Det blir snart värre i stormarknaderna
Mitt förra inlägg handlade förstås om bristen på service, bristen på personal i våra stormarknader, de enda matvaruaffärer vi har numer, att det aldrig finns någon att fråga i butikerna om man vill veta något, eller söker något som man inte hittar.
Det kan inte hjälpas att man då och då längtar tillbaka till en tid då det fanns folk i affärerna, och snart kommer man att längta ännu mer efter detta förflutna paradis.
I den enda matvaruaffär som finns i min hemby håller man just nu på att introducera självskanning. Det presenteras förstås som en förbättrad service. Som kund kommer jag att slippa stå i kassaköer och med den här förbättringen kommer butiken att kunna erbjuda mig bättre service.
Ha, trot den som vill. Jag gör det inte. Undrar bara hur länge det dröjer innan det inte finns en enda levande själ i butiken som vet något och som kan svara på frågor om man behöver ställa sådana? Något halvår gissar jag. Sedan tvingas man som kund att i timmar irra runt som en vilsen råtta i en laboratorielabyrint, för att hitta det man söker. För att inte tala om arbetet med att betala de varor som man lyckats hitta, och som man alltså måste fixa själv (förmodligen under överuppsyn av Securitas eller något annat vaktbolag, direkt eller via bevaknings-tv).
Den där skanneranordningen som man har satt upp i butikens entré trotsar alla beskrivningar men jag är, trots min negativa attityd, ofantligt nyfiken på hur det kommer att se ut när alla kunderna trängs vid avskanningspanelen, för det kommer förstås alla att tvingas göra bara butiken har hunnit dressera de flesta av kunderna att skanna istället för att betala hos en kassörska.
Skannerverktygen, som är c:a 20 x 15 cm stora, sitter i långa rader, och i så där en tolv till femton våningar, på en väggyta som är c:a 5 meter lång. Panelen ser rent monstruös ut. Jag undrar så hur det kommer se ut när folk försöker tränga sig fram för att få tag i den där skannern på översta raden, den enda som är ledig på den där jättepanelen. Det finns inte en chans i världen att alla de där scanrarna kan vara i verksamhet samtidigt.
Otur dessutom – för personalen, att man sänker a-kasseersättningen katastrofalt – just i samband med denna rationalisering. Vi kunder antas antagligen leva på pension eller förtidspension allihop och ha all tid i världen för att handla.
Jag är bara så hjärtligt trött på man fortsätter att rationalisera med min tid, alltmedan man försöker slå blå dunster i ögonen på mig – om förbättrad service.
Tillägg 30/11
Aha, nu förstår jag, vad jag inte hade klart för mig när jag skrev den här postningen: Det är förstås meningen att man ska ta med sig de där skanrarna när man går in i butiken, och skanna av sina varor vartefter man plockar ner dem i korgen och sedan kollas saken av vid utgången, på något sätt, antar jag. Det är ju i och för sig ingen dum idé, men den kommer nog ändå att innebära nerdragning av personal och färre personer i butiken att fråga om man behöver hjälp.
26/11 09:56 at 09:56
Jag, som lanthandlareson, håller med dig till fullo. Vart tog det mänskliga mötet vägen?
26/11 15:26 at 15:26
Personligen tycker jag väldigt bra om att klara mig själv i butiker. Händer ofta att jag undviker att gå in i en butik eftersom jag vet att jag där kommer att få frågan ”kan jag hjälpa till med något?”, och jag kanske inte vill något särskilt utan bara titta, men en dylik serviceinriktad expedit gör att jag känner mig obekväm och stressad.
I ”min” Icabutik är självscanning i full gång, och jag tycker det fungerar utmärkt. Betalningsproceduren går väldigt snabbt och smidigt, och vägrar man självscanna finns alltid ”vanliga” kassor öppna också. Folk att fråga, om så behövs, tycker jag det brukar finnas i samma utsträckning som förr.
26/11 17:22 at 17:22
Det system du beskriver låter väldigt avancerat. Här där jag bor har Coop sen några år ett system med skannrar. Det fungerar väldigt bra och jag har inte märkt av nån personalminskning än, för här har de bemannade kassor där kassörskan läser av skannrarna.
