Idag får vi det jag skrev, i min lilla recension av delar av Peter Rosts bok häromdagen, besannat även för Sveriges del. Våra svenska kändisjournalister säljer sina tjänster till allt möjligt och till alla möjliga PR-uppdrag och gör sig stora pengar på att ställa upp för storföretagen.

Hur trovärdiga är de egentligen?

En gång i tiden tyckte jag att exempelvis Lennart Ekdal var en ganska bra ekonomijournalist. Sedan ett antal år gör jag inte det. Här är kanske förklaringen. Själv anser han att han har förmåga att sitta på två stolar samtidigt, utan att det påverkar hans omdöme eller objektivitet.

Jodå, för någon eller några miljoner om året skulle jag kanske också (försöka) anse det om mig själv. Sedan kanske inte heller jag skulle kunna övertyga andra (mer kritiskt tänkande människor) om samma sak.

Aftonbladets eget lilla frågeinstitut visar att en ganska stor majoritet av dem som svarat inte alls litar på TV-journalister. Gissa vad jag kryssade i. Det är nu helt uppenbart att även den svenska demokratin, precis som den amerikanska, köpts upp av storföretagen.

Länk:
TV-stjärnor – till salu, AB