God service i stormarknaderna – knappast
Är det fler än jag som retar sig på alla de där människorna som står vid olika montrar i stormarknaderna och sliter i sina anletens svett med att packa upp ur kartonger och ställa i ordning i hyllorna, som alltså uppvisar alla tecken på att jobba- just där och just då.
– Ursäkta mig, säger man till en upptagen person vid montern för hundartiklar, jag letar efter kardemumma, men kan inte finna någon. Var har ni den någonstans, eller har ni ingen just nu?
Varpå personen vänder sig om och ser ut som om den just konfronteras med någon från en främmande planet:
– Jag vet inte, jag jobbar inte här.
– Nähä, undrar man, vad är det du sysslar med då?
– Ja, jo jag jobbar, men inte i den här butiken.
– Nähä, men jag tycker precis att jag ser dig just nu och just i den här butiken.
– Ja, jo, men jag packar bara upp hundartiklar för grossistföretaget XYZ.
Förslag: Sätt på de här prickarna en rock med stor text tvärs över ryggen:
FRÅGA MIG INGENTING
JAG VET INTE NÅT!
Tillägg kl. 01.05:
Eller kanske ännu bättre:
FRÅGA MIG INGENTING
JAG VET INTE NÅT –
JAG SER BARA UT SOM
OM JAG ARBETAR HÄR!
25/11 18:09 at 18:09
Jo, vi har blivit objekt för varandra. Ingen vill ta ansvar för något mer än vad de utlovats lön för. Så är det. Och jag kan förstå dem som jobbar för någon annan firma. Vad jag däremot har svårare att förstå är när jag går in på ett eller annat företag som – trots dagens anda – faktiskt är ett service företag för sina kunder, och blir bemött som om jag störde….
Detta är dagens samhälle i ett nötskal.
25/11 23:47 at 23:47
Jag skulle verkligen vilja ha en sådan t-shirt om jag blivit utskickad av XYZ till en butik jag inte vet något om förutom att jag skall plocka upp hundartiklar och sedan jäkta iväg till nästa butik som jag inte vet något om. Det är väldigt obehagligt att bli tagen för dum och ohjälpsam (det absolut sista jag vill vara) av snorkiga tanter som kräver ”service”.
25/11 23:52 at 23:52
De jobbar med distribution av varorna. De kommer dit med varubilen, lastar av pallen, och kör in varorna i butiken och sköter oxo uppläggningen. Det beror på att butikerna knappt har något lager längre och merparten av personalen sitter i kassorna.
Rationaliserat. Dessutom hålls lagren rullande på vägarna så inte heller grossisterna har några större lager. Jag var och handlade på Coop Forum igår. Man ser nästan aldrig Coop-personal på golvet. Däremot folk som ständigt sysslar med att packa upp grejer i hyllorna.
26/11 00:08 at 00:08
Annars tycker jag att det här är en utmärkt blogg och jag brukar ofta smygläsa den.
26/11 01:45 at 01:45
Jag skulle gärna kommentera detta inlägg, men det ligger över min lönegrad.
26/11 01:49 at 01:49
Eija:
Nu är det förstås inte konstigt att de här personerna inte vet var andra varor finns, men som kund blir man lite irriterad när man letar efter någon att fråga, så ser man en person som uppenbarligen arbetar i affären – tror man, så gör den inte det. Därmed över till
Chui:
Felet är ju inte ert som arbetar å andra företag, galenskapen är ju att butikerna förargar kunder när man splittrar upp arbetsuppgifter på det här sättet och hela idén med sådana där uppackare är i grunden vansinnig. Och har man letat ett bra tag i en sådan där labyrint som varje stormarknad är, och inte hittat varken det man söker eller någon att fråga, blir man ju lite sur, så när man äntligen träffar på en person som företer alla tecken på att jobba i butiken, och som sedan inte gör det, blir man ju ännu surare.
Jinge:
Jodå, jag vet, och det är väl det som gör en så förbannad, massor av folk jobbar i butiken men ingen vet någonting om någonting och ingen finns det att fråga om någonting – tala om service och kundtillvändhet, från butikernas sida :-(.
26/11 01:51 at 01:51
Chui:
Kul att du läser bloggen ibland, men vem är det som förbjuder dig att göra det?
26/11 02:03 at 02:03
Bloggelito (nr 5)
Var inte ledsen för det du, det här ligger långt över min lönegrad också :-).
26/11 02:09 at 02:09
Vad värre är – när man tror man frågar någon som jobbar i affären – och det visar sig att det också är en kund!
26/11 03:13 at 03:13
Kund:
Det är väl ungefär lika dystert :-).
Fast ibland händer det ju att kunder kan tala om var saker finns. Tur att vi kunder har varandra skulle jag vilja säga.