En seglivad myt om Locke och "tabula rasa-teorin"
Thomas Anderberg, docent i filosofi vid Lunds universitet i Uppsala (med moralfilosofi, medicinsk etik, miljöetik, religionsfilosofi, politisk filosofi och estetik som specialiteter), skriver, i en artikel i DN, om varför människan så gärna tror på en Gud, att:
Vi föds alltså inte, som Locke och andra filosofer menat, som oskrivna blad. Vi är åtminstone linjerade och paginerade. Och religionen bör enligt kognitionsforskningens resultat ses som ”en biprodukt” av mentala processer som utformats för andra men funktionellt likartade syften.
Men nej Thomas Anderberg, John Locke (engelsk samhällsfilosof, 1632-1704) förde aldrig fram denna idé om det mänskliga psyket. Att han skulle ha föreslagit en tabula rasa-teori (tabula rasa = blank tavla) av det slaget är bara en vida spridd myt. Denna myt säger att Locke skulle ha ansett att vi människor föddes totalt utan någonting i vårt psykologiska bagage, att vi föddes som blanka totalt oskrivna blad alltså, vilket även jag lärde mig som ung student när jag läste politisk idéhistoria.
Locke är alltså helt oskyldig till den galna ”teori” som han har fått bära hundhuvudet för – under mycket lång tid uppenbarligen. ”Tabula rasa-teorin” nämns nästan alltid som exempel på hur tokiga somliga idéer från det förgångna kan vara och som exempel på hur totalt felaktig föreställningen ifråga är, som just i Anderbergs text ovan.
Men som sagt, John Locke sade ingenting i den vägen vilket man dock måste läsa hans eget verk An Essay Concerning Human Understanding (1690) för att känna till eftersom alla får lära sig att han är fader till ”tabula rasa-teorin” och detta upprepas i varenda lärobok om Locke (också jag har dessvärre undervisat om detta och sorgligt nog också skrivit ett läromedelskompendium innehållande denna villfarelse).
Så vad sade John Locke – egentligen?
John Locke var en renlärig empirist. Han var alltså övertygad om att alla kunskaper kommer från erfarenheten (empiri = erfarenhet) och att vi inte har några kunskaper medfödda, att vi i den meningen föddes som blanka blad, men det är inte detsamma som att hävda att vi inte har någonting alls medfött. Något sådant hävdade inte heller Locke – tvärtom. Han ansåg att människan var utrustad med alla möjliga egenskaper vid födelsen och att det var denna medfödda utrustning som bestämde hur vi uppfattade vår omvärld. Han fann exempelvis att 1) vi människor har medfödd tendens att sträva efter lycka och att undvika olycka 2) att vi har sinnen (syn, hörsel etc.) som bestämmer hur vi uppfattar omvärlden 3) tankeförmåga 4) förmåga att känna glädje, smärta, obehag, kraft/energi 5) att vi har en tidsuppfattning 6) en tendens att generalisera och att abstrahera 7) att dra slutsatser om samband, 8 ) att vi har vissa antipatier medfödda och 9) att vi har språkförmåga och kan kommunicera.
En varelse med alla dessa medfödda egenskaper kan knappast hävdas vara ett totalt blankt blad vid födelsen. I synnerhet som Locke menar att dessa medfödda egenskaper användes av oss för att organisera våra erfarenheter och för att använda oss av erfarenheterna, alltså skapa oss kunskaper och att egenskaperna bestämmer hur vi uppfattar omvärlden. Detta är i själva verket en mycket modern idé och exakt vad de allra flesta av dagens biologer liksom samhälls- och betéendevetare hävdar.
Man måste förstå en person utifrån den tid han/hon levde i.
John Locke protesterade mot sin tids tankemode, att vi hade medfödda kunskaper, alltså kunskaper av typen multiplikationstabellen, var Ganges rinner etc. Sokrates, den ”gamle greken” som via Platon och Aristoteles var en mycket viktig filosof på Lockes tid, var av motsatta uppfattningen. Hans majeutiska metod gick ut på att locka fram elevernas medfödda/inneboende kunskaper genom att ställa dem de rätta frågorna. Det var denna föreställning som Locke fann absurd och det var den han gick till storms mot. De allra flesta av dagens filosofer och idéhistoriker, liksom akademiker i övrigt, håller nog med honom härvidlag.
