Det Stora Tågrånet – hur den svenska järnvägen styckades upp och slutade fungera
Den 21 februari 2010 skrev jag en artikel på denna blogg om orsakerna till ”snökaoset” på de svenska järnvägarna.(1) Rubriken ”En avreglerad och konkurrensutsatt snövinter” antyder vad jag ansåg låg bakom järnvägens vinterproblem. Detta blogginlägg, om snöplogloken som skrotades, bearbetade jag sedan till artiklar för några olika tidskrifter som visat intresse. En av de tidskriftsredaktörer som hörde av sig var Mikael Nyberg på Clarté. Rubriken på min artikel i Clarté blev ”Tågen står i marknadens spår”.(2) |
Nu har Mikael Nyberg kommit ut med Det stora tågrånet, en bok där han samlat vad han kommit fram till efter ett års grundlig undersökning av den svenska järnvägssektorn. (Redan hösten 2010 skrev han en artikel i Aftonbladet med samma titel.)(3) I boken kartlägger han det mygel och det hemlighetsmakeri som möjliggjorde uppsplittringen av SJ och utförsäljningen av centrala delar av järnvägsverksamheten till riskkapitalbolag. Han jämför med andra samhällssektorer som utsatts för ”marknadsanpassning” och privatisering. Mikael Nyberg vidgar även perspektivet och ser på utvecklingen i marknadsliberala länder som USA och Storbritannien. Han jämför med Frankrike och Tyskland, där man har insett att spåren och tågen som rullar på dem är ett system, där en uppsplittring minskar effektiviteten och hotar säkerheten.
Vilka är då orsakerna till att så mycket blivit fel med den svenska järnvägen idag? Grundorsaken är att så många hade en övertro på Marknaden, på dess förmåga att allokera resurserna rätt, minimera byråkratin och att leverera just det som medborgarna behöver och vill ha. Inom det som var offentlig sektor skulle marknadskrafterna bringas att verka genom den frälsningslära som benämndes New Public Management. Offentliga verksamheter skulle enligt denna doktrin delas upp i smådelar, där chefen för varje del skulle ha ansvar för att budgeten för just denna del gick ihop, utan att behöva ta några ”ovidkommande hänsyn”. När en sådan uppdelning var gjord, kunde de små delarna lätt säljas ut.
Boken Det stora tågrånet är till stor del baserad på intervjuer med personer som arbetar inom de olika bitarna av den svenska järnvägen. Vi kan läsa om usel arbetsmiljö, om ständiga omorganisationer och slöseri med resurserna, framför allt de mänskliga. Intervjuerna med de män som var med och styckade och sålde ut SJ är också intressanta. De trodde nog att resultatet skulle bli en bättre järnväg till lägre kostnader. Nu har en del av dem kommit fram till att styckningen av SJ kanske inte var så lyckad. Citat: ”Vi öppnade bara marknaden, vi trodde att marknaden fixar det här. Men avreglering kräver väldigt mycket reglering. Vi var kanske lite naiva.”
Efter genomgången av alla fel och brister med det nuvarande sättet att sköta den del av infrastrukturen som är järnvägen, kommer Mikael Nyberg fram till att det inte går att fortsätta på den inslagna vägen. Radikala reformer måste till om vi ska ha en fungerande järnväg i framtiden, när brist på fossila bränslen och tvånget att minska utsläppen av växthusgaser gör järnvägen viktigare än någonsin. Så här lyder sammanfattningen av vad som måste göras:
”Tre saker är alldeles klara:
Vi tar oss inte ur klimatkrisen utan en planmässig omställning av samhället och dess transportsystem.
Vi avstyr inte kalabaliken i spåren utan en rekonstruktion av någon form av planhushållning inom järnvägen.
Vi behöver omfattande statliga investeringar i underhåll och ny kapacitet på spåren.”
Vi är ett antal personer som kommit fram till samma slutsatser. För att något ska ske måste emellertid politiker och andra beslutsfattare komma till samma insikt. Boken Det stora tågrånet skulle kunna bidra till detta. Jag rekommenderar den till alla som är intresserade av vad som händer med järnvägen, eller posten, apoteken, skolan, äldreomsorgen etc. Vi kan se samma mönster i många sektorer.
/Dan Gmark
Länkar:
(1) En avreglerad och konkurrensutsatt snövinter, Motvallsbloggen 21/2 2010
(2) Tågen står i marknadens spår, Dan Gunnemark, Clarté 23/7 2010
(3) Det stora tågrånet, Mikael Nyberg, Aftonbladet 28/9 2010
- Det stora Tågrånet, en utförlig presentation på Karneval förlag (halva priset 160 kr för den som beställer boken före jul)
- Vinsten först! Carl Tham recenserar, Aftonbladet 9/11 2011
17/12 20:35 at 20:35
Det är lite hoppfullt att böckerna har fått så lysande kritik även i de kommersiella medierna. SvD har föreslagit den som julklappsbok, DN, Expressen och Aftonbladet har lovordat den. Inte minst är det kul för Micke som på många sätt har jobbat i skymundan i alla år.
