi levde i en fantastisk tid där vi kunde välja och vraka bland alla lediga jobb och det, har jag kunnat konstatera nu, gav en otrolig frihet som man inte har idag (om man inte råkar vara arvtagare till en massa miljoner, då sådant inte spelar någon roll).
Vi vet exempelvis att anställda under tiden före den stora arbetslösheten (från 1990) mycket sällan råkade ut för sådan behandling från arbetsköpare som dagens anställda ofta får stå ut med. Och om man råkade ut för sådan då fick man nytt jobb nästa vecka. Det var precis den friheten för vanligt folk som de ekonomiska eliterna inte kunde tåla eftersom det inte gav den totala makt den alltid har åstundat och nu kan börja ta sig igen.
26/09 09:57 at 09:57
Kommentar #12
Det tycks mig att det är bemötandet av inlägget som är det som vållar mest irritation och aggression. Se tex i kommenar #4
26/09 11:39 at 11:39
Du är en stjärna Kerstin som lyser upp min dag när jag läser din blogg,nu måste jag länka till dig!
26/09 15:20 at 15:20
”Vi levde i en fantastisk tid där vi kunde välja och vraka bland alla lediga jobb” Japp. Det är sorgligt att tänka på. Tyvärr sprack bubblan bl.a. p.g.a. att antalet äldre blev så många att det inte gick att ”lyxa” med tusen och åter tusen anställda inom förvaltning och kommun. Det hade man kunat räkna ut med valfri kroppsdel visserligen men… Det var helt enkelt ineffektivt och dessutom planerade man dåligt för framtiden. Vem hade kunnat tro att 40-talisterna skulle bli så många…eller det visste man väl också, ändå? Den framgångssagan som en gång var Sverige hade sin vagga i ett samarbete över partigränserna och införandet av blockpolitik är det sämsta vi har gjort.
SAP var visserligen det största partiet, men utan ett stöd från andra hade de inte kunnat genomföra så mycket. Och initiativet kommer heller inte alltid från dem. Det socialistiska helvetet var inte heller ett socialistiskt paradis – även om socialdemokraterna ofta låter göra gällande att ALLT är deras förstjänst.(=historieförfalskning – känt från andra länder österut). Dessutom är det tragiskt att se hur många av de personer som var med då, bara lutar sig tillbaka när de fått vad de ville ha för egen del utan ansvar för kommande generationer. Det är liberalerna med sitt individtänkande ändå lite bättre på att få fram. Ibland undrar jag om det inte varit bättre med ett fåtal patroner som styrde och ställde, men ändå tog ett ansvar för ”sitt folk” Folk som är nyrika på makt, kan tydligen inte handskas med den.
Jävliga arbetsgivare har vi nog sett i alla tider, men nu verkar de få härja fritt. Det verkar också arbetstagare få göra – fusk med föräldrapenning, fusk med sjukskrivningar (en kvinna på min arbetsplats var sjuk varje jul och hela sommaren. Varje år. – det ska f-n vara arbetsgivare då). När man inte tar ett eget ansvar för något – ja, då sjunker moralen sakteliga. Men visst behöver vi ha en friare och större arbetsmarknad. Tyvärr har ju så många jobb blivit för fula – ingen vill eller får plocka skräp eller städa, för det kallas tjänstehjon eller piga. I den bästa av alla världar städar gator och hem sig själva och mamma och pappa kan gå till sina jobb på fritidsförvaltningen och sitta i möte utan att någon kräver ett ekonomiskt resultat…
(och nu sjunger vi ”We shall overcome, mammamia…)
26/09 17:39 at 17:39
GAlaxa:
Du har så rätt, utan stöd från de andra partierna i riksdagen hade socialdemokraterna inte kunnat göra något alls – tänk lite till på den frasen, och kolla sedan upp vilka åtgärder partiet fick stöd för från borgerligt respektive från vänsterhåll.
Sedan kan vi diskutera saken igen under ett annat inlägg.
26/09 23:24 at 23:24
Hoppsan, jag blev visst lite ”carried away” och började prata utanför ämnet. Tack, det har jag kollat noga, men det finns säkert ännu mer att finna. Och jag utgår för övrigt ifrån att du läst Åsa Linderborgs ”Socialdemokraterna skriver historia”.
Av de 3089732 personer som inte röstade PÅ V, MP eller SAP var det nog många som röstade mot Socialdemokraterna. Flera fd miljöpartister i min omgivning har uttryckt att de egentligen ville inte ge stöd till sitt parti men att det skulle bli som en röst på Soc demokraterna. Så du är inte ensam om att rösta mot.
27/09 00:22 at 00:22
Tja, på det här inlägget fanns det egentligen ingen anledning att kommentera alls. Det är en kort och koncis redovisning av hur folk har röstat och ett påvisande av att det faktiskt inte var över 50% som röstade på alliansen – punkt slut. Den saken kan man gilla eller ogilla, men varför ska man alls kommentera det?
Ingen kommentar i världen kan ändra på de här siffrorna.