Det tycks alltså som om någon ärkefiende till Locke sammanfattade hans ”teori” någon gång och sedan har denna sammanfattning tydligen lärts ut till generationer av akademiker.
Immanuel Kant inspirerad av Locke
Nu har historien om Locke och hans teori om de medfödda mänskliga egenskaper en intressant fortsättning, i synnerhet för filosofer och idéhistoriker och för alla andra som är intresserade av frågan. Det är nämligen med stor sannolikhet så att Immanuel Kant (1724-1804), en filosof som åter kommit på modet, inspirerades till sin teori om de medfödda tankekategorierna (de a prioriska kategorierna) just av Locke (som han diskuterar en del i sitt berömda verk Kritik der reinen Vernunft (1781), alltså idén att vi har en viss uppsättning psykiska/själsliga tankeverktyg med vars hjälp vi uppfattar vår omvärld. Denna idé har man beundrat Kant storligen för, åtminstone från och till (modetrenderna inom filosofin kommer och går och återkommer igen precis som andra trender) och just nu är det ”till” för Kants del. Det paradoxala är alltså att upphovsmannen eller inspirationskällan till teorier som just nu är djupt beundrade var John Locke, mannen som man samtidigt framställer som den stora klanten i idéhistorien och som den som hade alldeles fel om människans egenskaper. Sedan var det förstås så att Kant utvecklade och systematiserade idéerna om våra tankeförmögenheter.
Både Locke och Kant levde före Darwin och innan utvecklingstanken hade slagit rot, så båda var övertygade om Guds existens, varför båda förstås ansåg att det var Gud som hade utrustat människan med de egenskaper hon hade med sig in i livet.
Det moderna evolutionstänkandet
När idén om att mycket mer, än man tänkte sig under några årtionden efter andra världskriget, är medfött åter kom i ropet, som det gjorde från 1980-talet och framåt, så kom man också att återupptäcka och åter börja beundra Kant. Hade Kant bara fått uppleva Darwin, menar många, så hade han förstås ansett att våra tanke- och själsförmögenheter i själva verket är evolutionens verk. (Detsamma kunde man faktiskt säga om Locke, istället för att beskylla honom för att ha varit en pappskalle.) Och sedan 20 år är ett icke föraktligt antal forskare världen över sysselsatta med att visa hur Kants a prioriska tankekategorier är medfödda, som kausaltanken, rumsuppfattningen, tidsuppfattningen, moraluppfattning etc.
Dags att äntligen ge John Locke en rejäl upprättelse i det här avséendet alltså.
Länkar:
– Från andar till gudar, T Anderberg, DN Kultur
– Om Thomas Anderbergs akademiska meriter
– Inlägg om att läsa originaltexter, Motvallsbloggen
13/06 20:09 at 20:09
Mycket intressant läsning, Kerstin. Verkligen högkvalitativ bloggning det här!
13/06 23:51 at 23:51
Tack för en intressant analys. Ja, det verkade onekligen en aning orimligt att Locke skulle ha en sådan syn på människan, som ett oskrivet blad. Jag reagerade på det i artikeln, men kunde inte klara av att sortera det så tjusigt som du! Ha det gott!
14/06 02:39 at 02:39
Chris och Vaileth:
Roligt att ni uppskattade inlägget.
Jag brukar normalt avstå från att blogga om mitt ämnesområde, men ibland skriver jag ett och annat inlägg som grundas i min profession, detta var ett av dem :-).
14/06 03:03 at 03:03
Jag hoppas nu ocksa att du aven delar Lockes naturrattsligt grundade moralfilosofi och princip om aganderatten. Den ar ju, trots allt, grundlaggande for en fri, kapitalistisk ekonomi.