18/12 11:45 at 11:45
Tyvärr kommer de som borde ta åt sig av Mikaels Nybergs kunskaper inte att göra det. De politiker som idag sitter vid makten styrs inte av rationellt tänkande utan av ideologi, då spelar verkligheten ingen roll.
Jag läste DN:s recension av boken för någon vecka sedan, den fick ett lysande omdöme.
18/12 13:49 at 13:49
Jan Wiklund:
Ja, i allmänhet mycket positiva recensioner även i de media som kämpat hårt för mera ”avreglering” och privatisering. Synd bara att den breda debatten har uteblivit. Det förefaller som om borgerliga media vill att Det stora tågrånet ska falla i glömska så fort som möjligt. Inte ens Timbro har kommit med någon attack mot boken.
18/12 14:37 at 14:37
Lasse Strömberg:
DN tog in en recension först tre veckor efter utgivningsdatum. Man undrar varför. Eller kanske inte.
Min egen ursäkt för att inte ha skrivit om boken tidigare är att jag läste den i slutet av november och blev så överväldigad av allt intressant material att jag inte visste i vilken ände jag skulle börja. Men nu när jag har börjat ska jag försöka skriva mer om den. Det finns mycket i boken som är värt att diskutera.
En sådan sak är hur mycket ideologin ska få kosta. När brittiska regeringen privatiserade banunderhållet resulterade det i så många svåra olyckor att de blev tvungna att bryta med ideologin och återta underhållet till en offentligt ägd, centraliserad verksamhet. ”En rekonstruktion av någon form av planhushållning” skulle man kunna säga, med Mikael Nybergs terminologi. I Sverige skulle det motsvara att man återskapade det gamla Banverket, som skötte det löpande underhållet i egen regi, utan att blanda in några entreprenörer.
18/12 16:15 at 16:15
Hej Kerstin, bifogar här som utlovat länkar angående sionismen och annat. David Icke har skrivit en del om just vem som styr numera vår värld. Det finns de som anser att han är en galen konspirationsteoretiker, men det finns många människor i världen som uppskattar det vad han gör. Ofta blir det ju så att om man vill dölja något och saknar motargument – vill man gärna förklara den som talar sanning som psykiskt sjuk osv. Susan Lindauer t ex blev ju förtalat på samma sätt. Hur som helst, jag vill inte göra någon propaganda utan döm och bedöm själv.
XXXXXXXX
XXXXXXXXX
18/12 16:18 at 16:18
Den första länken blev lite konstig med tanke på placeringen.
Här är en länk till David Ickes egen site med den relevanta artikeln.
XXXXXXX
19/12 02:17 at 02:17
Mavera:
Tack för svar, men eftersom jag frågade på din blogg så hade jag velat ha svaret där.
Sen strök jag länkarna för jag vill inte ha några länkar till den där pricken på den här bloggen. Jag har läst om hans teorier och anser, precis som du säger att somliga gör, att han är en galenpanna.
19/12 08:50 at 08:50
[…] Motvallsbloggen » Det Stora Tågrånet – hur den svenska järnvägen … Det Stora Tågrånet – hur den svenska järnvägen styckades upp och slutade fungera. Den 21 februari 2010 skrev jag en artikel på denna blogg om orsakerna till ”snökaoset” på de svenska järnvägarna.(1) Rubriken ”En … Source: http://www.alba.nu […]
01/09 19:29 at 19:29
[…] (Remissversion, 272 sidor) – Det stora tågrånet, bok av Mikael Nyberg, Karneval förlag – Det Stora Tågrånet – hur den svenska järnvägen styckades upp och slutade fungera, Motvallsblog… – Det stora tågrånet 2 – om kostnaderna för avregleringen, konkurrensutsättningen och […]
12/03 13:51 at 13:51
[…] Länkar: 1) Fusk i hästväg, artikel på Mikael Nybergs hemsida, även publicerad i AB 11/3 2013 2) Inget slut på tågkaoset i sikte, efterord till pocketutgåvan av Det stora tågrånet, även publicerat i Clarté nr 4/2012 3) Privatiseringens pris – en urspårad järnvägspolitik del 1, ABF Play 21/2 2013 4) Privatiseringens pris – en urspårad järnvägspolitik del 2, ABF Play 20/2 2013 – Det stora tågrånet – hur den svenska järnvägen styckades upp och slutade fungera, Motvall… […]