Inser människor vad Alliansen gjort och står för?
Säga vad man vill, men Marian Radetzky är i alla fall ärlig med vad han anser, och han avslöjar nästan utan att blinka vad Moderaterna har för målsättning, den där som man döljer bakom talet om ”Det Nya Arbetarpartiet”. Bara att lyssna på Radetzky och jämföra med de senaste fyra årens politik:
Marian Radetzky (Från SVTs program Striptease 1997-05-28) del 1 av 2
Marian Radetzky (Från SVTs program Striptease 1997-05-28) del 2 av 2
Jämför exempelvis Radetzskys respekt för lagar på arbetsmarknaden och om att betala avatalsenliga löner och hålla sig med svart polsk städerska, med de efter valet 2006 nytillsatta moderata ministrarnas inställning i saken, och till avgifter för allmänna nyttigheter, ex. TV-avgiften. Det är uppenbarligen så att den här gruppen inte anser sig ha anledning varken att följa svensk arbetslagstiftning eller att betala avgifter för våra gemensamma nyttigheter. De anser sig stå över lagen. De anser sig bättre än alla vi andra. Vidare har Radetzky inga höga tankar om städerskor precis. De är inte, påstår han, värda många kronor för sina insatser. Så vilka är det som nedvärderar städning?
Tre inlägg om ekonomi som gör att man kan tappa livslusten:
1: ovanstående uttalanden av Radetzky.
2: Aron Etzlers bidrag i den nyutkomna boken ”Högerns svarta bok” och
3: Den här artikeln av ekonomen Michael Hudson, framför allt den sista halvan av artikeln
Vill man förstå vad som händer så kan man göra det, men förstås, till priset av minskad livslust och risk för känsla av uppgivenhet. De megarika finansiella eliterna och politikerna bedrar oss alla så otroligt grovt att Europa inte sett liknande jättebedrägeri mot befolkningarna sedan trettiotalets Tyskland.
Det finns bara ett hopp. Litet men dock hopp, att vi får en Röd/grön regering efter valet, och därmed lite mer tid på oss att förändra den fullständigt förödande politisk/ekonomiska färdriktningen.
Låt dem inte lura oss längre, låt oss rösta Rött och börja engagera oss politiskt.
/Kerstin
Länkar:
- NeoLiberalism and the Counter-Enlightenment, Michael Hudson, May 27,2010
- Massiv Protest i Frankrike. Ett blankt Nej, Kildén & Åsman
– Så har jag fått en länk i en kommentar. Det som står där borde läsas av alla svenskar, eftersom det handlar om Sveriges framtid – som lydrike under de stora i EU.
Så några av de viktigaste blogginlägg jag läst inför det här valet:
- Världens dyraste jobbpolitik, Storstad
- Läs, gråt, rösta, Storstad
Länk-PS:
Och på bloggen Storstad ser vi tydligt hur Alliansen förverkligar Radetzkys dröm
Rekommenderad läsning:
Högerns svarta bok, en antologi från 2010
08/09 16:07 at 16:07
[…] Duroj, Johannes, Berminge, Contreras, Arbetarperspektiv, Ali, Legnemark, 1, Ilona, Holm, Sjöstedt, Nilsson, Homo […]
08/09 17:11 at 17:11
Kerstin: http://www.box.net/shared/sr3sm78f04
Ladda ner och kolla in. Kan hända att det finns någonting du gillar, och kanske känner igen, vi frågade först men ingen svarade…
Men nöden har ingen lag som det heter. Vi hoppas kunna få tillräckligt många att hajja till för att ändra på sakernas tillstånd, i dag och i morgon.
08/09 21:04 at 21:04
Man frågar sig hur produktiv en ekonomiprofessor som Radetzky är, utan den offentlig subventionerade professorstiteln torde marknadsvärdet för honom inte vara så stort, det är med den som han kan ha goda extrainkomster från SN etc om dösnackare på seminarier etc.