27/09 03:00 at 03:00
Aqurette (kommentar 7)
1: Det är inget problem för mig att det inte var en majoritet som röstade på alliansen, jag vände mig mot dem som hävdar att alliansen har en sådan majoritet och varför tål du inte fakta?
2:Jag vill inte alls ta äran av alla som kritiserar vänstern, sluta upp med dina barnsliga insinuationer. Jag har skrivit massor av inlägg på den här bloggen, såväl som på den gamla, där jag kritiserat socialdemokraternas politik (trots att jag betraktar mig som socialdemokrat på vänsterkanten, om än ej partiansluten). Så sluta hävda denna LÖGN! Nästa gång stryker jag din kommentar om den antyder något liknande.
4: Själv kan du tänka på att bete dig anständigt på andras bloggar och sluta tillskriva bloggaren åsikter som denna inte har och aldrig har gett uttryck för. Jag kan själv förklara för kommentatorer vad jag anser. Det kan däremot inte du göra. Nästa kommentar från dig med andemeningen att du vet vad jag anser stryks.
27/09 03:40 at 03:40
Galaxa skriver:
“Vi levde i en fantastisk tid där vi kunde välja och vraka bland alla lediga jobb” Japp. Det är sorgligt att tänka på. Tyvärr sprack bubblan bl.a. p.g.a. att antalet äldre blev så många att det inte gick att “lyxa” med tusen och åter tusen anställda inom förvaltning och kommun. Det hade man kunat räkna ut med valfri kroppsdel visserligen men…
Jo, du verkar använda denna frivilliga kroppsdel när du tänker här, för den bubbla som sprack var fastighetsbubblan, som var början till Sveriges ekonomiska kris, och den hade ingenting med åldringar att göra. Dessutom kunde man inte räkna ut hur många de äldre skulle bli, eftersom folk inte blev lika gamla för bara 25 år sedan.På den tiden ansågs det normalt att folk dog vid 70-75 års ålder, då var man gammal och få blev så mycket äldre, medan väldigt många blir närmare och över 90 idag. Det kunde man inte förutse då.
Galaxa fortsätter:
Det var helt enkelt ineffektivt och dessutom planerade man dåligt för framtiden. Vem hade kunnat tro att 40-talisterna skulle bli så många…eller det visste man väl också, ändå?
Va??? När visste man inte att 40-talisterna skulle bli så många?? Oj, på trettiotalet förstås. Men vad har trettiotalet med dagens ekonomiska ”kris” och besparingar att göra?? Och vad snackar du om?? Och dessutom är det inte 40-talisterna som har varit kostsamma åldringar de senaste 15 åren, utan 40-talisternas föräldrar. Så det är inte vi som blivit för dyra på grund av äldrevårdkostnader och därför skapat krisen eller förorsakat nedskärningarna, vilka för övrigt inte alls orsakades av äldrevården.
Vidare:
Den framgångssagan som en gång var Sverige hade sin vagga i ett samarbete över partigränserna och införandet av blockpolitik är det sämsta vi har gjort.
För det första var början till framgångsagan kraftigt motarbetad av högern, som motsatte sig alla förbättringar för vanligt folk, inklusive allmän rösträtt dessförinnan och var den har sin vagga beror förstås på var man anser att denna ”vagga” stod, i slutet av 1800-talet, i början av 1900-talet eller senare. Men visst, sedan trettiotalet har socialdemokraterna nästan alltid samarbetat med ett eller flera andra partier då de suttit i regering, och ända till förra veckan och de andra partierna har varit helt överens med sossarna om den ekonomiska politik som lett till dagens permanent höga arbetslöshet, vilket väldigt många unga liberaler och moderater har märkligt svårt att acceptera, trots att det är ett faktum som är lätt att kontrollera. Bara att gå till riksdagsprotokollen och se hur partierna har röstat i de ekonomiska frågorna (moderater har ibland röstat emot, om jag inte missminner mig, men inte för att de inte gillat riktningen utan för att de velat gå ännu längre i samma riktning).
SAP var visserligen det största partiet,
SAP är fortfarande det största partiet trots att det har krympt.
men utan ett stöd från andra hade de inte kunnat genomföra så mycket. Och initiativet kommer heller inte alltid från dem. Det socialistiska helvetet var inte heller ett socialistiskt paradis – även om socialdemokraterna ofta låter göra gällande att ALLT är deras förstjänst.(=historieförfalskning – känt från andra länder österut).
Jag har aldrig påstått att sossarna ensamma gjort allting, och det är just nu det pågår en enorm historieförfalskning, som handlar om att sossarna har förstört hela Sverige och på alla sätt och alldeles ensamma, och det har ju varit ren kommunism tills i förra veckan!
Dessutom är det tragiskt att se hur många av de personer som var med då, bara lutar sig tillbaka när de fått vad de ville ha för egen del utan ansvar för kommande generationer.
Skitsnack, för att tala klarspråk. För jag antar, fast det inte framgår helt klart och faktiskt inte är klart att detta är vad du avser, att du talar om hela 40-talistgenerationen, det där talet som vi hört så många gånger de senaste 10 åren, att vi fick allt och ni yngre får ingenting.