14/06 03:58 at 03:58
S R Larsson:
Jo, hoppet är ju det sista som överger mäniskan. Men dessvärre, jag får krossa din förhoppning: Jag håller inte med Locke i allt han sagt men det förnuftiga han sagt ska han ha cred för.
14/06 06:37 at 06:37
Kersstin,
Vore intressant att hora vad du ser for fel i Lockes aganderattsprincip.
14/06 12:36 at 12:36
S R Larsson:
Det tar vi den gången jag tar upp den frågan på ett inlägg. Det här inlägget handlade bara om det som är känt som ”Lockes tabula rasa-teori”.
14/06 15:45 at 15:45
Bra inlägg, intressant skrivet. Ett minimalt påpekande dock: Thomas Anderberg är verksam i Uppsla, inte Lund (vilket du även visar med din länk).
Nu var kanske Anderberg lite kortfattad för effektens skull, även om det är viktigt att inte föra vidare felaktiga uppfattningar. Men det finns faktiskt en skillnad med Anderbergs (och de refererade forskarnas) funderingar kring religion och Lockes inställning. Enligt kognitionsforskningen så är det möjligt att en sån abstrakt sak som tro på det övernaturliga och ett behov att skapa mening utifrån symboler och kosmologiska föreställningar, faktiskt kan vara med oss redan i hjärnans upplägg vid födseln. M a o, inte bara insinkter om mat, säkerhet och social samvaro som även förekommer hos djuren, utan även mer komplexa fenomen som avgör hur vi relaterar till vår omvärld.
Hursom – bra skrivet om Locke
14/06 16:13 at 16:13
Åsa L:
Tack för dina vänliga ord och för påpekandet, en korrigering är införd vad gäller universitetet.
Jag talade inte alls om Lockes inställning till religionen och varför människor tenderar att tro på övernaturliga väsen, utan om den gängse teorin om att Locke skulle ha sagt att vi föddes totalt utan egenskaper, alltså generellt. Där säger Anderberg att han, till skillnad från Locke, tror att vi har vissa förutsättninga med oss vid födelesen, men just detta sade även Locke. Sedan kan man givetvis diskutera och ifrågasätta de egenskaper som Locke tänker sig att man föds med, men det är en annan diskussion.
Sedan ser jag det väl som att du utvecklar det jag talar mycket kort om i sista stycket i inlägget och det var bra att få lite mer om den saken :-).
14/06 21:27 at 21:27
Intressant!
Fast min tro är att evolutionen och gud är samma sak
Och eftersom jag tror på reinkarnation så tror jag att vi bär med oss kunskaper från liv till liv,på så vis är det ju medfött…
20/06 14:49 at 14:49
Hej, ett egendomligt kedjebrev för bloggare är på gång – kom med innan det alldeles spårar ur. Jag som utmanar Dig Thomas finns på blogg: XXX (länken borttagen av bloggaren)
REGLER: Varje spelare börjar med att skriva sex underliga/egendomliga saker om sig själv. Bloggare som blir “tagna” ska skriva sex saker om sig själv i sin blogg och samtidigt ange reglerna för spelet. Till slut väljer bloggaren sex nya bloggare och gör en lista av deras namn. Efter det är gjort skriver han eller hon en kommentar i deras bloggar för att låta dem veta att de har blivit “tagna” och att de ska läsa ens egen blogg för mer information.
Korkat – men en samtidigt väg till nya kontakter…
Lars B Stenström
20/06 15:04 at 15:04
Lars B Stenström:
Jag tycker genuint illa om kedjebrev, som förekommer från och till både i verkliga livet och i bloggvärlden, och kan inte se vitsen med att hänvisas folk till en sida/blogg som uppmanar till sådana.