Vilket äckel, slingrar sig som en hal ål när han blir pressad om den svarta städerskan.
Man frågar sig hur sådana här figurer kan bli professorer, hans resonemang saknar logik, inte en uns av tvivel att hans teoretiska fantasier är applicerbara på samhället, klar psykopatvarning på Radetzky. Han är ju inte heller ensam bland nationalekonomer att i grunden ha dessa åsikter bisarra fantasier om ekonomi, de flesta har förstås tillräkligt med sunt förnuft för att inte så öppet avslöja sig.
08/09 23:43 at 23:43
lasse:
Man blir professor i ekonomi om man har den rätta inställningen och förmår plugga en del, vilket gäller alla dscipliner förresten, fast det kan ibland underlätta att ha en nära släkting som också är professor. Det har han nog inte, i alla fall inte i Sverige. Men han är ju av mycket gammal och förnäm släkt.
Dessutom är det säkert inte alls fel att säga sånt där i de rätta kretsarna, de där han umgås. Sedan undrar man ju om han förstår hur vidrig han låter för de flesta normala människor i Sverige.
10/09 01:18 at 01:18
Varför inte skicka oss till ugnarna direkt?
10/09 03:32 at 03:32
Peter:
Då får ju inte Radetzky och hans meningsfränder kvar några billiga städerskor.
10/09 16:18 at 16:18
En rödgrön regering skulle inte förändra mycket. Det var ju under förra sosseregeringen som den rikaste procentens andel av våra tillgångar ökade från 20 till 30 procent.
Tyvärr består de rödgröna av samma sorts budgethökar som alliansen. Se t.ex. http://teckentydaren.blogspot.com/2010/08/myten-om-marknaden.html.
Men som jag har sagt tidigare: detta är inte ett fel hos s. Det beror på bristande militans hos alla oss som drabbas av den förda politiken. Regeringar tvingas hålla sig i mitten – och om det inte finns nån som tvingar dem att ta hänsyn till folkmajoriteten hamnar mitten nånstans mellan Wallenberg och Kamprad.
10/09 17:53 at 17:53
Menar du exempelvis att de Röd/gröna kommer att sälja ut vår gemensamt ägda egendom i samma utsträckning som Alliansen ämnar göra? Var säger man det?
Menar du att inte ens S går att påverka underifrån?
Menar du att medlemmarna i S är bortom allt hopp?
Vad talar du då för när jag du säger att vi måste aktivera oss? Vad säger jag sist i inlägget?
11/09 07:25 at 07:25
[…] Bloggare; Jinge,Svensson,Röda Malmö,Alliansfritt Sverige,Motvallsbloggen,Ekonomikommentarer, […]
11/09 14:46 at 14:46
Nej, de rödgröna har väl förbundit sig att sälja ut lite mindre. Men de står ändå för ett sluttande plan utför. Det är som Ehrenberg sa före förra valet – först kommer borgarna och försämrar mycket. Sen kommer sossarna och behåller alla försämringar men försämrar lite långsammare.
Det är inte nog för att jag ska vara ens tillnärmelsevis nöjd!
Om s-medlemmarna vågade yppa nån opposition vore det fantastiskt bra – men erfarenheten tyder på att det är omöjligt – se t.ex. http://www.nnn.se/archive/riv-hem/riv-hem.htm.
Så det vore nog bättre att satsa på något utanför – inte parti dock – som s-medlemmarna tvingades förhålla sig till. Varför inte satsa på att göra Gemensam Välfärd till en massrörelse med 100.000 medlemmar?
11/09 18:35 at 18:35
Jan Wiklund:
Jo, det är ju käckt att antränga sig för att de Röd/gröna inte ska vinna det här valet så att det blir ännu värre.
Den där nya organisationen du talar om hinner ju knappast vinna det här valet.
Jag tycker dessutom att det bästa vore att ge sig in i S och och göra om det till ett folkrörelseparti igen, med rätt inriktning. Tror det skulle ha större möjligheter att lyckas.