I så fall, menar du på fullt allvar att dina föräldrar missunnar dig ett gott liv, eller att alla föräldrar i Sverige struntar i sina barn och barnbarn??? I så fall är du ute och cyklar så det förslår för det är de som påstår detta.
Eller är det så att du har barn som du missunnar ett gott liv så efter dig själv känner du andra?
Det här ju löjligt så det förslår. Min generation, liksom min föräldrageneration har slitit just för att vi ville ge våra barn och barnbarn goda liv. Den som påstår något annat är ett bortskämt stycke! Just här ligger en del av den historieförfalskande propagandan som har varit ganska effektiv.
Men du kanske menar något annat, som man inte kan förstå utifrån vad du skriver?
Det är liberalerna med sitt individtänkande ändå lite bättre på att få fram. Ibland undrar jag om det inte varit bättre med ett fåtal patroner som styrde och ställde, men ändå tog ett ansvar för “sitt folk” Folk som är nyrika på makt, kan tydligen inte handskas med den.
Vadå är liberalerna bättre att få fram? Mer omsorg från de äldre om kommande generationer, om sina barn och barnbarn??? Och läs lite mer historia så får du kanske veta lite mer om hur det var på den tiden patronerna styrde, och då kommer du inte att föredra det systemet det kan jag försäkra dig, såvida du inte är patron själv förstås. Dessutom har jag fått för mig att du inte gillar när andra styr över dig, och att du och många andra just klagar på det hemska solcialdemokratiska partiet som styr och bestämmer allting åt folk så att de inte har någon frihet. Så hur är det nu??
Jävliga arbetsgivare har vi nog sett i alla tider, men nu verkar de få härja fritt.
Va? Nyss var ju patronerna troligen bättre, och det var de som den tidens arbetsgivare ?? Hur ska du ha det?
Det verkar också arbetstagare få göra – fusk med föräldrapenning, fusk med sjukskrivningar (en kvinna på min arbetsplats var sjuk varje jul och hela sommaren. Varje år. – det ska f-n vara arbetsgivare då). När man inte tar ett eget ansvar för något – ja, då sjunker moralen sakteliga.
Jaha, och vill du hävda att de allra flesta fuskar? Det gör de nämligen inte. Varför talar du inte om att folk inom den ekonomiska eliten ”fuskar” och är egoistiska, de där som beviljar sig miljoner och åter miljoner i bonusar på aktieägarnas bekostnad, aktieägare som bl.a. är vi skattebetalare, vi som betalat in pensionsavgifter under många år, till pensionsfonder som är stora aktieägare?
Vill du vidare hävda att dagens liberaler, som vill ha mer kontroll, avlyssnning, spioneri på skolelever mm. är så förfärligt mycket för personlig frihet och skyddande av människors integritet, eller är det deras förmyndarattityd som du uppskattar, det nya patroneriet?
Visst frågorna är retoriska, så besvara dem inte är du snäll.
Men visst behöver vi ha en friare och större arbetsmarknad. Tyvärr har ju så många jobb blivit för fula – ingen vill eller får plocka skräp eller städa, för det kallas tjänstehjon eller piga.
Struntprat igen. Det finns massor med människor som städar och plockar skräp, och får anständigt betalt för det, de som jobbar vitt och har avtal. Protesterna mot ”pigavdragen” handlar inte om protester mot städning etc. Det handlar om formerna för avlönande av sådana tjänster, där jag och vänstern anser att de som vill ha sådana ska betala för dem själva, inte subventioneras av skattebetalarna.
I den bästa av alla världar städar gator och hem sig själva och mamma och pappa kan gå till sina jobb på fritidsförvaltningen och sitta i möte utan att någon kräver ett ekonomiskt resultat…
(och nu sjunger vi “We shall overcome, mammamia…)
Och den mest berömda sångerskan av ”We Shall Overcome” var för övrigt en folkpartist, nämligen Birgit Friggebo.
Nu har jag kommenterat allt du skrev i din kommentar, och troligen så kort att du inte förstår vad jag talar om. Det är nämligen i praktiken omöjligt att kommentera allt i sådana kommentarer som din, på ett bra sätt utan att skriva minst en 20 sidors uppsats, eftersom det du skriver är så rörigt och innehåller så mycket oklarheter och också felaktigheter. Men det är vad somliga begär att jag ska göra, för att inte vara feg, ynklig, rädd och vad allt somliga kommentatörer återkommande beskyller mig för att vara. Men så här kan jag inte kommentera varenda kommentar jag får för då
1: läser ingen kommentarerna, och då är de meningslösa (vilket kanske är avsikten från dem som skriver kommentarer av det slag du gjort här, fast den inte har ett dugg med inlägget att göra och strider helt mot reglerna för kommentarer på den här bloggen).
2: hinner jag inte göra annat än skriva kommentarer och jag måste ju städa och laga mat också, och inte ens med subventioner av städning och matlagning kommer jag att ha råd att låta någon annan sköta sådant åt mig.
Så förskona mig från sådan här rappakalja i fortsättningen är du snäll!
27/09 05:04 at 05:04
Och därmed stänger jag den här tråden och tar inte in några fler kommentarer här