Bland det bästa med systemet är att man håller koll på hur mycket man handlar för. Det har en klart begränsande effekt på impulsköp. Men det var säkert inte butikens avsikt
27/11 20:41 at 20:41
Det funkar faktiskt bra där jag handlar. Personal på golvet finns det fortfarande, som man kan hejda och fråga. Hittar min ingen personal inom synhåll så är det bara att gå till närmaste disk och lyfta på telefonluren så kommer det en på stört.
Jag kör alltid med scanner när jag handlar numera. Det går snabbt i utgångskassan och jag slipper lyfta upp och packa ned alla varor igen. Det skulle vara om det blir en avstämning, men det har jag bara råkat ut för tre gånger sedan de började och det förvånar mig lite.
Annica
28/11 09:03 at 09:03
Kerstin,
förstår helt och fullt dina invändningar. Från butikernas sida handlar det om att ständigt låta kunderna göra en allt större del av jobbet.
Som (naiv?) teknikoptimist vill jag ändå hävda att det är en i grunden positiv utveckling om vissa funktioner i matbutikerna kan automatiseras ytterligare. Dit hör kassakontrollen som är en tjänst som rimligen inte behöver skötas av människor. Kassaarbetet är repetitivt, ineffektivt och ger upphov till förslitningsskador. Bättre för personalen med en automatiserad utkontroll.
Också hyllskyltningen kan och bör automatiseras, det är orimligt att enskilda varor skall lyftas upp på hyllorna av personalen, det borde skötas av robotar som automatiskt kan känna av var det uppstår varubrist och placera varor i enlighet med digitalt avläsbar datummärkning.
Visst gör automatisering inom serviceyrken att ytterligare en bit av den mänskliga kontakten i en viktig sfär i samhället försvinner. I viss mån kommer det kanske kompenseras genom att butiken istället har personal i en informationsdisk som kan svara på frågor. Kanske.
Men kanske är det också så att vi får vänja oss vid att _vissa_ servicefunktioner blir alltmer befriade från mänsklig kontakt, men att det möjliggör att _andra_ servicefunktioner, där mänskliga möten är oersättliga, kan utvecklas istället. Om automatisering innebör att produktiviteten höjs då kan skatten höjas, och om personal från dagligvaruhandeln frigörs för att förstärka omsorg/vård/utbildning är väl det i grunden en positiv utveckling?
mvh
Erik
28/11 18:38 at 18:38
Erik Berg:
Som sagt, du är optimistisk, och det är kanske tur att ungdomarna är det.
Jag tror dessvärre inte att man kommer att dirigera om den mänskliga arbetskraft som frigörs till vårdande och servande verksamheter, åtminstone sådana som vanliga människor använder. Möjligen kommer en stenrik överklass att få tillgång till massor av billig arbetskraft, som chaufförer, trädgårdsmästare, städare etc. Sedan tror jag inte heller att man stoppa den här utvecklingen med allt mer av robotisering.
Jag rekommenderar dessutom min kommentar om samma ämne på din utmärkta blogg :-).
30/11 12:54 at 12:54
Tja, de kvinnor som annars brukar slitas ut av att sitta i kassorna och sjukskrivas för belastningsskador och ont i lederna etc skall nu tillbaka dit för att vissa konservativa och reaktionära människor inte orkar scanna.
Vart tog de progressiva människorna vägen, det här verkar vara rena nostalgi klubben.
30/11 15:32 at 15:32
Lena Larsson:
Vad tror du att kassörskorna kommer att få göra sedan alla kunderna börjat skanna in priserna själva? Gå omkring och vara mystanter i affärerna, eller kommer de att tvingas ut och städa åt överklassen istället, med sina utslitna leder och skuldror – alternativt svälta?
Det finns ju ett annat alternativ förstås, att du, liksom jag, är för sänkning av arbetstiden för alla, bättre arbetsförhållanden i slitsamma jobb, mer folk på arbetsplatserna och mindre stress, då har vi samma åsikt du och jag, om vilket samhälle vi helst vill leva i.
Den regering vi har är dock inte alls intresserad av att ta reda på hur olika arbetsmiljöer påverkar människor, eller av kassörskornas utslitna axlar och ryggar, utan lägger ner Arbetslivsinstitutet, så den stödjer du förstås inte.