12/09 00:23 at 00:23
Ärligt talat tror jag inte kommentarer på mindre vänsterbloggar avgör valet, inte ens Jan Wiklund lär klara av det.
Men nu när intresset för politik är på topp kan det kanske vara bra att så ett frö om att i längden är det ohållbart att rösta på det mindre dåliga alternativet.
Jag lånade Sahlins bok på biblioteket, jag har inte hunnit läsa från pärm till pärm men skummat en del. Hon har någon utläggning om att ”driftsformen” inte är det viktigaste, vinster är inga problem, man ska ”kvalitetssäkra”. Hon ondgör sig en del över utförsäljningen av apoteket och bilprovningen men som jag kunde se, inget om att detta skulle kunna reverseras. Hon vill ta krafttag eller något sådant mot utförsäljning till underpris.
Men som sagt det kan finnas kraftfullare motstånd mot utförsäljningar av gemensam egendom i de delar av boken som jag ännu inte läst.
12/09 03:42 at 03:42
lasse:
Jo, jag anade nog det om den här boken. Det har med Lissabonavtalet att göra antar jag.
12/09 12:03 at 12:03
Kerstin: Gemensam Välfärd tänker inte vinna några val. Det är en vanlig folkrörelseorganisation, startad av Attac, Miljöförbundet Jordens Vänner, SEKO och Transport. Numera klarar den sig själv. Men den har fortsatt goda kontakter med ovanstående organisationer och med ytterligare några fack.
Tyvärr opererar den väl i för liten skala. Folk litar ännu i alltför hög grad på att yrkespolitiker ska fixa saker, vilket de inte gör. De har alltför liten tilltro till att själva klara av något.
Varken Gemensam Välfärd eller jag anstränger mig för att de rödgröna ska förlora. Jag tänker själv rösta på dem nästa söndag (och kryssa Dror Feiler). Men jag har inga illusioner om att det skulle bli så särskilt mycket bättre med dom.
Försök förstå att socialdemokraternas relativt anständiga politik under åren 1932-ungefär 1975 berodde på en generation av folkrörelseorganisering och facklig militans. Det var så att säga förhandlingskortet med kapitalet. Men i ”den historiska kompromissen” ingick att denna mobilisering skulle monteras ner. Vem var det som mest illasinnat slog mot alla rörelsemobiliseringar på 70-talet?
Tyvärr är kraften slut. Det tidiga 1900-talets folkrörelser behöver få efterföljare om det ska kunna bli nån anständig politik från Kanslihuset.
12/09 12:11 at 12:11
Jan Wiklund:
Uppriktigt sagt, mitt förnuft säger mig att allt hopp om en anständig framtid är ute. Vi är alla idag finanssektorns fångar och slavar, både individuellt och kollektivt och politikerna är våra fångvaktare. Det kommer dessutom inte att bli någon aktivering av människor, de är idag alltför välindoktrinerade i föreställningen att ensam är stark.
Men för övrigt, har du inte läst den sista raden i det här inlägget? Man vill ju tro i alla fall.
12/09 14:26 at 14:26
Jag tror inte alls att folks passivitet beror på att de insupit propaganda myten att ensam skulle vara stark i någon större utsträckning, så dumma är inte de flesta. Det är förstås inte lätt att veta vad folk egentligen tycker, det får man inte reda på genom simpla opinionsundersökningsfrågor. Man kan få helt olika resultat beroende på hur frågorna ställs och vad de anspelar på. När man träffar nya människor kan man först få en uppfattning om vad personen står för, sen när man lär känna personen bättre kan man se mellan raderna och det kanske visar sig att personen är något annat än vad man först trodde.
Jag tror folks passivitet beror på att de, som du verkar göra, känner en hopplöshet och maktlöshet, det lönar inget till att ens försöka.