25/10 18:07 at 18:07
Jag gillar Lockes teori att det är miljö osv som formar oss till dem vi blir. Jag kan bara tänka mig in i mitt liv. Jag valde aldrig vad jag ville ha eller hur jag skulle tackla mitt liv som varit fyllt med motgångar eller ”problem”. Torsten Laxvik säger att ”alla mäniskor har ett val”, tyvärr önskar jag att jag hade det men det är snarare denna teori som jag lutar mig mot. Laxvik säger att man väljer vad man känner eller hur man reagerar på en sak. Skitsnack i mina ögon. Ett barn eller en ungdom kan inte välja sina föräldrar det i sig kan ge vissa spår. Kort sagt min mening är att Locke har helt rätt. Vi föds tomma vi är alla likgiltiga för hur vi ska se ut när vi är ”klara” manniskor. Idag lever jag lyckligt efter att ha stött på denna filosof i mitt liv. Har tom en tatuering inristad längs hela armen så mycket har dessa ord betytt för mig. Så sluta bryta ner en tanke som delas av många =).. Ta hand om livet!!
15/10 15:35 at 15:35
Jag satt och kikade lite på dina bloggar och råkade fastna för ditt välskrivna inlägg om Tabula Rasa
En liten fundering bara:
Vårt skolsystem proriterar högpresterande barn och ungdomar. Man tycks göra allt för att skapa små lydiga robotar som tänker precis som vi vuxna. Barnen blir de sista slavarna, enligt hjärnforskaren Matti Bergström.
Men gör vi rätt? Tänker vi rätt? Är det inte så att vi måste försöka skapa självständigt tänkande individer, individer som ifrågasätter, individer som ständigt söker nya vägar och nya lösningar på de problem vi har skapat.
Jag tror att vi får tänka över vår syn på barn, vad t ex leken och fantasin kan åstadkomma med våra barn och ungdomars förmåga att utvecklas. Men det är vi vuxna som måste hjälpa barnen på väg.
Förr betraktade man det nyfödda barnet som ett oskrivet blad
Nu vet vi ju bättre. Man har i stort sätt förkastat den tanken överallt.
Men bilden eller liknelsen av ett pappersark är kanske inte så tokig i alla fall. Det är bara det att vi måste modifiera den tanken en smula.
Vi skulle kunna se barnet som ett ark papper som vi skall skriva en dikt på.
Papperet kan vara av olika storlek och kvalitet från början. Vi har ju olika genetiska och sociala förutsättningar.
Vi måste vara aktsamma så att papperet inte skrynklas eller går sönder på vägen. Det blir svårare att skriva på det då.
Vad som är viktigt, är att vi kommer ihåg att vi börjar skriva vår dikt redan i moderlivet, ja redan i befruktningsögonblicket.
Vi måste också komma ihåg att det finaste poem kan skrivas på baksidan av en skrynklig konsumpåse och den elakaste smädesversen på det finaste linnepapper.
Vår penna är barnets fantasi.
För att pennan skall fungera måste den stimuleras.
Bara genom att ge barnet möjlighet till lek, djup lek, intensiv lek får vi pennan att fungera.
Sedan är det upp till oss vuxna att skapa möjligheter att förlösa dikten.
Varje barn, varje liv, kan bli till ett skimrande poem.
Men bara om vi vuxna vill och försöker hjälpa barnet till ett liv där leken och därmed den kreativa, skapande, fantasin alltid kommer att ta stor plats.
Det viktiga är att vi tillåter, nej att vi uppmuntrar leken. Vi måste låta fantasin få allt utrymme. Bara genom att vi låter barn OCH vuxna få orientera sig där ute i Matti Bergströms oändliga moln av möjligheter har vi en möjlighet att överleva tillsammans på denna överbefolkade, överutnyttjade planet. Denna enda planet som vi är skapade för.
För att klara oss måste vi skapa människor som ser möjligheterna, människor som dessutom har fantasi nog att sätta sig in i andra människors situation.
Om vi däremot skapar små lydiga enformade varelser i våra skolor finns inget hopp.
Kanske ett lite luddigt sätt att se på den teori som tillskrivits Locke och på teorin om förlossningsteknik, men det är vad en åldrig hjärna numer kan prestera.
15/10 15:58 at 15:58
Nu är det nog så att senare forskning har visat att vi är ganska formbara av vår miljö även om vi har vissa medfödda egenskaper eller uppfattningskategorier. Gener är nästan aldrig helt predestinerande vad gäller beteenden och mer komplexa föreställningar, de samspelar alltid med en miljö.