Mitt förra inlägg handlade förstås om bristen på service, bristen på personal i våra stormarknader, de enda matvaruaffärer vi har numer, att det aldrig finns någon att fråga i butikerna om man vill veta något, eller söker något som man inte hittar.

Det kan inte hjälpas att man då och då längtar tillbaka till en tid då det fanns folk i affärerna, och snart kommer man att längta ännu mer efter detta förflutna paradis.

I den enda matvaruaffär som finns i min hemby håller man just nu på att introducera självskanning. Det presenteras förstås som en förbättrad service. Som kund kommer jag att slippa stå i kassaköer och med den här förbättringen kommer butiken att kunna erbjuda mig bättre service.

Ha, trot den som vill. Jag gör det inte. Undrar bara hur länge det dröjer innan det inte finns en enda levande själ i butiken som vet något och som kan svara på frågor om man behöver ställa sådana? Något halvår gissar jag. Sedan tvingas man som kund att i timmar irra runt som en vilsen råtta i en laboratorielabyrint, för att hitta det man söker. För att inte tala om arbetet med att betala de varor som man lyckats hitta, och som man alltså måste fixa själv (förmodligen under överuppsyn av Securitas eller något annat vaktbolag, direkt eller via bevaknings-tv).

Den där skanneranordningen som man har satt upp i butikens entré trotsar alla beskrivningar men jag är, trots min negativa attityd, ofantligt nyfiken på hur det kommer att se ut när alla kunderna trängs vid avskanningspanelen, för det kommer förstås alla att tvingas göra bara butiken har hunnit dressera de flesta av kunderna att skanna istället för att betala hos en kassörska.

Skannerverktygen, som är c:a 20 x 15 cm stora, sitter i långa rader, och i så där en tolv till femton våningar, på en väggyta som är c:a 5 meter lång. Panelen ser rent monstruös ut. Jag undrar så hur det kommer se ut när folk försöker tränga sig fram för att få tag i den där skannern på översta raden, den enda som är ledig på den där jättepanelen. Det finns inte en chans i världen att alla de där scanrarna kan vara i verksamhet samtidigt.

Otur dessutom – för personalen, att man sänker a-kasseersättningen katastrofalt – just i samband med denna rationalisering. Vi kunder antas antagligen leva på pension eller förtidspension allihop och ha all tid i världen för att handla.

Jag är bara så hjärtligt trött på man fortsätter att rationalisera med min tid, alltmedan man försöker slå blå dunster i ögonen på mig – om förbättrad service.

Tillägg 30/11
Aha, nu förstår jag, vad jag inte hade klart för mig när jag skrev den här postningen: Det är förstås meningen att man ska ta med sig de där skanrarna när man går in i butiken, och skanna av sina varor vartefter man plockar ner dem i korgen och sedan kollas saken av vid utgången, på något sätt, antar jag. Det är ju i och för sig ingen dum idé, men den kommer nog ändå att innebära nerdragning av personal och färre personer i butiken att fråga om man behöver hjälp.