En kommentar på min förra postning förorsakar detta inlägg om kampanjande:

Jag påstår inte i mitt förra inlägg att Petra Östergren, eller någon annan av dem jag kallar ”relativiserande” feminister som försvarar prostitutionen, skulle vara betalda direkt av en av världens snabbast växande industrier, porr- sex- och prostitutionsindustrin. Det är inte så åsiktsförändrande kampanjer går till. Jag säger istället att jag misstänker att kampanjen för legalisering av prostitution, och mot sexköpslagen i Sverige, har sitt ursprung i verksamheter som betalats med pengar från denna ”industri” och för dennas intressen.

Kampanjer som syftar till att förändra människors synsätt startas normalt av dem som har (ekonomiskt) intresse av åsiktsförändringar, för eller emot något. Vartefter människor blivit övertygade av kampanjen kommer så allt fler att ställa upp på kampanjmakarnas åsikter – helt gratis och av djupt känd och av kampanjmakarna framkallad övertygelse. De som låtit sig övertygas arbetar nu vidare för kampanjmakarna och deras intressen, i övertygelsen om att de river unkna tabun, att de arbetar för en god sak etc.

För att lyckas med kampanjer krävs pengar, i vissa fall mycket pengar. Timbros kampanjer för att förändra människors inställning till solidariskt finansierad offentlig verksamhet, från att de ansett sådan legitim och riktig till att kräva avskaffandet av denna verksamhet, är ett exempel. Det tog en tid men redan efter något tiotal år av enveten bokutgivning och uthålligt kampanjande, med insatser av miljoner och åter miljoner kronor, hade man lyckats. Idag är mängder av människor, framför allt av människor under 40, övertygade om Timbros världsbild. Somliga av dessa människor fungerar nu som gratis arbetskraft för kampanjmakarna. De behöver inte betalas, de brinner för kampanjmakarnas idéer och försöker sprida dem så mycket de kan. Vi ser dem i ett antal bloggar ex.

Just detta, att folk till slut blir så övertygade av kampanjmakare, att de tar deras värderingar och åsikter för gudsord och självklara och blir vandrande reklampelare för kampanjmakarnas intressen, är första målsättningen för varje kampanjmakare. Den andra är att resten av mänskligheten blir passiva åsiktsfränder, som uttalar sig för deras i sak i allmänna val, eller i andra val i livet, exempelvis genom att köpa kampanjmakarnas produkter.

Protestera mot förändringarna av A-kassan – klicka och skriv på