Det som motståndarna framför allt varit framgångsrika med har varit att måla upp bilden av sin egen styrka och totala överlägsenhet. Problemet med den bilden är att de förmodligen var bra mycket starkare och överlägsna när folklig kamp drev igenom demokrati och rättigheter åt folket under början av förra seklet. Som han den där Irländaren sa, de stora bara verkar stora för att du står på knä. Stå upp. Det är så illa att det som ska föreställa vänster helt gett upp det centrala maktområdet i alla gemenskaper, nationer och stater, ekonomin. Det är t.o.m. så illa att man till mycket accepterar stora delar av den verklighetsbeskrivning av hur ekonomi fungerar som motståndarna levererar.
Man kan fråga sig hur mycket de ”nya” etermedierna spelar in för att hjärntvätta folk till en viss föreställning om hur värden är. Speciellt då det omåttliga TV-tittande som blivit närmast en sövande drog. Jag är lite frågande till vänsterns förkärlek till den sk Public Service vi har. De ifrågasätter aldrig på allvar rådande ordning, tvärtom konfirmerar de på ett subtilt sätt med sin stora trovärdighet att våra makthavare trots allt i stort och ytterst bara har folkets bästa för ögonen och när det inte verkar vara så är det för att det begåtts misstag inte att det skulle ha varit avsiktligt.
12/09 15:58 at 15:58
Jo för all del. Men jag ville skärpa det lite.
Beträffande fångar och slavar – det säger sig självt att finansmaffian inte i evighet kan tjäna pengar på pyramidspel. I pyramidspelets logik ligger att det kraschar.
För övrigt – de tjugo åren före 1789 var också en tid av vildsint finansspekulation och att tjäna pengar på pengar, säger Fernand Braudel.
Men utan folkliga organisationer, då, är det risk för att vi bara trillar ner i ett stort svart hål.
12/09 21:22 at 21:22
Jan Wiklund;
Men då den slutliga kraschen kommer är det för sent. Tills dess kan man fortsätta att dammsuga upp hela jorden tillgångar och skapa elände för alla andra människor.
13/09 15:17 at 15:17
Allt handlar om vad man gör under tiden. Det finns inga ”slutliga” krascher. Det fortsätter alltid på andra sidan.
Jag tror vi är överens om att det är nödvändigt att organisera något långsiktigt nu. Däremot är vi kanske oense om hur viktigt det socialdemokratiska partiet är. Jag anser det nog ganska kört. Grupperingar i det kan säkert bidra till något bra, andra är det bäst att man sätter i karantän.
Det är inte Mona Sahlins fel, se Riksdag & Departents genomgång av krisande socialdemokratiska partier i hela Europa: http://www.rod.se/politikomraden/demokrati/10168/
13/09 15:58 at 15:58
Jan Wiklund:
Nej då, de är ett helt gäng nyliberaler i toppen på partiet. Men de står trots allt i alla fall för en nyliberalism light, eller en försiktigare vandring mot det nyliberala lyckoriket.
16/09 09:12 at 09:12
Jag ser att du hänvisar till Högerns svarta bok. Micke Nyberg skickade mig en länk till sitt bidrag – http://www.mikaelnyberg.nu/bocker/bok_hogern.html. Han säger väl där ungefär samma sak som jag: att s inte kan göra ett piss utan någon form av folklig mobilsiering. Det hänger inte på vad några ledarfigurer tycker och tror. Det beror på reella styrkeförhållanden i samhället.
Även om Mona Sahlin vore en klanderfri keynesian skulle hon inte kunna göra något utan massmobilisering. Och sådan är de livrädda för och har varit sen 30-talet.
Efter förra valet, och i samband med kapandet av a-kassan, jäste det i leden och några fackaktivister på lägre nivå tog initiativ till demonstrationer. Efter mycket om och men stöddes dessa lite halvhjärtat från LO-håll, men när man försökte utveckla det satte LO stopp. Nu förhandlar man med Svenskt Näringsliv om inskränkning av strejkrätten, som Micke skriver i sitt kapitel.