Jag hade fel om orkanen Sandy.
Igår skrev jag i en bloggkommentar att det var risk för att vattennivån i New York skulle stiga 2-3 meter över den normala. Kommentaren finns inte på denna blogg, utan på en grannes (granne med landsbygdsmått, bara 6 mil från vårt torp). En del läsare känner säkert till den, den heter Cornucopia? – Evig tillväxt i en ändlig värld (1).
Jag hade fel i min kommentar. Det blev inte en stormflod med ett vattenstånd 2-3 meter över det normala, det blev drygt 4 meter. Ett antal tunnlar för biltrafik, lokaltåg och tunnelbana är nu fyllda med saltvatten och tidpunkten för när New Yorks lokaltrafik kan fungera normalt igen är ”oklar”. Jag gissar på tre veckor, och den gissningen är säkert också fel (2,3). Nu är situationen den att USA:s största stad, tillika världens finanscentrum, håller stängt idag, och kommer att gå på kryckor under en obestämd tid framöver. Man kan fundera på om detta kommer att påverka ”marknaderna” negativt eller kanske positivt?
Sedan verkar det som om USA håller på att fixa sig ett eget mini-fukushima (4). Vid kärnkraftverket Oyster Creek, inte långt från New York, stiger vattnet. Vattenståndet var i natt 6 fot, 180 cm, över normalt. Om det når 7 fot kan bassängen för utbränt kärnbränsle inte längre kylas normalt. Vid konstruktionen av kylsystemet har man nämligen inte förutsett att så här extrema väderhändelser inträffar, eller bara vart hundrade år, och då är ju sannolikheten väldigt liten. Men talesmannen för USA:s atomenergikommission lugnar allmänheten. När kylningen upphör har man hela 25 timmar på sig innan vattnet i bassängen börjar koka, och det ger operatörerna gott om tid för att vidta åtgärder. Den åtgärd som förutses är att ta brandslangar och spruta in vatten för att ersätta det vatten som kokar bort. Någon mer som minns bilderna från Fukushima, med brandkåren som försöker spruta in vatten för att kyla bassängen med utbränt kärnbränsle?
För övrigt kan jag rekommendera läsning av bloggen Cornucopia? Många intressanta inlägg om ekonomi – energi – ekologi, inklusive jordbruk. Men kommentarerna kan man inte lita på. Där uttrycks det många knepiga åsikter och en del kommentatorer har helt enkelt fel (5).
/Dan Gmark
Länkar:
1) Stormen Sandy stänger USA-börserna, Cornucopia? 29/10 2012
2) Worst Disaster in Subway’s History, Tracking the Storm 7:48 a.m., NY Times
3) Vatten forsar in på en tunnelbanestation via hisschaktet, bild från Port Authority NY&NJ 30/10 2012
4) Dangerous Water Levels at Nuclear Plant, Tracking the Storm 4:25 a.m., New York Times 30/10 2012
5) Sandy vs Gudrun, Cornucopia? 30/10 2010
30/10 15:59 at 15:59
Du rekommenderar en bloggare som är oförskämd mot en del kommentatorer som vägrar sänka sig till Cornys sandlådenivå. Denna yngling har en populär blogg som han håller på att förstöra genom sitt omogna uppförande. Att kalla människor för korkade istället för att motbevisa påståenden är ohyfsat.
30/10 17:04 at 17:04
Jag tror stormen Sandy är rena vitamininjektionen för USA:s bilindustri. Jag har på tv sett mängder med bilar som badar i vad som måste vara saltvatten, och med tanke vad det kan ha för inverkan på rostangrepp på bilarna så torde många amerikaner rätt snart tvingas köpa ny bil.
Inget ont som inte för något gott med sig.
30/10 19:34 at 19:34
Wikström:
Håller med om att Cornu kan vara oförskämd mot kommentatorer. Enligt min mening är det ibland även motiverat. Men oftast använder han mer raffinerade knep mot kommentatorer som han inte gillar. För att förebygga missförstånd ska jag kanske påpeka att jag inte delar Cornus politiska åsikter.
Lasse Strömberg:
Rostangrepp är inte ett så stort problem med dagens förzinkade karosser. Så att köra genom en saltvattenpöl behöver inte påverka livslängden. Men de bilar som har stått med saltvatten upp till topplocket eller högre är nog svåra att få att fungera över huvud taget. All elektronik och alla kablar och kontakter skulle behöva bytas ut. Det blir nog skroten direkt. Så USA:s, Japans och Tysklands bilindustri sitter väl just nu och gnuggar händerna. Kanske till och med vår egen lilla kinesiska bilfabrik på Hisingen kan få se en ökning av USA-försäljningen. Den har ju inte gått så bra de senaste månaderna.
30/10 20:13 at 20:13
@#1.#2
Cornu oförskämd? Det var oförskämt! Ni borde skämmas
31/10 00:39 at 00:39
Dan Gmark:
Om de har råd med nya bilar alltså.
31/10 17:23 at 17:23
Vad jag förstår har vattennivån sjunkit utanför kärnkraftverket i Oyster Creek, och tur är väl det. Det är illa nog som det är.
Jag tvivlar på att det kommer bli någon större effekt för bilindustirn pga Sandy. Dränkta bilar gör sig bra på bild, men det är inte några större antal. De flesta hade tid att sätta sina ägodelar i säkerhet. Däremot kommer skrupellösa individer försöka sälja dessa översvämmade bilar i andra stater. Det måste göras fort för när det väl registreras i till exempel carfax att bilen varit översvämmad blir den osäljbar.
31/10 20:23 at 20:23
bara om USA kommer att ge de årliga 3 miljarder dollar till israel, även under 2013? Även under värsta finanskrisen 2007 och tills nu har USA betalat 3 miljarder dollar varje år. På tal om Sandy, det är pengar som skulle vida täcka katastrofbistånd, räddninsgaktioner och annat hjälp som behövs i dess spår. Är USA ”the land of the brave and the free” som den utmålar sig att vara? Undrar, undrar bara …
31/10 20:40 at 20:40
Larry:
Håller med dig beträffande
effekten på bilmarknaden. Antalet dränkta bilar måste sättas i relation till totala nybilsförsäljningen per år i USA. Men jag kunde inte låta bli att spinna vidare på den ursprungliga kommentaren och lyfta fram att många av de bilar som säljs i USA är importerade.
Risken är nog också liten att skrupelfria begagnadebilhandlare kommer att lyckas prångla ut särskilt många dränkta bilar. En modern bil som varit dränkt går inte att starta utan omfattande reparationer, och bilköpare brukar bli skeptiska om bilen inte startar. Äldre bilar med dieselmotorer kanske kan sparkas igång utan större ceremonier men de är å andra sidan inte så många.
31/10 21:25 at 21:25
Många amerikanska vrak till bilar från stormen kommer nog hamna här i Sverige via Baltikum där de lagas upp för att säljas vidare inom EU. Finns otaliga trådar på svenska motorforum med skräckexempel på vrak och vattenskade bilar från USA som hittat ett nytt hem i Sverige…
01/11 11:13 at 11:13
Erik:
Det finns tydligen ett stort intresse för att importera ”lyxbilar” som säljs till (relativt) lågt pris i USA. För denna kategori bilar kan det löna sig för en ohederlig exportör att fixa till elsystemet så att en dränkt bil åtminstone rullar några mil innan den börjar krångla.